خداحافظ پراید!
شمارش معکوس برای توقف تولید پراید به‌عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی کشورمان تا پایان امسال آغاز شده و در نخستین واکنش‌ها دیروز مسئولان سایپا رسما از عرضه محدود این خودرو، توقف تولید آن تا پایان امسال و پیش‌بینی مراسم خداحافظی خوب با خانواده خودروهای پراید خبر دادند.

توقف توليد پرايد و 10خودروی دارای پلت‌فرم قديمی مانند برخی انواع پژو و سمند و برخی خودروهای چينی موضوعی است كه طی سال‌های اخير بارها با استناد به برخي قوانين و مصوبات مختلف از سوی مسئولان مطرح شده است اما اين خودروها همچنان موفق به عبور از پيچ و خم استانداردهای توليد شدند. امسال با افزايش تعداد استانداردهای خودرويی به 82استاندارد و سختگيرانه‌تر شدن آن، بارها محمدرضا نعمت‌زاده، وزير سابق صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت بهبود كيفيت خودروهای داخلی تأكيد كرد.

از سوي ديگر مسئولان سازمان ملی استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران بر توقف توليد يا ارتقاي استانداردهای پژو و پرايد با ابلاغ و اجرای استانداردهای جديد تأكيد داشت. متعاقب آن مهدی جمالي، مديرعامل سايپا 23خرداد‌ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار ما از جايگزيني 2خودروی جديد به جای پرايد و توقف توليد اين خودرو تا پايان امسال خبر داد و اعلام كرد: به‌روزرساني پلت‌فرم كنونی پرايد برای پاس‌كردن استانداردهای ۸۲گانه اجباری خودرو در سال آينده از نظر اقتصادی، مقرون‌به‌صرفه نيست و بر اين اساس تا پايان امسال با توليد و عرضه ۲خودروی جايگزين پرايد روی پلت‌فرم جديد SP100 به بازار، توليد پرايد متوقف خواهد شد.

وی تأكيد كرد كه اگر پرايد نتواند استانداردهای جديد توليد و عرضه خودرو كه 82استاندارد بسيار سختگيرانه و در رده استانداردهای تراز اروپاست را پاس كند، قاعدتا توليد اين خودرو متوقف خواهد شد. متعاقب آن با اعلام نظر اشكان گلپايگانی، رئيس شركت بازرسی كيفيت و استاندارد ايران در مورد توقف توليد و جلوگيری از شماره‌گذاری خودروهای دارای يك ستاره كيفی از اواخر امسال و ابتدای سال آينده، توقف توليد اين خودروها وارد مرحله اجرايی شد.

خداحافظی خوب برای پرايد
معاون فروش سايپا ديروز طی يك نشست خبری اعلام كرد كه خودروهايی مثل تندر، پرايد، ٢٠٦، سمند و چند خودروی ديگر توان پاس‌كردن استانداردهای جديد را ندارند و در نتيجه سايپا در اين بحث پيشگام شده و پرايد را كه بسيار هم مورد توجه رسانه است از خطوط توليد خارج میكند. رضا تقیزاده افزود: با توجه به برنامه‌ريزی خودروسازی سايپا براي خروج خودروی پرايد از چرخه توليد، امروز(سه‌شنبه) آخرين مرحله از فروش خانواده پرايد برای اقشار خاص يعني مصرف‌كنندگان نهايی با تعداد محدود صورت مي‌گيرد و به‌دنبال خداحافظی خوب با خانواده خودروهای پرايد هستيم. وی گفت: پرايد مثل تهران است! با همه مشكلات تهران كسی حاضر نيست اين شهر را ترك كند و پرايد هم همينطور است. گاهی مسائل مطرح شده در مورد اين خودرو رنگ و بوی سياسی به‌خود میگيرد. طبق قوانين ما موظف هستيم تا ١٠سال خدمات پس از فروش و تأمين قطعات پرايد را انجام دهيم.

ایسوس

نظر شما چیست؟