استاندارد شبکه مش مبتنی بر Bluetooth LE
شبکه‌های توری بلوتوثی دستگاه‌های هوشمند را در مقیاس شهری به یکدیگر متصل می‌کنند
به لطف استاندارد جدیدی که از سوی گروه ویژه بلوتوث معرفی شد، از این پس هزاران دستگاه هوشمند از طریق شبکه‌های ارتباطی به یکدیگر متصل خواهند شد.

فناوری بلوتوث یک گام بزرگ دیگر را در جهت تسهیل ارتباطات میان دستگاه‌های مختلف برداشت. از این پس فناوری فوق به دستگاه‌های هوشمند اجازه خواهد داد در مقیاسی بسیار وسیع به یکدیگر متصل شوند. گروه ویژه استانداردسازی بی‌سیم موسوم به (SIG) سرنام Special Interest Group اعلام کرد از شبکه توری (Mesh Network) پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از این فناوری تولیدکنندگان تجهیزات شبکه و صنعتی قادر خواهند بود محصولاتی را تولید کنند که به شکل مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند. از لامپ‌های روشنایی هوشمند مستقر در خیابان‌ها گرفته تا ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ساده‌ترین شکل با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. هر کاربری که با شبکه‌های توری وای‌فای کار کرده است، به خوبی از این موضوع اطلاع دارد که در این مکانیزم داده‌ها از طریق مسیریاب‌های مختلف مبادله شده تا سیگنال شبکه را به بخش‌های مختلف یک خانه برسانند. اکنون مشابه چنین شبکه‌ای را در مقیاس کلان و آن هم در قالب یک شهر هوشمند تجسم کنید.

 فضایی که هزاران گجت مختلف به شبکه متصل می‌شوند و نیاز دارند با یکدیگر در ارتباط باشند. آن‌گونه که کارگروه فوق اشاره کرده است، شبکه‌های توری ایده‌آل‌ترین و مطمئن‌ترین مکانیزم ارتباطی در مقیاس کلان ارائه می‌کنند. این کارگروه به سامانه مسیریابی پیام در پهنای باند کم اشاره کرده است که قادر است حجم زیادی از داده‌ها را بدون مشکل خاصی مدیریت کند. امروزه شاهد هستیم بر حجم حملاتی که دستگاه‌های هوشمند و متصل به شبکه را هدف قرار داده‌اند افزوده شده است، با این حال هییت نظارت بر استاندارد بی‌سیم به تولیدکنندگان تجهیزات فوق اطمینان داده است که این شبکه‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

کارگروه ویژه بلوتوث گفته است: «همه پیام‌هایی که در شبکه توری ارسال می‌شوند رمزنگاری شده‌اند و فرآیند احراز هویت از سه نوع کلید رمزنگاری مختلف استفاده می‌کند. در نتیجه بخش‌های حساس همچون صنعت بهداشت و درمان و بخش‌های مالی به راحتی قادر هستند اطلاعات را بدون هیچ‌گونه مشکلی انتقال دهند.» در شرایطی که اینترنت اشیا هنوز هم به شکلی آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این آزمایش‌های اولیه راه را برای آغاز پروژه‌های زیرساختی و کلان هموار می‌سازد. این‌گونه به نظر می‌رسد که استاندارد جدید بلوتوث این پتانسیل را دارد تا شهرهای هوشمند را بر اساس شبکه توری به یکدیگر مرتبط کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟