۲۵ آگوست سال ۱۹۹۱ اولین نسخه لینوکس انتشار یافت
لینوکس تولد ۲۵ سالگی مبارک!
درست ۲۵ آگوست ۲۵ سال پیش بود که لینوکس تورووالدز آن ایمیل معروف درخواست کمک برای توسعه سیستم‌عامل جدید را روی وب منتشر کرد و مبدا تاریخ یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های جهان شد. لینوکس تولدت مبارک!

«من در حال ساخت یک سیستم‌عامل رایگان جدید (این کار را برای سرگرمی می‌کنم نا چیزی حرفه‌ای شبیه به GNU) برای سیستم‌های ۳۸۶ و ۴۸۶ هستم. کار از ماه آوریل شروع شده و اکنون آماده است. من نیاز به بازخورد و نظرات مردم درباره سیستم‌عامل مینیکس و سیستم‌عامل خودم دارم و اینکه خودششان می‌آید یا نه!» لینوس تورووالدز این متن را در گروه‌های چت comp.os.minix آن زمان منتشر کرد و این‌گونه اولین نسخه لینوکس در دسترس عموم قرار گرفت. 

جالب است این خبر لینوکس در فضای وب سال ۱۹۹۱ به تمسخر گرفته نشد بلکه استقبال عمومی را به همراه داشت. چیزی که لینوکس آماده کرده بود خیلی ابتدایی و ضعیف بود و اصلا شباهتی به یک سیستم‌عامل نداشت. این موضوع نشان می‌دهد اینترنت در سال ۱۹۹۱ هنوز یک شبکه علمی بوده و متخصصان و دانشجویان و اعضای علمی و تحقیقاتی ازش استفاده می‌کردند و برای استفاده عموم مردم نبوده است. 

بنیاد لینوکس به تازگی به مناسبت ۲۵ سالگی این سیستم‌عامل یک گزارش مفصل از روند توسعه لینوکس در این مدت منتشر کرد. در این گزارش آمده است، ۱۳۵۰۰ توسعه‌دهنده از ۱۳۰۰ شرکت در توسعه و تکامل هسته اصلی لینوکس مشارکت داشتند. در دوره انتشار نسخه‌های ۳.۱۹ تا ۴.۷ جامعه توسعه‌دهنده هسته لینوکس به طور میانگین ۷.۸ بسته الحاقی را در یک ساعت ادغام و تغییردادند. این میانگین در دوره‌های قبلی ۷.۷۱ بسته الحاقی بوده است و در درازمدت بیشتر هم خواهد شد. این گزارش نشان می‌دهد هسته لینوکس به طور مرتب و دقیقه‌ای در حال به‌روزرسانی و توسعه توسط یک ارتش برنامه‌نویس داوطلبانه است. 

لینوکس در سال ۲۰۱۶ سیستم‌عاملی نیست که بشود نادیده‌ گرفتش و به حساب نیاوردش. میلیون‌ها سایت روی لینوکس اجرا می‌شوند و نسخه‌های متعدد آن روی دستگاه‌های سراسر دنیا از پمپ گاز گرفته تا لوازم آشپزخانه و ساعت‌های هوشمند نصب شده است. دولت‌ها با کمک لینوکس سیستم‌های زیربنایی و بانکی خود را امن می‌کنند و در سال صدها میلیون دلار صرفه‌جویی مالی دارند.

مایکروسافت، رقیب دیرینه و دو دهه‌ای لینوکس نیز اکنون با این سیستم‌عامل رفیق و همکار شده و برای لینوکس کد منتشر می‌کند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟