22/05/1401 - 20:35
کاربردهای سرور مجازی، ترفندهای سودآوری که به شما نمی‌گویند
اگر می‌خواهید روز به‌روز پیشرفت کنید و پله‌های ترقی را به‌سرعت بگذرانید، باید بیشتر و بیشتر یاد بگیرید. از آن‌جایی که دنیای امروز ما با فناوری‌های مختلف گره خورده است، یادگیری به معنای شناخت این فناوری‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها است.

حال اگر با اینترنت بیشتر از هر فناوری دیگری کار می‌کنید، احتمالا از مشکلات آن و تحریم‌های شدید در این فضا آگاه هستید. تقریبا بیشتر سایت‌ها یا نرم افزارهای روز دنیا فیلتر هستند یا اجازه استفاده به کاربران ایرانی را نمی‌دهند.

به‌همین علت در این مطلب می‌خواهیم به آموزش سرور مجازی بپردازیم و کار با vps را آموزش دهیم. اگر می‌خواهید وب‌سایت راه‌اندازی کنید یا از سرعت و عملکرد VPN خسته شده‌اید، تا انتها همراه ما بمانید.

مفاهیم مرتبط با آموزش VPS

عموما افرادی که در حوزه برنامه‌نویسی تحت وب فعالیت می‌کنند نحوه کار با سرور مجازی یا VPS را می‌دانند. اما سرور مجازی تنها مختص به چنین افرادی نیست و تمام کسانی که با اینترنت به‌صورت روزانه کار می‌کنند می‌توانند از ویژگی‌های وی پی اس بهره‌مند شوند.

اما وی پی اس چیست؟ سرور مجازی یکی از خدماتی است که شرکت‌های هاستینگ به کاربران خود ارائه می‌دهند تا روی یک سرور اشتراکی برای آن‌ها منابع اختصاصی ایجاد کنند. برای این‌که بهتر متوجه شوید به صفحه‌های وب فکر کنید.

تا به حال برایتان سوال شده است که چگونه این صفحه‌ها تنها با یک کلیک برای شما به نمایش در می‌آیند؟ عکس‌ها، فیلم‌ها یا اطلاعات آن‌ها در کجا قرار دارند و چگونه از دیگر وب‌سایت‌ها مجزا هستند؟

توسعه دهندگان وب برای راه‌اندازی سایت خود به سروری نیاز دارند تا فایل‌ها و اطلاعات مربوط به سایت را داخل آن قرار دهند. این سرور مانند کامپیوتر بزرگی است که شرکت‌های هاستینگ منابع آن مانند CPU و رم را به کاربران می‌فروشند.

هنگامی که اطلاعات یک سایت داخل سرور قرار بگیرد، کاربران سرتاسر جهان می‌توانند از آن اطلاعات استفاده کنند. البته در صورتی که اجازه دسترسی به آن‌ها بدهند.

وی پی اس برای چه افرادی کاربرد دارد؟

برخلاف تصورتان کار با VPS تنها برای توسعه‌دهندگان وب یا اپلیکیشن نیست، بلکه برای موارد زیر نیز می‌توانید از سرور مجازی استفاده کنید.

البته که کاربردهای وی پی اس تنها به موارد زیر محدود نمی‌شوند و تنها بخشی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین کابردهای آن را برایتان شرح می‌دهیم.

جایگزین مقرون به‌صرفه برای نرم افزارهای ابری

امروزه بسیاری از نرم افزارها مانند ترلو، دراپ باکس و ... از خدمات ابری یا SaaS برای نرم افزارهای تحت وب خود استفاده می‌کنند. اما اگر شما با آموزش VPS آشنا باشید می‌توانید به جای پرداخت ماهانه به شرکت‌های ارائه‌دهنده SaaS می‌توانید میزبانی نرم افزار را خود به عهده بگیرید.

البته برای این کار باید دانش و مهارت کافی را داشته باشید. اما در نهایت پول بسیاری را ذخیره خواهید کرد و دیگر به شرکت‌های مختلف برای انجام پروژه‌های خود وابسته نخواهید بود.

راه‌اندازی سرور بازی

بازی‌های کامپیوتری یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی هستند؛ به‌ویژه بازی‌های آنلاین که می‌توانید در کنار دوستان یا افراد دیگر انجام دهید و از دنیای منحصر به‌فرد آن لذت ببرید. اما بعضی از بازی‌ها حجم بسیاری از سیستم را اشغال می‌کنند یا رم، کارت گرافیک و پردازنده قوی را می‌طلبند.

اما با سرور مجازی می‌توانید فضا و سیستم مورد نیاز برای بازی آنلاین خود را فراهم کنید، بدون این‌که به کامپیوتر یا لپ تاپ خود فشار آورید. علاوه بر این می‌توانید فضایی را ایجاد کنید که با دوستان خود به‌طور همزمان در آن بازی کنید.

راه‌اندازی سرور ایمیل

یکی دیگر از مواردی که شرکت‌ها هزینه بسیاری برای استفاده از آن پرداخت می‌کنند، میزبانی از ایمیل است. در آموزش سرور مجازی یاد می‌گیرید که می‌توانید خود میزبانی سرور ایمیل شرکت را به عهده بگیرید و از پرداخت هزینه‌های غیرضروری آسوده شوید.

خدمات SaaS به ازای هر ایمیل از شما هزینه دریافت می‌کنند. در حالی‌که با وی پی اس بدون محدودیت می‌توانید از آدرس ایمیل تمام کارمندان خود میزبانی کنید و سرور ایمیل متن باز داشته باشید.

ایجاد VPN امن و اختصاصی

در نهایت آخرین و مهم‌ترین کاربرد وی پی اس برای ما ایرانیان، امکان ایجاد وی پی ان در آن است. امروزه با افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی، کاربران بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال مخفی‌سازی جزئیات پرداخت‌های آنلاین خود هستند.

علاوه بر این، شرکت‌ها همواره در تلاش هستند تا اطلاعات خود و مشتریانشان را از هکرها محافظت کنند. تمام این موارد با VPN ممکن خواهد بود. از طرفی دیگر برای دسترسی به سایت‌ها یا نرم افزارهایی که کشور ما را تحریم کرده‌اند، وی پی ان بسیار ضروری است.

به‌ویژه اگر با ارزهای دیجیتال بسیار سر و کار دارید و بیشتر معامله‌های خود را با آن‌ها انجام می‌دهید، استفاده از VPN با آی پی ثابت امنیت دارایی‌های شما را تضمین خواهد کرد.

با این‌حال وی پی ان‌های پولی یا رایگان موجود در بازار امنیت آن‌چنانی ندارد. حتی تعدادی از آن‌ها اطلاعات کاربران را می‌فروشند و از این راه درآمدزایی می‌کنند. بنابراین راه‌اندازی وی پی ان روی سرور مجازی شخصی از هر زمان دیگری بیشتر ضرورت خود را نشان می‌دهد.

یکی از مزایای کار با سرور مجازی این است که می‌توانید برای هر فردی یک وی پی ان اختصاصی ایجاد کنید و در این زمینه محدودیتی ندارید. بنابراین بدون نگرانی می‌توانید با سرعت و امنیت از فضای اینترنت بهرهمند شوید.

مزایا و معایب وی پی اس

با توجه با کاربردهایی که نام بردیم، اگر نیاز به یک منبع مطمئن برای انجام کارهای اینترنتی خود می‌گردید، با آموزش سرور مجازی می‌توانید به اهداف خود برسید. اما پیش از پرداختن به آن بهتر است بعضی از مزایا و معایب این سرور را بررسی کنیم.

مزایای سرور مجازی

  • سرعت و امنیت بیشتری نسبت به سرور اشتراکی و وی پی ان‌های عمومی دارد.
  • منابع اختصاصی سرور امکان خطا در عملکرد یا ایجاد مشکل پیش‌بینی نشده را به صفر می‌رسانند.
  • مشکل دیگر کاربران سرور در عملکرد سایت یا نرم افزار شما تاثیری نمی‌گذارد.
  • حریم خصوصی بیشتری دارید و داده‌های شما از سایر کاربران سرور مجزا است.
  • به‌راحتی می‌توانید آن را ارتقا دهید یا اطلاعات خود را به سرور اختصاصی انتقال دهید.

معایب سرور مجازی

  • نسبت به سرور اشتراکی یا وی پی ان‌های پولی گران‌تر است.
  • برای راه‌اندازی آن به دانش فنی بیشتری نیاز دارید. (البته به‌راحتی می‌توانید از آموزش‌های آنلاین کار با VPS کمک بگیرید.)
  • اگر به‌صورت صحیح آن را پیکربندی نکنید، امنیت اطلاعات شما به خطر خواهد افتاد.

آموزش VPS برای معامله رمز ارزها

یکی از مشکلات اساسی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال که کمتر به آن می‌پردازند، امنیت اطلاعات حساب کاربری و پرداخت‌های آنلاین است. این موضوع به‌ویژه برای ما ایرانی‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند.

در حال حاضر بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال مطرح دنیا ایران را تحریم کرده‌اند و اجازه دسترسی نمی‌دهند. حتی نمی‌توان از صرافی‌های دیگر نیز مطمئن بود زیرا ممکن است هر لحظه قوانین خود را تغییر دهند و کاربران ایرانی را از بهره‌بردازی از خدمات خود محروم کنند.

بنابراین وجود یک وی پی ان با آی پی ثابت و مطمئن بیشتر از هر زمان دیگری ضرورت خود را نشان می‌دهد. اگر شما نیز روزانه به معامله رمز ارزها می‌پردازید یا می‌خواهید سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را شروع کنید، وقت آن است که به فکر راهی برای تامین امنیت دارایی خود باشید.

چرا VPS را انتخاب کنیم؟

یکی از مشکلات وی پی ان‌های پولی یا غیر پولی، ثابت نبودن آی پی آن‌ها است. صرافی‌های ارز دیجیتال یا سایت یا اپلیکیشن دیگری که به امنیت اطلاعات خود اهمیت می‌دهند، نسبت به تغییر آی پی کاربران حساس هستند.

بنابراین اگر به شما مشکوک شوند به‌راحتی حساب کاربریتان را می‌بندند و اجازه دسترسی نمی‌دهند. اما با VPS این مشکل برای همیشه برطرف می‌شود و علاوه بر تامین امنیت اطلاعات خود می‌توانید بستری امن و مطمئن را حفظ دارایی‌هایتان فراهم آورید.

پیشنهاد می کنیم پیش از تهیه سرور مجازی نگاهی به مطالب مربوط به vps در سایت آکادمی امید فدوی داشته باشید تا با نکات کاربردی و امنیتی که باید در هنگام خرید به آن دقت کنید آشنا شوید. برای اینکار عبارت «امید فدوی سرور مجازی» را در گوگل جستجو کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟