09/05/1398 - 16:15
انتخاب رشته کنکور ، انتخاب رشته کنکور 98
یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور قبولی در رشته‌های برتر و دانشگاه های معتبر است، اما مراحل زیادی برای انتخاب رشته مورد نظر داوطلبان وجود دارد که همگی دارای اهمیت بالایی هستند و با کوچک ترین اشتباه و سهل انگاری در انتخاب رشته کنکور ممکن است آینده شغلی و تحصیلی داوطلبان به خطر بیفتد. انتخاب رشته کنکور یکی از مرحله های حساس است که بدون آگاهی و اطلاعات لازم می‌تواند نتایج کنکور داوطلب را برهم زند.

آنچه در مقاله انتخاب رشته کنکور می‌خوانید:

اگر شما هم از داوطلبان کنکور 98 هستید ، قطع به یقین از اهمیت این مرحله مطلع هستید، لذا لازم می‌دانیم شما را با انتخاب رشته کنکور و نکاتی که لازم است در این خصوص بدانید آشنا کنیم‌، در این مقاله موضوعات مهمی چون

  • زمان و مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری
  • دفترچه انتخاب رشته و محتویات قابل توجه آن
  • نحوه پر کردن فرم انتخاب رشته و اولویت بندی کد رشته ها

مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . همانطور که می دانید شما با داوطلبان زیادی رقابت خواهید کرد که تنها با آگاهی کافی می‌توانید پیروز این میدان باشید‌.

این مرحله ( انتخاب رشته ) مختص داوطلبانی است که مجاز بها نتخاب رشته کنکور در دانشگاه های سراسری و آزاد شده‌اند‌، اگر در هر یک از دوره ها مجاز به انتخاب رشته نشده اید متاسفانه امکان انتخاب رشته کنکور در آن دوره را از دست داده‌اید اما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تمامی داوطلبان مجاز شده و یا مجاز نشده مطالعه کنند تا  با راهی که پیش رو خواهند داشت بیشتر آشنا شوند‌، همراه ما باشید.

زمان انتخاب رشته کنکور

از زمان انتخاب رشته کنکور مطلع هستید؟ مهلت و مدت زمانی که می توانید انتخاب رشته خود را ثبت کنید چطور؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید زمان های طلایی برای انتخاب رشته کنکور است با از دست دادن زمان انتخاب رشته راه بازگشت وجود ندارد و باید بین کنکور سال بعد و یا ورود به رشته های بدون کنکور یکی را انتخاب کنید بنابراین برای افزایش شانس قبولی در رشته های برتر نیاز است به زمان توجه ویژه نشان دهید.

انتخاب رشته کنکور سراسری 97 از 15 مرداد ماه آغاز شد و داوطلبان 10 روز مهلت برای ثبت انتخاب رشته خود داشتند. با توجه به اینکه آزمون سراسری 98 نیز مانند سال‌های گذشته در نیمه اول تیر ماه برگذار شد‌، انتظار می‌رود شروع انتخاب رشته نیز طبق روال در نیمه دوم مرداد ماه انجام شود.

داوطلبان عزیز باید به این نکته توجه کنید که  مهلت انتخاب رشته کنکور 98 ، حدود 5 روز است‌. ( البته با توجه به تمدید مهلت انتخاب رشته سال های قبل انتظار میرود مهلت 2 الی 3 روزه مجدد به دائطلبانی که از انتخاب رشته جا مانده اند داده شود.)

پیشنهاد می‌کنیم انتخاب رشته کنکور 98 را در همان روزهای اولیه شروع انتخاب رشته انجام دهید به همین خاطر بهتر است در این روزهای باقی مانده تا انتخاب رشته خود، اطلاعات مورد نیازتان را جمع آوری کنید. اما برای داشتن بهترین انتخاب ها به چه اطلاعاتی نیاز خواهید داشت ؟ آیا در این مسیر نیاز به همراه و مشاور خواهید داشت ؟ در ادامه پاسخ این سوال ها را مشاهده می‌کنید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور

با انتشار دفترچه انتخاب رشته  کنکور از جانب سازمان سنجش، عملا انتخاب رشته  آغاز می شود. خب با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 98 چه نکته‌هایی را باید در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه و ثمره ی چندین سال تحصیل و تلاش خود را ببینید؟

 دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری به صورت مجزا و در دو سامانه sanjesh.org  و azmoon.org منتشر می‌شود‌، بنابراین اگر داوطلب انتخاب رشته در هر دو دانشگاه هستید باید با وارد شدن به سایت های گفته شده‌، هر یک از دفترچه ها را دانلود کنید.

 در ضمن انتخاب رشته‌های انجام شده نیز به صورت مجزا می‌باشد. اما اصول انتخاب رشته در هر دو مشابه است . گرچه پذیرش در دانشگاه آزاد بسیار ساده تر از دانشگاه سراسری به نظر می آید ، اما به پر طرفدار بودن برخی از رشته ها توجه کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که رقیبان زیادی حتی برای دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی وجود دارد.

مساله مهم و طلایی مطالعه کامل و دقیق دفترچه انتخاب رشته است، بخش اطلاعات، قوانین و تبصره‌های دفترچه بهترین منبع برای کسب اطلاعات مورد نیازتان است.

فصل اول دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری مباحث مختلفی از جمله:

  • شرایط شرکت در کنکور
  • شرایط و ضوابط پذیرش اتباع خارجی
  • سهمیه های کنکور سراسری 98
  • تاثیر سهمیه بومی گزینی
  • شرایط و ضوابط تحصیلی
  • نحوه ی گزینش دانشجو
  • راهنمای انتخاب رشته

فصل دوم اختصاص به گروه های آزمایشی مختلف از جمله:

  • رشته های تحصیلی
  • زیرگروه ها
  • جدوال ظرفیت پدیرش 

فصل سوم و بخش پیوست ها که به صورت مجزا توسط سازمان سنجش منتشر می شود ، شامل:

  • جدول کارایی‌های لازم اغضا در رشته های تحصیلی مختلف
  • شرایط و قوانین پذیرش دانشگاه فرهنگیان
  • تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه ها و موسسات آموش عالی 

نحوه انتخاب رشته کنکور

تا به اینجا با زمان و مهلت انتخاب رشته کنکور 98 و محتویات دفترچه  انتخاب رشته کنکور آشنا شدید ، حال نوبت به بیان نکات طلایی انتخاب رشته کنکور است.

در دفترچه کنکور کد رشته های دانشگاه های تحصیلی دانشگاه های روزانه ، شبانه (نوبت دوم ) ، پردیس های خود گردان و غیرانتفاعی ، پیام نور و ... وجود دارد که داوطلبان مجاز به انتخاب 150 کد رشته هستند. انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز به صورت مجزا انجام می شود بنابراین این 150 کد رشته به دانشگاه های سراسری اختصاص دارد.

اولویت بندی در انتخاب رشته و جایگذاری کد رشته ها با توجه به معیار هایی که در مبحث بعدی مطالعه خواهید کرد ، اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که اگر در اولویت بندی های انجام شده ، اشتباه  کنید ممکن است حق تحصیل در رشته و دانشگاه بهتر را از خود بگیرید.

برای اولویت بندی کد رشته های مورد نظرتان پیشنهاد می کنیم سه بازه را در نظر بگیرید :

بازه خوش بینانه: در این بازه شما رشته های مورد علاقه ی خود را قرار می دهید هرچند که فکر می کنید قبولی شما در این کد رشته ها کمی سخت است ، برای این بازه حدود 10 کد رشته کافی است. معمولا کد رشته های دوره روزانه و شبانه ( نوبت دوم ) در این بازه دیده می شود.

بازه منطقی: این بازه که بیشترین تعداد کد رشته را به خود اختصاص می‌دهد حاصل در نظر گرفتن ملاک‌ها و فاکتور‌های انتخاب رشته است که در ادامه مشاهده می‌کنید ، توجه داشته باشید این بازه با بررسی و تحلیل های آگاهانه ظرفیت دانشگاه ها و و تراز قبولیشان و همچنین تراز قبولی شما پر شود. با شروع این بازه باید حواستان بیش از پیش به اولیت های کد رشته‌ها باشد تا اولویت کمتر در ابتدای بازه قرار نگیرد و شانس انتخاب‌های بهتر از بین نرود.

بازه بدبینانه: ما به داوطلبان عزیز یشنهاد می دهیم هنگام انتخاب رشته حدور 10 الی 15 به بازه بدبینانه اختصاص دهند، یعنی با در نظر گرفتن کاهش ظرفیت و تراز قبولی انتخاب‌های خود را درج کنند تا در این صورت اگر در بازه‌های قبل موفقیت لازم را کسب نکردند از تحصیل و ورود به دانشگاه منع نشوند‌، البته توجه کنید که در این بازه نیز اولویت‌های انتخاب را فراموش نکنید و بین این کد رشته‌ها هم اولویت بندی کنید.

بسیار خب حال که طریقه پر کردن فرم انتخاب رشته کنکور آشنا شدید بهتر است ادامه ی مطلب را مشاهده کنید در ادامه شروطی راجع به نحوه اولویت بندی کد رشته ها درج شده است.

 

توجه داشته باشید که با مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور باید ها و نباید های  لازم جهت انتخاب رشته را خواهید دانست اما نکاتی وجود دارد که تنها با سال ها تجربه و تحلیل و بررسی کنکور به دست آمده است  که راهنمای ارزشمندی را برای داوطلبان با انگیزه و با هدف خواهد بود‌. در ادامه به این مساله خواهید رسید که کسب رتبه مناسب تنها ملاک رسیدن به هدفتان نمی باشد، پس تا آخرین مرحله تلاش کافی برای بهترین نتیجه را داشته باشید.

 کسب رتبه مناسب تنها ملاک رسیدن به هدفتان نمی باشد

در ادامه ی مطلب قصد داریم این نکات را بازگو کنیم تا انتخاب رشته موفقی داشته باشید.

فاکتورهای لازم برای بهترین انتخاب رشته کنکور

  1. علاقه
  2. مسافت و دوری و نزدیکی دانشگاه
  3. شهریه دانشگاه ها و دوره های غیر روزانه
  4. بازار کار در کشور
  5. واقعیت پذیرش با توجه به تراز قبولی دانشگاه و تراز کسب شده و تحلیل کارنامه

در ادامه هر یک از موارد گفته شده را به طور مفصل مورد بحث قرار داده ایم تا درک بهتری از این نکات را داشته باشید.

اولین معیاری که باید هنگام انتخاب رشته کنکور به آن توجه کنید علاقه است؛ علاقمندی  شما به رشته تحصیلی  عامل بسیار مهمی برای ادامه تحصیل و ورود شما به بازار کار  مرتبط با رشته ی تحصیلیتان است. شاید پولساز بودن رشته تحصیلی برای برخی از افراد بسیار مهم باشد اما علاقه معیاری برای پشتکار شماست. پس بهتر است  لیستی از رشته‌هایی که به آن ها علاقمند هستید ایجاد کنید.

اولین معیاری که باید هنگام انتخاب رشته کنکور به آن توجه کنید علاقه است؛ بهتر است  لیستی از رشته‌هایی که به آن ها علاقمند هستید ایجاد کنید

دومین و سومین موردی که در فاکتور انتخاب رشته کنکور ذکر شد برای در نظر داشتن کمبودهای امکانات ، هزینه ی اقامت در سایر شهرستان ها و هزینه دانشگاه و ... است.

و اما بررسی بازار کار برای داوطلبانی که اشتغال در رشته تحصیلی برایشان اهمیت دارد نکته مهمی است. بهتر است هنگام تهیه کردن لیست رشته‌های مورد علاقه بررسی‌های لازم را در خصوص بازار کار فعلی و آینده رشته، انجام دهید.

مورد آخر ؛ واقعیت پذیرش و تحلیل کارنامه ، واقعیت بینی شما در خصوص رتبه ی کسب شده در رشته و انشگاه های مورد نظر را بایذ برای  انتخاب‌های منظقی خود اعمال کنید. شما میتوانید برای این منظور از کارنامه داوطلبان پذیرفته شدگان سال های گذشته استفاده کنید. تحلیل کارنامه چندین داوطلب و همچنین تحلیل کارنامه شما با توجه به افزایش ظرفیت های دانشگاه ها کمی پیچیده است بهتر است در این خصوص با مشائران آگاه و با تجربه مشورت کنید تا بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید به طور قطع استفاده از اطلاعات افراد متخصص در این زمینه نتیجه مطلوبی برای شما عزیزان خواهد داشت.

شاید در گذشته داوطلبان کنکور تنها آزمون سراسری و کسب رتبه مناسب را تنها راه ورود به دانشگاه می‌دانستند اما در حال حاضر‌، با افزایش ظرفیت های دانشگاه‌های سراسری، ، غیر انتفاعی و علمی کاربردی رقابت بیش از اینکه بر سر ورود به دانشگاه باشد بر سر قبولی در دانشگاه‌های برتر و رشته‌های پر طرفدار است که مراحل مختلف از جمله انتخاب رشته کنکور سراسری را حساس تر از قبل کرده است بنابراین باید بهترین مشاوره را داشته باشید تا بی گدار به آب نزنید‌، کسب اطلاعاتی که بتواند در این خصوص به شما کمک کند در این مقاله ذکر شده است‌.

اگر شما عزیزان خواهان رشته های نیمه متمرکز هستید باید توجه کنید که علاوه بر انتخاب رشته مرحله مصاحبه و قبولی در آن نتیجه ی نهایی را مشخص خواهد کرد، بنابراین لازم است خود را برای مصاحبه و یا معاینات پزشکی نیز آماده کنید.

با توجه به اهمیت مرحله انتخاب رشته کنکور‌، شما عزیزان می‌توانید اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری در خصوص گروه آزمایشی خود کسب کنید‌، بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله انتخاب رشته ریاضی را مطالعه کنید.

داوطلبان عزیزن توجه  داشته باشید که ورود به  دانشگاه‌ها همانطور که بار ها گفته شده است بسیار ساده تر از سال های گذشته است چرا که ورود به دانشگاه تنها به قبولی در کنکور و انتخاب رشته ختم نمی‌شود. اگر در این مرحله موفق نبودید نگران نباشید شما باز هم فرصت خواهید داشت برای اینکار لازم است راجع به رشته های بدون کنکور اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 به امید موفقیت داوطلبان پرتلاش و با انگیزه در انتخاب رشته کنکور .


شاید به مطالب زیر علاقه‌مند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟