اگر اهل لینوکس و کار با کیبورد هستید
با این سه روش خیلی سریع یک فایل متنی در لینوکس بسازید
اگر اهل کار با کیبورد هستید و با سیستم‌عامل لینوکس کار می‌کنید، با استفاده از خط فرمان کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. به‌عنوان مثال، چندین روش خیلی ساده برای ساختن فایل‌های متنی وجود دارد که حتما باید با آن‌ها آشنا باشید.

ساخت فایل متنی با استفاده از فرمان Cat

اولین روشی که به‌شما معرفی می‌کنیم از فرمان Cat استفاده می‌کند. اگر قصد افزودن سریع یک متن به‌فایل جدیدتان را دارید از این شیوه کاربردی استفاده کنید.

در اعلان ترمینال دستور زیر را تایپ کنید (به‌جای "sample.txt" هر نامی‌که برای فایل‌تان درنظر دارید را قرار دهید)، و سپس کلید Enter را بزنید:

بعد از زدن کلید Enter، دوباره به‌اعلان ترمینال برگشت داده نخواهید شد. بلکه، چشمک‌زن روی خط بعدی قرار می‌گیرد و می‌توانید متن خود را مستقیما در فایل جدید وارد کنید. بعد از نوشتن هر خط، Enter بزنید. وقتی کارتان تمام شد، کلیدهای Ctrl+D را بگیرید تا از فایل خارج و به‌اعلان برگردید.

برای این‌که مطمئن شوید فایل‌تان ساخته شده، از فرمان "1s" استفاده کنید تا لیست دایرکتوری برای فایل ساخته شده را نمایش دهد:

برای دیدن محتویات فایل هم می‌توانید از دستور Cat استفاده کنید. دستور زیرا را در اعلان فرمان تایپ کنید و سپس Enter بزنید:

ساختن فایل متنی با استفاده از دستور Touch

دستور Touch یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید برای ساختن فایل متنی استفاده کنید. یکی از تفاوت‌های این دستور با دستور Cat که در بالا توضیح داده شد آن است که با Cat، متن شما به‌سرعت و بدون کوچک‌ترین تأخیری وارد فایل می‌شود، اما دستور Touch چنین قابلیتی ندارد. تفاوت مهم دیگر، مربوط به‌دستور Touch می‌شود که به‌شما امکان ساخت چندین فایل با تنها یک دستور را می‌دهد.

اگر قصد دارید خیلی سریع چند فایل بسازید و بعدا از آن‌ها استفاده کنید، دستور Touch بسیار کارآمد است.

برای ساخت یک فایل جدید، دستور زیرا را در اعلان ترمینال تایپ کنید (به‌جای "sample.txt" هر نامی‌که برای فایل‌تان درنظر دارید را قرار دهید)، و سپس کلید Enter را بزنید:

توجه داشته باشید که هیچ اشاره‌ای به ساخته شدن فایل مذکور نمی‌شود و شما دوباره به خط اعلان بازگشت داده می‌شوید. برای مطئمن شدن از وجود فایل جدیدتان دستور زیر را استفاده کنید:

همان‌طور که در بالا گفته شد، با دستور Touch امکان ساخت چندین فایل وجود دارد. کافی است در انتهای فرمان زیر نام فایل‌های دیگر را تایپ کنید و آن‌ها را با یک space از هم جدا کنید:

مجددا، متوجه نمی‌شوید که فایل‌های جدید ساخته شده‌اند و باید از دستور "1s" استفاده کنید:

ساختن فایل متنی با علامت استاندارد (<)

می‌توانید با علامت (<) یک فایل متنی بسازید. اگر آن‌را بدون دستور دیگری استفاده کنید، یک فایل جدید ساخته می‌شود. با این روش هم مانند دستور Touch نمی‌توانید متن‌تان را به‌سرعت وارد فایل کنید. اما، برخلاف دستور Touch، با این روش امکان ساخت چندین فایل وجود ندارد.

برای ساخت یک فایل جدید، دستور زیرا را در اعلان ترمینال تایپ کنید (به‌جای "sample.txt" هر نامی‌که برای فایل‌تان درنظر دارید را قرار دهید)، و سپس کلید Enter را بزنید:

برای این‌که از ساخته شدن فایل جدید اطمینان حاصل کنید، از دستور "1s" برای شناسایی وجود فایل جدیدتان استفاده کنید:

این سه روش به‌شما امکان ساخت سریع فایل‌های متنی در ترمینال لینوکس را می‌دهند. مهم نیست که قصد دارید متن را سریعا وارد فایل کنید یا نه.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟