نسخه جدید محبوب‌ترین CMS دنیا منتشر شد
وردپرس 5.0 با ویرایشگر جدید مبتنی بر بلوک منتشر شد
در یک اتفاق جالب، وردپرس، محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در وب جدیدترین نسخه خود را منتشر کرد. آخرین به‌روزرسانی این پلتفرم که نسخه 5.0 آن است یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌های سال‌های اخیر وردپرس به‌شمار می‌رود. یکی از جدیدترین ویژگی‌های افزوده شده به وردپرس 5.0 ویرایشگر مبتنی بر بلوک است که "تجربه ویرایش ساده شده" را به‌کاربر ارائه می‌دهد.

در نسخه جدید "Bebo" وردپرس که از نام موسیقی‌دان بزرگ کوبایی "بیبو والدز" الهام گرفته شده شاهد معرفی ویرایشگر تازه‌ای با نام "گوتنبرگ" (Gutenberg) هستیم. این ویرایشگر هر تکه از محتوا را در بلوک مجزای خودش قرار می‌دهد. در نتیجه فردی که با استفاده از وردپرس سایت طراحی می‌کند هر تکه را بر اساس سلیقه خود در مکان موردنظرش قرار می‌دهد تا سایت همان‌طور که برای مخاطب و بازدیدکننده جذابیت دارد طراحی شود.

در واقع با این ویرایشگر جدید، روال ساخت و طراحی سایت با وردپرس یک سیستم انعطاف‌پذیر WYSIWYG خواهد بود. به‌گفته وردپرس اگر شما به‌عنوان طراح ترجیح می‌دهید از HTML و CSS استفاده کنید، بلوک‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

بلوک‌ها شامل پاراگراف، تصاویر، گالری‌ها، نقل قول‌ها، صوت، لیست‌ها، کدهای جاسازی شده و بسیاری موارد دیگر می‌شوند. افرادی که برای مشتریان خود سایت طراحی می‌کنند می‌توانند با این سیستم بلوک‌هایی بسازند که مجددا قابل استفاده باشد. در نتیجه مشتری این امکان را دارد که بدون از بین رفتن شکل ظاهری سایت محتوای جدید را وارد کند.

البته همه کاربران از این ویرایشگر جدید استقبال نخواهند کرد. علاوه بر این، ممکن است که این ویرایشگر روی پلاگین‌هایی که در نسخه قدیمی‌تر استفاده شده تأثیر منفی بگذارد. اگر ترجیح می‌دهید تا هم‌چنان از "ویرایشگر کلاسیک" استفاده کنید، وردپرس این اجازه را می‌دهد تا پلاگین "Classic Editor" را در نسخه 5.0 نصب کنید. این ویرایشگر تا دسامبر سال 2021 پشتیبانی خواهد شد.

از دیگر امکانات جدید افزوده شده به وردپرس نسخه 5.0 می‌توان به‌سازگاری با PHP 7.3، پشتیبانی بین‌المللی شده جاوااسکریپت، و تم جدید 2019 (Twenty Ninteen) که همگی قدرت ویرایشگر جدید را به‌رخ می‌کشند اشاره کرد.

وردپرس در بلاگ خبری خود می‌نویسد: "تم 2019 با فضای سفید فراوان، و عناوین sans-serif مدرن به‌همراه متن بدنه classic serif به‌گونه‌ای طراحی شده که زیبایی را به‌سرعت ارائه می‌دهد. هم‌چنین برای بالا بردن سرعت بارگذاری از فونت‌های سیستمی استفاده می‌کند. بنابراین دیگر خبری از انتظارهای طولانی در شبکه‌های کند نیست."

شما می‌توانید وردپرس 5.0 را که هم رایگان است و هم منبع باز همین حالا از سایت Wordpress.org دانلود کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟