ماهنامه شبکه 279
در پرونده ویژه شماره 279 ماهنامه شبکه، خواهیم دید که هوش مصنوعی اشیاء (AIoT) چیست و اشاره به چه مفهومی دارد؛ انقلاب صنعتی چهارم برخواسته از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را بررسی خواهیم کرد؛ اینکه زنجیره تامین مبتنی بر هوش مصنوعی اشیاء چیست و چگونه کار می‌کند را ارزیابی می‌کنیم؛ معماری هوش مصنوعی اشیاء را بررسی می‌کنیم؛ نگاهی به معماری مرجع اینترنت اشیاء صنعتی و نقش هوش مصنوعی بر آن و چگونگی طراحی یک برنامه هوش مصنوعی اشیاء بر مبنای معماری مرجع خواهیم داشت.

هوش مصنوعی

  • چگونه از الگوریتم گرادیان کاهشی برای آموزش مدل‌های رگرسیون استفاده کنیم؟ 
  • الگوریتم‌های ژنتیک چیستند و چگونه کار می‌کنند؟ 
  • تبدیل  و پاک‌سازی داده‌‌ها در زبان برنامه‌نویسیR  به چه صورتی انجام می‌شود؟

فناوری شبکه

  • بازار تجهیزات خنک‌کننده مراکز داده تا سال ۲۰۲۸ به رقم ۱۶ میلیارد دلار خواهد رسید 
  • شرکت‌ها آماده ارائه نسل بعدی راه‌حل‌های WAN سازمانی هستند 
  • هوش مصنوعی چه تاثیری بر مراکز داده و مصرف برق آن‌ها دارد؟ 

امنیت

  • امنیت ابری چیست و چرا دنیای فناوری به سمت آن در حال حرکت است؟  
  • دیوارآتش برنامه‌های تحت وب چیست و چه مزایایی دارد؟

عصر شبکه

  • اگر فناوری مشکلات بشر را حل کند، انسان‌ها چه خواهند کرد؟ 
  • داستان زندگی جنسن هوانگ، رهبر سخت‌کوش انودیـا

کارگاه

  • CockroachDB چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ 
  • جاوا اسپرینگ چیست و چه قابلیت‌هایی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد؟

پرونده ویژه

  • انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی، رونق صنعتی در قرن 21 
  • هوش مصنوعی اشیاء (AIoT) چیست و اشاره به چه مفهومی دارد؟ 
  • انقلاب صنعتی چهارم برخاسته از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء 
  • زنجیره تامین مبتنی بر هوش مصنوعی اشیاء چیست و چگونه کار می‌کند؟ 
  • معماری هوش مصنوعی اشیاء به چه صورتی است؟ 
  • معماری مرجع اینترنت اشیاء صنعتی و نقش هوش مصنوعی بر آن 
  • چگونه یک برنامه هوش مصنوعی اشیاء را بر مبنای معماری مرجع ایجاد کنیم؟

انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی، رونق صنعتی در قرن 21

قرن بیست و یکم، یادآور طلوع انقلاب صنعتی چهارم است که مرزهای جدید به‌کارگیری فناوری برای صنایع مختلف را نوید می‌دهد. انقلاب صنعتی چهارم عمدتا بر پایه انقلاب صنعتی سوم بنا شده و کاربرد رایانه و اتوماسیون را در قرن حاضر گسترش می‌دهد. این انقلاب به‌دلیل وجود مهارت‌های چندوجهی و هوش مصنوعی، تابه‌امروز به دستاوردهای چشم‌گیری رسیده است. این در حالی است که نباید از نقش زنجیره بلوکی در این زمینه غافل شد. 

ادغام زنجیره بلوکی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی نوید انقلابی بزرگ در صنایع مختلف را می‌دهد. اینترنت اشیاء به اشیاء فیزیکی قدرت جمع‌آوری و تبادل داده‌ها را می‌دهد، هوش مصنوعی از این داده‌ها برای یادگیری و تصمیم‌گیری استفاده می‌کند و زنجیره بلوکی تراکنش‌ها را به‌صورت امن و شفاف ثبت می‌کند. هم‌افزایی این سه فناوری، مزایای متعددی را به ارمغان می‌آورد.

اولین مورد افزایش کارایی در قالب بهینه‌سازی فرآیندها است. هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل داده‌های حسگرهای اینترنت اشیاء، الگوها را شناسایی کند و فرآیندها را به طور خودکار بهینه کند. همچنین، قادر است از طریق پیش‌بینی خرابی‌ها، اقدامات پیشگیرانه انجام دهد و از توقف ناگهانی عملیات جلوگیری کند. در سویی دیگر، زنجیره بلوکی می‌تواند زنجیره تامین را شفاف‌تر کند و به ردیابی کالاها و مواد به طور دقیق‌تر کمک کند. با توجه به این‌که اطلاعات ثبت‌شده در زنجیره بلوکی غیرقابل تغییر هستند، تضمین می‌دهد که داده‌ها دستکاری نشده و قابل اعتماد هستند. بنابراین، ردیابی مبدا، مقصد و توقف کالاها در مناطق مختلف به طور شفاف قابل ردیابی است که نقش مهمی در پیشگیری از تقلب دارد که اعتماد بین ذی‌نفعان مختلف در یک اکوسیستم را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که هوش مصنوعی می‌تواند از داده‌های اینترنت اشیاء برای تجزیه‌و حلیل‌های پیچیده و پیش‌بینی‌های دقیق استفاده کند. به بیان دقیق‌تر، با تجزیه‌وتحلیل داده‌های حسگرهای اینترنت اشیاء در زمان واقعی، به طور خودکار به رویدادها پاسخ دهد. البته، همان‌گونه که مشاهده خواهیم کرد، صنعت اینترنت اشیاء به سمت و سویی در حال حرکت است که در نهایت تحت عنوان هوش مصنوعی اشیاء شناخته خواهد شد که تجهیزات اینترنت اشیاء به مدل‌های زبانی کوچکی مجهز خواهند شد که قادر هستند داده‌هایی را که از محیط دریافت می‌کنند بدون نیاز برای ارسال به ابر پردازش و تحلیل کرده و به طور خودکار تصمیماتی را اتخاذ کنند. 

این امر منجر به بهینه‌سازی فرآیندها، کاهش زمان خرابی، مدیریت بهتر زنجیره تامین، ثبت داده‌های غیرقابل تغییر، ردیابی دقیق، افزایش اعتماد، تجزیه‌وتحلیل پیشرفته، پاسخگویی در زمان واقعی، بهبود مدل‌های یادگیری ماشین و غیره می‌شود. کاربردهای این ترکیب در حوزه‌های مختلف مثل تولید، کشاورزی، شهرهای هوشمند و مراقبت‌های بهداشتی قابل مشاهده است. با وجود چالش‌هایی مانند پیچیدگی، امنیت و مقررات، ترکیب زنجیره بلوکی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی پتانسیل قابل توجهی برای تحول صنایع و ارتقای زندگی انسان‌ها خواهند داشت. اگرچه دیجیتالی‌سازی و اتوماسیون منجر به پایداری زیادی در صنعت می‌شود، اما نیاز به ایجاد یک محیط شبکه متصل، سازگار و با اعتماد بالا ضروری است. 

با این توصیف باید بگوییم که اینترنت اشیاء و ترکیب آن با هوش مصنوعی، تمام حوزه‌های پیچیده زنجیره تامین را بهبود می‌بخشد، ردیابی، نظارت و تجزیه‌وتحلیل منطقی و با قدرت بالا را برای بیشتر فرآیندهای عملیاتی پیچیده امکان‌پذیر می‌کند و به مدیران سیلوها، انبارها و توزیع‌کنندگان کشوری و بین‌المللی اجازه می‌دهد تا محموله‌ها و موجودی خود را ردیابی کنند. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن اشاره داشته باشیم این است که صنعت لجستیک یا همان حمل و نقل، نقش بسیار مهمی در زنجیره تامین ایفا می‌کند. تقریبا تمام کالاها، چه قبل از تولید (مواد اولیه) و چه بعد از تولید، به صنعت حمل و نقل وابسته هستند. این وابستگی، لجستیک را به یک موضوع کلیدی در زنجیره تامین برای ذی‌نفعان صنعت تبدیل کرده است.

امروزه با کاهش قیمت انواع حسگرها، شاهد حضور اینترنت اشیاء در تمامی حوزه‌های لجستیک هستیم. بنابراین، این امکان وجود دارد تا هوش مصنوعی اشیاء را در حوزه‌های لجستیکی یا همان پشتیبانی نیز مورد استفاده قرار داد. اهمیت زنجیره تامین باعث شده فعالان این بخش به دنبال پیاده‌سازی جدیدترین روش‌ها برای بهبود شرایط و افزایش کارایی باشند. این در حالی است که اتوماسیون زنجیره تامین به‌طور قابل توجهی سرعت فرآیندها را بالا می‌برد. با توسعه اینترنت اشیاء و شکل‌گیری شهرهای هوشمند، نیاز به پیاده‌سازی یک زنجیره تامین هوشمند در شهرهای آینده به‌شدت احساس می‌شود. در یک شهر هوشمند، همه فرایندها باید هوشمندانه انجام شوند و از این‌رو اینترنت اشیاء نقش بسیار مهمی در زنجیره تامین ایفا می‌کند. 

البته وجود چالش‌های مختلف در تامین کالاهای اساسی در یک شهر هوشمند نشان می‌دهد که خدمات زنجیره تامین همچنان نیاز به توسعه و بهبود بیشتر دارند. به‌طور مثال، پیش‌بینی نیازها از قبل، کیفیت ارائه خدمات شهری را بهبود می‌بخشد. راهکار غلبه بر این مشکل، ترکیب فناوری اطلاعات، اینترنت اشیاء و پردازش داده‌ها است که فرآیندهای تامین و لجستیک را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، هوش مصنوعی رویکرد زنجیره تامین را از حالت واکنشی (واکنش به نیازهای فعلی مشتری) به حالتی پویا (واکنش براساس تغییر نیاز) متمایل می‌کند. همان‌گونه که ممکن است حدس زده باشید، پرونده ویژه این شماره، اینترنت اشیاء را از زاویه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار خواهد داد. در پرونده ویژه این شماره خدمات متقابل هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء به یک‌دیگر در راستای تحول دیجیتال و دستیابی به یک زنجیره بلوکی پایدار را بررسی خواهیم کرد. در این شماره خواهیم دید که هوش مصنوعی اشیاء (AIoT) چیست و اشاره به چه مفهومی دارد؛ انقلاب صنعتی چهارم برخواسته از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را بررسی خواهیم کرد؛ اینکه زنجیره تامین مبتنی بر هوش مصنوعی اشیاء چیست و چگونه کار می‌کند را ارزیابی می‌کنیم؛ معماری هوش مصنوعی اشیاء را بررسی می‌کنیم؛ نگاهی به معماری مرجع اینترنت اشیاء صنعتی و نقش هوش مصنوعی بر آن و چگونگی طراحی یک برنامه هوش مصنوعی اشیاء بر مبنای معماری مرجع خواهیم داشت.