بهعلاوه اعضای استودیو از برترین سازندگان برای طراحی یک بازی اکشن سوم شخص در سبک محیط باز (Open World) کمک گرفتهاند و حتی گروهی از استودیوی کرایتریون (Criterion Games) برای نظارت بر کنترل صحیح و بدون نقص ماشینها و وسایل نقلیه بازی به گروه توسعه آوالانچ پیوستند. کرایتریون همان استودیویی است که مجموعه برنآوت (Burn out) را در کارنامه دارد. جالب است بدانید با توجه به نقشه بازی که بر مبنای یک جزیره مدیترانهای طراحیشده است، تعدادی از اعضای استودیو مدتها قبل از آغاز پروژه برای تصویربرداری و یافتن مکانهای خاص، به سرزمینهای مدیترانهای سفر کردند.
با اینکه پنج سال از انتشار «دلیل موجه 2» میگذرد اما این بازی با پشت سر گذاشتن فروش 6 میلیون نسخهای بر روی پلتفرمهای مختلف، به لطف مادها (Mod) و توسعهدهندههایی که به دست طرفدارانش طراحی و ساختهشدهاند همچنان به حیات خود ادامه میدهد. حالا فکرش را بکنید که این تجربه بزرگ و طولانیمدت که شناخت سلیقههای مختلف را به همراه داشته است، به کمک گروه تولید قسمت سوم آمده و باعث شده است تا «دلیل موجه 3» برخلاف بازیهای دیگر این نسل، تنها و تنها برای سرگرمی و لذت شما از گیمپلی ساخته شود. شجاعت و صداقت استودیوی آوالانچ، در عصری که بیشتر سازندگان هدف اصلی یک بازی ویدئویی را فراموش کردهاند، ستودنی است.
دلیل تفاوت
«دلیل موجه 3» با دیگر بازیهایی که در سبک محیط باز ساخته میشوند متفاوت است. سازندگان به آنچه رؤیایش را داشتهاند رسیدهاند و تکلیف مخاطبان را هم روشن کردهاند و این نکتهای است که بسیاری از بازیسازهای در نظر نمیگیرند. فضاسازی بازی اصلاً جدی نیست و سازندگان بهجای اینکه خودشان را طراحان نسل جدید سرگرمی معرفی کنند بهراحتی انواع مکانیکهای سرگرمکننده و موقعیتهای هیجانانگیزی را خلق کردهاند که استودیوهای دیگر به بهانه جدی و واقعی بودن بازیهایشان از آنها صرفنظر میکنند. همین فضای خاص به سازندگان اجازه داده است تا بازیشان میان اکشن، انفجار و انواع بدلکاریهای عجیبوغریب در رفتوآمد باشد. نسخه دوم بازی در زمان ورود به بازار هیچ رکوردی را جابهجا نکرد؛ اما باگذشت زمان میلیونها طرفدار پیدا کرد و ارزش واقعی یک بازی را نشان داد. «دلیل موجه 2» ثابت کرد که گیمپلی لذتبخش هیچوقت قدیمی نمیشود و بازیای که بهجای صحنههای سینمایی پرخرج، تنها بر روی خلاقیت و نوآوری تمرکز کند تاریخمصرف نخواهد داشت و میتواند یک سبک تکراری و کسالتآور را که در همه بازیها تکرار میشود، لذتبخش و جذاب ارائه دهد. «دلیل موجه 3» یک بازی محیط باز واقعی است که آگاهانه خودش را جدی نمیگیرد تا هر کاری برای سرگرم کردن شما انجام دهد؛ حتی اگر متهم به فیلم درجه ب (B movie) شود.
در کمتر بازیای شاهد چنین صحنههای حادثهای هستید.
دلیل بازی
شش سال از ماجراهای قسمت قبل بازی گذشته است، ریکو رودریگز (Rico Rodriguez) به زادگاهش در مدیچی (Medici) بازمیگردد و این جزیره خیالی در منطقه مدیترانه را در کنترل گروهی شبهنظامی میبیند که قصد دارند بعد از در تصرف کامل مدیچی، کل دنیا را ویران کنند. ریکو در همان آغاز با ماریو، دوست و همبازی دوران کودکیاش ملاقات میکند و از این راه با مبارزان محلی که برای آزادی سرزمینشان میجنگند، آشنا میشود. ریکو که حالا هدف تازهای برای زندگیاش پیداکرده است به مبارزان ملحق میشود تا هم مدیچی را بهروزهای شادش بازگرداند و هم مانع از قدرت گرفتن نیروهای مستبد و زورگو شود. اگر انتظار یک داستان حماسی و لحظههای احساسی و ماندگار رادارید بهتر است رمان بینوایان را بخوانید و بیخیال ریکو و آتشبازیهایش شوید! راستش را بخواهید داستان چندخطی و ساده بازی، تنها بهانهای برای پیوند دادن مأموریتها و معرفی شخصیتها است؛ اما مگر تیراندازی، راندن ماشین، سواری گرفتن از بالگرد و هدایت جتهای جنگی دلیل موجه دیگری هم میخواهد؟
دلیل سرگرمی
نقشه بازی مثل نسخه قبل است اما حالا به لطف قدرت کنسولها و کارتهای گرافیک جدید به زیبایی تزیین شده است. طبق معمول این نقشه بزرگ هم به قسمتهای مختلفی تقسیم میشود که هرکدام ازنظر آبوهوا، پوشش گیاهی و حال و هوا با یکدیگر متفاوتاند. بهعلاوه اینبار با محیط پربارتری طرف هستید و میتوانید به داخل ساختمانهای بیشتری سرک بکشید. همچنین نسل جدید سختافزارهای کنسولها و پیشرفت موتور بازی به سازندگان اجازه داده است تا محیطهایی را در دل بازی قرار دهند که پیشازاین امکان آن فراهم نبوده است. یکی از این محیطهای تازه غارها و قناتهای زیرزمینی است که بهراحتی میتوانید در آنها گشتوگذار کنید و هر بار قسمتهای تازهای را کشف کنید.
طراحان «دلیل موجه 3» هر دلیلی را که ممکن است از اکشن و خلق صحنههای هیجانانگیز فرار کنید از شما گرفتهاند.
کسانی که «دلیل موجه 2» را بازی کرده باشند بهخوبی مکانیک قلاب و چتر ریکو را به یاد دارند و لحظههای بسیار خوشی را با کمک آنها تجربه کردهاند. قلاب مخصوص ریکو در نسخه دوم به شما اجازه میداد خودتان را به ارتفاع مشخصی از دیوارها، صخرهها، یا هر سطح دیگری برسانید و در همان حال که با قلاب خودتان را آویزان کردهاید، هدفگیری کنید. امکان دیگری که قلاب برایتان فراهم میکرد این بود که میتوانستید خودتان را با کمک آن بهسرعت به لبهها برسانید و فوراً از چترتان برای اوج گرفتن در آسمان و رسیدن به مقصد بعدی استفاده کنید. البته همانطور که میدانید آنقدر مکانیک مختلف با کمک قلاب در اختیارتان قرار دارد که اگر پیگیر خط داستانی و تمام کردن مأموریتها نباشید همیشه در حال چسبیدن به ماشینهای متحرک یا بالگردها و هواپیماها هستید. در این نسخه قلاب و چتر ویژه ریکو برگشتهاند درحالیکه مکانیکشان کاملاً بهبودیافتهاند. بهعلاوه اضافه شدن لباس بالدار (wingsuit) گشتوگذار در نقشه را وارد مرحله تازهای کرده است و حالا میتوانید مانند بتمن در مجموعه آرکام، مسیرهای طولانی را روی هوا بمانید و با سرعت بیشتری حرکت کنید.
گرافیک بازی بسیار زیبا و خیرهکننده است.
نکته قابلتوجه اینکه سازندگان شمارا کاملاً برای استفاده از امکانات آزاد گذاشتهاند و شما بههیچوجه مجبور نیستید در مأموریتها یا رفتوآمد در نقشه تنها از یک روش اجباری استفاده کنید. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که برخلاف بیشتر بازیهایی که از مکانیکهای ویژهای برای مبارزه یا حرکت کردن در نقشه استفاده میکنند هیچکدام از مأموریتها برای نشان دادن یا تأکید یک مکانیک خاص طراحی نشدهاند و کمک گرفتن از یک بالگرد برای نابود کردن یک اردوگاه نظامی همانقدر ممکن و لذتبخش است که پرواز بر فراز آسمان و فرود آمدن در قلب دشمن. بهعلاوه نشانهگیری هنگام پرواز بسیار کارآمد و عالی است و حسابی در نبردهای شلوغ و غافلگیر کردن دشمنان به کمکتان میآید؛ اما یک قلاب، چتر و لباس بالدار تنها امکانات شما برای ایجاد اکشن و تدارک انفجارهای سنگین نیستند.
دلیل اکشن
مانند نسخه گذشته سازندگان انواع سلاحهای مختلف و خوشدست طراحی کردهاند که از شلیک با آنها خسته نمیشوید و تمامی آنها، از راکت لانچر تا شاتگانهای معمولی، لذتبخش هستند. به تمام اینها وسایل نقلیه مختلف را هم اضافه کنید تا برای یک عملیات اکشن نمایشی چیزی کم و کسر نداشته باشید. سازندگان کاری کردهاند که زمین و آسمان به یک اندازه در اختیارتان باشد و فرقی نمیکند برای رسیدن به محل مأموریت بعدی از تجهیزات خود استفاده کنید یا از ماشین یا بالگرد و یا هواپیمای جنگندهای که به انواع سلاحها مجهز شده است.
این روزها بازیهای سبک مسابقهای چندان پرقدرت ظاهرنشدهاند و آخرین نسخه از مجموعه Need For Speed هم نتوانست انتظار طرفداران این سبک را برآورده کند؛ اما «دلیل موجه 3» در بخش ماشینسواری و کنترل انواع وسایل نقلیه آنقدر حرفهای و عالی ظاهرشده است که دستکمی از یک بازی مسابقهای ندارد. راندن ماشینها مانند یک بازی مسابقهای آرکید، هیجانبرانگیز و لذتبخش است. این امکان برایتان فراهمشده است تا در آسمان و وقتی با چتر در پرواز هستید بلافاصله خودتان را با قلاب به نزدیکترین وسیله در حال حرکت برسانید و کنترل آن را به دست بگیرید. برخلاف نسخه گذشته که تنها میتوانستید بر روی سقف ماشینها و وسایل نقلیه قرار بگیرید حالا میتوانید به هر طرفی که بخواهید حرکت کنید و سطح جدیدی از بدلکاری را روی ماشینها تجربه کنید. اگر اهل ماجراجویی و یافتن تجربههای تازه باشید هم میتوانید از قلاب بهبودیافته ریکو نهایت لذت را ببرید و چسباندن وسایل مختلف به یکدیگر را امتحان کنید. دوست دارید کسی را از فاصله دور بهطرف خودتان بکشید؟ دلتان میخواهید شاهد قلاب شدن یکی از دشمنان به یک ماشین در حال حرکت باشید؟ یا که میخواهید بدون شلیک گلوله یک ماده منفجره را بهطرف تعداد زیادی از دشمنان پرتاب کنید و نتیجه را ببینید؟ اهل هرکدام از این کارها که باشید، محیط و نقشه بازی کاملاً در خدمتتان است تا عملیات را به سبک خودتان طراحی کنید.
بتمن هم خواب چنین قلابی را نمیبیند!
اگر پیشازاین، ویدئو و تصویرهای بازی را دیده باشید حتما توجهتان به انفجارها و تخریبپذیری بالای محیط جلب شده است. سازندگان برای اینکه بیشتر از گذشته شمارا در آشوب و ویرانی سهیم کنند هیچ محدودیتی برای استفاده از بمبهای C4 در نظر نگرفتهاند. البته هرلحظه تنها میتوانید از پنج بمب استفاده کنید؛ لازم نیست آنها را بخرید یا برای تهیهشان خود را بهزحمت بیندازید. انواع محیطها، ساختمانها، پلها و وسایل نقلیه و هر چیزی که بتوانید تعدادی بمب C4 روی آن کار بگذارید آنقدر زیاد هستند که هیچ انفجاری شبیه دیگری نخواهد بود و هر بار با یک موقعیت جدید برای امتحان کردن قدرت ویرانی بمبها طرف هستید. سیستم خرید و به دست آوردن پول هم از بازی حذفشده است تا دیگر نگران خرید اسلحه و ارتقای آنها نباشید و تنها از منابع و اسلحهای که بعد از نابودی از دشمنان و پایگاههایشان باقی میمانند استفاده کنید.
«دلیل موجه 3» یک بازی محیطِ باز واقعی است و آگاهانه خودش را جدی نمیگیرد تا هر کاری را برای سرگرم کردنتان انجام دهد؛ حتی اگر به یک فیلم «درجه ب» (B movie) متهم شود.
هرچند با یکی از بهترین مکانیکهای رفتوآمد در میان بازیهای نسل جدید روبرو هستید، بعد از اینکه منطقه یا پایگاه خاصی را از بین ببرید، میتوانید از آن نقطهها برای دسترسی سریع به قسمتهای مختلف نقشه استفاده کنید و با انتخابشان از روی نقشه بهسرعت خودتان را به آنجا برسانید. البته دیگر مانند گذشته با تعدادی دشمن احمق و دستوپابسته مواجه نیستید و هوش مصنوعی بازی بهبود قابلتوجهی یافته است. دشمنان کاملاً به تصمیمها و تجهیزات شما واکنش نشان میدهند و بسته به موقعیتی که در آن درگیر هستید از استراتژیهای مختلفی استفاده میکنند. همین موضوع باعث شده است تا بازی هوش مصنوعی پویایی داشته و همهچیز از قبل مشخص نباشد. بهعنوان نمونه اگر از تانک برای نابودی پایگاهی در دل دشمن کمک بگیرید سربازان هم از راکتلانچر استفاده میکنند تا ابتدا تانک را نابود کنند و سپس با بیرون کشیدنتان، سراغ سلاحهای دیگر و درگیری تنبهتن بروند. اگر فکر میکنید سازندگان به همین امکانان بسنده کرده و شمارا با سلاحها، بمبها و محیط تخریبپذیر تنها میگذارند سخت در اشتباهید؛ چراکه تازه نوبت به مکانیک جذابی به نام Rebel Drop میرسد تا هر چیزی را که اراده کنید در لحظه در اختیارتان قرار دهد.
در حضور این مکانیک، بازی متوقف میشود و شما میتوانید تجهیزات، اسلحه و حتی وسایل نقلیهای را که به آنها احتیاج دارید انتخاب کنید تا بلافاصله به نقطهای که در آن هستید برساند. با کمک این ویژگی دیگر نگران نخواهید بود که برای حمله یا فراهم کردن مقدمات نفوذ به پایگاه دشمن، در نقشه سرگردان شوید تا اسلحه یا وسیله نقلیه موردنظرتان را پیدا کنید. طراحان «دلیل موجه 3» هر دلیلی را که ممکن است به خاطر آن از عملیات و صحنههای هیجانانگیز فرار کنید از شما گرفتهاند و همه امکانات لازم را برای یک گیمپلی سینمایی فراهم کردهاند، نکتهای که بازیهای دیگر تلاش میکنند با صحنههای از پیش کارگردانی شده و میانپردههای پرخرج به آن دست پیدا کنند.
دلیل موجه
با آغاز سال میلادی جدید بازیهای زیادی در سبک محیط باز به بازار آمدهاند که هرکدام مکانیکها و گیمپلی مخصوص به خودشان را داشتند. تعداد زیادی از این بازیها مانند فرقه قاتلها (Assassin's Creed)، ویچر3 (Witcher 3)، متالگیرسالید 5 (Metal Gear Solid V) و بتمن: شوالیه آرکام (Batman: Arkham Knight) نسخه جدید مجموعههایی بودهاند که پیشازاین در نسل هفتم نیز حضور داشتند و از آنها بهعنوان اولین حضورشان در نسل هشتم انتظار بالایی میرفت. گرچه تمام این بازیها به موفقیتهای تجاری رسیدند و نامشان بارها در فهرست بهترینهای سال دیده شد، سازندگان آنها نسل جدید را تنها در بزرگی نقشه و گرافیک بالا دیده و تا جایی که توانستهاند نقشهها را با مأموریتهای ریزودرشتی که هدف خاصی ندارند پرکردهاند و بهاینترتیب نقش مخاطب را بهعنوان محور اصلی سرگرمی از یاد بردهاند. بهاحتمال زیاد تاکنون ویدئوهای هیجانانگیز و دیدنی «ناشناخته 4» (Uncharted4) را دیدهاید و از گرافیک کنسول سونی و صحنههای سینمایی بازی هیجانزده شدهاید؛ اما خودتان بهتر میدانید که در تمام این بازیها همواره کسی دستتان را میگیرد تا روند سینمایی و از پیش تعیینشده سازندگان از بین نرود. شاید تنها بازی واقعی امسال ظهور «تام رایدر» (Rise of The Tomb Raider) باشد که همچنان بر نقش پررنگ مخاطب در خلق صحنههای جذاب و گیمپلی هیجانانگیز تأکید دارد. در این میان «دلیل موجه 3» راه کاملاً متفاوتی را در پیش میگیرد و همه تلاشش را میکند تا به معنای واقعی شمارا سرگرم کند و برای این کار تمام امکانات لازم را برایتان فراهم میکند و با آگاهی کامل، نقش اصلی یک فیلم اکشن و سریع را به شما پیشنهاد میدهد. بهاینترتیب فرقی نمیکند درگیر چه مأموریت و در چه حالوروزی باشید؛ این شما هستید که هرلحظه میتوانید عملیاتی ناب و دلپذیر خلق کنید؛ دیگر لازم نیست منتظر کسی بمانید تا صحنه نمایش را برایتان از پیش آماده کند.
==============================
شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:
ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را میتوانید از کتابخانههای عمومی سراسر کشور و نیز از دکههای روزنامهفروشی تهیه نمائید.
ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه
ثبت اشتراک نسخه آنلاین
کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکهها
- برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network اینجا کلیک کنید.
کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون
- اگر قصد یادگیری برنامهنویسی را دارید ولی هیچ پیشزمینهای ندارید اینجا کلیک کنید.
نظر شما چیست؟