جوانی یا تجربه
میانگین سنی کارمندان شرکت‌های برتر فناوری چند سال است؟
سیلیکون ولی تنها به ارائه ایده‌های ناب و عرضه فناوری‌های نوین شهرت ندارد. یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های سیلیکون ولی به جوان‌گرایی آن باز می‌گردد. اگر به سال 2007 میلادی باز گردیم، مارک زاکربرگ را مشاهده می‌کنیم که نمونه موفقی از یک جوان با استعداد بود. زاکربرگ جمله معروفی دارد که می‌گوید: «افراد جوان همواره باهوش هستند.»

در سال‌های اخیر، شرکت‌های برتر عرضه فناوری به ندرت افرادی که مسن بوده‌اند را استخدام کرده‌اند. این شرکت‌ها تا حد امکان از تمدید قرارداد افرادی که مسن‌تر هستند اجتناب می‌کنند. در این میان دو استثناء نیز وجود دارد. اچ‌پی و آمازون جزء آن گروه از شرکت‌هایی هستند که زمانی که صحبت از استخدام به میان می‌آید به دنبال جذب افرادی هستند که مسن‌تر بوده و تجربه کافی دارد. در تصویر زیر میانگین سن افرادی که در شرکت‌های برتر عرضه فناوری در ایالات متحده مشغول به کار هستند را مشاهده می‌کنید.

پژوهش انجام شده در این خصوص نشان می‌دهد که AOL با میانگین 27 سال و اچ‌پی با میانگین سنی 40 سال به ترتیب لقب جوان‌ترین و پیرترین شرکت‌ها را از آن خود کرده‌اند.

آماری جالب از سایت Stackoverflow

سایت استک‌اورفلو که از شناخته‌ شده‌ترین سایت‌ها نزد طراحان و توسعه‌دهندگان است، نتیجه نظرسنجی جالبی که در همین ارتباط انجام شده را منتشر کرده است. در نظرسنجی این سایت بیش از 36 هزار نفر از 127 کشور جهان حضور داشتند. در نظرسنجی انجام شده از سوی استک‌اورفلو میانگین سن توسعه‌دهندگان، سطح تجربه، جنسیت و مواردی از این دست را شامل شده است. داده‌های جمع‌آوری شده از سوی این سایت نشان می‌دهد که میانگین سنی توسعه‌دهندگان 28 سال است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها 4.8 درصد از توسعه‌دهندگانی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند در محدوده سنی 40 تا 50 سال قرار داشتند. همچنین تنها 9.1 درصد از توسعه‌دهندگان نیز در محدوده سنی 35 تا 39 سال قرار داشتند.

یکی دیگر از نکات جالب توجه این نظرسنجی در ارتباط با ایالات متحده است. تصویر زیر نشان می‌دهد که ایالات متحده بالاترین سن متوسط برای توسعه‌دهندگان با 31 سال را از آن خود کرده است.

بحث جوان‌گرایی معضل یا نقطه عطف سیلیکون‌ولی

همواره گفت‌وگوی مستمری در دره سیلیکون ولی در ارتباط با استخدام افراد جوان در جریان است. گزارشی که New Republic در این زمینه منتشر کرده به نظر قدری نگران کننده است. در مقاله منتشر شده در این سایت دکتر سات ماتراسوس جرتح پلاستیک می‌گوید: «برخی از کارگران دنیای فناوری به مطلب من مراجعه کرفته و درخواست جراحی پلاستیک دارند. به این امید که جوان‌تر به نظر برسند و بتوانند بازهم شغلی مناسب در شرکت‌های برتر فناوری به دست آورند. هنوز به درستی مشخص نیست که چرا چنین ذهنیتی در دره سیلیکون ولی به وجود آمده است. اما در این میان چند فرضیه وجود دارد. برخی بر این باور هستند که کارمندان قدیمی برای کار کردن در فرهنگ استارت‌آپی یا شرکت‌های برتر فناوری مناسب نیستند، به دلیل این‌که اکثر شرکت‌های فناوری به دنبال جذب و استخدام مهندسان جوان و با استعدادی هستند که برای دریافت شغلی حاضر هستند با کمترین دستمزد نیز کار کنند.»

به هرترتیب دیدگاه هرچه که باشد، این‌گونه به نظر می‌رسد که دیدگاه دنیای فناوری نسبت به افراد جوان در مقایسه با افراد مسن‌تر مثبت است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟