آشنایی با مفهوم رومینگ
رومینگ داده چیست و چرا هزینه بالایی دارد؟
بدون شک بارها و بارها واژه رومینگ را در سایت‌ها دیده‌اید یا خبرهایی درباره آن شنیده‌اید. اما این واژه چیست، چگونه در گوشی‌های هوشمند خود می‌توانید از آن استفاده کنید و چه هزینه‌ای برای شما دارد؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به بیانی ساده این مفهوم را برای شما تشریح کنیم.

در بخش تنظیمات بیشتر گوشی‌ها، گزینه‌ای به نام Data Roaming وجود دارد. گزینه‌ای که در حالت عادی فعال نیست و اگر سعی کنید آن‌را فعال کنید، پیغام هشدارآمیزی را مشاهده می‌کنید که اعلام می‌دارد روشن کردن این گزینه ممکن است هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل کند، زیرا هزینه اینترنت یا همان داده‌های شما را افزایش خواهد داد. در گوشی‌های اندرویدی فعال کردن این گزینه با نمایش پیغام ترسناکی مبنی بر افزایش هزینه‌ها همراه است. اگر جزء آن گروه از کاربرانی هستید که اطلاعی درباره واژه Roaming ندارید و کنجکاو هستید درباره گران بودن اینترنتی که رومینگ ارائه می‌کند اطلاعاتی به دست آورید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

رومینگ چیست؟

رومینگ به فراگردی (Roaming) ترجمه شده است. رومینگ زمانی است که گوشی هوشمند از محدوده پوشش‌دهی شبکه شما دور شده و سیگنال خود را از دست می‌دهد. از دست رفتن محدوده پوششی و سیگنال‌ها ممکن است به یک ناحیه دورافتاده محدود شده یا ممکن است زمانی رخ دهد که شما کشور را ترک کرده و به کشوری رفته‌اید که شبکه اپراتور تلفن همراه شما در آن کشور در دسترس نیست. در چنین حالتی گوشی شما در وضعیت رومینگ قرار می‌گیرد. در این  حالت می‌توان از رومینگ به منظور تامین اینترنت استفاده کرد. اصطلاح Data roaming به نیز به عملی اشاره دارد که در آن فرآیند دریافت داده‌ها خارج از محدوده شبکه شما انجام می‌شود. اما اگر شما در مکانی خارج از محدوده شبکه خود قرار دارید، چگونه قادر به دریافت داده‌ها هستید؟

Data Roaming چگونه کار می‌کند؟

اگر مالک یک گوشی هستید که به اصطلاح  قفل شده (unlocked) نیست و امکان قرار دادن هر سیم‌کارتی درون گوشی امکان‌پذیر است و دسترسی به شبکه‌های مخابراتی مختلف در اقصا نقاط جهان برای شما امکان‌پذیر است و مشکل خاصی در ارتباط با جایگزینی سیم‌کارت ندارید، نیازی نیست تا قابلیت رومینگ را فعال کنید. اما اگر گوشی شما از نوع قفل شده (Locked) است و فقط سیم‌کارت اپراتور ویژه‌ای را قبول می‌کند، در این حالت مجبور هستید قابلیت رومینگ را فعال کنید. روش کار دیتا رومینگ به این شکل است که اپراتور مخابراتی شما با اپراتورهای همراه مستقر در کشورهای دیگر تفاهنامه و قراردادی را منعقد می‌کند که اجازه می‌دهد مشترکان اپراتور به برج‌های مخابراتی اپراتور دیگری متصل شده و از طریق آن اپراتور به اینترنت دسترسی پیدا کنند. این قرارداد به شکل فی‌مابین تنظیم می‌شود که اجازه می‌دهد مشترکان اپراتورهای طرف مقابل نیز در زمان ورود به کشور مبدا یک چنین قابلیتی در اختیار داشته باشند و از دکل‌های اپراتور شما برای دسترسی به اینترنت استفاده کنند. در چنین حالتی شما می‌توانید از اینترنت 4G در کشور مبدا استفاده کنید، اما باید هزینه‌های اضافی را پرداخت کنید. این‌کار به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به تغییر سیم‌کارت از اینترنت 4G استفاده کنید. زمانی که قابلیت رومینگ فعال می‌شود، نام اپراتور شبکه شما به شکل زیر تغییر پیدا می‌کند‌. تصویر زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

این تغییر نام نشان می‌دهد که شما در حال استفاده از اپراتور کشور مبدا هستید.

چرا ویژگی‌ رومینگ هزینه‌های شما را زیاد می‌کند؟

در شرایطی که رومینگ یک ویژگی مفید است، اما هزینه‌های مضاعفی به شما تحمیل می‌کند. به همین دلیل است که در زمان فعال‌سازی این ویژگی پیغام هشداری را مشاهده می‌کنید. در حالت کلی اپراتورهای همراه زمانی که شما از طریق دکل واسط اپراتور دیگری به شبکه آن‌ها متصل شوید، هزینه اضافی برای شما در نظر می‌گیرند. البته میزان هزینه‌ای که باید پرداخت کنید برای هر اپراتور متفاوت بوده و به قرارداد فی‌مابین اپراتورها و امکاناتی که ارائه می‌کنند بستگی دارد. برای آن‌که مطلع شوید که گوشی هوشمند شما به دکل اپراتور دیگری متصل نشده و رومینگ انجام نشده است باید به بخش تنظیمات و اطلاعات شبکه مراجعه کنید. اگر رومینگ انجام شده باشد نام شبکه اپراتور دیگری که اپراتور شما نیست را مشاهده می‌کنید.

این ویژگی روی وای‌فای تاثیرگذار است؟

خیر. رومینگ روی ارتباط وای‌فای مبتنی بر خطوط تلفن ثابت تاثیرگذار نیست. رومینگ تنها زمانی روی وای‌فای شما اثرگذار خواهد بود که مودم وای‌فای شما از نوع سیم‌کارتی باشد. به‌طور مثال فعا‌ل‌سازی رومینگ در تنظیمات مودم جیبی هزینه رومینگ را متوجه شما می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟