04/04/1398 - 21:20
راهنمای جامع انتخاب بهترین نرم‌افزار طراحی پورتال بر اساس نیاز
دیروز بعد از ظهر،‌ یک مکالمه نسبتا طولانی با یک مشتری داشتم که برای طراحی سایت شرکت خود تماس گرفته بود. پس از پایان تماس نکته‌ای توجهم را به خودش جلب کرد. اگرچه ناخواسته ولی چرا مشتری من، جا به جا، واژه پورتال را به اشتباه به کار می‌برد. این موضوع موجب شد که تصمیم بگیرم در یک مقاله جامع مفهوم پورتال را شرح دهم. همچنین با توضیح انواع پورتال‌ها و بررسی انواع پلتفرم‌های نرم‌افزاری راه‌اندازی پورتال و بدست دادن نمونه از هریک،‌ کمکی کوچک به کاربران وب فارسی کرده باشم. اما قبل از هر چیز باید ببینیم یعنی چه پورتال؟

پورتال چیست؟ مفهوم پورتال چیست؟ معنی پورتال چیست؟

در زبان فارسی، معادل Website را «تارنما» گزیده‌اند، معادلی که هیچگاه بین مردم و اهل فن محبوب و رایج نشد! همچنین Portal را «مدخل»، «دریچه» یا «درگاه» معنی می‌کنند که گرچه با معنای خود واژه پورتال، به معنی ورودی مطابقت دارد اما باز چندان محبوبیتی نیافت و مردم همچنان عبارت پورتال را به کار می‌برند. نکته جالب دیگر نگارش دوگانه Portal در زبان فارسی است که گاهی بصورت «پورتال» و گاهی بصورت «پرتال» نوشته می شود. شاید به لحاظ دستور زبان و قواعد ادب فارسی، نگارش به صورت «پرتال» ساده‌تر،‌ روان‌تر و رسمی‌تر جلوه کند اما در سطح گسترده ای همچنان، عبارت «پورتال» مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمی‌توان یکی را غلط و دیگری را درست دانست.
همچنین بین کاربران ایرانی و حتی بعضی متخصصین فناوری اطلاعات، کلمه وب سایت و پورتال در بسیاری موقعیت‌ها، معادل هم استفاده می‌شود و به جز اینکه «پورتال» در ذهن حالتی رسمی‌تر و جامع‌تر و پرمحتواتر از وب سایت را تداعی می‌کند، تفاوت فاحش دیگری فهمیده نمی‌شود! اما اگر بخواهیم یک تعریف علمی اما ساده و همه فهم از پورتال بدست بدهیم باید بگوییم :
«یک پورتال وب سامانه‌ای نرم‌افزاری و تحت وب است که برای طیف‌های مختلف کاربران مانند کارمندان، مشتریان و تامین‌کنندگان، یک نقطه دسترسی واحد به اطلاعات را فراهم می‌آورد و روش تعامل و ارتباط این کاربران با کسب و کار شما را ساماندهی می‌کند و بهبود می‌بخشد. یک پورتال اطلاعات را از منابع گوناگون جمع‌آوری و در یک رابط کاربری واحد تلفیق می‌کند و به کاربران،‌مرتبط‌ترین اطلاعات به عرصه کاری و تقاضای ایشان را نشان می‌دهد. وب پورتال‌ها به مخاطب کمک می‌کنند جستجو و ناوبری و شخصی‌سازی و اعلان‌ها و اطلاعات را یکپارچه کند و معمولا امکاناتی نظیر مدیریت وظایف، همکاری تیمی، هوش تجاری را هم شامل می‌شود. گاهی پورتال وب را به اختصار پورتال هم می‌گویند»

مثالهایی از پورتال که معمولا در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و متوسط مصداق دارد، عبارتند از :

  • پورتال اطلاع رسانی
  • پورتال فروش و نمایندگان فروش
  • پورتال مدیریت پروژه
  • پورتال اعضاء
  • پورتال مدیریت ارتباط با مشتریان
  • پرتال منابع انسانی
  • پورتال اینترانت

زیر پورتال چیست؟ ساب پورتال چیست؟ 

وقتی یک پورتال‌، روی یک دامنه، مانند portal.com، راه‌اندازی می‌شود می‌تواند پورتال‌های زیرمجموعه‌ای هم داشته باشد که معمولا بصورت زیردامنه‌هایی از آن، نظیر subportal.portal.com ظاهر می‌شوند. این زیرسیستم ها را زیرپورتال یا ساب پورتال می‌گویند. نمونه‌هایی از زیرپورتال در کارکردهای واقعی عبارتند از :

  • زیرپورتال معاونت‌ها یا دانشکده‌ها تحت پورتال دانشگاه
  • زیرپورتال مناطق و نواحی تحت پورتال شهرداری
  • زیرپورتال استان‌ها تحت پرتال سازمانی

آیا کسب و کار من نیاز به یک پورتال وب دارد؟

پورتال‌های وب می‌توانند هم اطلاعات ساخت‌یافته و هم داده‌های غیر‌ساخت‌یافته را مدیریت کنند. دستاورد پورتال‌های وب، برای کاربران، راحتی ناوبری و وبگردی و برای سازمان‌ها، کاهش هزینه‌ها و بهبود بهره‌وری در ساماندهی روابط بلندمدت با کاربران و مخاطبین است. همچنین پورتال‌های وب، لاگین واحد در یکپارچه‌سازی سامانه‌ها و زیرسیستم‌ها را فراهم می‌کنند.

portal design

دلایل چندگانه‌ای وجود دارد که چرا یک کسب و کار کوچک یا متوسط باید به سمت توسعه یک پورتال وب برود :

  • برای بهبود ارتباطات تیم‌هایی که در مکان‌های مختلف و دفاتر جدا از هم کار می‌کنند.
  • برای تسهیل کار کارمندان خانگی و یا همکاری‌های راه دور.
  • ارتباطات مستمر و پیگیر با تامین‌کنندگان و خرده‌فروشان و نمایندگی‌های فروش.
  • افزایش شفافیت اطلاعات و فرایندها در سازمان‌ و بین مدیران.
  • پیاده‌سازی سیستم‌های کسب و کار که نیاز به بازطراحی یا ترمیم و تغییر روزانه فرایندها دارد.

اما اگر کسب و کار شما هنوز بهره کامل خود را از وب سایت نبرده است، به احتمال زیاد هنوز به مرحله نیاز به پورتال نرسیده است! اما مگر تفاوت وب سایت و پورتال در چیست؟

تفاوت پورتال و وب سایت چیست؟ فرق پورتال با وب سایت چیست؟

  • وبسایت‌ها در واقع مجموعه‌ای از صفحات وب دارای لینک‌های متداخل با هم است که هدفش اطلاع‌رسانی و یا انجام کاری واحد برای همه کاربران است، اما پورتال وب، سامانه نرم‌افزاری تحت وب است که اطلاعات را از منابع گوناگونی گردآوری و در قالبی ساختیافته و هدفمند به کاربر مشخص عرضه می‌کند.
  • دیگر تفاوت پورتال و وب سایت این است که وب سایت سیستمی موضوع محور است که سعی میکند محتوای کاملی در انواع فرمت‌ها را در یک موضوع مشخص در دسترس همه کاربران قرار دهد اما پورتال سیستمی کاربر محور است که سعی می‌کند بتواند به صورتی موثر پاسخگوی نیازهای متنوع هر کاربر باشد.
  • دیگر تفاوت پورتال و سایت این است که وب سایت‌ها از سکشن‌ها (Section) تشکیل شده‌اند که اطلاعات را مطابق با آنچه طراحان سایت یا مدیران سایت صلاح دانسته‌اند به شما نشان می‌دهند. اما پورتال‌ها از پورتلت‌ها (portlet) تشکیل شده‌اند که توسط شما قابل کم و زیاد شدن و یا تغییر آپشن هستند.
  • فرق پورتال با وب سایت این است که وب سایت‌ها لاگین نیاز ندارند و کاربران برای سرکشی به بخش‌های مختلف آن نیازمند داشتن نام کاربری و کلمه عبور نیستند، اما پورتال وب نیازمند لاگین است و بدون نام کاربری و کلمه عبور امکان ورود و یا مشاهده هیچ چیزی را در یک پورتال نخواهید داشت.
  • یک فرق پورتال و سایت عبارت است از اینکه در یک وب سایت محتوا و نمایش آن از یک کاربر به کاربر دیگر تغییر نخواهد کرد. اما در یک پورتال تحت وب،‌ محتوا کاملا بر اساس اکانت کاربر مشخص و مجوزها و گروه‌هایی که عضو است،‌ گردآوری و به او نمایش داده خواهد شد و بر اساس پارامترهایی نظیر محل زندگی، سلایق، مطالعات قبلی و … اطلاعات متفاوتی نسبت به دیگران به کاربر نشان داده خواهد شد. 
  • دیگر تفاوت بین سایت و پورتال چنین است که در یک وب سایت کاربران نمی‌توانند نمایش محتوا را برای خود شخصی‌سازی کنند اما در یک پورتال به کاربر نهایی این امکان داده می‌شود که جزئیاتی نظیر چیدمان سکشن‌ها،‌ اولویت‌بندی آیتم‌ها، تعداد آیتم‌ها و گاهی رنگ‌بندی را هم مطابق با نیاز و سلیقه خود شخصی‌سازی کند.
  • مورد بعد فرق پورتال با سایت این است که در یک وب سایت کاربران نمی‌توانند با یکدیگر تعامل چندانی داشته باشند و همه با وب سایت تعامل می‌کنند. اما پورتال‌ها، معمولا امکاناتی برای ارتباطات بین اعضاء فراهم می‌آوردند و کاربران عضو و یا گروه‌های کاربری می‌توانند تعاملات ساده یا پیچیده‌ای با هم داشته باشند.
  • آخرین تفاوت پورتال و وب سایت را می‌توان چنین برشمرد که نرخ تغییر اطلاعات در وب سایت ها پایین‌تر است، اما در پورتال‌ها که اطلاعات از منابع گوناگون و دائما در حال تغییر گردآوری می‌شود طبعا نرخ تغییرات و بروزرسانی‌ها بالاست.

با پیشرفت روز افزون سیستم‌های مدیریت محتوا و سامانه‌های سایت‌ساز،‌ تنوع پلاگین‌ها و تعدد راه‌های ارتباط گرفتن متقابل نرم‌افزارهای متعدد با هم،‌ به سختی می‌توان از ظاهر یک www قضاوت کرد که آیا با یک پورتال مواجه هستیم و یا با یک وبسایت!

از کجا بفهمیم این www که با آن مواجه هستیم، سایت است یا پورتال؟

با ملاک های نسبی می‌توان فهمید بیشتر با کدام یک مواجه هستیم :

  • اگر لاگین لازم ندارد بیشتر سایت است اما اگر باید ابتدا لاگین کنید بیشتر پورتال است.
  • اگر نمی‌توانید در ظاهر آن و نحوه نمایش اطلاعات دست ببرید بیشتر سایت است، اما اگر می‌توانید باکس را جابجا کنید،‌ حذف یا اضافه کنید و اندازه فونت و رنگ را تغییر دهید، بیشتر پورتال است.
  • اگر محتوای یکنواختی شبیه به اخبار و اطلاعیه به شما نشان می‌دهد بیشتر سایت است، اما اگر محتواهای متنوعی نظیر نمودار، اعداد و ارقام،‌اخبار ،‌عکس و ... را نشان می‌دهد بیشتر پورتال است.
  • اگر چند طیف کاربری و چند حالت اکانت با مجوزهای متفاوت وجود دارد بیشتر پورتال است، اما اگر همه یک جور دسترسی دارند، بیشتر وب سایت است.
  • اگر صرفا خواننده اطلاعات و کامنت‌ها و نظرات دیگر کاربران هستید، بیشتر سایت است. اما اگر می‌توانید با دیگر کاربران به صورت متنوع در ارتباط باشید بیشتر پورتال است.
  • اگر درآمدزایی‌اش مستقیم از خود کاربران است بیشتر وب سایت است، اما اگر درآمدزایی‌اش از تبلیغات است، بیشتر پورتال است.

انواع پورتال چیست؟ 

گاهی پرسیده می‌شود که بهترین پورتال‌های ایران کدامند؟ یا بهترین نوع پرتال چیست؟ قبل از پاسخ به چنین سوالاتی باید دانست که پورتال‌‌ها را می توان بر اساس دیدگاه‌های گوناگونی طبقه‌بندی کرد.

portal design

  • بر اساس گستردگی یا تمرکز اطلاعات :
    • پورتال افقی (Horizontal Portal) : که مناسب اجتماعات بزرگ کاربری با مقاصد بسیار گوناگون و گردآوری اطلاعات از منابع بسیار زیاد و بسیار متفاوت است. 
    • پورتال عمودی (Vertical Portal) : که بیشتر مناسب کاربردهای تخصصی‌تر و مشخص‌تر در یک عرصه محتوایی و موضوعی متمرکز و گردآوری اطلاعات تخصصی از منابعی محدودتر است.
  • بر اساس طیف مخاطب :
    • پورتال وب عمومی (Public Portal) : که برای همه مردم و شهروندان قابل استفاده است.
    • پورتال مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM Portal) : که برای مشتریان یک شرکت قابل استفاده است.
    • پورتال فروش (Sales Portal) : که برای خریداران و نمایندگان فروش یک شرکت قابل استفاده است.
  • بر اساس نوع کاربرد :
    • پورتال مدیریت دانش (Knowledge Management Portal) : مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی، به معنای سامانه‌ای است که با در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی، کمک می‌کند تا در هنگام نیاز، اطلاعات به روشی موثر، در اختیار افرادی که نیازمند آن‌ها هستند، قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. پورتال مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش‌ها و تجارب در سازمان می‌باشد. از نرم افزارهای متن‌باز که برای راه‌اندازی پورتال مدیریت دانش مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به Bitrix24 ،Flowlu ،Freshdesk ،‌ProProfs Knowledge Base ،Zoho Desk اشاره کرد و از شرکت‌های ایرانی فعال در این عرصه می‌توان از گروه هوژان، شرکت فناوری اطلاعات رایان ویرا سپید و رهیافت نام برد.
    • پورتال بیمه (Insurance Management Portal) : سیستم‌های نرم‌افزاری که بصورت تحت وب امور مربوط به بیمه،‌ بیمه‌گذار، نمایندگان بیمه، برآورد و پرداخت خسارت و … را ساماندهی می‌کنند. از نرم‌افزارهای متن‌باز که برای راه‌اندازی پورتال مدیریت امور بیمه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به OpenUnderwriter ، openIMIS اشاره کرد و از شرکت‌های داخلی فعال در طراحی پورتال بیمه می‌توان از نرم‌افزار مدیر بیمه و سیستم TPA شرکت رسا نام برد.
    • پرتال سهام (Stock Management Portal) : سامانه‌های نرم‌افزاری آنلاین که سهامداران می‌توانند آخرین افت و خیز سهام خود را مشاهده کنند،‌از آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها مطلع شوند و قیمت روز هر سهم را ببینند و از درخواست‌های خرید و فروش آگاهی یابند. این سامانه‌ها دسترسی‌هایی برای کارگزاری‌ها و سهامداران بدست می‌دهند. از نرم‌افزارهای متن‌باز که برای راه‌اندازی پورتال مدیریت سهام مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به Eclipse Trader اشاره کرد و از شرکت‌های فعال داخلی در طراحی پورتال سهام می‌توان از شرکت تدبیر پرداز نام برد.
    • پورتال بی تو بی (B2B Portal) : سیستم‌های نرم‌افزاری برخط که با متصل کردن تجارت‌ها به یکدیگر به شکل‌گیری زنجیره‌های تامین کمک می‌کنند و از مشاغل و صنایع بابت حضور در این اجتماع اینترنتی،‌ حق عضویت دریافت می‌کنند. از نرم‌افزارهای متن‌باز که برای راه‌اندازی پورتال بی تو بی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به Alibaba Clone اشاره کرد و از شرکت‌های ایرانی فعال در طراحی پورتال بی تو بی، می‌توان از شرکت جویشگر پردیس ارم نام برد.

نرم افزار طراحی پورتال چیست؟ کدام نرم افزار طراحی پرتال بهتر است؟

گاهی در دنیای متمدن امروز، کسی بگوید من چرخ را از نو اختراع کرده‌ام، منظور او این است که با سالها تلاش و کوشش و بررسی دقیق همه چرخ‌هایی که بشر تا امروز ساخته،‌ با نبوغ فراوان و آزمایشات متعدد، به یک تعریف جدید از چرخ و ساخت تازه‌ای از آن دست یافته است که نسبت به تمام نمونه‌های قبلی مزایای آشکار غیرقابل انکار دارد! اما در کمال تاسف در کشور ما، وقتی کسی ادعا کند چرخ را از نو ساخته،‌ معمولا بی هیچ بررسی از چرخ‌های دیگری که بشر ساخته، بی هیچ شناخت عمیقی از علوم روز و در اثر ناآگاهی و از سر پرمدعایی چنین ادعایی می‌کند و وقتی چرخ تولیدی او را با نمونه‌های مرسوم دنیا مقایسه میکنی میبینی حداقل جزئیات و امکانات رعایت شده ایشان را هم رعایت نکرده است. 
صنعت نرم افزار ما در ایران هم از این قاعده کلی مستثنی نیست و بسیاری شرکت‌ها مدعی ساخت نرم‌افزار پورتال هستند در حالی که نرم‌افزارهای ایشان، بعضی اصول اولیه پورتال و بعضی امکاناتی که در سیستم‌های اپن سورس معروف و جاافتاده دنیا مرسوم و معمول است را هم ندارد! لذا در این مقاله صرفا به بررسی نرم‌افزارهای جهانی و جاافتاده متن باز که برای طراحی پورتال مناسبند می پردازیم:

  • پرتال لایفری (Liferay) : لایفری یک سامانه نرم‌افزاری تحت وب متن‌باز مبتنی بر تکنولوژی جاوا است که مخصوص توسعه پورتال است و به تعبیری یکی از مناسب‌ترین ابزارهای تخصصی راه‌اندازی پورتال‌های وب در دنیا محسوب می‌شود. گرچه دیگر سامانه‌های اوپن‌سورس هم می‌توانند برای راه‌اندازی پورتال مورد استفاده قرار بگیرند، اما لایفری، ابزار تخصصی این کار است و امکانات فراوانی برای پیاده‌سازی انواع حرفه‌ای پورتال دارد. امکاناتی نظیر یکپارچگی با مایکروسافت آفیس، نگهداری تاریخچه اسناد و نسخه‌های محتوا، طبقه‌بندی قوی اطلاعات، تحمل بازدید بالا و ... البته طبعا تعداد متخصصین آشنا به لایفری و شرکت‌های تخصصی مسلط روی آن در ایران بوضوح کمتر از وردپرس و جوملاست و هزینه توسعه پرتال در آن بالاتر و فرایند آن پیچیده‌تر است اما خروجی کار اصولی‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهد شد. نمونه پرتال دانشگاهی راه‌اندازی شده با لایفری در ایران،‌ پورتال اطلاع‌رسانی دانشگاه صنعتی شریف است. از شرکت‌های ایرانی فعال در راه‌اندازی لایفری می توان از توکاسافت و سپهر افزار ایرانیان نام برد.
  • پورتال دروپال (Drupal) : دروپال یک سیستم مدیریت محتوای متن‌باز به زبان پی اچ پی است که پلاگین های کاملی دارد و به علت ماهیت لگویی بودن آن که امکان پیاده‌سازی ترکیبات پیچیده و متنوعی را با پلاگین‌هایش بدست می‌دهد می‌توان انواع مختلفی از پورتال را با انعطاف پذیری بالایی با دروپال پیاده‌سازی نمود. البته سرعت اجرای دروپال بعد از پیاده‌سازی کامل، قدری پایین و پیچیدگی توسعه آن کمی بالاست. لذا نگهداری و پشتیبانی از پورتال‌های راه‌اندازی شده بی‌دردسر نیست. نمونه پورتال سازمانی راه‌اندازی شده با دروپال در ایران،‌ پورتال اطلاع‌رسانی پلیس فتاست.  از شرکت‌های داخلی فعال در راه‌اندازی دروپال می‌توان از شرکت ایران دروپال نام برد.
  • ساخت پورتال با وردپرس (WordPress) : وردپرس به عنوان شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزار متن‌باز که بزرگترین جامعه مشارکت‌کنندگان و گسترده‌ترین شبکه پلاگین‌ها و سرویس‌دهنده‌ها را دارد با بسیاری نرم‌افزارهای تخصصی دیگر، پلاگین مشترک یکپارچه‌سازی دارد و لذا امکان پیاده‌سازی بسیاری کارکردهای پورتالی در وردپرس با هزینه‌ای قابل قبول و پیچیدگی نه چندان زیاد قابل انجام است. تم‌ها و قالب‌های پرتالی زیادی هم در وردپرس موجود است. اگر زیبایی بصری، مدیریت منعطف ظاهر پورتال و سرعت لود ملاک‌های اول باشد وردپرس بهینه‌تر و قوی‌تر از بقیه سیستم‌ها خواهد بود. نمونه پورتال خبری راه‌اندازی شده با وردپرس در ایران،‌ پرتال خبری معروف و خوشنام فناوری اطلاعات دیجیاتو است. ما در شرکت داده‌ورزان متخصص طراحی پورتال حرفه‌ای با وردپرس هستیم.
  • پرتال جوملا (Joomla) : از دیگر سامانه‌های متن‌باز که می‌توان با آن پورتال وب راه‌اندازی نمود جوملاست. جوملا هم در ایران سیستمی شناخته شده است و اکوسیستم نسبتا گسترده‌ای روی آن شکل گرفته است. گرچه در دنیا نسبت به سرعت رشد اکوسیستم وردپرس قدری عقب مانده و کوچکتر است، اما توانایی راه‌اندازی انواع پورتال تا حدود زیادی در آن وجود دارد. نمونه پورتال راه‌اندازی شده با جوملا در ایران،‌ پورتال اطلاع‌رسانی شبکه پنج سیماست. از شرکت‌های خوب داخلی در زمینه جوملا می‌توان به شرکت دیجی طاها اشاره کرد.

ویژگی‌های یک پورتال خوب چیست؟ چگونه پرتال بسازیم؟

ده نکته کلیدی که باید در طراحی یک پورتال سلف سرویس رعایت کنید عبارتند از :

  • اهداف‌تان را مشخص کنید: چرا می‌خواهید یک پورتال سلف سرویس راه‌اندازی کنید؟ می‌خواهید به چه کسانی کمک کنید تا به چه برسند؟
  • کار کردن با آن را ساده کنید: اعتماد به نفس مخاطبین‌تان را بالا ببرید. درجه اطمینان ایشان را افزایش دهید تا باز به پورتال شما برگردند. یک مجموعه بصری از سرویس‌ها و محصولات فراهم کنید نه فقط یک لیست. وقتی در حال طراحی تجربه کاربری هستید سعی کنید مانند مخاطبین‌تان فکر کنید.
  • چشم‌انداز مخاطبین خود را درک کنید: مخاطبین شما وقتی از پورتال بازدید می‌کنند می‌خواهند چه کنند؟ شما می‌خواهید ایشان چه کنند؟ ردیابی نگاه را به یاد داشته باشید.
  • محتوایی خواندنی و روشن فراهم کنید : از اصطلاحات قلمبه سلمبه آی‌تی استفاده نکنید. از عکس‌ها، بالت‌ها، ویدیو‌ها و نمودارها بهره ببرید. دیدگاهی روشن درباره اینکه محتوای پورتال چه باید باشد داشته باشید.
  • کمک را در چندین بستر فراهم کنید : راه‌های مختلفی برای کمک‌رسانی به مخاطبین پورتال لحاظ کنید اعم از ایمیل، تلفن، چت، انجمن اینترنتی و فید آر اس اس و تویتر.
  • بازخورد مخاطبین را گردآوری کنید : طراحی پورتال یک سفر است. مخاطبین را به نظرسنجی‌ها هدایت کنید. در مصاحبه‌های یک به یک با ایشان شرکت کنید و سوالات «چرا» و «چرا نه» بپرسید. کارگاه‌هایی برگزار کنید و شرح دهید که می‌خواهید به چه چیزی برسید.
  • کارایی پورتال را اندازه‌گیری کنید : محبوب‌ترین مقالات شما کدام بوده است؟ چند درصد از مخاطبین شما از پورتال استفاده می‌کنند؟ مخاطبین شما چگونه از پورتال استفاده می‌کنند؟  سنجه‌ها و اطلاعات آماری را استخراج کنید.
  • یک تجربه شخصی تحویل دهید : مخاطبین را توانمند کنید که بتوانند رجیستر کنند که چه اطلاعاتی می‌خواهند.
  • پورتال را قابل دسترسی کنید : آن را چند مرورگره طراحی کنید. آنرا چند ابزاره طراحی کنید. سعی کنید کاملا طراحی سایت ریسپانسیو باشد تا روی انواع موبایل و تبلت در دسترس باشد. از آیکون‌ها و فونت‌ها و متون واضح استفاده کنید.
  • رفتارهای خوب مخاطبین را ترویج کنید : ساده و کامل شروع کنید و آهسته و پیوسته ادامه دهید. مخاطبین را آموزش و تعلیم دهید. بازخوردها و ایده‌های مخاطبین را با آغوش باز پذیرا باشید.

طراحی پرتال توسط شرکت داده‌ورزان

شرکت داده‌ورزان مجازی پارسیان که به اختصار داده ورزان شناخته می‌شود ۱۵ سال است که در زمینه طراحی پورتال بصورت تخصصی فعالیت می‌کند. ما در طراحی پورتال اطلاع‌رسانی حرفه ای هستیم و میتوانیم در هر یک از عرصه‌های زیر سرویس تخصصی ارائه دهیم:

  • طراحی پرتال دانشگاهی: پرتال اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها که علاوه بر معرفی دانشگاه و مقاطع تحصیلی و رشته‌ها و معاونت‌ها و دانشکده‌ها و اساتید و اعضای هیات علمی،‌ امکاناتی برای زیرسایت‌دهی به هر معاونت،‌ یا هر دانشکده،‌ یا مجلات علمی و نهادهای زیرمجموعه دارد. در طراحی سایت دانشگاه‌ها اصول استاندارد طراحی وب و طراحی ریسپانسیو و جذابیت بصری و شادابی دیزاین و بهره‌گیری از چندرسانه‌ای‌ها طوری صورت می‌گیرد که دانشگاه بتواند در رقابت‌های وبومتریک دانشگاهی رتبه‌ای بالا کسب کند.
  • طراحی پورتال وب سازمانی: در طراحی پرتال‌های سازمانی، وب سایت علاوه بر ایفای نقش اطلاع‌رسانی و معرفی سازمان و نمایش چارت سازمانی و واحدهای تشکیلاتی و پروفایل مدیران و معاونت‌ها و کارمندان هر بخش،‌ آسانی ارتباط با شهروندان و ارباب رجوع از طریق فرم‌های الکترونیک و گزارشات آنلاین را فراهم می‌آورد و می‌توان از طریق فرم‌ساز قدرتمند ما، انواع فرم‌های اینترنتی ویزاردی،‌ دارای انواع فیلد با گزارش‌دهی‌های متنوع را بدون نیاز به دانش فنی خاصی طراحی و اجرا نمود.
  • طراحی پرتال شهرداری‌: شرکت داده‌ورزان در طراحی پورتال شهرداری سامانه‌ای در اختیار کارشناسان فناوری اطلاعات شهرداری‌های کشور قرار می‌دهد که می‌توانند علاوه بر اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای مهم شهری و اطلاع‌رسانی خدمات شهرداری، کمپین‌های شهری را معرفی کنند، در ارتقاء فرهنگ شهروندی بکوشند،‌ تور مجازی اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی شهر را در دسترس بگذارند و امور شهروندان با شهرداری را بصورت الکترونیکی در آورند.
  • طراحی پورتال شرکت: شرکت داده ورزان برای شرکت‌های خصوصی، خدمات طراحی پورتال شرکتی را ارائه می‌نماید که در وب سایت نهایی تحویل شده،‌ یک شرکت خصوصی می‌تواند محصولات تولیدی یا وارداتی خود را معرفی نماید، سرویس‌ها و خدمات خود را شرح دهد،‌ اهم مشتریان خود را معرفی کند،‌ با نمایندگان فروش خود در ارتباط باشد،‌ از مشتریان خود پشتیبانی کند و بازاریابی اینترنتی و یافتن مشتریان جدید از طریق موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی را ساماندهی نماید.

ایسوس

نظر شما چیست؟