کشف جدید یک دانشجوی دکترای باستان‌شناسی
کشف یک دهکده قدیمی در کانادا که ده هزار سال قدیمی‌تر از اهرام ثلاثه است
برای صدها و شاید هزاران سال، نسل‌های گوناگون قبیله "هیلتسوک" (Heiltsuk) که در واقع یک گروه بومی در "بریتیش کلمبیا" هستند در پی یافتن یک سئوال هستند: از کجا آمده‌اند؟ آن‌ها ادعا می‌کنند که اجدادشان برای بقا مجبور به مهاجرت به یک منطقه ساحلی در کانادا شدند که هیچ‌گاه در طول دوران عصر یخ‌بندان، یخ نزد.

به‌گزارش بنگاه خبری سی‌بی‌سی، در اکتشاف جدیدی که در جزیره Triquet در سواحل مرکزی بریتیش کلمبیا صورت گرفته صحت ادعای آن‌ها به‌اثبات رسید.

مطلب پیشنهادی

دوربینی که داخل بدن انسان را می‌بیند
جایگزین اشعه ایکس پرهزینه ساخته شد

«آلیشا گائورو»، باستان‌شناس و دانشجوی دکترا از دانشگاه ویکتوریا و یکی از پژوهش‌گران مؤسسه "هاکای" به‌عنوان سرگروه تیم تحقیقاتی در اواخر سال 2016 راهی این منطقه شدند. آن‌ها در این مکان موفق به کشف وسایل دست‌ساز از قبیل ابزار چوبی و مقداری زغال چوبی شدند که به‌نظر می‌رسد متعلق به یک دهکده قدیمی و باستانی باشد.

تکه‌های زغال کشف شده برای پیدا کردن تاریخ کربن آن به یک آزمایشگاه فرستاده شد و مشخص شد که این تکه‌ها مربوط به زمانی بین 13 هزار و 613 تا 14 هزار و 86 سال پیش هستند. یعنی هزاران سال پیش از این‌که مصریان اهرام ثلاثه را بسازند.

وسایل کشف شده برخی از قدیمی‌ترین اشیایی هستند که در آمریکای شمالی پیدا شده است. در سال 1977 میلادی، باستان‌شناسان دانشگاه واشنگتن استیت یک نوک قیچی و استخوان ران mastodon (یک گونه منقرض شده از خانواده فیل‌ها) در نزدیکی Olympic Peninsula در واشنگتن پیدا کردند. بعد از سی‌تی اسکن‌هایی که در سال 2011 روی آن‌ها انجام شد مشخص شد که این فسیل‌ها متعلق به یک جامعه انسانی در West Coast در حدود 13 هزار و 800 سال پیش است.

کشف اخیر می‌تواند کمک بزرگی به باستان‌شناسان در خصوص نحوه پیدایش تمدن‌های آمریکای شمالی مانند قوم هیلتسوک بکند. یکی از نظریه‌های مشهور آن است که اولین قوم آمریکای شمالی در دوران عصر یخ‌بندان از آسیا به مکانی که امروز غرب و مرکز کانادا محسوب می‌شود حرکت کردند.

نظریه دیگر که محققان دانشگاه ویکتوریا با آن هم‌عقیده هستند آن است که این افراد شکارچیان پستانداران بودند و با قایق مسافرت کردند. «ویلیام هاوستی»، یکی از افراد قوم هیلتسوک به سی‌بی‌سی نیوز گفت: "این یافته جدید اهمیت زیادی دارد زیرا بخش عظیمی از تاریخ که مردم ما حدود هزاران سال است درباره آن صحبت می‌کنند را اثبات می‌کند." 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟