وب هوشمند
تکامل وب از HTML به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
وب از روزگاری که بر مبنای چند دستور ساده HTML قرار داشت و توسط سر تیم برنرزلی طراحی شد، فاصله گرفته است. امروزه وب به صورت کاملا تعاملی و زنده با کاربران ارتباط برقرار می کند. مفاهیمی همچون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده راه خود را به درون وب باز کرده‌اند.

وب این روزها متفاوت‌تر از روزهای اولیه خودش است. روزگاری که در آن کدهای HTML در ویرایشگر یک مرورگر نوشته می‌شدند یا هر شخصی با استفاده از تعداد کمی برچسب‌ یک سایت وب که محتوایی ایستا درون آن قرار داشت و مطالب باید به صورت دستی به‌روزرسانی می‌شدند، به پایان رسیده است. وب به صورتی تکامل یافت تا مصرفی‌تر در دسترس مردم قرار گیرد. این تکامل به شکلی بود ‌که محتوای که در قالب چندرسانه‌ای عرضه می‌شود، فقط زمانی‌که کاربر نیاز به مشاهده جزییات داشته باشد یا زمانی‌که تصمیم بگیرد این محتوای چندرسانه‌ای را روی کامپیوتر خانگی یا گوشی‌هوشمند خود مشاهده کند، انتقال یابد.

 امروزه برنامه‌های گوشی‌های‌همراه ویژگی‌های تعاملی‌تری اضافه کرده‌اند که وب قادر به تقلید آن‌ها نیست و به تازگی مرورگرها در حال حرکت به سمت به کارگیری توابع WebGL هستند که به آن‌‌ها اجازه می‌دهد تا به درون GPU یک سیستم وارد شوند. کتابخانه WebGL که مجموعه توابع جاوااسکرپیت است برای رندر گرافیک دوبعدی و سه بعدی روی هر مرورگر سازگار با WebGL بدون نیاز به نصب هیچ افزونه‌ای است. عناصر WebGL به راحتی با عناصر مختلف HTML ترکیب شده و به عنوان بخشی از یک صفحه یا پس‌زمینه یک صفحه ساخته می‌شوند. امروزه بیشتر توابع امکان تعامل مستقیم را نه فقط با ورودی‌های یک ماشین بلکه با انواع مختلفی از لوازم جانبی همچون دوربین‌ها، میکروفون‌ها، پدهای بازی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده‌اند که یک تجربه کاربری خوشایند را برای مصرف‌کنندگان به همراه آورد.

برای این منظور، ابزارهای بهتری برای بالا بردن این قدرت و مهارت طراحی شده‌اند. امروزه سایت‌ها کمتر از محتوای ایستا استفاده می‌کنند و بیشتر در تعامل با برنامه‌ها و بازی‌های با کیفیت بالایی هستند که به طور مستقیم روی مرورگرها اجرا می‌شوند. در کنار این بحث، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مطرح می‌شود که روزگاری مورد توجه متخصصان و شرکت‌های خاص قرار داشت. هر دو این مفاهیم به عنوان جریان‌های اصلی که بر آینده وب تأثیرگذار خواهند بود، در حال آمدن هستند. با یک نگاه اجمالی به محصولاتی که به تازگی توسط شرکت‌ها تولید شده‌اند، متوجه می‌شویم که این محصولات آینده شرکت‌ها به شمار می‌روند. HoloLenes، عینک سه بعدی‌ساز مایکروسافت و Oculuts Rift از شرکت Oculuts نمونه بارزی از این محصولات هستند. در حال حاضر، موضوع اصلی تنها زمان است که این دستگاه‌ها به شکل یک قالب استاندارد راه خود را کشف کرده و به تعامل با وب به شیوه‌های جدید بپردازند.

اما برای یک توسعه‌دهنده مشکل اصلی زمانی‌ به وجود می‌آید که نمی‌داند مخاطب او از چه نوع  دستگاهی برای مصرف داده‌های خود استفاده می‌کند. آیا دستگاه مورد استفاده او یک دستگاه موبایل قدیمی با منابع محدود است یا از یک رایانه شخصی با تفکیک‌پذیری بالا استفاده می‌کند. همچنین، طراحان و توسعه‌دهندگان مجموعه مهارت‌های مختلفی دارند. در نتیجه، وجود یک ابزار خلاقانه که طراحان بتوانند از آن استفاده کنند، مهم است. همچنین، این ابزارها باید توانایی ارسال چهارچوب‌های استاندارد برای صنعت را داشته باشند، به طوری‌که کدنویسی این محصولات را ساده‌تر کند. وب نزدیک به بیست سال پیش کاملا متفاوت از شکل امروزی خود بود. بنابراین درک این موضوع که در سال 2035 چه آینده‌ای را برای آن می‌‌توان تصور کرد مشکل است. اما یک موضوع حتمی است، مردم در آینده نزدیک به‌راحتی تعامل با یک محتوای غنی را تجربه خواهند کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟