03/04/1403 - 15:54
کارت‌ گرافیک Low Profile چیست و چه تفاوتی با Full Height دارد؟
احتمالاَ در مورد کارت‌های گرافیک Low Profile شنیده‌اید. اساساَ این کارت‌ها دارای براکت‌هایی با نصف ارتفاع گرافیک‌های معمولی هستند. این به این معنی است که آن‌ها تقریباً در تمام کیس‌های کامپیوتر جا می‌گیرند. این موارد شامل کیس‌های کامپیوتر اداری، کیس‌های HTPC و سیستم‌های SFF یا مینی کیس می‌شوند. اکثر کارت‌های گرافیک Low Profile را می‌توان با استفاده از یک براکت Low Profile، از تک اسلات به اسلات دوگانه با نصف ارتفاع ارتقا داد. امروزه عمده کاربرد استفاده از گرافیک‌های Low Profile در ایران برای خرید مینی کیس استوک می‌باشد. کامپیوترهای SFF یا مینی کیس مدل استوک به علت ابعاد کوچک و قیمت اقتصادی در سال‌های اخیر تبدیل به گزینه ایده‌آل برای کاربری‌های اداری، خانگی یا نیمه‌حرفه‌ای شده‌اند. این محصولات با توجه به محدودیت در ابعاد و منبع تغذیه، قابلیت پشتیبانی از کارت گرافیک‌های قدرتمند و Full Height را ندارند. بنابراین گرافیک Low Profile تنها گزینه مناسب برای این سیستم‌ها است. برای آشنایی کامل با کارت گرافیک‌های Low Profile و تفاوت آن‌های با گرافیک‌های معمولی و Full Height در ادامه این مطلب که با همکاری دانش رایانه (مرجع خرید محصولات دیجیتال استوک) تهیه شده است، با ما همراه باشید.

مزایا و معایب کارت‌های گرافیک Low Profile

نقاط مثبت:

  • مناسب کامپیوتر کوچک‌ مانند مینی کیس و دسکتاپ
  • مصرف انرژی کم
  • تولید گرمای کم
  • بسیار کم‌صدا یا حتی بی‌صدا
  • معمولا نیازی به کانکتور برق ندارد

نقاط ضعف:

  • معمولا قدرت پردازشی پایین‌ دارند
  • با کیس‌های معمولی سازگار نیست (مگر اینکه آداپتور داشته باشید)
  • براکت Low Profile همیشه همراه کارت نیست
  • ممکن است در شرایط خاص گران‌تر باشد (به دلیل اندازه‌ی کوچک)

کارت گرافیک Low Profile در مقابل Full Height

مقایسه گرافیک Low-Profile و Full Height

اندازه کارت‌های گرافیک Low Profile

ابعاد کارت‌های گرافیک Low Profile می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی کارت‌های گرافیک با پروفایل MD1 دارای حداکثر ارتفاع 64.41 میلی‌متر یا 2.53 اینچ و طول 119.91 میلی‌متر یا 4.72 اینچ هستند. کارت‌های گرافیک با پروفایل MD2 می‌توانند کمی بزرگ‌تر باشند، با طول تا 167.64 میلی‌متر یا 6.60 اینچ و همان ارتفاع 64.41 میلی‌متر یا 2.53 اینچ.

براکت‌های این کارت‌ها اندازه کوچک‌تری در حدود  79.2 میلی‌متر یا  3.11 اینچ دارند و به همین دلیل، به جز در موارد استفاده از براکت جایگزین بر روی کارت گرافیک، تنها در کیس‌های کامپیوتر Low Profile، کیس‌های HTPC و مینی کیس استوک وارداتی قابل نصب هستند. همچنین محل پیچ‌ها 1.35میلی‌متر به سمت براکت حرکت داده شده است تا اطمینان حاصل شود که کارت گرافیک به طور محکم در اسلات PCI-E قرار می‌گیرد.در مقابل کارت‌های با Full Height دارای براکت 120 میلی‌متری یا 4.70 اینچ و ارتفاع کارت گرافیک 107 میلی‌متری یا 4.20 اینچ هستند.

عملکرد

کارت‌های گرافیک Low Profile معمولاً عملکرد پایین‌تری نسبت به همتایان با Full Height خود دارند. این به این دلیل است که معمولاً فرکانس کاری پایین‌تری دارند و از سیستم خنک‌کننده‌ خوبی برخوردار نیستند. از آنجایی که خنک‌کننده‌ آن‌ها به خوبی عمل نمی‌کند، سرعت کلاک پایین‌تر است و ممکن است پدیده‌ کُند شدن کارت به دلیل گرما (Thermal Throttling) رخ دهد. همه‌ی این عوامل بر عملکرد کارت گرافیک Low Profile تأثیر می‌گذارند. اکثر کارت‌های گرافیک رده‌بالا در اندازه‌ی Low Profile عرضه نمی‌شوند. در حال حاضر، قدرتمندترین کارت گرافیک Low Profile که می‌توانید تهیه کنید GTX 1650 است. برای مثال، قدرت این کارت اصلاً به RTX 2080 یا GeForce GTX 1070 Ti نزدیک هم نیست اما در شرایط خاصی که نیاز به قدرت پردازش گرافیکی زیادی ندارید، قابل استفاده است.

خنک‌کننده و گرما

کارت‌های گرافیک Low Profile دارای ابعاد کوچک‌ هستند و در نتیجه گرمای بیشتری تولید می‌کنند، اما این گرما با سرعت کلاک پایین‌تر و خنک‌کننده‌ی مناسب جبران می‌شود. برخی از کارت‌های گرافیک Low Profile بی‌صدا هستند و از مدل‌های هیت‌سینک‌ (Heat Sink) حجیم بهره می‌برند. این مورد برای سر و صدا عالی است، اما گرچه دما آن‌ها خیلی بد نیست، بهترین هم نیست. کارت‌های گرافیک Low Profile به دلیل اندازه‌شان معمولاً فن‌های کوچک‌تری دارند. این بدان معناست که خنک‌کننده‌ی آن‌ها به خوبی کارت‌های دیگر نیست، اما به دلیل گرمای کمتر ناشی از سرعت کلاک پایین‌تر، گرما معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. با توجه به اینکه عموما این نوع کارت گرافیک‌ها در مینی کیس استوک یا نو استفاده می‌شوند و اینکه سیستم‌های اشاره شده دارای ابعاد کوچک و محدودی هستند؛ برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای باید دمای پردازنده و قطعات سیستم را زیر نظر داشته باشیم.

سازگاری

اکثر کارت‌های گرافیک Low Profile در واقع به شما این امکان را می‌دهند که براکت را تغییر دهید تا بتوانید کارت گرافیک کم‌حجم خود را در هر کیس کامپیوتر معمولی قرار دهید. آن‌ها از همان اسلات‌های PCI-E استفاده می‌کنند و به برق اضافی نیاز ندارند. بنابراین، نصب کارت گرافیک Low Profile کار بسیار ساده‌ای است و تا زمانی که براکت مناسب داشته باشید، با اکثر کیس‌ها سازگار است. به خاطر داشته باشید که همه‌ کارت‌های گرافیک Low Profile، براکت کم‌حجم را همراه خود ندارند و ممکن است لازم باشد خودتان جداگانه تهیه کنید.

پورت‌های خروجی

وقتی صحبت از پورت‌های ورودی/خروجی روی کارت‌های گرافیک Low Profile می‌شود، باید به یک نکته مهم توجه کرد. برخی از تولیدکنندگان بسیاری از پورت‌ها را حذف می‌کنند و ممکن است تنها دو یا حتی یک پورت روی کارت گرافیک وجود داشته باشد. اکثر تولیدکنندگان متوجه هستند که مردم به پورت ها نیاز دارند و کارت هایی با تعداد پورت مناسب مانند GTX 1650 که در بالا ذکر شد را ارائه می‌دهند. این کارت‌ها معمولا تمام پورت‌های مورد نیاز شما مانند Display Port ،HDMI و DVI را دارند، اما حتما این مسئله را بررسی کنید. پورت‌های قدیمی مانند DVI و VGA هنوز هم گاهی اوقات در کارت های گرافیک Low Profile وجود دارند، حتی اگر در کارت های Full Height حذف شده باشند.

برای مثال در‌صورتی که کیس استوک HP EliteDesk 800 G3 را خریداری و آن‌را مجهز به گرافیک Geforce GT 730 Low-Profile کنید، مانیتور شما حتما باید ورودی DisplayPort برای انتقال تصویر داشته باشد. در این صورت پیشنهاد ما استفاده از نمایشگر استوک در کنار مینی کیس است. این مانیتورها عموما دارای درگاه دیسپلی پورت هستند و برای استفاده همه محیط‌ها مناسب می‌باشند. در حال حاضر USB-C VirtualLink روی کارت های گرافیک Low Profile وجود ندارد. این پورت عمدتا روی مدل های RTX رده بالاتر است و در حال حاضر روی کارت های Low Profile در دسترس نیست.

هزینه

هزینه کارت های گرافیک Low Profile در واقع بیشتر از کارت‌های مشابه هم‌رده با Full Height است. برای رساندن این کارت‌های گرافیک به اندازه کوچکتر، باید از طراحی ها و قطعات خاصی استفاده شود. با این حال، معمولا می توانید یک کارت گرافیک Low Profile از همان سری را با قیمت مشابه پیدا کنید. کارت گرافیک‌های با ابعاد کامل دارای تنوع بالایی هستند و محدوده قیمت متفاوتی دارند اما گرافیک‌های هم رده بین Low Profile و Full Height تفاوت زیادی در قیمت ندارند.

نتیجه گیری

در مجموع، اگر قصد استفاده از کیس کامپیوتری دارید که از کارت های گرافیک Low Profile پشتیبانی می‌کند، کارت های گرافیک Low Profile قطعا ارزش خریدن دارند. سرعت پایین‌تر و قیمت کمی گران‌تر آنها با راحتی که از استفاده از آنها به دست می‌آورید، جبران می‌شود. آنها تقریباً در تمام کیس‌های کامپیوتر با براکت مناسب جا می‌گیرند و برخی از آنها عملکرد بسیار خوبی دارند. امروزه استفاده اصلی از کارت گرافیک Low Profile در مینی کیس استوک هست. مینی‌کیس‌ها با توجه به قیمت اقتصادی و ابعاد کوچک در هر محیطی مانند محیط‌های اداری یا صنعتی قابل استفاده هستند. برای خرید انواع مینی کیس استوک یا سایر محصولات دیجیتال مانند مانیتور و لپ تاپ استوک وارداتی می‌توانید به سایت فروشگاه دانش رایانه مراجعه فرمایید. تمام محصولات دانش رایانه دارای ضمانت سلامت و اصالت بوده و با مهلت تست، قابل ارسال به سراسر کشور هستند.

ایسوس

نظر شما چیست؟