غلبه ماشین‌های خودران بر شرایط سخت آب‌وهوایی
تماشا کنید: خیابان‌های مسکو در تسخیر خودران‌های یاندکس
یاندکس غول جست‌وجوی روسی به تازگی موفق شده است اولین ماشین خودران خود را با موفقیت در خیابان‌های مسکو آزمایش کند. این آزمایش از آن جهت حائز اهمیت بوده است که نشان داد ماشین‌های خودران این قابلیت را دارند تا در شرایط سخت و برفی هدایت ماشین را به شکل درستی بر عهده بگیرند.

یاندکس موتور جست‌وجویی که گوگل روسیه شناخته می‌شود، این پتانسیل را دارد تا در بازی ساخت ماشین‌های خودران به یکی از بازیگران مهم این صنعت تبدیل شود. آن‌گونه که مسکوتایمز گزارش کرده است، اولین نمونه آزمایشی از این سرویس تاکسی خودران یاندکس در تابستان 2017 در معرض دید عموم قرار گرفت. در ماه نوامبر نیز این ماشین آزمایش‌های مقدماتی خود را در شرایط برفی به شکل محدودی و در شرایط کنترل شده پشت سر گذاشت و اکنون فرآیند آزمایش این ماشین خودران در جاده‌های عمومی در حال انجام است.

 این شرکت در وبلاگ خود نوشته است: «ماشین خودران Yandex.Taxi به شکل ایمنی در خیابان‌های مسکو پس از آن‌که فرآیند آزمایش در روزهای آفتابی را پشت سر گذاشت، اکنون در خیابان‌های برفی که با ترافیک عادی روبرو بوده، عابران پیاده در خیابان‌ها به تردد مشغول بودند و سایر مخاطراتی که هر ماشینی را تهدید می‌کند همچون خیابان‌های برفی و یخ زده با موفقیت توانست بر شرایط پیچیده غلبه کرده و همه چیز را کنترل کند. این رانندگی در یک روز روشن و با درجه حرارات منفی شش درجه زیر صفر (برابر با 21 فارنهایت) انجام شد. این یک آزمایش پیشرفته به منظور غلبه بر چالش بزرگ شرایط سخت آب‌وهوایی زمستانی بود که بر جاده‌های عمومی روسیه حاکم است.»

در ویدیوی منتشر شده در همین ارتباط مشاهده می‌کنید که راننده با خیال راحت در پشت فرمان وسیله نقلیه نشسته است. یاندکس می‌گوید به شدت در تلاش برای ساخت ماشین‌های خودران سطح 5 است. اکثر کارشناسان بر این باور هستند که ماشین‌های خودران سطح 5 به آن چنان دقت بالایی تجهیز خواهند شد که می‌توانند بدون وجود کنترل‌کننده‌های سنتی شبیه به فرمان یا پدال و بدون هیچ‌گونه دخالت انسانی در شرایط مختلفی به کار خود ادامه داده و همه چیز را تحت کنترل داشته باشند. (لازم به توضیح است که الون ماسک نیز چندی پیش گفته بود که آماده است تا سال 2020 چنین خودران‌هایی را روانه بازار کند، اما بعید به نظر می‌رسد که این ماشین‌ها بتوانند مجوزهای لازم برای حرکت در خیابان‌ها را از نهادهای قانونی در کوتاه‌مدت دریافت کنند.)

 سال گذشته، یاندکس پس از سه سال کشمکش با اوبر موفق شد بازار عملیاتی اوبر در کشور روسیه را از آن خود کند. گفته شده است که این شرکت ارزشی معادل 3.725 میلیارد دلار دارد و 127 شعبه در کشورهای روسیه، آزربایجان، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان دارد. فرآیند عملیاتی کردن ماشین‌های خودران در شرایط سخت زمستانی رویکردی بسیار پیچیده است. آب‌وهوای زمستانی برای مولفه‌هایی همچون دوربین‌ها و حس‌گرهایی که فرآیند هدایت ماشین را عهده‌دار هستند و به ماشین اجازه می‌دهند به شکل خودمختار با دنیای پیرامون خود در ارتباط باشد مشکل‌زا و خطرآفرین هستند. به همین دلیل است که ماشین‌ها خودران به شکل گسترده‌ای به فناوری ویژه‌ای به نام لایدر (LIDAR) متکی هستند. فناوری که با کمک گرفتن از لیرز قادر است وضعیت اجسامی که در اطراف خودرو قرار دارند را دنبال کرده و ردیابی کند. اما زمانی که فصل زمستان از راه می‌رسد این فناوری ممکن است دامنه‌ها برف را با اشیا فیزیکی اشتباه بگیرد و ناگهان همه چیز خراب شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟