29/07/1400 - 12:50
چه کشورهایی بیشترین مبادلات ارزهای دیجیتال را دارند؟
یکی از پرسش‌های جالب، اما کمتر پاسخ داده شده در ارتباط با ارزهای دیجیتال این است که پایتخت رمزارزهای جهان چه کشور یا قاره‌ای است؟ با گسترش روزافزون معاملات و مبادلات رمزارزها در کشورهای مختلف، امروزه کاربران بسیاری از کشورها اقدام به مبادله ارزهای دیجیتال می‌کنند. با این حال، این مبادله در برخی کشورها و قاره‌ها شکل جدی‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد.

در حالی که قیمت هر بیت‌کوین با ۳۲۳ درصد رشد از ۱۱ هزار و ۸۰۰ دلار در آغاز نوامبر گذشته به ۵۰ هزار دلار در پایان ماه مارس رسید، اما از نیمه مارس گذشته در محدوده ۴۶ تا ۶۰ هزار دلاری نوسان داشته، اما اکنون دومرتبه اوج گرفته است، اما همزمان قیمت ارز دیجیتالی اِتِریوم در اوایل ماه جاری برای اولین مربته از مرز هزار و ۸۰۰ دلار فراتر رفت و در جریان معاملات هفته گذشته نیز رکورد قیمتی دو هزار و ۱۵۰ دلاری را نیز ثبت کرد. این رمزارز نیز در ابتدای ژانویه گذشته ۶۰۰ دلار قیمت داشت و ۲۵۸ درصد ارزان‌تر بود.

مساله‌ای که در کنار یافتن چشم‌انداز دقیق‌تر از آینده بازار رمز‌ارزها بحث‌های دامنه‌داری را رونق بخشیده که فراتر از وب‌سایت‌های تحلیل بازار پای آن به شبکه‌های اجتماعی باز شده و این روزها نیز به تشکیل اتاق‌های گفتگوی متعددی در کلاب‌هاوس منجر شده است.

هر چند در عرصه جهانی افزایش اعتماد به رمز‌ارزها و کاهش سوددهی بازارهای موازی از جمله طلا، نفت و سهام به دلیل رکود فراگیر حاصل از شیوع ویروس کرونا موجب هجوم سرمایه‌ها به بازار ارزهای دیجیتالی شد ولی در ایران فراتر از این رکود، نوعی تلاش برای حفظ ارزش پول در مقابل جهش مستمر تورم خارج از فعالیت‌های تحت نظارت دولت و سازمان مالیاتی و نیز تامین راهی امن برای انتقال سرما‌یه‌های فردی در شرایط وجود محدودیت‌ تحریم‌های اقتصادی آمریکا هم به اشتیاق ورود به این بازار جذاب افزود.

قاره سبز و ارز دیجیتال

در حال حاضر اروپا بزرگ‌ترین مرکز مبادلات ارزهای دیجیتال در جهان است و با استناد به آمار رسمی منتشر شده در این زمینه در مجموع بیش از ۸۷۰ میلیارد یورو ارز دیجیتال روانه کشورهای قاره سبز شده است.

شرکت چاینالیز(Chainalysis)  فعال در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به زنجیره بلوکی یا همان بلاک‌چین پژوهشی انجام داده و نتایج آن‌را منتشر کرده است. این پژوهش نشان می‌دهد کشورهای اروپای مرکزی، شمالی و غربی در مجموع ۲۵ درصد از کل مبادلات ارزهای دیجیتال در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. نتایج این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که بریتانیا بیشترین حجم معاملات ارزهای دیجیتال را با رم تقریبی ۱۴۵ میلیارد یورو به خود اختصاص داده و پس از آن کشور، فرانسه، آلمان، هلند و اسپانیا در رده‌های بعدی قرار دارند.

بررسی شرکت چاینالیز به این نکته اشاره دارد که رشد شتابان معاملات ارزهای دیجیتال در اروپا از اواسط سال ۲۰۲۰ و همزمان با رکود داد و ستدهای آن در شرق آسیا و به ویژه در چین رخ داده است؛ به طوری که مبادله رمزارزها در اروپا از ۱.۲ میلیارد یورو در ژوئیه سال ۲۰۲۰ به ۳۹.۶ میلیارد یورو در ژوئن ۲۰۲۱ رسیده است. در این میان، موسسات بزرگ مالی اروپا که به‌نام نهنگ‌ها شهرت دارند بیش از نیمی از این داد و ستدها را در اختیار خود گرفته‌‌اند. نتایج این تجزیه و تحلیل اذعان می‌کند که اکثر معاملات نهاد‌های مالی در اروپا در زمینه رمزارزها به پلتفرم‌ها یا بسترهای امور مالی غیر متمرکز (Decentralized finance) منتقل شده است؛ بستر‌هایی که با هدف تامین مالی بر پایه قراردادهای هوشمندی که در زنجیره‌های بلوکی شکل‌ گرفته‌، ایجاد شده‌اند.

آغاز معامله نخستین ای‌تی‌اِف مبتنی بر رمزارز
قیمت بیت‌کوین به رکورد آوریل نزدیک شد 

در همین ارتباط خبر مهمی منتشر شد که نشان می‌دهد، شرکت‌ها و افراد ساکن در ایالات متحده دوست دارد به این بازی پر سود وارد شوند. به‌طوری که معامله واحدهای نخستین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین در ایالات متحده که اولین ای‌تی‌اف بر پایه رمزارزها به شمار ‌می‌رود، روز سه‌شنبه 14 اکتبر 2021 آغاز شد که در پی آن قیمت هر بیت‌کوین تا نزدیکی رکورد تاریخی ۵۵.۷ هزار یورویی که در جریان معاملات ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ ثبت شده بود، صعود کرد. صندوق قابل معامله پروشیرز (ProShares) بر اساس قراردادهای آتی بیت‌کوین و تحت قوانین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بازار سهام نیویورک، شکل گرفته و در نخستین روز فعالیت، قیمت هر واحد آن با ۵.۴ درصد افزایش به ۴۲.۱۵ دلار (۳۶.۲۵ یورو) رسید. در همین حال، بلومبرگ گزارش داده که در ۲۰ دقیقه نخست آغاز معاملات این صندوق، حدود ۶.۴ میلیون واحد از آن به ارزش تقریبی ۲۶۴ میلیون دلار (۲۲۷ میلیون یورو) معامله شده است.

ای‌تی‌اف (ETF) یا صندوق‌ قابل معامله، یک صندوق‌ سرمایه‌گذاری مشترک است. این صندوق شامل سبدی از سهام شرکت‌های مختلف یا ترکیبی از سایر دارایی‌ها مثل رمزارزهاست که از سوی یک تیم متخصص تشکیل و مدیریت می‌شود. هدف این تیم جذب بیشتر سرمایه‌گذاران از طریق کسب سود بیشتر در جریان رقابت با سایر صندوق‌های مشابه است. هر واحد صندوق‌ قابل معامله مانند یک سهم در بازار سرمایه خرید و فروش و قیمت آن بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. نقدشوندگی بالا و ریسک پایین، مهمترین ویژگی واحدهای صندوق‌های قابل معامله است. همزمان با آغاز داد و ستد واحدهای نخستین صندوق قابل معامله مبتنی بر قراردادهای آتی بیت‌کوین، قیمت این رمزارز پرمشتری تا ۶۳ هزار و ۲۷۴ دلار(۵۴.۵ هزار یورو) افزایش یافت که به رکورد تاریخی ۶۴ هزار و ۸۶۳ دلاری (۵۵.۷ هزار یورویی) خود در جریان معاملات ۱۴ آوریل گذشته ثبت شد، نزدیک‌تر شد.

مقابله نهادهای ناظر پولی و مالی چین با معاملات رمزارزها و نیز تلاش وزارت خزانه‌داری آمریکا برای وضع تحریم‌هایی علیه مبادلات مبتنی بر رمزارز موجب شده بود که طی ماه‌های اخیر بهای رمزارزها سیر نزولی به خود بگیرد؛ به طوری که قیمت هر بیت‌کوین، ۲۰ ژوئیه گذشته تا ۲۵ هزار و ۲۸۸ یورو کاهش یافته بود. البته هر بیت‌کوین یک سال پیش حدود ۱۰ هزار یورو قیمت داشت.

ورود چهره‌های تاثیرگذار

در همین ارتباط انتشار رسمی خبر خرید بیت‌کوین از سوی شرکت سرمایه‌گذاری جورج سوروس، مدیر افسانه‌ای صندوق‌های پوشش ریسک، قیمت هر بیت‌کوین را به بالاترین سطح در ۵ ماه گذشته رساند. داون فیتزپاتریک، مدیر اجرایی این شرکت سرمایه‌گذاری روز سه‌شنبه در نشست سرمایه‌گذاری جهانی که از سوی بلومبرگ برگزار شد، اعلام کرد که این شرکت سرمایه‌گذاری مقداری بیت‌کوین خریده است. البته آقای فیتزپاتریک تاکید کرد که سرمایه‌گذاری انجام شده توسط این شرکت در بازار رمزارزها زیاد نیست. البته او در عین حال، اذعان کرد که بهره‌گیری از بسترهای امور مالی غیر متمرکز بیش از خرید محض رمزارزها جذاب است.

بسترهای امور مالی غیر متمرکز (Decentralized finance) با هدف تامین مالی بر پایه قراردادهای هوشمندی که در زنجیره‌های بلوکی شکل‌ گرفته‌، ایجاد شده‌اند و هدف آنها ارائه خدمات متنوع مالی آسانتر بدون اتکا به واسطه‌های سنتی همانند بانک‌ها و موسسات مالی است.

مدیر اجرایی این شرکت سرمایه‌گذاری گفت که به اعتقاد او حجم سرمایه‌ای که وارد بازار رمزارزها شده نشان می‌دهد که نگاه به رمزارزها از یک ابزار صرف پوشش تورم فراتر رفته و به یک جریان اصلی سرمایه‌گذاری بدل شده است. پیشتر و در ماه ژوئیه، اخباری غیررسمی از سرمایه‌گذاری این شرکت در بازار رمزارزها منتشر شده بود. قیمت هر بیت‌کوین که ۲۰ ژوئیه گذشته تا ۲۵ هزار و ۲۸۸ یورو کاهش یافته بود، در جریان داد و ستدهای روز پنجشنبه (۷ اکتبر) از مرز ۴۷ هزار یورو فراتر رفت و به بالاترین سطح از ۱۰ مه گذشته رسید. هر بیت‌کوین یک سال پیش ۹ هزار یورو قیمت داشت ولی طی مبادلات آوریل گذشته تا ۵۳ هزار یورو صعود کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟