مشاغل جذاب دنیای شبکه‌های کامپیوتری
ده شغل پردرآمد دنیای شبکه در سال 1402
شبکه‌های کامپیوتری و به‌طور کلی فناوری اطلاعات، حوزه‌های روبه‌رشدی هستند که بازار کار خوبی را برای متخصصان این حوزه به‌وجود آورده‌اند. با توجه به این‌که همه شرکت‌ها به شبکه‌های کامپیوتری نیاز دارند، در نتیجه بازار کار این گروه از متخصصان فناوری اطلاعات خوب است. علاوه بر این، دستمزدهایی که متخصصان شبکه‌های کامپیوتری دریافت می‌کنند، به‌طور میانگین بالاتر از دیگر مشاغل این حوزه است. با این‌حال، در دنیای شبکه‌های کامپیوتری برخی مشاغل پول‌ساز تر از مشاغل دیگر هستند که در این مقاله با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

1606683296_1_0.gif

مشاغل پردرآمد دنیای شبکه‌های کامپیوتری 

همان‌گونه که اشاره کردیم، برخی از مشاغل دنیای شبکه‌های کامپیوتری پول‌سازتر از همتایان خود هستند. این مشاغل به‌شرح زیر هستند: 

  • معمار شبکه (Network Architect)
  •  مدیر امنیت شبکه (Network Security Manager)
  •  مدیران شبکه و سیستم‌های کامپیوتری(Network and Computer Systems Administrators)
  •  مهندس شبکه بی‌سیم (Wireless Network Engineer)
  •  مهندس سیستم (System Engineer)
  •  مدیر پایگاه داده (Database Administrator)
  •  برنامه‌نویس شبکه (Network Programmer)
  •  تکنسین خدمات شبکه (Network Service Technician)
  •  مدیر امنیت شبکه (Network Security Administrator)
  •  کارشناس مخابرات (Telecommunications Specialist)

چه عاملی بر حقوق و دستمزد تاثیرگذار است؟ 

قبل از این‌که فهرست پردرآمدترین مشاغل شبکه‌های کامپیوتری را با جزئیات بررسی کنیم، ابتدا باید به ذکر چند عامل مهم که نقش تاثیرگذاری در افزایش حقوق افراد دارند، اشاره کنیم. 

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، شرکت و شهری است که در آن مشغول به کار هستید. به‌طور معمول، متخصصان شبکه‌ای که در شهرهای بزرگ و پایتخت کشورها مشغول به کار می‌شوند، درآمد بیشتری نسبت به همتایان خود دارند، زیرا هزینه زندگی در این شهرها زیاد است و باید تعادلی میان دستمزد دریافتی و مخارج وجود داشته باشد. عامل مهم دیگر، شرکتی است که قصد کار در آن‌را دارید. به‌طور معمول، افرادی که در استارت‌آپ‌ها مشغول به کار می‌شوند، دستمزد کمتری نسبت به متخصصانی دریافت می‌کنند که جذب سازمان‌های بزرگ می‌شوند؛ این نکته مهمی است که هنگام ارسال رزومه برای شرکت‌ها باید به آن دقت کنید. اگر در شرکتی مشغول به کار شوید که تعداد کاربران یا تجهیزات آن کم است، بدیهی است که مدیریت شبکه محلی این شرکت، پیچیدگی خاصی ندارد و از این‌رو، دستمزد کمتری را دریافت می‌کنید. در نقطه مقابل، اگر جذب سازمانی شوید که پذیرای شبکه‌های محلی مختلف، اتاق سرور و مراکز داده‌ای است که حجم ترافیک روزانه بالایی دارند و باید نظارت دائمی بر عملکرد تجهیزات داشته باشید، طبیعی است که دستمزد بیشتری را دریافت کنید. 

میزان تحصیلات، مدارک تخصصی حوزه شبکه و مهارت‌های فنی عوامل مهم دیگری هستند که بر افزایش حقوق تاثیرگذار هستند. در نتیجه، هرچه تجربه بیشتری در حوزه شبکه‌های کامپیوتری کسب کنید و به‌فکر یادگیری مهارت‌های تخصصی باشید، دستمزد و پاداش بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. به‌طور مثال، اگر مدیر شبکه هستید و گواهینامه حرفه‌ای CCNP سیسکو را دارید، باید انتظار داشته باشید که شرکت‌ها به‌دلیل تخصص بیشتری که دارید، دستمزد بیشتری به شما پرداخت کنند. 

با این مقدمه، به سراغ معرفی پول‌سازترین مشاغل دنیای شبکه خواهیم رفت.

1. معمار شبکه، متوسط درآمد 112690 هزار دلار در سال

معماران شبکه یکی از گران‌ترین متخصصان صنعت شبکه هستند. آن‌ها شبکه‌های مختلفی مثل شبکه‌های گسترده (WAN)، شبکه‌های محلی (LAN) و اینترانت را طراحی می‌کنند. این افراد مسئولیت‌های مختلفی دارند که از آن جمله باید به مدیریت شبکه‌های بزرگ سازمانی، تجزیه‌وتحلیل عملکرد شبکه، ارائه راه‌حل‌هایی برای بهبود عملکرد شبکه و غیره اشاره کرد. با توجه به این‌که در آینده کسب‌وکارهای بیشتری به سراغ زیرساخت‌های ابرمحور خواهند رفت، معماران شبکه برای سال‌های طولانی مورد توجه شرکت‌ها قرار خواهند داشت. 

به‌طور معمول، معماران شبکه باید دارای مدرک لیسانس باشند و بین سه تا پنج سال تجربه کاری مرتبط داشته باشند. این عنوان شغلی به‌شدت به گواهینامه‌های تخصصی مرتبط به این حوزه وابسته است. بنابراین، اگر به دنبال افزایش حقوق هستید یا سعی دارید در بازار به‌شدت رقابتی خود را متمایز از رقبا نشان دهید، باید به‌فکر دریافت گواهینامه‌های تخصصی مرتبط با این حوزه باشید. 

معماران شبکه وظیفه نقشه‌کشی، شناسایی نیازهای آتی سازمان و غلبه بر تنگناهایی را که شبکه فعلی با آن روبه‌رو است برعهده دارند، بنابراین شغل حساسی دارند؛ زیرا هرگونه محاسبه اشتباه در نقشه‌کشی یا انتخاب محصولات ضعیف باعث خواهد شد در بلندمدت سازمان با مشکلات جدی روبه‌رو شود. معماران شبکه به‌طور متوسط دستمزد 112690 هزار دلار در سال دریافت می‌کنند. با این‌حال، حداقل دستمزد آن‌ها از 64770 دلار آغاز شده و به 170000 هزار دلار می‌رسد. البته، دریافت بالاترین دستمزد در این زمینه به مهارت، سطح تحصیلات و گواهینامه‌هایی که فرد دریافت کرده است، بستگی دارد. 

2. مدیر امنیت شبکه، متوسط حقوق دریافتی 96352 دلار

از آن‌جایی که شبکه‌ها در گروه اهداف اصلی مدنظر هکرها قرار می‌گیرند، مدیران امنیت شبکه تلاش می‌کنند تا امنیت شبکه را در بهترین حالت ممکن قرار دهند. مدیران امنیت شبکه علاوه بر نظارت بر تهدیدات هکری، وظایف دیگری مثل عیب‌یابی مشکلات شبکه و صدور مجوز برای دسترسی به منابع شبکه را برعهده دارند. در بیشتر موارد، مدیران امنیت شبکه برای احراز این موقعیت شغلی باید گواهینامه‌های تخصصی را دریافت کرده باشند. اگر تازه قصد ورود به این حوزه از دنیای شبکه را دارید، پیشنهاد ما این است که کارآموزی در شرکت‌های بزرگ را فراموش نکنید تا شانس‌تان برای احراز این موقعیت شغلی بیشتر شود. همچنین، به این نکته دقت کنید که بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند متخصصانی را که مدرک لیسانس دارند جذب کنند. اگر مایل به پیشرفت شغلی در این زمینه هستید، مدرک کارشناسی ارشد کاملا ضروری است. PayScale، متوسط حقوق دریافتی یک مدیر امنیت شبکه را 96352 هزار دلار در سال عنوان کرده است. بسته به عواملی که ‌پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، یک مدیر شبکه ممکن است در کمترین حالت 60000 هزار دلار و در بهترین حالت 120000 هزار دلار در سال درآمد داشته باشد. 

3. سرپرست سیستم‌های کامپیوتری و شبکه، متوسط حقوق دریافتی 83510 دلار

سرپرستان سیستم‌های کامپیوتری و شبکه، وظیفه مهم مدیریت عملیات روزانه شبکه‌های کامپیوتری را برعهده دارند. این موضوع شامل نصب شبکه‌ها، نگه‌داری از سیستم‌ها و ارائه پشتیبانی فنی به کارمندان سازمان است. شبیه به معماران شبکه، مدیران سیستم‌های کامپیوتری و شبکه، مسئولیت نگه‌داری از شبکه‌های محلی و گسترده، شبکه‌های محلی بی‌سیم، اینترانت و بخش‌های مختلف شبکه و تجهیزات ارتباطی را برعهده دارند. به‌طور کلی، این گروه از متخصصان باید دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی باشند. در هر صورت، برای احراز این موقعیت شغلی نیازی به مدارک سطح بالا ندارید. در نتیجه، می‌توانید پس از اتمام دوره دانشگاه و دریافت مدارک پایه مثل Network+ به دنیای کار وارد شوید. موسسه BLS اعلام کرده است که میانگین حقوق سالانه این گروه از متخصصان 83510 دلار است. با این حال، بسته به سطح آموزش و تجربه، حداقل حقوق در بازه 52,370 هزار دلار و حداکثر 132,520 هزار دلار است. 

4. مهندس شبکه بی‌سیم، متوسط حقوق دریافتی 81234 هزار دلار

همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، مهندسان شبکه‌های بی‌سیم، وظیفه طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های بی‌سیم را برعهده دارند. این موضوع شامل طراحی شبکه‌های محلی بی‌سیم (WLAN)، نصب سخت‌افزار و استفاده از پروتکل‌های بی‌سیم مناسب برای طراحی شبکه‌های محلی بی‌سیم (WLAN) است. در اکثر مواقع، برای احراز شغلی به‌عنوان مهندس شبکه بی‌سیم به مدرک لیسانس نیاز دارید. به‌طور معمول، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی یا علوم کامپیوتر انتخاب اول شرکت‌ها هستند، هرچند رشته‌های مرتبط دیگری مثل سیستم‌های اطلاعاتی نیز مورد توجه قرار دارند. برای احراز شغلی مناسب در این حوزه، به سه تا پنج سال تجربه در زمینه طراحی شبکه‌های بی‌سیم نیاز دارید.

موسسه کاریابی PayScale، متوسط حقوق دریافتی مهندسان شبکه‌های بی‌سیم را به‌طور متوسط 81234 هزار دلار در سال اعلام کرده است. با این حال، میزان حقوق دریافتی در این زمینه کاملا متغیر و به سطح مهارت‌ها و دانش فردی متخصصان، بستگی دارد. از این‌رو، حداقل دستمزد ممکن است 57000 هزار دلار در سال و بیشترین دستمزد 143000 هزار دلار در سال باشد. اگر به دنبال احراز شغلی در این زمینه هستید، پیشنهاد ما این است که به‌فکر دریافت گواهی‌نامه‌های تخصصی در زمینه طراحی شبکه‌های بی‌سیم باشید. 

5. مهندس سیستم، متوسط حقوق 79642 هزار دلار در سال

یک مهندس سیستم، مسئولیت مدیریت سیستم‌های مرتبط با شبکه یک سازمان را برعهده دارد. برای احراز این موقعیت شغلی باید توانایی کار با سیستم‌های مختلف، به‌ویژه تجهیزات شبکه را داشته باشید. از مسئولیت‌های اصلی یک مهندس سیستم باید به ارزیابی نرم‌افزارها، انجام آزمایش‌های استاندارد، بررسی راه‌حل‌های امنیتی نصب‌شده و تجزیه‌و‌تحلیل سیستم‌های فعلی برای حصول اطمینان از عملکرد درست و قابلیت اطمینان آن‌ها اشاره کرد. همانند بخش عمده‌ای از مشاغل این فهرست، یک مهندس سیستم به مدرک لیسانس به همراه دو تا سه سال تجربه مرتبط نیاز دارد. اگر می‌خواهید در بازار به‌شدت رقابتی این عنوان شغلی موفق ظاهر شوید، پیشنهاد می‌کنیم دانش خود را در زمینه‌های اسکریپت‌نویسی، خدمات رایانش ابری، یونیکس، لینوکس و نرم‌افزارهای خودکارسازی افزایش دهید. 

موسسه کاریابی PayScale متوسط حقوق سالانه یک مهندس سیستم در ایالات متحده را 79642 هزار دلار در سال عنوان کرده است. مهندسان سیستم تازه‌وارد به دنیای شبکه حدود 58000 هزار دلار در سال و مهندسان سیستم مجرب و دارای تحصیلات عالی‌تر، سالانه بیش از 100000 هزار دلار در سال درآمد دارند. 

6. مدیر پایگاه داده، متوسط حقوق دریافتی 73394 هزار دلار در سال

مدیران پایگاه داده وظایف مختلفی را برعهده دارند. مسئولیت اصلی آن‌‌ها نگه‌داری از پایگاه‌های داده کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها است. این متخصصان باید اطمینان حاصل کنند که عملکرد پایگاه‌های داده در طول زمان کاهش پیدا نکرده و در برابر تهدیدات رایج ایمن هستند. مسئولیت مهم دیگری که یک مدیر پایگاه داده برعهده دارد، حصول اطمینان از دسترس‌پذیری بانک‌های اطلاعاتی است؛ به‌طوری که کارمندان یا کاربران بدون مشکل به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشند. مدیران پایگاه داده نیاز به مدرک کارشناسی در رشته علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات دارند تا بتوانند کار خود را آغاز کنند، اما برای پیشرفت شغلی در این زمینه به مدرک کارشناسی ارشد نیاز است. PayScale، متوسط حقوق سالانه دریافتی یک مدیر پایگاه داده را 73394 هزار دلار در سال عنوان کرده است. همچنین، حداقل حقوق افراد بر مبنای تحصیلات و تجربه در بازه 47000 دلار تا 111000 دلار در سال قرار دارد. 

7. برنامه‌نویس شبکه، متوسط حقوق دریافتی 72111 دلار

یک برنامه‌نویس شبکه وظیفه دارد تا اسکریپت‌ها و ابزارهایی را برای مدیریت بهتر شبکه‌های سازمانی بنویسد. به‌طور کلی، یک برنامه‌نویس شبکه علاوه بر کدنویسی در زمینه مدیریت ساده‌تر سرورها، اسکریپت‌هایی را برای دریافت و تحلیل دقیق گزارش‌ها نوشته و در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهد. همچنین، این گروه از متخصصان، اسکریپت‌هایی را برای انجام کارهایی مثل نظارت بر شبکه می‌نویسند. برنامه‌نویسان شبکه مسئولیت دیگری نیز برعهده دارند که شامل پیکربندی APIها و نوشتن کدهایی است که قابلیت همکاری میان تجهیزات قدیمی و جدید را امکان‌پذیر می‌کنند. اکثر برنامه‌نویسان شبکه دارای مدرک لیسانس هستند. با این حال، برخی از شرکت‌ها افرادی که مدرک کاردانی را به‌همراه تجربه کاری مرتبط دارند، جذب می‌کنند. برای احراز این موقعیت شغلی به یک تا سه سال تجربه برنامه‌نویسی و مهارت در مورد مفاهیمی مثل پروتکل‌های شبکه، ریاضیات، برنامه‌نویسی سی و سی‌پلاس‌پلاس دارید. موسسه کاریابی Salary.com

گزارش داده است که متوسط دستمزد سالانه یک برنامه‌نویس شبکه 72111 هزار دلار در سال است. با این‌حال، حداقل حقوق این عنوان شغلی 56935 هزار دلار و حداکثر 93687 هزار دلار است. 

8. تکنسین خدمات شبکه، متوسط حقوق دریافتی 68660 هزار دلار

تکنسین‌های خدمات شبکه وظیفه طراحی شبکه‌های کامپیوتری و نصب مولفه‌های آن‌ها را برعهده دارند. در این فرآیند، آن‌ها خرابی‌‌های شبکه را عیب‌یابی می‌کنند و همچنین گلوگاه‌هایی که عملکرد شبکه را کند کرده است، شناسایی می‌کنند. به این ترتیب، بخش عمده‌ای از وظایف این متخصصان پیرامون تست نرم‌افزار، نگه‌داری از سخت‌افزارها و اطمینان از این مسئله است که دستگاه‌های جانبی به‌شکل درستی اجرا ‌شوند. به‌طور معمول، تکنسین‌های خدمات شبکه باید دارای مدرک لیسانس باشند، هرچند برخی از شرکت‌ها، افرادی که مدرک کاردانی را به‌همراه مدارک فناوری اطلاعات دارند، جذب می‌کنند.

متوسط حقوق دریافتی این متخصصان 68660 هزار دلار در سال است. علاوه بر این، متخصصان تازه‌کار حدود 51426 هزار دلار در سال و متخصصان مجرب 90304 هزار دلار در سال درآمد دارند.

9. سرپرست امنیت شبکه، متوسط حقوق دریافتی 68303 هزار دلار در سال

به‌طور معمول، سرپرست امنیت شبکه باید حداقل مدرک کاردانی را داشته باشد، هرچند بیشتر شرکت‌ها به دنبال جذب افرادی هستند که مدرک کارشناسی دارند. این افراد مسئولیت نصب پروتکل‌های امنیتی شبکه را برعهده دارند. علاوه بر این، سرپرستان امنیت شبکه، مسئولیت رسیدگی به مسائل امنیتی را دارند و باید راهکاری برای حل مشکلات امنیتی ارائه کنند. بخشی از کار روزانه این افراد، به‌روزرسانی نرم‌افزارهای مورد استفاده کارمندان، انجام تست‌های آسیب‌پذیری، تجزیه‌و‌تحلیل الزامات امنیتی در حال تغییر و ارائه پیشنهاداتی برای مقابله با تهدیدات سایبری نوین است. تقریبا بیشتر شرکت‌ها به دنبال جذب سرپرستان امنیت شبکه هستند که مدرک کارشناسی داشته باشند. با این حال، همانند بسیاری از مشاغل موجود در این فهرست، برخی از شرکت‌ها افرادی که مدرک کاردانی را به‌همراه تجربه مرتبط دارند، جذب می‌کنند. از آن‌جایی که امنیت شبکه‌های کامپیوتری مبحث پیچیده‌ای است و وظایف شغلی مختلفی را شامل می‌شود، میزان حقوق دریافتی این افراد به شرکت یا سازمانی که در آن مشغول به کار می‌شوند، بستگی دارد. 

میانگین حقوق سرپرستان شبکه ۶۸۳۰۳ هزار دلار در سال است. همچنین، حداقل حقوق در بازه 41000 هزار دلار در سال و حداکثر در بازه 98000 هزار دلار در سال قرار دارد.

10. متخصص ارتباطات (مخابرات) متوسط حقوق 64509 هزار دلار

به‌عنوان یک متخصص مخابرات، شما مسئولیت برنامه‌ریزی سرویس‌های صوتی و داده‌ای شبکه یک سازمان را برعهده دارید. این موضوع شامل آماده‌سازی فناوری‌هایی می‌شود که در زمینه VoIP مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کارمندان سازمان بتوانند بدون مشکل از سرویس‌های صوتی و تصویری استفاده کنند. علاوه بر این، متخصصان ارتباطات مسئولیت نگه‌داری از این تجهیزات و تخصیص پهنای باند مناسب به کاربران را برعهده دارند. برای احراز این موقعیت شغلی به حداقل مدرک کاردانی به‌همراه تجربه مرتبط نیاز دارید. در شرایطی که برای احراز این موقعیت شغلی نیازی به مدرک کارشناسی ندارید، اما اگر تجربه و مهارت کافی داشته باشید دستمزد خوبی دریافت می‌کنید. 

متوسط حقوق دریافتی این موقعیت شغلی 64509 هزار دلار در سال است. همچنین، افراد تازه‌وارد به این حوزه حداقل 40000 هزار دلار و متخصصان مجرب حداکثر 96000 هزار دلار در سال درآمد دارند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟