10/07/1396 - 18:05
ساخت ماهواره‌های کوچک و دانشجویی ایرانی با همکاری چین
رئیس سازمان فضایی ایران، برنامه های بین‌المللی فضایی ایران به اجرای دو پروژه ماهواره دانشجویی و ماهواره کوچک و حضور ایران به عنوان تیم مدیریتی در این پروژه ها اشاره کرد و گفت: این پروژه ها با همکاری سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) تعریف شده است و مسئولیت بخشی از این پروژه را به دانشگاه های امیرکبیر و خواجه نصیر محول کردیم و با دانشگاه بیهانگ چین قرارداد همکاری بستیم.

محسن بهرامی در نشست خبری در آستانه هفته جهانی فضا، آخرین اقدامات انجام شده در خصوص ماهواره‌های ایرانی را تشریح کرد.

وی همچنین از اجرایی شدن دوره دوم ساخت ماهواره مکعب ایرانی خبر داد و اظهار داشت: از آنجایی که سری نخست اجرای این پروژه با موفقیت به اتمام رسید، قرار است بهمن ماه امسال و در روز فناوری فضایی، ساخت ماهواره مکعب ایرانی را داشته باشیم. بر این اساس مأموریت پروژه ماهواره مکعبی را به دانشگاه کاشان واگذار کردیم تا هر سال بتوانیم یک تاسواره تعریف کرده و داشته باشیم.

بهرامی همچنین با اشاره به راه اندازی شبکه رصدگران در کشور نیز خاطرنشان کرد: با وجود تلسکوپ های فعلی در کشور در صدد افزایش سطح استفاده و ارتقاء کاربری تلسکوپ ها در کشور هستیم و قصد داریم با ایجاد یک شبکه از تلسکوپ ها، ضریب کارکرد آنها را افزایش دهیم. این پروژه از تلسکوپ ماهدشت آغاز می شود.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه مرکز یکپارچگی و آزمون برای ماهواره ها، ماهواره ۵۰۰ گرمی در مرکز ماهدشت در حال بهره برداری است گفت: این مرکز می تواند به کمک پروژه های تحقیقاتی، بیاید که قرارداد آن در حال انجام است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در راستای دستور رئیس جمهور مبنی بر تجمیع و تمرکز بر پروژه های دانشگاهی و نظم دادن به آنها به زودی کنسرسیوم دانشگاهی دانش بنیان برای ساخت و راه اندازی، پروژه های ماهواره ای در نظر گرفتیم که به صورت توزیع کارت میان دانشگاه های شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیر الدین خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه پروژه های ماهواره ای در دانشگاه ها، پروژه هایی تحقیقاتی و توسعه ای است که نباید به آن نام پروژه دانشجویی داد. چرا که این پروژه ها قابلیت اجرا و عملیاتی شدن دارند.

بهرامی تصریح کرد: بر این اساس پروژه ماهواره سنجش از دور پارس ۱ را با هدف ارتقای فناوری و داشتن یک ماهواره بومی سنجش از دور، از طریق این کنسرسیوم دنبال می کنیم و تاکنون نیز مشابه و قرارداد همکاری با هیچ شرکت خارجی نداشته ایم.
بهرامی گفت: پیش بینی می کنیم تا دو ماه آینده تقسیم کار پروژه ماهواره ای پارس ۱ توسط این کنسرسیوم دانشگاهی انجام شود و مسئولیت هر بخش به یک دانشگاه واگذار شود.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟