ناله‌های وال‌های بی‌دندان
از اعماق اقیانوس‌ها چه صدایی شنیده می‌شود؟
دانشمندان همواره به دنبال کشف راز‌های پنهان شده در اعماق اقیانوس‌ها هستند. به تازگی پژوهش‌‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهد گونه‌ای از «وال‌های بی‌دندان» که به احتمال فراوان وال‌های «Dwarf Minke» هستند، صداهایی تولید می‌کنند که نوع جدیدی از آواز یا ناله وال‌ها محسوب می‌شود که تاکنون کشف نشده بود.

محققان در جریان ماموریت‌های اکتشافی خود به منظور بررسی عمیق‌ترین نقطه شناخته شده در اقیانوس‌ها موسوم به دراز گودال ماریانا (Oceanic Trench) در سال‌های 2014 و 2015، به صداهای عجیب و مرموزی برخوردند و خوشبختانه توانستند این صداها را که بعدها آن را «Wester Pacific Biotwang» نامیدند، ضبط کنند. حال محققان می‌گویند به راز این صداهای عجیب و غریب اعماق اقیانوس‌ها پی‌برده‌اند که نوع جدیدی از آواز و یا ناله وال‌ها است.

مطلب پیشنهادی

آقای خاص دنیای فناوری می‌خواهد زیر ترافیک تونل بزند!
ایده جدید مدیرعامل تسلا می‌تواند مشکل ترافیک تهران را حل کند؟

به گفته شارون نیوکرک از پژوهشگران دانشگاه اورگون، این صداهای بسیار عجیب و در نوع خود منحصر به فرد، تنها 3.5 ثانیه به طول می‌انجامند. این صدا از فرکانس پایین 30 هرتزی برخوردار است که در نهایت این فرکانس به 8000 هرتز می‌رسد. محققان می‌‌گویند تمامی صداهای متعلق به وال‌ها از یکدیگر متمایز بوده و از ساختاری پیچیده برخوردارند که همین امر دشواری تشخیص آن‌ها را دوچندان می کند. نیوکرک در ادامه افزود: «اگر این صدا نوعی پیام برای پیدا کردن جفت باشد، چرا باید حدود یک سال این صدا را بشنویم؟ این یعنی یک راز فاش نشده. ما باید بفهمیم که این صدا در چه زمان‌ها و در چه دفعاتی تکرار می‌شود و تا چه وسعتی در اقیانوس‌ها پخش می‌شود.»

وال‌های Minke از جمله کوچک‌ترین گونه‌های وال‌های بی‌دندان هستند که اغلب در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند و کمتر به سطح آب می‌آیند. بر این اساس، محققان از شانس کمی برای پرده برداشتن از راز صداهای تولید شده توسط این وال برخوردارند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟