توصیه‌هایی برای حفظ امنیت کاربران در دیوار
26/02/1398 - 17:10
چگونه در دیوار آگهی بگذاریم + نکات امنیتی استفاده از دیوار
در هر کشوری وب‌سایت‌های به خصوصی برای خرید و فروش وسایل و تجهیزات مختلف قرار دارند. در این وب‌سایت‌ها که رویکردی شبیه به جمعه‌بازارهای قدیمی دارند، مردم بدون واسطه اقدام به خرید و فروش کالا‌های مختلف می‌کنند. کالا‌هایی که تلفیقی از اجناس دست دوم و نو هستند که با توجه به این‌که واسطی در میان نیست اجناس با قیمت‌های کمتری دادوستد می‌شوند. دیوار از جمله وب‌سایت‌های معروفی است که افراد برای فروش وسایل خود از آن استفاده می‌کنند. بر همین اساس در این مقاله تصمیم گرفتیم به شکل اجمالی سایت دیوار را بررسی کرده و نکاتی که برای یک تجربه خرید/فروش موفق باید به آن توجه داشته باشید را به اطلاع شما برسانیم.

دیوار چیست؟

دیوار مارکت‌پلیسی است که عملکرد آن تلفیقی از دو مدل تجاری، کسب‌وکار با مشتری و مشتری‌با مشتری است. سایت‌هایی که بر پایه مدل مشتری‌با مشتری کار می‌کنند، درآمد خود را از هزینه‌های دریافتی از فروشندگانی که محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند، تبلیغات و... به دست می‌آورند. در تصویر زیر تعرفه خدمات دیوار را مشاهده می کنید. (قیمت‌ها بر پایه تومان است.)

اخبار داغ روز

در اکثر موارد که قصد فروش کالای خود را دارید، انتشار آگهی در دیوار رایگان است. برای انتشلر آگهی در برخی از دسته بندی ها مانند استخدام باید هزینه پرداخت کنید.

هزینه انتشار و برجسته کردن آگهی در دیوار

هزینه انتشار و برجسته کردن آگهی در دیوار

در این مدل کسب‌وکار، طراحان سایت‌ها اقدام به بخش‌بندی یا عبارت دقیق‌تر منطقه‌بندی کردن کالاها بر اساس موقعیت جغرافیایی می‌کنند. در چنین حالتی شما اگر در تهران، شیراز، تبریز، اصفهان (شهرستان‌های تابعه هر استان) و.... سکونت داشته باشید به فهرستی از کالاهای نزدیک به محل سکونت خود دسترسی خواهید داشت. دیوار از گواهی امنیتی Certum Domain Validation CA SHA2 برای رمزگذاری اطلاعاتی که میان سایت و کاربر مبادله می‌شود استفاده می‌کند تا به این شکل صحت اطلاعات درج شده مخدوش نشده و کاربران به شکل ایمنی بتوانند اطلاعات خود را درون سایت ثبت کنند. گواهی‌نامه‌ای که از الگوریتم رمزنگاری RSA-SHA256 استفاده می‌کند. سایت دیوار در زمان نگارش این مقاله رتبه 8 آلکسا را از آن خود کرده است.

فرآیند ثبت نام در دیوار چگونه است؟

برای درج آگهی، در اولین گام باید در دیوار ثبت‌نام کنید. همانند سایت‌های معتبر دیوار شماره تلفن شما را به عنوان یکی از راهکارهای احراز هویت و ارسال ایمن کد تایید ثبت نام دریافت می‌کند. فرآیند ثبت‌نام پیچیدگی خاصی ندارد و کافی است مراحل ثبت‌نام را دنبال کرده و کد تایید (فعال‌سازی) 6 رقمی که برای شما ارسال شده است را برای ادامه فرآیند ثبت نام در فیلد مربوطه وارد کنید. پس از تکمیل امکان مشاهده آگهی‌ها و مدیریت حساب کاربری امکان‌پذیر می‌شود. اگر قصد دارید از برنامه همراه دیوار روی پلتفرم‌های اندروید و ios استفاده کنید، فرآیند ثبت‌نام به کمی دقت نیاز دارد. پس از دانلود و نصب برنامه روی گوشی هوشمند، در اولین گام باید شهری را انتخاب کنید. انتخاب شهر باعث می‌شود تا آگهی‌های مرتبط با شهر انتخاب شده نشان داده شود. در این مرحله نه تنها امکان مشاهده آگهی‌ها، بلکه امکان ثبت آگهی نیز وجود دارد. البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام این‌کار به حساب کاربری خود وارد شوید، در غیر این صورت با ثبت آگهی سامانه کد تاییدی را برای شماره‌ای که مشخص کرده‌اید پیامک می‌کند. درست مشابه با رویکردی که سایت بر پایه آن کار می‌کند. (در سایت نیز با کلیک روی ثبت آگهی رایگان در سمت چپ صفحه‌نمایش و سپس پر کردن فیلدهای مختلف امکان درج یک آگهی وجود دارد.) ثبت‌نام این مزیت را در اختیارتان قرار می‌دهد که زیر آگهی‌ها نظر خود را قرار دهید. اگر تمایل دارید آگهی شهرهای دیگر را مشاهده کنید، باید به بخش تنظیمات برنامه وارد شده و شهر مدنظر خود را تغییر دهید.

ثبت آگهی در دیوار چگونه است؟

در نسخه همراه کافی است دکمه مثبت قرمزرنگی که پایین صفحه قرار دارد را لمس کنید. با لمس این گزینه به صفحه‌ای وارد می‌شوید که گروه‌بندی‌های مختلفی همچون املاک، وسایل نقلیه، لوازم الکترونیکی و.... درون آن قرار دارد، گروه موردنظر را انتخاب کنید. با اینکار کار موضوع آگهی مشخص شده است، در مرحله بعد باید محل درج آگهی (موقعیت جغرافیایی) را مشخص کنید. در فیلدهای دیگر امکان قرار دادن عکس، تعیین قیمت، شماره تماس، ایمیل عنوان آگهی و سایر اطلاعات مربوطه وجود دارد. در این صفحه اگر گزینه چت دیوار فعال شود، خریدار و فروشنده می‌توانند با یکدیگر چت کرده و در مورد مشخصات و قیمت کالا با یکدیگر چانه‌زنی کنند.  اجازه دهید این موضوع را با ذکر یک مثال عملی نشان دهیم. زمانی که روی گزینه ثبت آگهی رایگان کلیک می‌کنید تصویری همانند شکل زیر ظاهر می‌شود:

ثبت آگهی در دیوار چگونه است؟

در این صفحه باید گروه موردنظر خود را انتخاب کنید. در این بخش ما گزینه لوازم الکترونیکی را انتخاب می‌کنیم. با کلیک روی این گزینه صفحه‌ای همانند شکل زیر نشان داده می‌شود:

ثبت آگهی در دیوار چگونه است؟

در این صفحه باید نوع وسیله الکترونیکی خود را انتخاب کنید. در این بخش ما گزینه موبایل و تبلت و سپس موبایل را انتخاب می کنیم. در این صفحه باید اطلاعات مربوطه را درون فیلدها وارد کرده و روی دکمه ارسال آگهی کلیک کنید.

ثبت آگهی در دیوار چگونه است؟

ثبت آگهی در دیوار چگونه است؟

ثبت آگهی در دیوار چگونه است؟

پس از درج آگهی با مراجعه به بخش دیوار من و سپس آگهی‌های من، آگهی خود را انتخاب کرده، به بخش تنظیمات پیش‌نمایش رفته و یک تصویر کلی از آگهی خود که روی دیوار انتشار پیدا خواهد کرد را مشاهده کنید. در صورت لزوم می‌توانید توضیحی برای آگهی خود درج کرده یا توضیح موجود را ویرایش کنید

ثبت آگهی در دیوار چگونه است؟

آگهی شما مادامی که توسط ناظرین دیوار تایید نشود، به شکل عمومی نشان داده نخواهد شد.

دیوار قابلیتی به نام ارتقا آگهی در اختیارتان قرار می‌دهد که یکسری برچسب‌های خاص همچون فوری را برای مدت زمانی به آگهی شما ضمیمه می‌کند. با انتخاب گزینه ارتقا در پایین آگهی صفحه‌ای همانند شکل زیر نشان داده می‌شود.

ثبت آگهی در دیوار چگونه است؟

با انتخاب گزینه موردنظر و لمس دکمه پرداخت به پرتال بانکی خود وارد می‌شوید تا مبلغ درج شده را به حساب سایت واریز کرده تا آگهی شما متمایز از سایر آگهی‌ها نشان داده شود. دقت کنید زمانی که آگهی خود را در سایت درج می‌کنید، آگهی‌هایی که پس از آگهی شما درج می‌شوند، باعث می‌شوند آگهی شما به تدریج به پایین و صفحات دوم و سوم انتقال پیدا کنند. فیلد نربان اجازه می‌دهد که آگهی شما همچنان در بالای صفحه قرار گیرد. اگر مدت زمان آگهی شما منقضی شده است با پرداخت 1000 تومان و انتخاب گزینه تمدید دومرتبه در سایت دیوار قرار دهید.

جست‌وجو در دیوار

برای آن‌که بتوانید یک جست‌وجوی حرفه‌ای داشته باشید، پس از ورود به برنامه دیوار باید آیکنی که به شکل قیف در سمت چپ بالای صفحه‌ قرار دارد را لمس کنید. با لمس گزینه فوق تصویری همانند شکل زیر ظاهر می‌شود:

جست‌وجو در دیوار

با لمس گزینه انتخاب دسته‌بندی تصویری همانند شکل زیر ظاهر می‌شود:

جست‌وجو در دیوار

با انتخاب طبقه‌بندی مدنظر به‌طور مثال لوازم الکترونیکی، زیرمجموعه‌ای از گزینه‌های مرتبط با این فیلد در پایین صفحه نشان داده می‌شود. به‌طور مثال اگر موبایل و سپس گوشی موبایل را انتخاب کنید، در ادامه می‌توانید محدوده قیمت، نوع آگهی (فروشی، درخواستی)، فوری، عکس‌دار یا فاقد عکس و... را انتخاب کنید.

مشاهده آمار بازدید آگهی‌های دیوار

پس از آن‌که آگهی شما روی سایت دیوار به شکل رسمی منتشر شد، با مراجعه به بخش دیوار من و سپس بخش آگهی‌های من، باید آگهی موردنظر خود را انتخاب کنید. با این‌کار آماری از وضعیت بازدید آگهی‌های خود را مشاهده خواهید کرد. البته اگر به دنبال مشاهده آمار دقیقی هستید، پیشنهاد می‌کنم به سایت دیوار بخش آمار بازدیدهای آگهی مراجعه کنید.

مشاهده آمار بازدید آگهی‌های دیوار

اگر آمار بازدید آگهی شما پس از گذشت مدت زمانی همچنان پایین است، این موضوع دو علت دارد. اول آن‌که محصولی که برای فروش قرار داده‌اید، مورد توجه خریداران نیست و دوم آن‌که متن آگهی یا تصویری که برای محصول قرار داده‌اید جذاب نیست. بهتر است از توضیحات مختصر و دقیقی که اشاره به محصول‌تان دارند استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای کار با دیوار

دیوار یک مارکت‌پلیس باز است و در نتیجه هر فردی می‌تواند آگهی خود را درون آن قرار دهد. درست است که آگهی‌ها از سوی افراد ناظر در سایت دیوار بررسی می‌شوند، اما همواره احتمال سوء استفاده از این فضا وجود دارد. ماهیت فضای مجازی به گونه‌ای است که برخی از افراد سودجو را ترغیب می‌کند به اغفال افرادی بپردازند که تجربه کمی در مورد فعالیت در این محیط در اختیار دارند.

در بهمن ماه سال 97 مباحث زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ها در مورد فعالیت سایت دیوار در گرفت.  سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در این باره به جام‌جم گفت: 20 درصد جرایم سایبری از بستری مثل سایت دیوار است و آسیب‌پذیر بودن این سایت‌ها موجب تبلیغ فعالیت کلاهبرداران و متضرر شدن مردم می‌شود. وی اضافه کرد که  در ده ماهه نخست امسال (97)، 3000 پرونده کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار در پلیس فتا تشکیل شده که بیش از 30 متهم در این رابطه دستگیر شدند. روابط عمومی سایت دیوار نیز طی اطلاعیه‌ای به این نکته اشاره کرد که روزانه حدود 400 هزار آگهی در سایت دیوار قرار می گیرد و این سایت با داشتن حدود 20 میلیون کاربر، بستری برای فعالیت حدود 380 هزار کسب است و میزان جرایم نسبت به این حجم فعالیت خیلی بالا نیست.

در اردیبهش ماه 98، به دنبال بالا رفتن قیمت خودرو و مسکن، سایت دیوار باردیگر متهم شد که بستری است برای ایجاد عرضه و تقاضای کاذب که منجر به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و التهاب در بازار می‌شود. به دنبال آن با دستور مقام قضایی، قیمت‌های مسکن و خودرو را در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی صادر کرد. یک هفته پس از آن با کاهش التهاب بازار، قیمت‌ها مجددا به این سایت‌ها برگشت. مسئولان قضایی و پلیس بارها اعلام کرده‌اند که فعالیت سایت‌هایی مانند دیوار را زیر نظر دارند.

اما چگونه باید مراقب تهدیدات پنهان باشیم؟

1. آگهی‌های جعلی یکی از رایج‌ترین ترفندهای کلاهبرداران است. آگهی‌های جعلی بیشتر حول محور ارزان‌ترین قیمت نسبت به بازار منتشر می‌شوند. تفاوت قیمت یک محصول نو با قیمت بازار خیلی محسوس نیست. به‌طور مثال اگر گلکسی اس 9 پلاس با قیمت نزدیک به 9 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، نباید انتظار داشته باشید این محصول در حالت آکبند به قیمت 5 یا 6 میلیون تومان در اختیار شما قرار بگیرد.

2. اگر قصد خرید محصولی را دارید و تمایل دارید مبلغی تحت عنوان پیش‌فروش یا پیش‌پرداخت را به حسابی واریز کنید، ابتدا از اصالت فروشنده اطمینان حاصل کنید. دیده شده است که کلاه‌برداران برای فروش یک محصول از خریداران متعددی پیش‌پرداخت دریافت می‌کنند، درست مشابه با حالتی که یک آپارتمان به چند نفر فروخته شده و فروشنده متواری می‌شود. برای خرید یک محصول نه چندان گران‌قیمت دلیلی ندارد گزارشی از تراکنش مالی خود را به فروشنده نشان داده، با فروشنده مقابل عابربانک قرار گذاشته و بخشی از قیمت محصول را پرداخت کنید. یک چنین موقعیت‌هایی به کلاه‌برداران این فرصت را می‌دهد در یک مکان مناسب به شما حمله کرده و اموال باارزشی مانند کارت‌های بانکی را به سرقت ببرند.

3. عکس این قضیه نیز صادق است. خریدار از فروشنده درخواست می‌کند برای اطمینان از درست بودن یک کالا یا محصول آن‌را به قرار ملاقاتی آورد و در ادامه با شگردهای مختلف یا به شکل زورگیری کالا را به سرقت برده و متواری می‌شوند. توجه داشته باشید شما پیش از خرید هر کالایی نباید پولی به حساب طرف مقابل پرداخت کنید. اگر بحث خرید منزل یا ماشین در میان است، حتما از ادارات مربوطه استعلام کنید تا به جمع مالباختگان اضافه نشوید.

4تا حد امکان از فروش وسایل حساس همچون هارددیسک‌ها، گوشی‌های موبایل کار کرده و هرگونه وسیله‌ای که حافظه پایداری دارد اجتناب کنید. در اغلب موارد کاربران بر این باور هستند که یک پاک کردن ساده اطلاعات همه چیز را به روز اول باز می‌گرداند. اما افراد سودجو از طریق شگردهای مختلف می‌توانند اطلاعات را باز گردانند.

5. در زمان فروش تنها به محل قرار نروید برای خرید یک کالای ویژه حتما با یک متخصص در محل قرار حضور به هم برسانید. دریافت چک در زمان خرید یک محصول مستلزم رعایت نکات خاص خود است. در صورت امکان برای کالاهای دست دوم از فروشنده مهلت تست بخواهید و مطمئن شوید که دومرتبه می‌توانید فروشنده را پیدا کنید.  

6. از در اختیار گذاشتن وسایلی مانند خودرو، دوچرخه یا موتورسیکلت به بهانه آزمایش آن خودداری کنید چرا که گزارش شده است که در مواردی خریدار قلابی با این وسایل اقدام به فرار کرده است.


بدون شک مهم‌ترین توصیه‌ای که به عنوان یک رسانه حوزه فناوری اطلاعات، به کاربران سایت‌هایی مانند دیوار داریم این است که، ضمن حفظ شک منطقی به ادعاهای افراد در فضای مجازی،  دانش و اطلاعات خود را در مورد رعایت نکات امنیتی بالا ببرند، بدون شناخت کافی، اطلاعات حساس مالی خود را در اختیار دیگران ندهند و به توصیه‌های امنیتی پلیس برای رفتار در چنین محیط‌هایی دقت کنند. فضای مجازی الزامات و امکانات خاص خود را دارد. به عنوان نمونه اپلیکیشن سنجینه می‌تواند یک روش مناسب برای آگاهی از سوابق مالی کسانی است که با آن‌ها معامله می‌کنیم. تلاش خواهیم کرد که در مطالب دیگر ابزارهایی که می‌توانند به کابران برای کسب اطمینان بیشتر در معاملات کمک کنند را معرفی کنیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟