نباید به‌هیچ عنوان اصول اخلاقی در AI را نادیده گرفت
مدیرعامل مایکروسافت: دنیا یک کامپیوتر عظیم است
این روزها، مایکروسافت از هیچ فرصتی برای صحبت درباره AI، ابر و IoT دریغ نمی‌کند. از زمانی‌که ساتیا نادلا به‌عنوان مدیرعامل این شرکت بزرگ فناوری منصوب شده است تلاش کرده تا روی تقویت ابعاد جدیدی از این مجموعه کار کند.

وی به‌تازگی در سخن‌رانی خود در شهر لندن به مطلب جالبی اشاره کرد: "فوق‌العاده است که به‌دنیا به‌چشم یک کامپیوتر نگاه کنیم. فکر می‌کنم این بهترین تشبیهی است که می‌توانیم در حرکت رو به‌جلوی خود داشته باشیم."

این‌که دنیا را یک کامپیوتر فرض کنیم چندان عجیب نیست. زیرا به‌هر کجا که نگاه می‌کنیم تکه‌ای از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی یا کلاود در آن‌جا دیده می‌شود.

در رابطه با مایکروسافت باید گفت که این شرکت تلاش می‌کند تا در هر جایی که ویندوز، هولولنز، آفیس و سایر محصولات این شرکت وجود دارد AI را داخل آن بگنجاند. از طرف دیگر، ترکیب AI و ابر یکی از مواردی است که مایکروسافت با جدیت در حال کار بر روی آن است، مشابه تغییرات جدیدی که در آزور شاهد آن بودیم.

نادلا در ادامه گفت باید محاسبات را به‌جاهایی مانند کارخانه‌های نفتی یا خرده فروشی‌ها ببریم که حجم عظیمی از داده در آن‌ها وجود دارد. این‌گونه مکان‌ها که با انبوهی از سنسورها و داده‌های گوناگون سروکار دارند نیاز مبرمی به محاسبات دارند. مایکروسافت برای آینده در نظر دارد تا کلاود آزور را به‌گونه‌ای تبدیل کند که به‌عنوان بخش اصلی و مرکزی محصولات مختلف‌اش استفاده شود.

لازم نیست به‌جاهای خیلی دور برویم. در حال حاضر یک خانه معمولی هم دارای سنسورهای زیادی در دستگاه‌های گریل، یخچال‌ها، تسترها و غیره است. مایکروسافت قصد دارد این سنسورها به‌کمک ابر به یکدیگر متصل شوند. اما با وجود تمام جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی نباید اصول اخلاقی را نادیده گرفت.

نادلا در این رابطه می‌گوید: "توسعه‌های فناوری به‌خودی خود رخ نمی‌دهند. این انسان‌ها هستند که با انتخاب طرح‌های مختلف باعث به‌وجود آمدن آن‌ها می‌شوند. این طرح‌ها و تصمیمات باید بر اساس اصول اخلاقی صورت گیرند. اگر به این مسئله توجه کنیم آن‌گاه می‌توانیم مطمئن باشیم که آینده همان چیزی است که می‌خواهیم."

وی ضمن اشاره به خطرات و ریسک‌های AI گفت که سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر فهم زبان است اما در این بین یک نقیصه پایه‌ای وجود دارد. این سیستم از مجموعه‌ای از داده‌های انسانی استفاده می‌کند که خود آن جانبدارانه است. پس نیاز به ساخت ابزاری داریم که بتواند داده‌های مورد استفاده برای تمرین هوش مصنوعی را از وجود این مسئله پاک کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟