چالش نهنگ آبی چیست
21/06/1396 - 14:50
نهنگ آبی، سرانجام سیاه؛ چگونه نهنگ آبی قربانی می‌گیرد؟
ممکن است در یک هفته اخیر درباره نهنگ آبی اخباری را شنیده یا خوانده باشید. رسانه‌های زیادی در ایران و جهان در باره این برنامه گزارش‌های مفصل و هشدارآمیزی منتشر کرده‌اند. برنامه‌ای که در ظاهر شبیه به یک بازی عادی است اما در خفا بازیکن را تا مرز جنون و نابودی به پیش می‌برد. هنوز گزارش‌های رسمی و تایید شده‌ای از مراجع قانونی در خصوص خودکشی بازیکنان این برنامه منتشر نشده اما خانواده قربانیان با استناد به حساب کاربری فرزندان خود اعلام داشته‌اند، فرزندان آن‌ها تحت تاثیر این چالش دست به خودکشی زده‌اند.

بازی نهنگ آبی یا به عبارت دقیق‌تر «چالش نهنگ آبی» یک برنامه انتحاری است که در آن گروهی از مدیران، معاونان یا کارمندان تحت سرپرستی آن‌ها یک وظیفه را به بازیکنی محول می‌کنند که تا پیش از تکمیل این بازی اجازه رفتن به مرحه بعد را به بازیکن نمی‌دهند. هر چه بازیکن به سمت جلو به پیش می‌رود چالش‌ها سخت‌تر می‌شود به گونه‌ای که سرانجام پس از گذشت 50 روز به خودکشی فرد منجر خواهد شد. در طول این مراحل شرکت‌کنندگان باید به طور مداوم عکس‌هایی از چالش‌ها و وظایفی که تکمیل کرده‌اند را به اشتراک بگذارند تا مجوز رفتن به مرحله بعد صادر شود. این کارهای روزانه در ابتدا ساده به نظر می‌رسند، بازیکن باید به انواع خاص موسیقی گوش داده و در ساعت‌های غیرمعمول شب از خواب بیدار شود. اما به تدریج وظایف پیچیده‌تر و هولناک‌تری از او خواسته می‌شود: یک فیلم ترسناک یا فیلم‌های مربوط به مسائل روان‌پریشانه را مشاهده کند و به آرامی شکل‌هایی را روی پوست خود حک کرده یا لب‌های خود را با کارد ببرد. رویکردی که در درازمدت باعث می‌شود فرد به مرز جنون و خودکشی برسد و پس از طی پنجاه روز، در مرحله آخر بدون هیچ‌گونه اراده‌ای خود را از یک ساختمان بلند به پایین پرتاب کند.

این بازی در اندک زمان کوتاهی فرد را وابسته می‌کند، به‌گونه‌ای که از خانواده کناره‌گیری می‌کند و تنها به فکر تمام کردن مراحل بازی آن هم در مکان خلوتی است.

فلسفه ساخت این بازی چه بوده است؟

هر چالش بر مبنای فلسفه‌ای ساخته می‌شود. ایده ساخت این برنامه به سال 2013 میلادی باز می‌گردد. زمانی که فیلیپ بودکین جوان 22 روسی از رشته روان‌شناسی دانشگاه اخراج می‌شود. این دانشجوی اخراجی در ادامه تصمیم می‌گیرد این برنامه را با نیت شوم طراحی کند.

او گفته است: «به دنبال آن بودم تا جهان از حیث افرادی که ضعیف، منزوی و افسرده هستند پاک کنم. افرادی که به عقیده من زباله‌های زیستی هستند و به خاطر این‌که هیچ‌کس به آن‌ها احترامی نمی‌گذارد، جایی در این جهان ندارند.» دو سال بعد این برنامه اولین قربانی خود را گرفت. پس از رواج گسترده این چالش، یک خبرنگار روس سال گذشته میلادی به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخت و آنرا تشریح کرد. در آن زمان بود که نگاه رسانه‌ها معطوف به آن شد. برنامه‌ای که تاکنون 130 قربانی گرفته است. بودکین اعتراف کرده است که این بازی را طراحی کرده و آن‌را در شبکه اجتماعی وی‌کنتاکت توزیع کرده است. اعتراف او باعث شد تا پلیس او را به اتهام تحریک حداقل 16 نفر به خودکشی بازداشت کند. اما کاملا طبیعی است این شخص در طراحی و پیشبرد این بازی تنها نبوده است. اکنون گزارش شده است که دختر هفده‌ ساله‌ای که از او به عنوان مغز متفکر این بازی نام برده شده دستگیر شده است.

در ادامه دو نفر دیگر نیز با اتهام‌های مشابهی بازداشت شدند. به‌طوری که تاکنون دست کم چهار نفر به عنوان مهره‌های احتمالی و اصلی این بازی بازداشت شده‌اند.

یکی از نجات یافته‌گان این بازی گفته است، شما چیزی را دانلود نمی‌کنید. تنها لینکی را از جانب یک مدیر ناشناس در یکی از شبکه‌های اجتماعی همچون واتس‌آپ دریافت می‌کنید و بازی برای شما به شکل سفارشی آماده می‌شود.

هنوز هم به درستی مشخص نیست شرکت‌کننده چگونه این چالش را انجام می‌دهد. در حالی که عده‌ای می‌گویند بازیکنان باید برنامه‌هایی را روی گوشی همراه خود نصب کنند، اما در مقابل عده دیگری می‌گویند این بازی بر مبنای شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و فیسبوک انجام می‌شود، جایی که مدیران با علاقه‌مندان شرکت در این بازی تماس می‌گیرند و آن‌ها را در جریان کم و کیف بازی قرار می‌دهند. شرکت‌کنندگان باید تصاویر خود را با هشتک‌های #bluewhalechallenge، #curatorfindme، #i_am_whale — برای ناظرانی که هویت آن‌ها کاملا ناشناس است ارسال کنند.

مراقب فعالیت فرزندان خود در شبکه های اجتماعی باشید

هنوز هیچ گزارش رسمی که تایید کند بازیکنان بر اساس وظایف محوله از سوی این بازی دست به خودکشی زده‌اند پیدا نشده است، اما خانواده و دوستان قربانیان از طریق حساب‌های کاربری عزیزان خود مشاهده کرده‌اند که آن‌ها پیش از مرگ دست به چه کارهایی زده‌اند. گزارش‌های مربوط به خودکشی از سوی این بازی در سراسر جهان منتشر شده و بسیاری بر این باور هستند که مبدا این بازی کشور روسیه بوده است. بنابر گزارش‌ها تاکنون 130 نفر در این ارتباط جان خود را از دست داده‌اند و دو مظنون نیز دستگیر شده‌اند. مدارس و مقامات پلیس در اروپا و ایالات متحده به والدین مشاوره‌های لازم را ارائه کرده‌اند که مراقب فرزندان خود باشند. والدین باید به دقت بدانند فرزندانشان در چه شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و چه چیزی را به دور از چشم آن‌ها به اشتراک قرار می‌دهند. 

واکنش وزیر ارتباطات

محمدجوادی جهرمی وزیر ارتبااطات نیز نسبت به این بازی واکنش نشان داده و آن را نتیجه اندیشه‌های شیطانی دانسته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان متن کامل یاداشت اینستاگرامی وزیر ارتباطات به شرح زیر است:

"انتقال مفاهیم در قالب زبان بازی، تاثیر گذاری بیشتری دارد. در میان بازی‌های مفید گاهی اندیشه‌های شیطانی نیز تبدیل به یک بازی می شود و نهنگ آبی یکی از این بازی‌هاست.

در این میان و برای صیانت از جوانان مهمترین وظیفه را در کنار حاکمیت، خانواده ها بر عهده دارند. رسانه های رسمی و اجتماعی برای اطلاع رسانی خوب عمل کردند. بایستی مراقبت کنیم کار رسانه ای دغدغه ایجاد کند و نه ترس. ترس ناشی از بی اطلاعی است و وظیفه رسانه دقیقا اطلاع رسانی است.

این بازی از بسیاری از فروشگاه‌های نرم‌افزار حذف شده و به طریق معمول از ایران هم قابل دسترس نیست. امروز با مدیران vk برای عدم اشاعه خشونت از طریق این شبکه اجتماعی مذاکره می‌کنیم هر چند این شبکه اجتماعی در ایران مسدود است اما تلاشی برای این موضوع خواهیم کرد. توسعه فرهنگ استفاده از تبلت و سیم کارت خاص برای کودکان و نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی امری ضروری است. از بخش خصوصی برای توسعه این حوزه که بازار خوبی هم پیش رو دارد دعوت به فعالیت بیشتر می‌کنیم و حمایت لازم نیز به عمل خواهد آمد. انتظار داریم مرکز ملی بازیهای رایانه ای نیز از طریق مدارس و معلمان تربیتی برای آگاهی رسانی به والدین و معلمان برای استفاده بهتر از بازیهای رایانه ای وارد عمل گردد".

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟