اگر توسعه‎دهنده نرم‎افزار هستید این مطلب درباره آینده شغلی شما است
21 گرایش پررونق و کم‌رونق دنیای برنامه‌نویسی (بخش اول)
در این مقاله فهرستی از پررونق‎ترین‎های دنیای برنامه‎نویسی و آن‎ها که دیگر چندان مورد استقبال این حوزه از فناوری نیستند را مورد بررسی قرار دادیم. البته به این نکته توجه کنید که این فهرست ممکن است مورد تأیید همه کارشناسان نباشد، اما همین اختلاف سلیقه‎ها برنامه‎نویسی را به یک حرفه همیشه جذاب تبدیل کرده است.

به‎طور معمول، برنامه‎نویسان توجهی به دنیای مد و ماهیت هیجانی آن ندارند. در دنیای مد هر دوره یک موضوع جذاب بر سر زبان‎ها می‎افتد و ظرف مدت کوتاهی تب و تاب آن فروکش می‎کند. اما در دنیای فناوری، علوم و ریاضی قوانین و ضوابطی هستند که فراز و فرود یک موضوع را تعریف می‎کنند. به‌طور صریح و روشن نمی‎توانیم این جمله را به زبان آوریم که حرفه برنامه‎نویسی عاری از گرایش و اشتیاق است. تفاوت اینجا است که گرایش‌های برنامه‎نویسی عمدتاً به‌سمت بهره‎وری بیشتر، سفارشی‎سازی وسیع‎تر و سهولت در استفاده سوق پیدا می‎کنند. هر فناوری جدیدی که یکی از این خصوصیات را برآورده کند، نسل پیشین را تحت‌الشعاع قرار می‎دهد. در اینجا شایسته‌سالاری ملاک است نه هوس‎های زودگذر.

پررونق: پیش‎پردازش     کم‎رونق: زبان‎های برنامه‎نویسی پایه

تا همین چند وقت پیش کسانی که یک زبان برنامه‎نویسی جدید را تولید می‎کردند، باید همه چیز را به‌گونه‎ای می‎ساختند تا بتواند کدها را به بیت‎های قابل استفاده توسط تراشه‎ها تبدیل کند. در ادامه یک فرد خلاق به این نتیجه رسید که می‎توان فرآیند کار را به‌شیوه دیگری انجام داد. حالا برنامه‎سازان با یک ایده هوشمندانه به‌راحتی یک پردازش اولیه را می‎نویسند که به کمک مجموعه‎ای غنی از کتابخانه‎ها و انواع API کدهای جدید را به همان شکل قدیمی‎ تفسیر می‎کند. زبان‎های اسکریپت‎نویسی مثل پایتون یا جاوا اسکریپت روزگاری به پروژه‎های کوچک محدود بودند، اما حالا پایه و اساس پروژه‎های سنگین هستند. به‎طور مثال، نرم‎افزار CoffeeScript با استفاده از جاوا اسکریپت ساخته شده است. یک پردازش اولیه که به توسعه‎دهنده امکان می‎دهد بدون نیاز به نوشتن چند خط کد خسته‎کننده اسکریپت مورد نظر خود را آماده کند. 
یک نمونه دیگر زبان کدنویسی دینامیک Groovy است که به‌عنوان نسخه ساده‎تر جاوا بدون نیاز به نوشتن عبارت‎های دستوری طولانی شناخته می‎شود. چنین پیش‌پردازش‎هایی کار کدنویسی را خیلی راحت‎تر و سریع‎تر می‎کند.

مطلب پیشنهادی

21 گرایش پر رونق و کم رونق دنیای برنامه نویسی (بخش دوم)
اگر توسعه‎دهنده نرم‎افزار هستید این مطلب درباره آینده شغلی شما است

مطلب پیشنهادی

21 گرایش پر رونق و کم رونق دنیای برنامه نویسی (بخش سوم و آخر)
اگر توسعه‎دهنده نرم‎افزار هستید این مطلب درباره آینده شغلی شما است

پررونق: داکر     کم‎رونق: هایپرویزور

شاید نتوان به‌صراحت چنین ادعایی کرد. هایپرویزورها هنوز هم جایگاه خاص خود را دارند و خیلی از انواع Docker container داخل سیستم‎عامل‎هایی اجرا می‎شوند که خود آن‎ها وابسته به هایپرویزورها هستند.اما باید توجه داشت که این داکرها بسیار کوچک‎تر از ایمیج ماشین‎های مجازی هستند و این باعث می‎شود تا استفاده و گسترش آن‎ها به‌مراتب ساده‎تر باشد. توسعه ‎دهندگان اغلب ترجيح می‎دهند تنها با این داکرها سر و کار داشته باشند ، زیرا در طی توسعه می‎توان به‌راحتی از آن‎ها استفاده کرد. شرکت‎های هوشمند همچون Joyent به این نکته پی برده‎اند که چطور می‎توان از تمام قابلیت داکرها استفاده کرد. در دوره کسب‎ و‎ کار دیجیتال شما برای به دست آوردن فرصت‎های تازه به مهارت‎های جدید نیاز دارید.

مطلب پیشنهادی

اگر در کدنویسی تازه کار هستید، اول این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید
سکوی پرتاب تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای

پررونق: چهارچوب‎های JavaScript MV*   کم‎رونق: فایل‎های جاوا اسکریپت

سال‌ها پیش همه یاد گرفته بودند که برای به نمایش درآوردن یک کادر هشدار یا بررسی این که نشانی ایمیل وارد شده از ساختار درست برخوردار است یا خیر یک کد جاوا اسکریپت بنویسند. امروزه اپلیکیشن‎های HTML AJAX این پروسه تکراری کدنویسی را حذف کرده‎اند. استفاده درست از یک چهارچوب سازگار و اضافه کردن چند خط کد به صفحه مورد نظر به‌راحتی نیاز شما را برطرف می‎کند. در حال حاضر، انواع مختلفی از چهارچوب‎ها همچون Kendo، Sencha، jQuery Mobile، AngularJS، Ember، Backbone و Meteor JS وجود دارند که می‎توان از آن‌ها برای پیاده‎سازی و مدیریت رخدادها و محتوای صفحات و اپلیکیشن‎های وب استفاده کرد. اما علاوه‌بر موارد یاد شده چهارچوب‎های دیگری نیز وجود دارند که از آن‌ها برای توسعه زیرساخت‎های مرتبط با تلفن‌های هوشمند و تبلت‎ها می‎توان استفاده کرد. فناوری‎هایی نظیر NativeScript، PhoneGap و Sencha Touch تنها نمونه‎ای از گزينه‎های در دسترس برای ساخت اپلیکیشن‎هایی فراتر از فناوری HTML5 هستند.

مطلب پیشنهادی

برنا‌مه‌نویسی را بر فراز ابرها تجربه کنید

پررونق: چهارچوب‎های CSS   کم‎رونق: Cascading Style Sheet متعارف

روزگاری بود که برای اضافه کردن یک طرح به بخشی از یک صفحه وب باید فایل CSS را باز و یک فرمان جدید مثل font-style:italic به آن اضافه می‎کردید. در ادامه بعد از یک صبح کاری سخت این فایل را ذخيره می‎کردید و به ‌سراغ نهار می‎رفتید. حالا صفحات وب چنان پیچیده شده‎اند که پر کردن یک فایل با این فرمان‎های ساده تقريباً غیرممکن است. فقط کافی است یک دستکاری روی یک رنگ انجام شود تا همه چیز تغییر کند. حالا همه عناصر با یکدیگر در ارتباط هستند. اینجا است که چهارچوب‎های CSS مثل SASS و نمونه مشابه آن یعنی Compass به میدان وارد شده‎اند. آن‌ها با ارائه ساختارهای برنامه‎نویسی مانند متغیرهای حقیقی، بلوک‎های تودرتو و ترکیبات مختلف شما را به یک کدنویسی درست و استاندارد تشویق می‎کنند.

مطلب پیشنهادی

بابا مامان؛ دوست دارم به جای زبان فرانسه برنامه‌نویسی پایتون یاد بگیرم!
استقبال از برنامه‌نویسی در میان کودکان و مدارس

پررونق: برچسب‎های ویدئویی     کم‎رونق: برچسب‎های ایستا

زمانی بود که مردم ویدئو را فقط با نگاه کردن در یوتیوب می‎شناختند. ویدئو یک مؤلفه مجزا بود که در یک صفحه جداگانه قرار می‎گرفت. اما به‌ مرور زمان با استفاده بیشتر سایت‎ها از ویدئو برای ساخت بخش‎هایی شبیه به GIF و JPG ایستا این وضعیت تغییر کرد. ناگهان صفحه ‎نمایش‎ها با حضور موضوعات متحرک جان تازه‎ای گرفتند. طراحان به این نکته پی بردند که برچسب‎های ویدئویی مدرن می‎توانند بدون نیاز به نوشتن کدهای طولانی جاوا اسکریپت همان کار کادرهای مستطيلی اطلاع‎رسانی را در صفحات وب انجام دهند. حالا دیگر به این نکته پی برده‎ایم که ویدئو تنها مختص تلویزیون اتاق نشیمن ما نیست و می‎توان به آن به‌عنوان یک گزینه کاربردی در هر جایی نگاه کرد.

مطلب پیشنهادی

Cross Cloud چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد

پررونق: داده‎های شبه‌حجیم (تحلیل بدون هادوپ)        کم‎رونق: داده‎های حجیم (با هادوپ)

این روزها با توجه به اتوماسیون کسب‎ و کارها و حجم زیاد داده‎های ورودی/ خروجی به آن‌ها مبحثی با عنوان بزرگ‌داده‎ها که نیاز به تحلیل دارند مطرح است. اما نکته جالب توجه این است که خیلی از مسائل مدیریت داده‎ها به اندازه‎ای بزرگ نیستند که راهکار استفاده از داده‎های حجیم درباره آن‌ها استفاده شود. 
  شرکت‎هایی مثل گوگل و یاهو تمام فعالیت‎های مرور وب ما را تحت نظر دارند.حجم داده‎هایی که آن‌ها جمع‎آوری کرده‎اند به پتا بایت و یوتا بایت می‎رسد. اما اکثر شرکت‎ها از حجمی‎ از داده استفاده می‎کنند که می‎توان آن را به‌راحتی در حافظه رم یک کامپیوتر معمولی جا داد. در اغلب الگوریتم‎ها لازم نیست داده از روی حافظه خوانده شود، زیرا تبادل آن از درون یک SSD کفایت می‎کند. نمونه‎هایی نیز وجود دارد که زمان پاسخ‎دهی سریع‎تری را از چند ماشین کلاود هادوپ به‎طور موازی درخواست می‎کند. 

پررونق: روبوتیک    کم‎رونق: اشیای مجازی

هنوز چند وقتی بیشتر از پدیده جدیدی به‌نام زندگی در دنیای واقعیت مجازی نمی‎گذرد. محیطی ترسیم شده از پیرامون ما توسط کارت‎های گرافیکی و فریب مغز از راه گذر این تصاویر از شبکیه چشم که این دنیای مجازی را شکل می‎دهد. چنین موضوعاتی هنوز هم رواج دارد، اما در عين حال دنیای روبوتیک نیز در حال شکوفایی است. این روزها هر دانشگاهی یک تیم روبوتیک دارد و هر گوشه‎ای از خانه مورد هجوم روبات‎ها قرار گرفته است. روبات‎های جارو برقی که دیگر قدیمی‎ شده‎اند و حالا روبات‎های پرنده در صدر اخبار قرار دارند. این حرف به این معنا است که برنامه‎نویسان باید به این فکر باشند که با نوشتن کدها کنترل این ماشین‎های جديد را به دست بگیرند. 
شاید در حال حاضر این موضوع بیشتر با کدنویسی برای کنترل‎های محدود از طریق رزبری پای جلوه پیدا کند، اما با رشد و پیچیده‎تر شدن کتابخانه‎ها این وضعیت تغییر خواهد کرد. برای نمونه خیلی از پروژه‎های روباتیک وجود دارند که از طریق دستکاری کد در پلتفرم OpenCV انجام می‎شوند. این به معنای قوانین جدید، کتابخانه‎های جدید، پروتکل‎های جدید و عناوین جدید زیاد دیگری است که باید به فکر آن بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟