با تراشه هلیو ایکس 23 و هلیو ایکس 27 مدیاتک آشنا شوید
مدیاتک از دو تراشه 10 هسته‌ای جدید رونمایی کرد
شرکت مدیاتک به تازگی از دو تراشه جدید با نام‌های اختصاصی هلیو ایکس 23 (Helio X23) و هلیو ایکس 27 (Helio X27) رونمایی کرد. هر دو تراشه نامبرده شده به یک پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای مجهز هستند. با سایت شبکه همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به جزئیات این دو سیستم روی چیپ (SoC) داشته باشیم.

شاید کوالکام و سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌های تولید کننده تراشه‌های موبایل باشند، اما این موضوع به آن معنا نیست که سایر شرکت‌ها در زمینه طراحی و تولید تراشه‌های موبایلی فعالیت ندارند! شرکت‌هایی نظیر مدیاتک و حتی هوآوی هم در این زمینه فعال هستند و تاکنون عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌اند.

مطلب پیشنهادی

هدست واقعیت مجازی بی‎سیم ساخته شد!
با تلاش محققان دانشگاه ام‎ای‎تی دنیای واقعیت مجازی حقیقی‎تر می‎شود

در این بین، تراشه‌های هلیو ایکس 20 (Helio X20)، هلیو ایکس 25 (Helio X25) و هلیو پی 10 (Helio P10) شرکت مدیاتک از جمله شناخته‌شده‌ترین تراشه‌هایی هستند که توسط این کمپانی تولید شده‌اند. تراشه هلیو پی 20 (Helio P20) هم پرچمدار کنونی سری تراشه‌های موبایلی شرکت مدیاتک است. حال مدیاتک دو تراشه هلیو ایکس 20 و هلیو ایکس 25 خود را ارتقاء داده و نسخه قدرتمندتر این دو تراشه را با نام‌های اختصاصی هلیو ایکس 23 و هلیو ایکس 27 معرفی کرده است.

هر دو تراشه جدید هلیو ایکس 23 و هلیو ایکس 27 از یک پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای بهره می‌برد. گفته شده که این دو تراشه از نظر قدرت عملکرد نسبت به دو تراشه هلیو ایکس 20 و هلیو ایکس 25 برتری دارند و از نظر مصرف انرژی هم بهینه‌تر از دو تراشه نامبرده شده هستند. همچنین به نظر می‌رسد که دو تراشه هلیو ایکس 23 و هلیو ایکس 27 از نظر پردازش تصویر نسبت به نسخه‌های پیشین قدرت بیشتری دارند. بدین صورت دوربین‌های محصولاتی که به این دو تراشه مجهز می‌شوند با کیفیت‌تر از محصولات پیشین خواهند بود.

هسته‌های پردازشگر تراشه هلیو ایکس 27 مدیاتک مانند تراشه هلیو ایکس 25 شامل سه دسته‌بندی مختلف می‌شوند. در دسته اول چهار هسته Cortex A53 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز تعبیه شده است. در دسته دوم چهار هسته پردازشگر Cortex A53 دیگر با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز تعبیه شده و دسته سوم شامل دو هسته پردازشگر Cortex A72 با فرکانس کاری 2.6 گیگاهرتز می‌شود.

بنابراین اصلی‌ترین تفاوت پردازنده مرکزی هلیو ایکس 27 در مقایسه با هلیو ایکس 25 مربوط به فرکانس کاری دو هسته‌ پردازشگر Cortex A72 می‌شود. فرکانس کاری این دو هسته در تراشه هلیو ایکس 25 برابر با 2.5 گیگاهرتز بود. همچنین فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر Cortex A53 خوشه اول تراشه هلیو ایکس 27 نسبت به هلیو ایکس 25 به میزان 0.01 گیگاهرتز افزایش یافته است. پردازنده گرافیکی تراشه هلیو ایکس 27 هم همان پردازنده Mali T880 MP4 استفاده شده در تراشه هلیو ایکس 25 است اما فرکانس کاری آن از 850 مگاهرتز به 875 مگاهرتز افزایش یافته است.

در سمت مقابل تراشه هلیو ایکس 23 هم ساختاری مشابه با تراشه هلیو ایکس 20 مدیاتک دارد. تنها تفاوت مرتبط با پردازنده مرکزی این تراشه و پردازنده مرکزی تراشه هلیو ایکس 20 مربوط به فرکانس کاری دو هسته Cortex A72 آن می‌شود که از 2.1 گیگاهرتز به 2.3 گیگاهرتز افزایش یافته است. دو تراشه هلیو ایکس 23 و هلیو ایکس 27 مدیاتک از دوربین دوگانه پشتیبانی می‌کنند و نهایتا با رم 4 گیگابایتی با فرکانس 800 مگاهرتز سازگاری دارند.

دو سیستم روی چیپ هلیو ایکس 23 و هلیو ایکس 27 از تکنولوژی MiraVision EnergySmart Screen هم بهره می‌برند که منجر به کاهش میزان مصرف شارژ باتری دستگاه‌های مجهز به این دو تراشه می‌شود. شرکت مدیاتک مدعی شده که این تکنولوژی منجر می‌شود تا صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند 25 درصد مصرف انرژی کمتری داشته باشند. جزئیات دقیق‌تر مربوط به دو تراشه هلیو ایکس 23 و هلیو ایکس 27 را می‌توانید در عکس فوق مشاهده کنید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟