واقعیت مجازی در تلفن هوشمند شما
با این صفحه‌نمایش 4K AMOLED عاشق واقعیت مجازی می‎شوید
تولیدکنندگان به تلاش خود برای گسترش ویژگی‌های تلفن‎های هوشمند (حتی اگر مصرف‌کنندگان به این قابلیت‎ها نیاز هم نداشته باشند) ادامه می‎دهند. اغلب مردم به صفحه‌نمایش‎های 1080p (با دقت تصویر 1920 در 1080 پیکسل) هم راضی هستند، اما صفحه‌نمایش‎های Quad HD 2K (با دقت تصویر 2560 در 1440 پیکسل) در حال رایج شدن هستند. بنابراین، بدیهی است که این روند تا وضوح 4K یا 3840 در 2160 پیکسل که در حال حاضر در تلویزیون‎ها رایج است نیز توسط تولیدکنندگان برای تلفن‎های هوشمند پیش برود.

ما قبلا هم شاهد به نمایش گذاشته شدن نمایشگرهای موبایل 4K  مثل صفحه‌نمایش 5.5 اینچی IGZO LCD شارپ بوده‎ایم. اما یک خبر خوب برای آنهایی که بیش از اینها از یک تلفن هوشمند انتظار دارند این است که اخیرا یک شرکت چینی به نام Everdisplay یک نمایشگر 6 اینچی 4K با تراکم پیکسل بسیار بالای 734 پیکسل در اینچ را به نمایش گذاشته است. جالب‌تر اینکه اولین صفحه‌نمایش 4K است که در آن از فناوری AMOLED استفاده می‌شود. قبل از رونمایی از این نمایشگر، متراکم‎ترین صفحه‌نمایش AMOLED یک پانل 5.1 اینچی Quad HD 2K بود که در  Galaxy S6 و Galaxy S6 Edge سامسونگ به کار رفته بود. 

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که یک نمایشگر 4K  چه کاربردی در یک تلفن هوشمند دارد؟
ظهور واقعیت مجازی (VR) یکی از دلایلی است که می‎توان نیاز به وضوح 4K را با آن توجیه کرد. اگرچه ممکن است یک صفحه‌نمایش 1080p یا 2K برای مصارف روزانه کافی به نظر برسد، اما این مقدار از وضوح برای قرار دادن این تلفن داخل یک Google Cardboard یا هدست Samsung Gear VR چندان کافی به نظر نمی‎رسد، چرا که این دقت تصویر بین دو چشم تقسیم می‎شود. این پدیده تاثیر درب صفحه‌نمایش نام دارد. برای مثال، یک صفحه‌نمایش 1080p در یک هدست VR به 960 در 1080 تبدیل می‎شود. شاید این مقدار هم کافی به نظر برسد، اما فراموش نکنید که این نمایشگر در یک هدست VR خیلی بزرگتر به نظر می‎رسد و در نتیجه کیفیت تصویر کاهش پیدا می‎کند.

اغلب کسانی که برای اولین بار از یک هدست VR استفاده می‎کنند از جذابیت آن تعریف می‎کنند، اما در عين حال تقريبا همیشه متوجه این موضوع می‎شوند که تصاویر به افزایش کیفیت نیاز دارد. یک صفحه‌نمایش 4K با در اختیار گذاشتن دقت تصویر 1920 در 2160 پیکسل برای هر چشم افزایش قابل ملاحظه‎ای در بهبود کیفیت تصویر به وجود می‎آورد.

متاسفانه نقطه ضعف این نوع از دستگاه‎ها طول عمر باتری آنها است که به یک معضل همیشگی برای اکثر تلفن‎های هوشمند تبدیل شده است. تولیدکنندگان با استفاده از باتری‎های بزرگتر سعی در رفع بخشی از این مشکل دارند، اما این افزایش اندازه هم تا حدی امکان‌پذیر است، چرا که یکی از اهداف عرضه تلفن‎های هوشمند جدید باریک نگه داشتن آنها تا حد ممکن است. از آنجا که سرعت رشد فناوری نمایشگر روز به روز در حال افزایش است، شرکت‎ها باید فکری به حال این معضل بکنند. گواه این ادعا خبر تازه‎ای مبنی بر دریافت کمک مالی سامسونگ از طرف دولت کره جنوبی برای توسعه نمایشگرهای موبایل 11K طی 5 سال آینده است.

اگر چه ممکن است Everdisplay  نام شناخته شده‎ای نباشد، اما این شركت از سال 2014 در حال ساخت پانل‎های AMOLED با کیفیت 720p بوده است. در حال حاضر نیز در حال تولید نمایشگرهای 5.5 و 6 اینچی برای دستگاه‎ها موبایل، نمایشگرهای گرد 1.4 اینچی برای دستگاه‎های پوشیدنی و یک صفحه‌نمایش 8 اینچی برای اتومبیل است. تولید تمام این نمایشگرها با فناوری AMOLED انجام می‎شود.

هنوز مشخص نیست که این صفحه‌نمایش 4K چه زمانی در یک تلفن هوشمند به کار خواهد رفت، اما به نظر می‎رسد تا اوایل سال آینده شاهد حضور آن در محصولات مطرح بازار باشیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟