یک گوشی ترش و شیرین!
بلکبری کی 2؛ امتداد روح تمشکی
در دنیای گوشی‌های هوشمند، همه چیز در حال حرکت رو به جلو است. «حرکت رو به جلو» در این جمله به این معنا است که همه گوشی‌ها تلاش می‌کنند حاشیه‌های نمایشگر را به حد اقل برسانند، بهترین دوربین دوگانه یا سه گانه را داشته باشند و از سریع‌ترین پردازنده‌ها استفاده کنند. اما دلیل این تلاش چیست؟ در انتها قرار است به چه برسیم؟ وقتی تمام یک گوشی نمایشگر باشد، چه چیزی در آن قرار است زیبا و منحصر به فرد باشد؟
بلک‌بری با Key2 قرار است دل کسانی را ببرد که عجله‌ای برای رفتن به آینده ندارند.

در برابر فست‌فود، جنبشی به نام اسلوفود (Slow-food) قرار دارد که انسان‌ها را به صبر، لذت بردن از غذا و تغذیه سالم دعوت می‌کند. شعار این جنبش این است که غذا خوردن بخش مهمی از زندگی است و ارزش این را دارد که برای آن زمان صرف کرد. حذف استرس، حذف مواد غذایی ناسالم و تاکید بر سلامت تغذیه و در نتیجه سلامت سبک زندگی، از پایه‌های این جنبش هستند. حالا این جنبش را تعمیم بدهید به بازار گوشی‌های هوشمند. با کمی کم و کاست، می‌شود گوشی‌های جدید بلک‌بری!

بلک‌بری هم مثل موتورولا و نوکیای امروز، برندی ناخالص به حساب می‌آید. موتورلا در اختیار لنوو است؛ نوکیا را HMD هدایت می‌کند و سکان هدایت بلک‌بری هم حالا در ید اختیار TCL قرار دارد.

شیرین

بلک‌بری کی 2 به دنبال آینده نیست. بلکه تنها با ایده حفظ روح گوشی‌های دوستداشتنی بلک‌بری توسعه یافته است؛ گوشی‌هایی که زمانی بسیار نادر بودند و نمی‌توانستید دست هر کسی یکی از آن‌ها را ببینید. مهم‌ترین مشخصه گوشی‌های بلک‌بری، داشتن صفحه کلید است. البته در دوران اوج بلک‌بری، مشخصه دیگر آن‌ها داشتن سیستم عامل مخصوص بلک‌بری بود که البته بعدها با اپیدمی اندروید، حذف شد و جای خود را به محصول گوگل داد. با این وجود، Key2 همچنان زبان طراحی سنتی بلک‌بری را حفظ کرده است و در کنار آن، امکاناتی قابل قبول هم ارائه داده است.

طراحی بلکبری Key2

صفحه کلید فیزیکی این گوشی یک صفحه کلید معمولی نیست. نحوه کار با آن با تمام کیبوردهای دیگری که دیده‌اید متفاوت است؛ زیرا در کنار فیزیکی بودن، به نحوه لمس نیز حساس است و می‌توانید تنها با سر دادن نوک انگشتتان روی آن، تایپ کنید یا فرمان خاصی به گوشی بدهید. نمایشگر این گوشی کشیده نیست و تا دلتان بخواهد هم حاشیه دارد. با احتساب صفحه کلید به عنوان حاشیه نمایشگر، صفحه نمایش این گوشی تنها 55 درصد سطح جلویی آن را به خود اختصاص داده است. بدنه این گوشی از آلومینیوم سری 7 ساخته شده است و پشت آن با بافتی نرم پوشانده شده است تا احساس بهتری به دست کاربر منتقل کند.

نمایشگر بلکبری Key2

نسبت طول به عرض نمایشگر این گوشی 3 به 2 است و در بازار امروز، هیچ نمونه مشابهی برای آن وجود ندارد. رزولوشن این نمایشگر 1620 × 1080 است و تراکم پیکسلی این نمایشگر 4.5 اینچی به 434 پیکسل بر هر اینچ می‌رسد. پنل مورد استفاده در این صفحه نمایش از نوع LCD است و با فناوری IPS ساخته شده است. بلکبری همیشه در زمینه نمایشگر عملکرد قابل قبولی داشته است و در این گوشی هم تصاویر با جزئیات بالا و روشنایی کافی به نمایش درمی‌آیند. تنها چیزی که مکن است مدتی طول بکشد که به آن عادت کنید، اندازه تصویر است. روی نمایشگر این گوشی هم از یک لایه گوریلا گلس نسل 3 استفاده شده است تا از آن در برابر خط و خش محافظت کند. 

دوربین بلکبری Key2

بر خلاف نسل قبلی گوشی‌های بلکبری و مشخصا KeyOne، گوشی کی 2 دارای دوربین دوگانه بسیار پیشرفته‌ای است که از دو سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است و عکس‌هایی در حد و اندازه پرچم‌داران ثبت می‌کند. این گوشی در بخش فیلمبرداری هم استانداردهای بالایی دارد و از ضبط ویدیو با کیفیت 4K پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی این گوشی هم 8 مگاپیکسلی است و کیفیت قابل قبولی دارد.  

سیستم عامل بلکبری Key2

بلکبری کی 2 از آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید 8.1 اوریو پشتیبانی می‌کند و محیط کاربری این گوشی شباهت زیادی به اندروید خام دارد. با این وجود، بلکبری که همیشه به امنیت بالای گوشی‌هایش معروف بوده است، روی این گوشی هم امکانات امنیتی بسیاری تعبیه کرده است تا از حریم شخصی و اطلاعات کاربرانش محافظت کند. 

باتری بلکبری Key2

برای یک نمایشگر 4.5 اینچی، پشتیبانی شدن از طرف یک باتری 3500 میلی آمپر ساعتی عالی است. با توجه به تراشه کم‌مصرف موجود روی این گوشی، این ظرفیت باتری برای یک روز تمام استفاده نیمه سنگین از گوشی کاملا کافی است. خامه روی کیک در زمینه باتری هم پشتیبانی این گوشی از فناوری شارژ سریع نسل 3.0 کوآلکام است.

سخت افزار بلکبری Key2

تراشه به کار رفته روی بلکبری کی 2 انسپدراگون 660 است؛ تراشه‌ای میان‌رده با قدرت پردازشی در حد پرچمداران یکی دو سال پیش. یک خوشه 4 تایی از پردازنده‌های این تراشه 8 هسته‌ای می‌تواند تا 2.2 گیگاهرتز پردازش کند و یک خوشه 4 هسته‌ای دیگر برای پردازش تا 1.8 گیگابایت در نظر گرفته شده‌اند. در کنار این پردازنده‌ها، بلکبری کی 2 به 6 گیگابایت رم مجهز شده است تا از این لحاظ هم شباهت بسیاری به یک گوشی پرچمدار دارد. بلکبری Key2 در دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی روانه بازار شده است؛ اما بعید است نسخه 128 گیگابایتی آن به ایران بیاید. در کنار حافظه داخلی، کاربران می‌توانند از کارت حافظه جانبی هم استفاده کنند.

ترش

ارزش خرید بلکبری Key2

قیمت نسخه 64 گیگابایتی این گوشی چیزی در حدود 625 دلار خواهد بود! با توجه به این که این گوشی یک پرچمدار محسوب نمی‌شود، این قیمت برای آن بسیار زیاد است. برای مثال، شما می‌توانید با 400 دلار صاحب یک شیائومی می 8 شوید و با قیمتی در حدود همین گوشی، نسخه پیشرفته می 8 اکسپلور ادیشن را خریداری کنید! با این حساب، باید این گوشی را یک گزینه برای عاشقان بلک‌بری یا بهتر است بگوییم «عاشقان گوشی‌هایی با صفحه کلید فیزیکی» یا «عاشقان متفاوت بودن» بدانیم. احتمال این که کسی جزو این سه دسته نباشد و برای خرید این گوشی اقدام کند، تقریبا صفر است. 

بلک‌بری Key2 یک اسلوفود است و اسلوفودها هم نسبت به فست‌فودها، بسیار گران‌تر هستند. بستگی به شما دارد که بخواهید پا به پای فناوری پیش بیایید، یا بابت دوستداشتنی بودن گوشی‌های بلک‌بری، قید آخرین امکانات پردازشی را بزنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟