محاسبات ابری چیست؟
10 پرسش رایج کاربران در ارتباط با رایانش ابری
رایانش ابری یکی از داغ‌ترین ترندهای دنیای فناوری اطلاعات است و انتظار می‌روند در چند سال آینده انتظار می‌رود به روند غالب بازار تبدیل شود. با این‌حال، پرسش‌های مهمی درباره این فناوری وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داد. پاسخ دقیق به این پرسش‌های متداول، اجازه می‌دهند اصول رایانش ابری را به بهترین شکل بیاموزیم. بنابراین، باید مروری کلی بر انواع مختلف ابرها داشته باشیم تا ببینیم چگونه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها در آینده با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.

رایانش ابری به شکل گسترده‌ای در حال پذیرش است، با این‌حال هنوز تصورات نادرست زیادی پیرامون آن قرار دارد. بنابراین در این مقاله، قصد داریم در قالب پرسش و پاسخ‌هایی مباحث مهم رایانش ابری را بررسی کنیم تا درک بهتری در ارتباط با فناوری فوق به دست آوریم.

1.  محاسبات ابری چیست؟

رایانش ابری یک مدل تحویل است که دسترسی بسیار مقیاس‌پذیر و بر اساس تقاضا به منابع مثل پردازنده مرکزی، ذخیره‌سازی، شبکه و سایر سرویس‌های نرم‌افزار-محور که روی سرورها میزبانی می‌شوند را فراهم می‌کند.

مطلب پیشنهادی

سرویس‌های ابری چه قابلیت‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند؟
سرویس‌های ابری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

2. انواع ابر چیست؟

ابرها می‌توانند عمومی یا خصوصی باشند، اگرچه ابرهای عمومی معمولا اشاره مستقیم به رایانش ابری دارند. پلتفرم‌های ابری عمومی، مثل AWS  و Microsoft Azureمنابع مستقر در مراکز داده که در سراسر جهان توزیع شده‌اند را از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهند. منابع از طریق سرویس‌های اندازه‌گیری میزان مصرف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند و فروشنده ابر مسئولیت رسیدگی به زیرساخت‌ها، نگهداری و پشتیبانی از آن‌ها را بر عهده دارد.

ابرهای خصوصی، درون سازمانی هستند و در یک شرکتی یا مرکز داده هم‌مکانی میزبانی می‌شوند. آن‌ها فاقد مقیاس عظیم ابرهای عمومی هستند، اما خاصیت ارتجاعی بالایی دارند، به طوری که توسعه‌دهندگان و مدیران یک شرکت می‌توانند از پورتال‌های سلف سرویس برای دسترسی به منابع استفاده کنند. در تئوری، ابرهای خصوصی کنترل و امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند، اگرچه این مسئله به تجربه تیم فناوری اطلاعات یک شرکت بستگی دارد.

ابرهای عمومی و خصوصی را می‌توان به منظور استقرار یک ابر ترکیبی مورد استفاده قرار داد یا دو یا چند ابر عمومی را برای پیاده‌سازی یک معماری چند ابری به یکدیگر متصل کرد.

به طور کلی، سه سطح از محاسبات ابری وجود دارد که زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)، پلت‌فرم به عنوان یک سرویس (PaaS) و نرم‌افزار به عنوان یک سرویس  IaaSنام دارد. SaaS اشاره به مولفه‌های اساسی مثل محاسبات، شبکه و ذخیره‌سازی دارد. این راه‌حل نرم‌افزار-محور بالاترین سطح از انعطاف‌پذیری را برای توسعه برنامه‌ها فراهم می‌کند، اما هزینه استفاده از آن زیاد است. PaaS عناصر سطح پایین را انتزاع می‌کند و محیط‌های ایمنی را برای توسعه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. IaaS زیرساختی جامع و هر آن چیزی که توسعه‌دهندگان به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار می‌دهد.

3. محاسبات ابری چه مزایایی دارد؟

رایانش ابری هزینه‌های عملیاتی فناوری اطلاعات را کاهش می‌دهد، زیرا ارائه‌دهنده ابر زیرساخت‌های اساسی، از جمله سخت‌افزار و نرم‌افزار را مدیریت می‌کند. این مولفه‌های مدیریت شده معمولا قابل اعتمادتر و ایمن‌تر از مرکز داده استاندارد شرکتی هستند. این مزایا باعث می‌شود تیم‌های فناوری اطلاعات روی کارهایی تمرکز کنند که به طور مستقیم باعث افزایش سود کسب‌وکار می‌شود.

لازم به توضیح است که ابر سراسری، راحتی، مقیاس‌پذیری و سهولت در دسترسی به منابع را ارائه می‌کند که همگی زمان ایجاد و استقرار برنامه‌های نرم‌افزاری را تسریع می‌کنند. علاوه بر این، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد به روی مجموعه‌ای از خدمات به شکلی جدید دسترسی داشته باشند. مزیت مهم دیگری که ابر سراسری ارائه می‌کند دسترسی به محبوب‌ترین گرایش‌ها در معماری‌ها و راه‌حل‌های توسعه برنامه‌های کاربردی مثل میکروسرویس‌ها، کانتینرها، محاسبات بدون سرور، یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده‌ها در مقیاس کلان، اینترنت اشیا و غیره است.

4. معایب یا خطرات رایانش ابری چیست؟

در حالی که تیم‌های فناوری اطلاعات به دلیل این‌که تجهیزاتی را خریداری نمی‌کنند، قادر هستند هزینه نمی خرند، هزینه سرمایه‌ای یا همان مخارج سرمایه‌ای (Capex) خود را با محاسبات ابری کاهش دهند، اما بازگشت سرمایه (Opex) قابل توجهی را نیز تجربه می‌کنند که در بیشتر موارد بوده لازم برای انجام پروژه‌های عملیاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اگر تیم‌های فناوری اطلاعات نتوانند خود را با قابلیت‌های رایانش ابری تطبیق دهند، قیمت‌گذاری پیچیده و مدل‌های امنیتی می‌تواند مشکلات بزرگی را برای آن‌ها به همراه آورد.

تیم‌های فناوری اطلاعات اغلب باید مهارت‌های جدیدی را بیاموزند یا سازمان باید کارمندانی را برای تعامل با فضای ابری استخدام کنند. البته، در این ارتباط محدودیت‌هایی در انعطاف‌پذیری و کنترل بر برخی منابع ابری وجود دارد.

مطلب پیشنهادی

محاسبات لبه چیست و چه تفاوت‌هایی با محاسبات ابر و مه دارد؟

5. آیا ابر امن است؟

خود ابرها عموما از بسیاری از مراکز داده خصوصی ایمن‌تر هستند، زیرا شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگل و نمونه‌های مشابه می‌توانند مهندسان با استعدادی را استخدام کرده و بسیاری از فعالیت‌های خود را خودکار کنند. ارائه‌دهندگان زیرساخت ابری ابزارها و گزینه‌های معماری را برای جداسازی بارهای کاری، رمزگذاری داده‌ها و شناسایی تهدیدات احتمالی ارائه می‌دهند.

با این حال، ابرهای عمومی بر اساس یک مدل مسئولیت مشترک عمل می‌کنند، جایی که کاربر مسئولیت محافظت از داده‌ها و برنامه‌های کاربردی میزبانی شده در ابر را بر عهده دارد. این تقسیم مسئولیت‌های امنیتی بر مبنای نوع محاسبات ابری متفاوت است.

فرآیند ایمن‌سازی یک محیط ابری با شیوه‌های مرسوم مرکز داده متفاوت است، بنابراین باید زمان قابل توجهی را صرف کار با ابر کنید. دسترسی غیرمجاز به منابع رایج‌ترین تهدید امنیتی ابری است که باعث می‌شود هکرها از این فرصت سوء استفاده کرده و به داده‌های حساس دسترسی پیدا کنند موضوعی که نشت اطلاعات را به همراه دارد.

همچنین، سازمان‌ها باید به الزامات میزبانی داده‌ها و سایر محدودیت‌های حاکمیتی توجه داشته باشند، زیرا بر مکان سرورهایی که داده‌های آن‌ها را در فضای ابری میزبانی می‌کنند، کنترل دقیقی ندارند.

6. چگونه یک استراتژی ابری ایجاد کنم؟

در روزهای اولیه ابر، بیشتر استفاده‌های سازمانی موردی بودند که توسط توسعه‌دهندگان و تیم‌های فناوری اطلاعات کسب‌وکارها هدایت می‌شدند که می‌خواستند از فرآیندهای سنتی فناوری اطلاعات گذر کنند. امروزه، سازمان‌ها باید یک استراتژی کلی‌نگرانه را تدوین کنند تا با موفقیت به سمت ابر حرکت کنند. علاوه بر سهام‌داران و کارمندان کلیدی با تجربه باید اطلاعات لازم در ارتباط با ابر را جمع‌آوری کنند تا بتوانند یک استراتژی راهبردی ابرمحور را تعریف کنند. استراتژی که توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای تجاری را داشته باشد.

همچنین، یک استراتژی ابری باید شامل یک چارچوب تصمیم‌گیری برای شناسایی ویژگی‌های بار کاری و نحوه انتقال آن ویژگی‌ها به پلتفرم‌های ابری باشد. مدیران فناوری اطلاعات و معماران ابر باید خطرات و منافع را ارزیابی کنند و تعیین کنند که چگونه بارهای کاری مبتنی بر ابر را مدیریت و ایمن می‌کنند. همچنین، آیا بارهای کاری و دارایی‌های سازمانی قابل انتقال به ابر هستند و توانایی برقراری ارتباط با زیرساخت‌های ابری را دارند یا خیر.

7. چگونه کسب‌وکار خود را برای ابر آماده کنم؟

اجرای استراتژی مهاجرت ابری ممکن است بیش از یک سال طول بکشد و حتی پس از آن، فرآیند ارزیابی باید به شکل مداوم انجام شود. برقراری ارتباط شبکه سازمانی با ابر مسئله بسیار مهمی است. علاوه بر این، ذینفعان باید به طور مرتب در جریان امور قرار بگیرند و اطمینان حاصل کرد فناوری اطلاعات بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری گسترده در ارتباط با استراتژی‌های است. سازمان‌ها باید مدیرانی که استفاده از ابر را تشویق می‌کنند را شناسایی کنند و اطمینان حاصل کنند که کارکنان به درستی برای کار در فضای ابری آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

8. کدام بار کاری را می‌توانم به ابر منتقل کنم؟

تقریبا هر حجم کاری می‌تواند به ابر منتقل شود، اما همه آن‌ها نباید انتقال پیدا کنند. برنامه‌های کاربردی بزرگ و یکپارچه که به طور مداوم با بارهای نسبتا ثابت و قابل پیش‌بینی اجرا می‌شوند، اغلب در سازمان باید قرار بگیرند، زیرا این فرآیند مقرون به صرفه‌تر هستند. همچنین، شرکت‌هایی که دارای مقررات بالا هستند، به دلیل نگرانی‌های حاکمیتی و امنیت داده‌ها، باید برنامه‌ها و داده‌های حساس را در مراکز داده خصوصی خود نگه دارند.

یک سازمان می‌تواند یک برنامه را همان‌طور که هست به فضای ابری منتقل کند، اما این رویکرد فوق بهترین گزینه نیست. به همین دلیل، بهتر است از خط‌مشی‌هایی که در ارتباط با مهاجرت ابری تدوین شده‌اند برای ارزیابی مجدد معماری فناوری اطلاعات و شناسایی کارایی ابر و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات استفاده کرد. یک برنامه کاربردی را می‌توان به میکروسرویس‌ها تقسیم کرد تا از خط‌مشی زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) استفاده کرد.

9. هزینه ابر چقدر است؟

هزینه‌های ابرهای عمومی بر اساس هر بار استفاده محاسبه می‌شوند، بنابراین هزینه‌ها بر اساس متغیرهای متعدد، از جمله مقیاس محیط کاربری، ارائه‌دهنده، منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، میزان جابجایی داده‌ها و تعداد سرویس‌های سطح بالای مصرف شده، بسیار متفاوت هستند. ارائه‌دهندگان عمده ابر عمومی نیز طرح‌های قیمت‌گذاری دارند که می‌تواند هزینه‌ها را در ازای تعهدات بلندمدت خاص کاهش دهد.

بحث‌های قابل توجهی در مورد این‌که آیا ابر در نهایت ارزان‌تر یا گران‌تر از محاسبات داخلی سنتی است، وجود دارد. ابر می‌تواند به مدرن‌سازی یک شرکت و بخش فناوری اطلاعات آن کمک کند و فناوری اطلاعات را از نقش رایج خود به دروازه‌ای تبدیل کند که نه تنها دسترسی کارمندان به سرویس‌های فراسازمانی را امکان‌پذیر می‌کند، بلکه آن‌ها را به یک مولفه کلیدی در فرآیند تصمیم‌گیری برای بخش تجاری یک شرکت تبدیل می‌کند.

10. کارکنان فناوری اطلاعات من برای مدیریت ابر به چه آموزشی نیاز دارند؟

این بستگی به لایه پشته ابری مورد استفاده دارد. برای IaaS، مدیران باید تمام جنبه‌های محیط مجازی که به عنوان یک سرویس ارائه می‌شود را مدیریت کنند. هرچه از پشته ابری بالاتر بروید با فرآیند مدیریت کمتری روبرو می‌شوید. برای SaaS، نظارت ممکن است به داده‌ها، هویت و مدیریت دسترسی محدود شود.

ارائه‌دهندگان بزرگ ابر و اشخاص ثالث گواهینامه‌هایی را برای آشنایی کارکنان فناوری اطلاعات با این فرآیندها ارائه می‌دهند. شرکت‌هایی که قصد انتقال به فضای ابری را دارند، باید آموزش را در تمام جنبه‌های این فرآیند لحاظ کنند تا به محض این‌که محیط ابری فعال شد، آماده باشند تا کنترل را در دست بگیرند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟