تیک‌تاک داده‌های بایومتریک کاربران را جمع‌آوری می‌کند
این روزها مردم به ابزارهای جذابی دسترسی دارند. ابزارهایی نظیر اینستاگرام و فیس‌بوک و تیک‌تاک ساعات زیادی از شبانه‌روز کاربران را به خود اختصاص داده‌اند، اما در کنار این جذابیت‌ها، کاربران گرفتار قدرت‌نمایی صاحبان این ابزارها هم هستند. بسیاری از ما نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی را فرصتی مغتنم در جهان جدید می‌دانیم اما ناخواسته به مهره‌های یک نبرد در سایه تبدیل شده‌ایم. نبردی که بین الگوریتم‌ها در جریان است. در این نبرد حریم خصوصی کاربران، موضوع مهم و بسیار حیاتی است. موضوعی که کمتر به‌ آن توجه می‌شود. تنها چیزی که در این نبرد سایه‌وار می‌تواند از کاربران حمایت کند، قوانین دقیق و علمی است. در غیر این صورت حقوق ما در لابه‌لای قوانین کسب و کار غول‌های بزرگ فناوری دنیا خرد خواهد شد.

تیک‌تاک به تازگی قوانین حریم خصوصی کاربران آمریکایی خود را به‌روزرسانی کرده است. در بخشی از این مقررات جدید تاکید شده ممکن است مشخصه‌های بایومتریک و اطلاعات بایومتریک کاربران  استخراج و جمع‌آوری شود. در این نسخه جدید از قوانین، به‌طور خاص از دو اصطلاح faceprints و voiceprints استفاده شده است. تیک‌تاک بطور روشن مشخص نکرده است که این داده‌ها چه سودی برایش خواهند داشت. این مفاد جدید در بخش « اطلاعات تصویر و صوت» و زیر عنوان « اطلاعاتی که به‌طور خودکار جمع‌آوری خواهیم کرد» گنجانده شده است. تیک‌تاک اعلام کرده که اطلاعاتی درباره تصاویر و صداهایی که در محتوای به اشتراک‌ گذاشه شده توسط کاربران وجود خواهد داشت را جمع‌آوری می‌کند. به‌طوری‌که امکان شناسایی اشیا و محتوای تصویری، وجود و محل قرار گرفتن چهره و اعضای بدن و ویژگی‌های‌شان در تصاویر و همین‌طور صوت و متن کلماتی که در ویدیو بیان می‌شوند را شامل می‌شود. البته شاید چنین داده‌هایی در نرم‌افزارهای دیگر نظیر اینستاگرام هم جمع‌آوری شوند. در بخشی از این قوانین آمده است که از این داده‌ها برای جلوه‌های ویژه ویدیویی، مدیریت محتوا، دسته‌بندی جمعیتی و پیشنهاد دادن محتوا و تبلیغات استفاده خواهد شد. اما این‌که چرا تیک‌تاک تصمیم به جمع‌آوری داده‌های بایومتریک کرده است جای نگرانی دارد. در این قرارداد آمده است: «ممکن است در میان محتوای کاربران  شناسه‌های بایومتریک و اطلاعات بایومتریک تعریف شده در قوانین آمریکا نظیر تشخیص چهره (faceprints) و تشخیص صوت (voiceprints) نیز جمع‌آوری شوند.در صورت الزام قانون، جمع‌آوری اطلاعاتی از این دست با اجازه شما خواهد بود.»

شکل۱- تیک‌تاک در نسخه‌ به‌روزشده قوانین حریم خصوصی خود، اعلام کرده که داده‌های بایومتریک کاربران آمریکایی را جمع‌آوری می‌کند.

این اظهارات به خودی خود مبهم هستند زیرا روشن نشده است که منظور از قانون، قانون فدرال آمریکاست یا قوانین ایالتی و یا هردو و مهمتر اینکه مشخص نیست چرا تیک‌تاک نیاز به دسترسی به چنین داده‌هایی از آمریکایی‌ها دارد. حتی منظور از  اصطلاحاتی نظیر faceprints و voiceprints هم  روشن نشده است. از آن‌جایی که تعداد محدودی از ایالت‌های آمریکا نظیر کالیفرنیا و ایلینویز تحت پوشش قانون حریم خصوصی بایومتریک قرار دارند، با استناد به این بند از قوانین تیک‌تاک می‌توان بدون کسب اجازه از اهالی سایر ایالت‌ها به جمع‌آوری اطلاعات آن‌ها پرداخت. البته تیک‌تاک این به‌روزرسانی قوانین حریم خصوصی خود را گامی مثبت در جهت شفاف‌سازی عمل‌کرد خود می‌داند. لازم به ذکر است که از تیک‌تاک در سال ۲۰۲۰ به دلیل نقض قانون حریم خصوصی اطلاعات بایومتریک ایالت ایلینویز شکایت شد که در آن شکایت به ده‌ها مورد نقض حریم خصوصی استناد شده بود. شایداین گنجاندن بندهای جدید در قرارداد استفاده از تیک‌تاک در آمریکا، راهکاری باشد برای حفظ این نرم‌افزار از شکایت‌هایی که در آینده ممکن است از سوی آمریکا داشته باشد. بار دیگر باید تأکید کنیم که این بندها برای کاربران آمریکایی اضافه شده است. بازارهای دیگر تیک‌تاک نظیر اتحادیه اروپا قوانین سخت‌گیرانه‌تری در قبال حریم خصوصی دارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟