راه‌حل نرم‌افزاری (Software Solutions) چیست؟
03/04/1403 - 11:40
شماره 277 ماهنامه شبکه با پرونده ویژه راه‌حل‌های اختصاصی نرم‌افزاری  منتشر شد
در سرمقاله شماره 277 ماهنامه شبکه هوش مصنوعی به سراغ تاکسی‌های هوایی می‌رود، در فصل هوش مصنوعی با شبکه عصبی حافظه‌ طولانی کوتاه‌مدت آشنا می‌شوید، در فصل فناوری شبکه با مزایا و معایب ابر خصوصی برای سازمان‌ها آشنا می‌شوید، در فصل امنیت اعتماد به صفر می‌رسد! و در نهایت در پرونده ویژه این شماره با (راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای‌ کسب و کارها) آشنا می‌شوید که می‌تواند برای بهبود و ارتقای سیستم تجاری شما بسیار مفید باشد.

پرونده ویژه

پرونده ویژه شماره 277 ماهنامه شبکه، اختصاص به مفهوم راه‌حل‌های نرم‌افزاری دارد. راه‌حل‌هایی که در قالب مفاهیمی همچون ERP، CRM، HRMS، نرم‌افزار مدیریت پروژه و غیره در مورد آن‌ها می‌شنویم. در پرونده ویژه این شماره قصد داریم در مورد این اصلاحات، اطلاعات بیشتری کسب کنیم و ببینیم چرا راه‌حل‌های اختصاصی نرم‌افزاری سوده هستند و روی کدام‌یک از آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم به سودآوری کلانی خواهیم رسید.

  • راه‌حل‌های اختصاصی نرم‌افزاری  
  • راه‌حل نرم‌افزاری (Software Solutions) چیست؟ 
  • 12 مزیت راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای کسب‌و‌کارها 
  • راه‌حل اختصاصی برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) چیست؟ 
  • نرم‌افزار مدیریت پروژه چیست و چه کمکی به کسب‌و‌کارها می‌کند؟ 
  • نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟ 
  • نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی چیست و چرا سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند؟ 

برای خرید و دانلود نسخه PDF ماهنامه شبکه 277 اینجا کلیک کنید

 

هوش مصنوعی

  • شبکه عصبی حافظه‌ طولانی کوتاه‌مدت چیست و چگونه کار می‌کنند؟ 
  • دسته‌بندی متن در هوش مصنوعی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ 
  • الگوریتم فازی C-Means چیست و چگونه آن‌را پیاده‌سازی کنیم؟

 

فناوری شبکه

  • ابر خصوصی چه مزایا و معایبی برای سازمان‌ها به‌همراه دارد؟ 
  • مکانیزم مدیریت هویت و دسترسی (IAM) چیست و چه مولفه‌هایی دارد؟ 
  • وب‌سرور Lighttpd چیست و چرا شرکت‌ها به آن علاقه‌مند شده‌اند؟ 

امنیت

  • امنیت اعتماد صفر (Zero Trust) چیست و چگونه پیاده‌سازی می‌شود؟ 
  • فناوری‌های شناختی چه تاثیری بر امنیت سایبری دارند؟ 

 

عصر شبکه

  • استاندارد BPMN 2.0 یست و چه قابلیت‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهد؟ 
  • حاکمیت داده (Data Governance) و مشاور داده چه نقشی در سازمان‌ها دارند؟  

 

کارگاه

  • Lazy در کاتلین چیست و چه قابلیتی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد؟ 
  • نرمال‌سازی در یادگیری ماشین، راهنمای جامع برای تنظیم دقیق داده‌ها

 


راه‌حل‌های اختصاصی نرم‌افزاری 

در عصر دیجیتالی شدن کامل کسب‌و‌کارها به سر می‌بریم. با این حال، برای برخی از کسب‌و‌کارها مهم این است که متمایز از دیگران باشند و بتوانند کارها را به بهترین شکل انجام دهند. به بیان دقیق‌تر، در شرایطی که فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، زنجیره بلوکی،  امنیت افزوده، علوم شناختی، رابط‌های مغز و کامپیوتر و غیره در دسترس قرار دارند، اما زیربنای این فناوری‌ها چیست؟ هیچ پاسخی دقیق‌تر از نرم‌افزار یا به عبارت دقیق‌تر، راه‌حل نرم‌افزاری نیست. یک راه‌حل نرم‌افزاری، مجموعه‌ای از ماژول‌ها و میکروسرویس‌هایی است که در تعامل با یک‌دیگر، یک نرم‌افزار واحد را شکل می‌دهند و به کسب‌وکارها در حل یک مشکل یا مجموعه‌ای از مشکلات خاص کمک می‌کند. این برنامه‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه یا به‌عنوان بخشی از یک سیستم یکپارچه کار کنند. ‌راه‌حل‌های نرم‌افزاری در طیف گسترده‌ای از صنایع و برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. 

به‌طور مثال در حوزه کسب‌وکار، نرم‌افزارهای تجاری برای کمک به مشاغل در انجام وظایف مختلفی مانند مدیریت حسابداری، پیگیری وضعیت مشتریان و مدیریت پروژه استفاده می‌شوند. در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، نرم‌افزارها برای کمک به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در تشخیص، درمان و مدیریت مراقبت از بیماران استفاده می‌شود. در حوزه آموزش، نرم‌افزارهای آموزشی برای کمک به دانش‌آموزان در یادگیری استفاده می‌شوند. در بخش دولتی نیز نرم‌افزارهای اختصاصی توسط آژانس‌های دولتی برای ارائه خدمات به شهروندان، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این‌حال، نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که راه‌حل‌های نرم‌افزاری به نوع خاصی از برنامه‌های کاربردی اشاره دارند که برای پاسخ‌گویی به نیازهای یک سازمان خاص طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال، منابع انسانی سازمان‌ها از راه‌حل‌های نرم‌افزاری اختصاصی، برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند و به‌جای آن‌که از محصولات از‌پیش‌ساخته‌شده استفاده کنند، اقدام به سفارش نرم‌افزارهای تخصصی می‌دهند تا بتوانند وظایف روزمره را به بهترین شکل انجام دهند. واقعیت این است که فناوری شیوه انجام فعالیت‌های تجاری را برای کارآفرینان متحول کرده است. این امر در حوزه خدمات مشتری، بازاریابی و تولید مشهود است. از این‌رو، شرکت‌های بیشتری از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها با هدف افزایش کارایی و بهره‌وری استفاده می‌کنند. علاوه بر این، در صنعت فناوری اطلاعات که دائما در حال تحول است، اصطلاحات مختلفی با ظرافت‌های خاص وجود دارند. امروزه، واژه «معمار» نه‌تنها به فردی اشاره دارد که برای بازدید از یک سایت کلاه ایمنی به سر می‌گذارد، بلکه به فردی حرفه‌ای که روی راه‌حل‌های سازمانی کار می‌کند یا در چرخه حیات برنامه‌نویسی مشارکت دارد، گفته می‌شود.

برای مدیریت فناوری‌ها و فعالیت‌های روزمره، یک تیم بزرگ از متخصصان نیاز است. این امر به‌ویژه برای شرکت‌هایی که در زمینه ایجاد نرم‌افزار سفارشی برای مشتریان مختلف فعالیت می‌کنند، صادق است. در چنین مواردی، تیم نه‌تنها از برنامه‌نویسان و مهندسان بلکه از معماران نیز تشکیل شده است.

یک معمار راه‌حل نقش پلی میان اهداف سازمانی و فناوری را بازی می‌کند. به‌طور کلی، اصطلاح «معماری راه‌حل» به فرآیند ایجاد و مستندسازی محتوای معماری اشاره دارد. هدف، دستیابی به یک نتیجه عملیاتی خاص برای یک کسب‌وکار است. از این‌رو، وظیفه یک معمار راه‌حل این است که به نیازهای ذی‌نفعان رسیدگی کند. همچنین، این گروه از متخصصان، الزامات خاص عملکردی را مورد بررسی قرار می‌دهند. بنابراین، یک معمار نرم‌افزار، سیستمی را طراحی می‌کند که با نیازهای تجاری و عملکردی کسب‌وکار مطابقت دارد. معمار چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

آن‌ها نیازهای کاربران نهایی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و اطلاعات دریافتی از مشتریان را به یک نرم‌افزار تجاری تبدیل می‌کنند. این کار با حداقل ریسک برای عملیات تجاری و در عین حال برآورده کردن انتظارات کاربران نهایی انجام می‌شود. علاوه بر میکروسرویس‌ها و معماری‌های یکپارچه که ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، الگوهای شناخته‌شده دیگری نیز توسط معماران نرم‌افزار استفاده می‌شود که از آن جمله باید به کنترل‌کننده مدل-نما (Model-View-Controller)، سرویس‌گیرنده-سرویس‌دهنده (Client-Server)،  همتابه‌همتا (P2P) و غیره اشاره کرد. 

گاهی اوقات، شرح وظایف یک معمار نرم‌افزار و طراح نرم‌افزار اشتباه گرفته می‌شود. معمار نرم‌افزار زیربنای سیستم را آماده می‌کند. در مقابل، طراح نرم‌افزار، راه‌حل‌هایی را برای دستیابی به اهداف پروژه با توجه به برنامه‌های ایجادشده توسط معمار نرم‌افزار طراحی می‌کند.

کسب‌وکارهایی که می‌خواهند سیستم‌های قدیمی خود را به‌روز کنند یا از نرم‌افزار جدیدی استفاده کنند، به هر دو متخصص معمار نرم‌افزار و معمار راه‌حل نیاز دارند. در برخی از شرکت‌ها، یک معمار نرم‌افزار را معمار فنی نیز می‌نامند. این فرد مسئولیت کل سیستم نرم‌افزاری را بر عهده دارد. همچنین، در اینجا وظایف فنی دیگری وجود دارد که این متخصصان در ساعات کاری انجام می‌دهند که از آن جمله باید به ارزیابی، شناسایی و توسعه راه‌حل‌های نرم‌افزاری مطابق با الزامات عملکردی، تجزیه‌وتحلیل هزینه‌ها و تحویل برنامه و اطمینان از اینکه همه‌چیز در بودجه و چارچوب زمانی پروژه قرار دارد، برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی فناوری و گردش کار مرتبط برای توسعه نرم‌افزار، ارائه راهنمایی و پشتیبانی فنی به توسعه‌دهندگان، مهندسان و سایر ذی‌نفعان، بررسی کیفیت نرم‌افزار برای اطمینان از اینکه الزامات کیفیت، امنیت و مقیاس‌پذیری برآورده شده است، همکاری با سرپرست تیم برای نظارت بر پیشرفت توسعه به منظور حفظ طراحی اولیه، همکاری با متخصصان کنترل کیفیت برای انجام بررسی نهایی کیفیت نرم‌افزار قبل از استقرار و برقراری ارتباط با کل تیم توسعه در طول پروژه اشاره کرد. 

این متخصصان، برنامه‌های مورد نیاز سازمان‌ها را در قالب نرم‌افزارهای اختصاصی در اختیارشان قرار می‌دهد. با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، ممکن است حدس زده باشید که پرونده ویژه این شماره مجله، اختصاص به مفهوم راه‌حل‌های نرم‌افزاری دارد. راه‌حل‌هایی که در قالب مفاهیمی همچون ERP، CRM، HRMS، نرم‌افزار مدیریت پروژه و غیره در مورد آن‌ها می‌شنویم. در پرونده ویژه این شماره قصد داریم در مورد این اصلاحات، اطلاعات بیشتری کسب کنیم و ببینیم چرا راه‌حل‌های اختصاصی نرم‌افزاری سوده هستند و روی کدام‌یک از آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم به سودآوری کلانی خواهیم رسید.

ایسوس

نظر شما چیست؟