از گذشته تا امروز
ویدیو: انباشت ۶۰ ساله زباله‌های فضایی در اطراف کره زمین
زباله‌های فضایی یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر در مسیر تحقیقات فضایی است. این مشکل به حدی بزرگ است که ناسا قبل از انجام هرگونه ماموریت فضایی اقدام به رصد این زباله‌ها می‌کند. تقریبا در حدود 500 هزار زباله فضایی در اطراف زمین در حال چرخش هستند و به سختی می‌توان تصویر دقیقی از عمق این مشکل ارائه کرد. اما یک ویدیوی 60 ثانیه‌ای میزان و حجم شگفت‌انگیز زباله‌های فضایی که در مدت 60 سال تحقیقات فضایی تولید شده است را نشان می‌دهد.

 این کلیپ ویدئویی از سال 1957 یعنی زمانی که جماهیر شوروی ماهواره اسپاتنیک گوی مانند که اقدام به ارسال سیگنال رادیویی به زمین می‌کرد را روانه فضا ساخت، آغاز می‌شود. این ماموریت با موفقیت انجام شد و اسپاتنیک تبدیل به اولین زباله فضایی برای زمین شد و برای چندین ماه در مدار زمین سرگردان بود تا آنکه در سال 1958 با ورود به جو زمین از بین رفت. ایالات متحده نیز به دنبال شوروی با ماهواره Explorer 1 وارد رقابت فضایی شد که این ماهواره نیز تبدیل به یک زباله فضایی شد! از دهه 1950 به این سو تعداد زباله های فضایی به شکلی هشدار دهنده رو به افزایش گذاشته است. طبق آخرین تخمین ها تعداد زباله های فضایی در حال حاضر به بیش از چند میلیون عدد می‌رسد که تنها پانصد هزار مورد از آنها قابل رصد شدن و ردگیری هستند.

از این پانصد هزار زباله قابل ردگیری بیش از بیست هزار مورد بزرگتر از یک توپ بیس بال هستند که برای ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند و همچنین برای ایستگاه فضایی بین‌المللی خطر و تهدیدی جدی به حساب می آیند. بعد از سال‌ها انباشت زباله در فضا تنها طی چند سال گذشته بیش از پنج هزار قطعه زباله دیگر به فضا اضافه شده است. چین در سال 2007 به تنهایی با یک آزمایش ماهواره‌ای ناموفق بیش از سه هزار قطعه زباله فضایی تولید کرد و در سال 2009 نیز یک ماهواره مخابراتی روسی با ماهواره تجاری آمریکایی برخورد کرد و دو هزار قطعه زباله دیگر در فضا رها شد. زباله‌های فضایی بیش از این برای آینده بشری خطرناک هستند. این زباله‌ها می‌توانند سفرهای فضایی را با خطر جدی مواجه کرده و مشکلات اساسی را برای ماهواره‌ها، کاوشگرهای فضایی و هر چیز دیگری که قرار است در مدار زمین و در فضا باشد، ایجاد کنند. این زباله‌ها با سرعتی در حدود 17,500 مایل در ساعت حرکت می‌کنند و تنها یک قطعه کوچک از آنها می‌تواند یک سفینه فضایی را با آسیب جدی مواجه کند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟