چه عادت‌هایی ما را به یک متخصص تجربه کاربری خوب تبدیل می‌کنند؟
28/12/1401 - 12:05
نکات مهمی که متخصصان تجربه کاربری باید به آن‌ها دقت کنند
چه عادت‌هایی ما را به یک متخصص تجربه کاربری خوب تبدیل می‌کنند؟ مهارت‌هایی که یک متخصص تجربه کاربری به آن‌ها نیاز دارد چه مواردی را شامل می‌شوند؟ در این مقاله، قصد داریم به شکل اجمالی به این پرسش‌ها پاسخ دهیم تا دید روشنی نسبت به شرح وظایف این متخصصان داشته باشید.

متخصص تجربه کاربری، عهده‌دار انجام مسئولیتی است که بیش از دو دهه است وجود دارد و علاوه بر این، مهارت‌هایی متناسب با نیازهای روز دنیای تجارت را نیاز دارد. پرسشی که اکنون مطرح است این که آیا نقش متخصصان تجربه کاربری با فراگیر شدن اتوماسیون تغییر خواهد کرد؟

واقعیت این است که شرکت‌های فناوری دیگر تنها شرکت‌هایی نیستند که به ‌دنبال جذب بهترین متخصصان تجربه کاربری هستند. همان‌طور که اقتصاد دیجیتال فراگیرتر می‌شود، مشاغل بزرگ در هر حوزه و صنعتی به دنبال متخصصان تجربه کاربری هستند. با این حال، اکثر شرکت‌ها واقعا نمی‌دانند که چگونه باید این متخصصان را جذب کنند.

یک روز از زندگی یک متخصص تجربه کاربری شامل وظایف روشنی مثل ارزیابی نقاط ضعف وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب‌محور، ارائه پیشنهادهایی به توسعه‌دهندگان وب و طراحان وب برای رفع مشکلات و غیره می‌شود.

اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم، تجربه کاربری (User Experience) یا اختصار UX به هرگونه احساساتی که کاربران هنگام استفاده از وب‌سایت یا یک محصول دارند، اشاره دارد. طراحی تجربه کاربری پتانسیل شغلی بالا و منعطفی دارد و بعد از یادگیری اصولی این حوزه می‌توانید جذب شرکت‌ها شده یا به شکل آزادکاری در این حوزه فعالیت کنید.

اکنون که اطلاعات کلی در این زمینه ارائه کردیم، در ادامه در قالب پرسش‌ها و پاسخ‌هایی به معرفی 7 تکنیکی می‌پردازیم که کمک می‌‎کنند در مقایسه با رقبا چند گام بالاتر باشید.

مطلب پیشنهادی

چگونه یک طراح تجربه کاربری (UX) شویم؟
شغلی تاثیرگذار بر ساخت محصولات

همیشه در حال پژوهش و مطالعه‌ در رابطه با مهارت‌های تجربه کاربری باشید

موضوع مهمی که برخی از متخصصان تجربه کاربری تنها روی آن متمرکز می‌شوند این است که اگر به فکر کسب مهارت‌هایی باشند که متخصصان دیگر دارند به موفقیت‌های بهتری دست پیدا می‌کنند. اما واقعیت این است که یکی از مفیدترین کارهایی که برای حضور موفق در دنیای تجربه کاربری باید انجام دهید، تحقیق در این زمینه و افزایش سطح دانش و آگاهی در ارتباط با فناوری‌های نوین است.

در شرایطی که یادگیری با عمل و تمرین ضروری است، تمرین بدون دانش پایه، سود چندانی نخواهد داشت. بنابراین، پیشنهاد ما این است که ابتدا چند راهکار و تکنیک را بیاموزید تا بتوایند به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

یکی از نکات مهمی که باید به فکر یادگیری آن باشید، پیدا کردن منابع خوب است. بهتر است کمی وقت صرف کنید و منابع آموزشی با کیفیت را پیدا کنید. علاوه بر این، کتاب‌های آموزشی خوبی نیز در این زمینه وجود دارد.

اگر علاقه‌مند به پژوهش‌ هستید و به دنبال منابعی غنی در این زمینه هستند، سایت‌هایی مثل  NNGroup و Baymard نکات ارزشمندی در این زمینه ارائه می‌کنند. این سایت‌ها نکات کلیدی که برای موفقیت در ارتباط با تجربه کاربری به آن‌ها نیاز دارید را به شما می‌آموزند.

تنها به طراحی فکر نکنید و به سراغ موضوعات مکمل هم باشید

با توجه به این‌که شغل تجربه کاربری موضوعات مختلفی را شامل می‌شود، برای آن‌که بتوانید به یک متخصص تجربه کاربری خبره تبدیل شوید باید به فکر یادگیری مباحث میان رشته‌ای باشید. روان‌شناسی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که متخصصان حوزه وب باید روی آن متمرکز باشند. یکی از اصول مهمی که هنگام طراحی نمای ظاهری یک وب سایت باید به آن دقت کنید، روان‌شناسی رنگ‌ها است.

رنگ‌ها به شکل عجیبی در موفقیت یک سایت نقش دارند، از این‌رو نباید از روان‌شناسی رنگ‌ها به سادگی عبور کنید. همچنین به فکر کسب دانش در ارتباط با نحوه‌ ارتباط مردم با وب ‌سایت‌ها و رسانه‌های دیجیتال باشید. درک الگوهای ذهنی افراد به شما کمک می‌کند تا طراحی بهتری برای کاربران‌تان انجام دهید. درباره‌ اهداف تجاری شرکت و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، شناخت بهتری پیدا کنید.

همچنین، یادگیری نحوه‌ برقراری ارتباط موثر، مشارکت در یک تیم یا مدیریت پروژه می‌تواند به شما کمک کند با تکنیک‌های تعامل با افراد تجربه بهتری کسب کنید. سعی کنید به فکر یادگیری مهارت‌هایی باشید که مورد علاقه‌ شما هستند، اما دانش کمی در ارتباط با آن‌ها دارید. اگر برای مدتی روی این مبحث وقت صرف کنید، از تأثیری که روی بهبود عملکرد شما دارند، متعجب خواهید شد.

سعی کنید به‌عنوان یک متخصص تجربه کاربری یک تخصص جدی پیدا کنید

افرادی که تازه به دنیای حرفه‌ای تجربه کاربری وارد می‌شوند باید اطلاعات دقیقی در ارتباط با مبانی رشته خود داشته باشند. به همین دلیل بایدها و نبایدهای این حوزه را به دقت بیاموزید. به طور مثال، به دنبال بررسی این مسئله باشید که یک متخصص تجربه کاربری چه شرح وظایفی دارد و چه کارهایی را باید انجام دهید.

بعد از آن بهتر است خود را به عنوان متخصص برجسته در یکی از زمینه‌های طراحی، متمایز از رقبا کنید. از این‌رو، ایده بدی نیست تا نیم نگاهی به حوزه‌هایی داشته باشید که اجازه می‌دهند روی پروژه‌های بزرگ‌تری کار کنید. به طور مثالف تصمیم بگیرید که می‌خواهید روی مبحث توسعه المان‌های تعاملی با جاوا اسکریپت کار کنید یا علاقه‌مند به طراحی موبایل یا تجربه‌‌نویسی (UX Writing) هستید.

در هر حالت باید روی دامنه‌ای که قصد ورود به آن را دارید، سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید در آن حوزه متخصص شوید. شاید در نگاه اول این مسئله زمان‌بر باشد، اما مطمئن باشید در انتهای راه به موفقیت‌‌های خوبی دست پیدا خواهید کرد. توزان میان وسعت و عمق دانش را مجموعه مهارت‌های T می‌نامند.

مجموعه مهارت‌های T به این صورت هستند که یک متخصص تجربه کاربری دانش زیادی در یک زمینه بخش بالای حرفT  دارد و در ادامه دانش عمیقی در یک زمینه ستون فقرات T کسب خواهد کرد. توسعه‌ یک مجموعه مهارت به شکل T کمک می‌کند تا خودتان را بهتر نشان دهید و عنصر کلیدی برای تیم طراحی باشید.

با دیگر متخصصان تجربه کاربری در ارتباط باشید

تعامل با طراحان در مورد تخصص و محیط کاری‌شان، یکی از بهترین روش‌ها برای رشد مهارت‌های فردی و پیدا کردن دانشی است که در ابتدای کار خود به عنوان یک طراح در مورد آن‌ها اطلاعی ندارید. افرادی که برای اولین بار به سراغ شغل توسعه دهندگی وب می‌روند، مجبور هستند به شکل مرتب با افراد متخصص در این زمینه در تعامل باشند تا بتوانند در مباحثی مثل طراحی وایرفریم صاحب دانش شوند.

البته این، چیز بد یا اشتباهی نیست، زیرا همه متخصصان تجربه کاربری در ابتدای راه با چنین مشکلاتی روبرو می‌شوند. بد نیست بدانید که برخی متخصصان با هدف تجدید حافظه خود به متخصصان تازه‌کار کمک می‌کنند، چون افراد مجرب، با هدف پیدا کردن راه‌حلی برای مشکلات موجود بدشان نمی‌آید با تکرار برخی از الگوهای طراحی، حافظه خود را تجدید کنند. هرچه بیشتر با توسعه دهندگان مجرب صحبت کنید، مهارت‌های شما نیز توسعه یافته‌تر می‌شود.اگر فردی که متخصص تجربه کاربری را نمی‌شناسید، ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، حضور در انجمن‌ها و فرم‌های آنلاین است. اگر در گوگل جستجو کنید، طیف گسترده‌ای از انجمن‌هایی که متخصصان در آن‌ها فعال هستند، را مشاهده می‌کنید.

راه‌حل‌های مختلف را جست‌وجو کرده و آن‌ها را آزمایش کنید

به سختی این احتمال وجود دارد که فردی بتواند برای یک پروژه طراحی، بهترین راه‌حل را پیدا کنید. از این‌رو، طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های احتمالی را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا بهترین را انتخاب کند. یکی از نقاط شروع خوب، یافتن برنامه‌ها و پروژه‌های مشابهی است که سورس کدهای آن‌ها به شکل رایگان در اینترنت قرار دارد. به طور مثال، اگر با مشکلی در زمینه تجربه کاربری روبرو هستید، کتابخانه‌های الگو مثل و UI Patterns  و Pttrns اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار می‌دهند.

راه‌کار دیگر برای یافتن الگوهای طراحی، مراجعه به پروژه‌های مشابه در سایت‌های نمونه‌کار مثل Dribbble  و Behance است. این رویکرد، به ویژه هنگام کار روی پروژ‌های شخصی‌تان ارزش زیادی دارد، چون این پروژه‌ها می‌توانند به شما در یافتن الگوهای طراحی صحیحی که پیش از این، توسعه دهندگان دیگر روی آن‌ها متمرکز بوده‌اند، ایده بدهد.

چرا توسعه‌دهندگان، آن الگوی طراحی را انتخاب کرده‌اند و آیا استدلال آن‌ها ربطی به پروژه‌ من دارد؟ انجام این کار به شما کمک خواهد کرد وقتی تصمیم می‌گیرید تا طرح اولیه یا وایرفریم بکشید، احتمالات مختلفی را ارزیابی کنید. همچنین در استراتژی پروژه‌های بعدی نیز به شما کمک خواهد کرد.

در مورد چرایی موضوعات تحقیق کنید

در حالی که، قالب‌های طراحی و نقشه‌های طراحی تعاملات کاربر محور، مهارت‌هایی هستند که به عنوان یک متخصص تجربه کاربری به وضوح به آن‌ها نیاز دارید، توضیح این مسئله که چرا یک طرح را بر طرح‌های دیگر ارجحیت دارد، یک مهارت خاص است.

به عنوان یک متخصص تجربه کاربری، توضیح دادن چرایی پشت تصمیمات‌تان، برای ایجاد یک پورتفولیوی موثر، اهمیت زیادی دارد. برای اثرگذار بودن آن، سعی کنید به برخی از تحقیقات کاربری‌ که برای پروژه انجام داده‌اید یا برخی تحقیقات کاربری از قبل منتشر شده، مراجعه کنید. به طور مثال، اگر عضو یک تیم طراحی هستید، بهتر است کارهای خود را به سایر اعضا تیم نشان دهید و نظرات آن‌ها را دریافت کنید. رویکرد فوق اجازه می‌دهد، نقاط ضعف طراحی خود را برطرف کنید.

از جلسات بازبینی برای تقویت و بهبود مهارت‌ها استفاده کنید

همه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان در مورد پروژه خود فکر می‌کنند، اما تنها کمی از آن‌ها قادر به انجام درست این کار هستند. همه‌ می‌دانیم که این مسئله چقدر مهم است، اما به دقت این کار را انجام نمی‌دهیم یا اساسا نمی‌دانیم که روش اصولی انجام این کار به چه صورتی است.

انجام یک بررسی سریع کمک می‌کند مشکل ارتباطی در یک پروژه‌ تیمی حل شود یا از بروز مشکلات آتی پیشگیری شود. عامل کلیدی موفقیت در این زمینه، ثابت نگه داشتن تغییرات، نوشتن و مستندسازی کارهای انجام شده است. البته لازم نیست مستندات کامل و دقیقی داشته باشید و تنها یک فهرست کوتاه از نتایج کسب شده نیز راهگشاست.

اگر در یک تیم توسعه وب هستید، سعی کنید با همه افراد در ارتباط باشید و فهرستی از کارهایی که قرار است در آینده انجام دهید را مستندسازی کنید تا چیزی از قلم نیفتد. به خصوص در ابتدای کار که همه چیز کارهایی که قرار است انجام دهید، بیشتر در محدوده تجربه‌‌اندوزی، جمع‌آوری جزییات و مستندسازی است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان نکات کلیدی که باعث موفقیت می‌شوند و پرسش‌هایی که ممکن است به عنوان یک متخصص تجربه کاربری با آن‌ها روبرو شوید را مورد بررسی قرار دهیم.

واقعیت این است که پیدا کردن راهکاری که بالاترین عملکرد را داشته باشند، درست مثل این است که به یک حوزه جدید وارد شوید. اگر به نکات ذکر شده در این مقاله دقت کنید خواهید توانست تجربه و سطح مهارت‌های خود را ارتقا دهید، آن‌ها را بهبود بخشید تا در نهایت به یک متخصص تجربه کاربری خبره تبدیل شوید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟