طراحی حرفه‌ای سایت
این راهکارها به شما در طراحی سایت‌های قدرتمند وردپرسی کمک می‌کنند
وردپرس یکی از محبوب‌ترین و کم‌دردسرترین سکوهایی است که برای طراحی یک سایت جذاب به شیوه‌ای سفارشی‌سازی شده در اختیارتان قرار دارد. راهکارهای قدرتمند ارائه شده از سوی وردپرس به شما کمک می‌کند تا فرآیند طراحی سایت‌ها و وبلاگ‌ها را به‌سادگی پشت سر بگذارید. شما می‌توانید از قالب‌های ارائه شده به شیوه رایگان یا پولی به‌منظور سفارشی‌سازی هر آنچه قرار است به بازدیدکنندگان نشان داده شود استفاده کنید. جدیدترین گزارش منتشر شده در ارتباط با محبوبیت وردپرس نشان می‌دهد در حال حاضر نزدیک به 36.4 درصد از سایت‌هایی که امروزه روی وب قرار دارند از وردپرس استفاده می‌کنند. اگر در حال ساخت یک سایت با وردپرس هستید، می‌توانید کار خود را به شیوه‌ای که در این مقاله به شما نشان خواهیم داد آغاز کنید. در این مقاله تکنیک‌های مؤثر و قدرتمندی را به شما معرفی می‌کنیم که ضمن افزایش سرعت و اجتناب از نصب پلاگین‌های غیرضروری، به سایت شما اجازه می‌دهند بهتر دیده شوید و در نتیجه به‌شکل مفیدتری با کاربران ارتباط برقرار کنید.

مهم نیست یک سایت متعلق به چه برندی است، یک وب‌سایت همواره باید از طراحی خوبی برخوردار باشد تا درنهایت بتواند به نیازهای یک کسب‌ و کار جامع عمل بپوشاند. زمانی که درباره انتخاب یک سکو صحبت می‌کنیم، بدون اغراق باید بگوییم وردپرس یکی از محبوب‌ترین‌هایی است که به‌واسطه انعطاف‌پذیری و سهولت استفاده برای هر شرکتی در هر اندازه‌ای مناسب است. اگر بسیار مشتاق هستید برای کسب ‌و کار خود از طریق وردپرس یک وب‌سایت ایجاد کنید، بهتر است پیش از آغاز به کار با چند نکته و تکنیک مؤثر که اجازه می‌دهند با وردپرس طراحی قدرتمندی داشته باشید آشنا شوید. در این مقاله سعی می‌کنیم تکنیک‌هایی را به شما معرفی کنیم که در طراحی سایت با سکوهای مختلف و از جمله وردپرس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

بهترین قالب برای برقراری تعادل میان طراحی و عملکرد

وب‌سایت‌هایی که با وردپرس ساخته می‌شوند به مجموعه‌ای غنی و عظیم از قالب‌ها و چهارچوب‌های طراحی دسترسی دارند. انتخاب یک قالب قدرتمند دو مزیت مهم به همراه دارد. اول آنکه اجازه می‌دهد یک طراحی بصری انعطاف‌پذیر در اختیار داشته باشید و دوم آنکه قابلیت گسترش‌پذیری ساده در آینده را امکان‌پذیر می‌سازد. اما اگر از همان ابتدای کار نقطه‌ شروع درستی انتخاب نکرده باشید، در ادامه همه‌چیز خراب پیش می‌رود. 
چهارچوب Genesis یکی از معروف‌ترین و قدرتمندترین چهارچوب‌های وردپرس است که به‌خوبی این موضوع را روشن می‌سازد که چرا توسعه‌دهندگان و کاربران می‌توانند به‌طور یکسان از قابلیت‌های این چهارچوب بهره‌مند شوند. جنسیس به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد یک سایت حرفه‌ای را 
طراحی کنند. امنیت بالا و هماهنگ بودن با دقیق‌ترین تغییرات در زمینه سئو، به‌کارگیری تکنیک‌های HTML5، واکنش‌گرا بودن، پشتیبانی از ویجت‌ها و لایه‌های اختصاصی از مهم‌ترین مزایای این چهارچوب به شمار می‌روند. همچنین، فراموش نکنید که این چهارچوب عناصر سفارشی بسیاری در خود جای داده است که همین موضوع هزینه ساخت یک سایت را کاهش می‌دهد. به‌کارگیری برچسب‌های مقرون به صرفه، پیاده‌سازی یک رابط کاربرپسند، ساخت یک سایت با حداکثر امکانات، بهینه‌سازی قدرتمند سئو به‌منظور دستیابی به بهترین ترافیک ارگانیک، دستیابی به امنیت بالا برای اجتناب از هک شدن، گسترش‌پذیری آسان بر مبنای پلاگین‌ها و قابلیت‌های اضافه شده و درنهایت توانایی به‌روزرسانی سایت‌های مختلف از طریق یک رابط کاربری یکسان از دیگر مزایای این چهارچوب به شمار می‌رود. 

پلاگین‌ها برای ارتقای نام تجاری و تعامل با مشتریان

هنگامی که در حال ساخت پایه‌های وب‌سایتی برای برند خود هستید، پلاگین‌ها می‌توانند در ایجاد یک مکانیسم حیاتی به‌منظور برقراری یک ارتباط و تعامل قدرتمند دوطرفه با کاربران نقش کلیدی را بازی کنند. به ‌طور مثال، ممکن است در ارتباط با ایمیل به قابلیت Opt-in به‌منظور افزایش عملکرد نیاز داشته باشید. در مبحث بازاریابی ایمیلی شما با واژه Opt-in سر و کار دارید. این مدل تکنیک بازاریابی بر اصل رضایت‌مندی دو طرف به‌منظور دریافت ایمیل‌ها کار می‌کند. به عبارت دقیق‌تر مشتریان شما حتماً باید رضایت داشته باشند تا ایمیل‌هایی را از شما دریافت کنند. برای این منظور مشتریان باید خود شخصاً نشانی ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند، نه اینکه به اشکال مختلفی ایمیل‌های کاربران را جمع‌آوری و برای آن‌ها روزانه ایمیل کنید. برای این منظور سایت‌ها دکمه‌ای به‌نام Subscribe را تعبیه می‌کنند تا مخاطبان سایت‌ با کلیک کردن روی آن و درج ایمیل خود از اخبار شرکت باخبر باشند. نقطه مقابل این تکنیک Opt-out بوده و به تعبیه دکمه‌ لغو اشتراک Unsubscribe در یک سایت اشاره دارد. دکمه‌ای که کاربران با کلیک روی آن اشتراک‌ خود را لغو کرده و دیگر ایمیلی از سایت شما دریافت نخواهند کرد. برای شرکت‌هایی که مشتاق هستند با مشتریان خود ارتباط عمیقی برقرار کنند، پلاگین‌هایی در این خصوص وجود دارند که مزایای متعددی را با ارائه امکانات متنوع روی سایت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. به ‌طور مثال، با استفاده از پلاگین وردپرسی Ninja می‌توانید کانال‌های بازاریابی خود را تقویت کنید. به گونه‌ای که فرم‌های سفارشی را طراحی کنید. این افزونه به‌منظور تعامل بهتر با مشتریان، جمع‌آوری داده‌های مفید، تشویق کاربران به‌منظور ثبت‌نام در سایت، پیاده‌سازی راحت‌تر مکانیسم ارتباطی مشتریان با سایت شما پیشنهاد می‌شود. از ویژگی‌های این افزونه می‌توان به واکنش‌گرا بودن، به‌روزرسانی رایگان، افزایش ترافیک سایت، قفل ‌کردن محتوا با شبکه‌های اجتماعی، قفل کردن محتوا با پاپ‌آپ، سازگاری با wpml، ارائه پاپ‌آپ‌های زیاد، سازگاری با دستگاه‌های همراه و... اشاره کرد. این افزونه به شما اجازه می‌دهد پنجره‌های پاپ‌آپ را روی هر صفحه‌ای که تمایل دارد نشان دهید. 

عدم بارگذاری سایت با افزونه‌های بیش از اندازه

پلاگین‌ها می‌توانند برای گسترش عملکردها و قابلیت‌های سایت وردپرسی شما مناسب باشند، اما این احتمال هم وجود دارد که به‌کارگیری بیش از اندازه این ابزارها روی عملکرد سایت شما تأثیر منفی بگذارند. اگر سایت خود را مملو از پلاگین‌های در دسترس کنید، ممکن است با مشکلات ناخواسته‌ای روبه‌رو شوید، به‌ویژه زمانی که پلاگین‌ها قدیمی می‌شوند. همچنین اگر یک رخنه در پلاگینی شناسایی شود و شما از وجود آن بی‌خبر باشید، ممکن است خود و کاربرانتان را در معرض خطر قرار دهید. فراموش نکنید در یک محیط حرفه‌ای، هر طراح وردپرس با تیمی از همکاران خود فرآیند توسعه و آزمایش یک سایت را رو به جلو می‌برند. تیمی که هریک از اعضای آن کدهای مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و آزمایش می‌کند. این رویکرد باعث می‌شود تا خروجی یک پروژه طراحی و توسعه وب متناسب با نیازهای مشتریان باشد. 

هم‌گام با روندهای طراحی روز حرکت کنید

اگر به‌دنبال آن هستید که در کار خود پیشرفت کنید و مشتریان بیشتری به دست آورید، مجبور هستید با روندهای روز بازار حرکت کنید. روندهایی که آزمایش خود را به‌خوبی پس داد و در عمل نشان داده‌اند که مورد علاقه کاربران قرار دارند. اما این روندها چه هستند؟

• استفاده از پیمایش منطبق 

با استفاده از این تکنیک طراحی ساده اما مؤثر تصاویر پیش‌زمینه می‌توانند سریع‌تر از تصاویر پس‌زمینه حرکت کنند. این تکنیک اثرگذاری چشمگیری داشته، پیاده‌سازی آن ساده بوده و باعث می‌شود جلوه‌های بصری طراحی صفحات جذاب‌تر به نظر برسند. برای این منظور می‌توانید از افزونه Preus که یک قالب مجله‌ای با کیفیت برای سایت شما ارائه می‌کند استفاده کنید. از قابلیت‌های Prues می‌توان به تکنیک طراحی منطبق در سربرگ قالب، پشتیبانی از ساختار متن‌ها در وردپرس، پشتیبانی از فهرست‌های وردپرس، پشتیبانی از ابزارک‌های وردپرس، پنل تنظیمات اختصاصی، طراحی واکنش‌گرا و... اشاره کرد. شما اثرگذاری این تکنیک را اغلب در سربرگ‌‌ها و جذب خوانندگان مشاهده می‌کنید. افزونه دیگری که برای این منظور در اختیار شما قرار دارد Hemingway است. منطبق‌سازی تنها یکی از روندهای واحدی است که به‌منظور برجسته کردن تمرکز روی پیمایش‌های عمیق در روند فعلی طراحی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیمایش بی‌نهایت یکی دیگر از تکنیک‌های رایج و کاملاً تأثیرگذار است. 

• طراحی ماتریال 

گوگل در تلاش است تا یک زبان بصری هم‌گرا را در محصولات و سرویس‌هایی که ارائه می‌کند به وجود آورد. طراحی متریال روی ارائه یک تجربه طراحی یکپارچه صرف نظر از سکو با اولویت موبایل ـ اول متمرکز است. هدف از ارائه این مفهوم ادغام اصول طراحی کلاسیک با قابلیت‌ها و فناوری‌های روز است. اصولی که در طراحی ماتریال مورد توجه قرار می‌گیرند، بر مبنای حرکت و جلب توجه بیننده قرار دارند. عناصر اصلی قرار گرفته روی یک سایت به‌گونه‌ای طراحی و سازمان‌دهی می‌شوند که توجه و نگاه کاربر را به خود جلب کنند. اصل این تکنیک بر حرکت درست عناصر قرار دارد. در همین ارتباط گوگل در سال 2015 میلادی چهارچوبی به‌نام Material Design Lite ارائه کرد. 

• طراحی کارت ـ محور

تکنیکی است که بر جنبه‌های خاص نمایش بصری به‌منظور ارائه اطلاعات به‌شکلی فشرده شده تأکید دارد. این روند با پیروی از مجموعه‌ای ساده از قوانین وب که درنهایت یک مکانیسم تعاملی بصری را به وجود آورند محبوبیت بسیاری پیدا کرد. 

• طراحی واکنش‌گرا

این طراحی در ساده‌ترین تعریف به تنظیم مناسب صفحات با اندازه صفحه ‌نمایش برای هر کاربر و بر مبنای دستگاه‌های مختلف اشاره دارد. امروزه اکثر سایت‌های مدرن از چنین طرحی برای پیش‌برد اهداف خود استفاده می‌کنند، هرچند در حال حاضر این طرح کمی در سایه الگوی موبایل ـ اول قرار گرفته است.

• در دسترس قرار دادن محتوا به‌شکل ساده

در دنیای وب مبحث Bounce Rate موضوع مهمی به شمار می‌رود. از نقطه نظر طراحی، شما تمایل دارید تا کاربران به‌سرعت بتوانند به بخش‌های مختلف سایت شما که اطلاعات مد نظرشان در آن بخش قرار دارد دسترسی داشته باشند. برای اجتناب از سردرگمی کاربران شما از تکنیک ناوبری درست برای روشن شدن این موضوع باید استفاده کنید.

• فراموش نکردن دوستی با فضای سفید 

با توجه به ماهیت کاری فضای سفید در توسعه وب، جای تعجبی ندارد که مشاهده می‌کنیم توسعه‌دهندگان بیشتر وقت خود را صرف سازمان‌دهی فضای سفید می‌کنند. برخی توسعه‌دهندگان به‌جای متمرکز شدن بر زیبایی‌شناسی بر بهینه‌سازی به‌منظور دستیابی به حداکثر بهره‌وری متمرکز می‌شوند. به همین دلیل است که برخی از آن‌ها تمایل دارند سایت‌ها را شبیه به روزنامه‌های قدیمی که مملو از اطلاعات بودند طراحی کنند. رویکردی که برای کاربر نهایی شبیه به یک کابوس شبانه است. اما استفاده بهینه و درست از فضای سفید ضمن آنکه به زیباتر شدن طراحی کمک می‌کند، فرآیند آزمایش سایت را نیز کوتاه‌تر و ساده‌تر می‌کند. فضای سفید نه تنها برای های‌لایت کردن اطلاعات مهم مفید است، بلکه به درک بهتر مطالب کمک و طراحی سایت شما را به‌شکل چشمگیری شیک‌تر می‌کند. 

• درک اهمیت فونت‌ها

زمانی که در ارتباط با طراحی سایت‌ها صحبت می‌کنیم فونت‌ها نقش کلیدی دارند. در روزگار قدیم، شما در زمان طراحی یک وب‌سایت به‌لحاظ انتخاب فونت‌ها در محدودیت قرار داشتید، اما خوشبختانه آن روزگار سپری شده است. مرورگرها از فونت‌های وب به‌خوبی پشتیبانی می‌کنند. این حرف به‌معنای آن است که شما می‌توانید مناسب‌ترین فونت برای طراحی سایت را انتخاب کنید. یک فونت خوب مانع از آن می‌شود تا توجه و تمرکز کاربر از محتوایی که برایش در نظر گرفته‌اید دور شود. انتخاب فونت‌ها از جمله مواردی است که باید به‌دقت انتخاب شوند.

• طراحی نکردن فرم‌های پیچیده و دشوار 

هیچ‌کس دوست ندارد به‌شکل آنلاین یا آفلاین فرم‌های پیچیده را پر کند. متأسفانه امروزه شاهد هستیم که برخی از سایت‌ها فرم‌هایی را به‌ویژه در زمان ثبت‌نام در سایت یا ارسال روزمه پیش روی کاربران قرار می‌دهند که انواع و اقسام فیلدهای ورودی در آن قرار دارد. فراموش نکنید سایت‌ها اصلی‌ترین راهکاری هستند که مخاطبان با کسب ‌و کار شما ارتباط برقرار می‌کنند. در نتیجه فراموش نکنید در فرم‌های ثبت‌نام، بازیابی گذرواژه فراموش شده، صفحات مخاطبان و همچنین صفحه مربوط به اعلان‌ها تنها اطلاعاتی که نیاز دارید را دریافت کنید. 

• آماده کردن یک صفحه دوستانه خطای 404 

هر سایتی ممکن است روزی به پایان راه خود برسد. در برخی موارد نیز ممکن است صفحه‌ای که از سوی موتورهای جست‌وجو شاخص‌گذاری شده پاک شود و کاربران در زمان کلیک روی نشانی که پاک شده پیغام خطایی را دریافت کنند. در حالی که از کار افتادن یک سایت ممکن است برای یک مشتری این پیام را مخابره کند که کسب ‌و کار شما قابل اطمینان نیست، با وجود این نباید فراموش کنید برای ساخت صفحه 404 باید زمان قابل توجهی را به خرج دهید و یک صفحه منحصر به فرد را ایجاد کنید. هر محتوایی به غیر از پیغام خطای سرور که در یک صفحه سفید به کاربران نشان داده می‌شود مناسب‌تر است. صفحه خطایی که به‌خوبی طراحی شده باشد به بازدیدکنندگان اطمینان می‌دهد که همه‌چیز تحت کنترل شما قرار دارد.

قبول کنید جزئیات کوچک نیز مهم هستند

در این مقاله سعی کردیم روندهای پایه طراحی را که در ارتباط با پاسخ‌گویی، قابلیت دسترسی، استفاده بهینه از فضای سفید، تایپوگرافی، فرم‌ها و طرح‌های مربوط به صفحه خطای 404 بودند را پوشش دهیم. اما هنوز هم یکسری عناصر کلیدی هستند که در زمینه طراحی نقش کلیدی بازی کرده و باید مورد توجه قرار گیرند. اما در مجموع نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، زیربنای یک طراحی اصولی را پوشش می‌دهند.               

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟