جنگو (Django) یک فریمورک قدرتمند و محبوب پایتون برای توسعه وب است که با هدف تسریع و سادهسازی فرآیند ساخت برنامههای وب پیچیده طراحی شده است. این فریمورک بر اساس الگوی معماری MVT سرنام (Model-View-...
در پایتون، چند کتابخانه گرافیکی محبوب و قدرتمند وجود دارد که برای توسعه برنامهها و عناصر گرافیکی استفاده میشوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی چند مورد از پرکاربردترین گزینهها در این زمینه اشاره...
ربات تریدر یا ربات معاملهگر یک برنامه نرمافزاری است که به صورت خودکار در بازارهای مالی، از جمله بازار ارزهای دیجیتال، سهام، فارکس و... معامله میکند. این رباتها بر اساس الگوریتمها و استراتژیهای...
کتابخانه Requests در پایتون، یک ابزار قدرتمند و ساده برای ارسال درخواستهای HTTP و دریافت پاسخ از سرورهای وب است. این کتابخانه به شما امکان میدهد تا با استفاده از کد پایتون، به راحتی با APIهای مختلف...
عبارات لامبدا (Lambda Expressions) یک ویژگی قدرتمند در بسیاری از زبانهای برنامه نویسی مدرن هستند که به شما اجازه میدهند توابع کوچکی را به صورت بینام تعریف کنید. به طور معمول، این عبارات برای...
ریاکت (React) یک کتابخانه متنباز جاوا اسکریپت است که توسط فیسبوک توسعه داده شده و برای ساخت رابطهای کاربری پیچیده و پویا در وب اپلیکیشنها به کار میرود. این کتابخانه به شما این امکان را میدهد...
چندریختی (Polymorphism) در پایتون به قابلیت یک متد یا کلاس برای انجام عملکردهای متفاوت بر اساس نوع ورودی ارجاع داده شده اشاره دارد. این قابلیت به برنامهنویسان اجازه میدهد تا یک رابط مشترک را برای...
SQL و NoSQL دو نوع مختلف سیستم مدیریت پایگاه داده هستند که در زمینه ذخیره و سازماندهی اطلاعات متفاوت عمل میکنند. با اینحال، هریک از این معماریها ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند که در ادامه با...
در جاوا، Scanner یک کلاس است که به برنامهنویس امکان میدهد تا دادههای ورودی را از منابع مختلف مانند کنسول (System.in)، فایل، و حتی رشتهها بخواند. این کلاس در بسته java.util قرار دارد و به طور...
یک دیتابیس (Database) مجموعهای سازمانیافته از دادهها است که از طریق یک سیستم مدیریت دیتابیس (Database Management System یا DBMS) مدیریت میشود. دیتابیسها برای ذخیره سازی، سازماندهی، جستجو،...
جدول محوری (Pivot Table) در اکسل یک ابزار قدرتمند برای تحلیل و خلاصهسازی دادهها است. با استفاده از جدول محوری، میتوانید دادهها را به صورت خلاصه و سازماندهی شده مشاهده کنید و الگوها و روابط مختلف...
دلیل نوشتن الگوریتم، برای حل یک مسئله یا انجام یک وظیفه خاص است. الگوریتم به صورت یک مجموعه مراحل و قوانین مشخصی تعریف میشود که با اجرای آنها به ترتیب مشخص، مسئله را حل و یا وظیفه را انجام میدهد.
در پایتون، لیست (List) یک نوع داده ساختار مهم و قدرتمند است که به شما امکان میدهد تعداد متغیرهای مرتب و قابل تغییر را در یک مجموعه ذخیره کنید. لیستها دارای ویژگیها و عملکردهایی هستند که میتوانند...
دیتاست به مجموعهای از دادهها اشاره دارد که با هدف تحلیل، آموزش ماشینی، تحقیق و سایر فعالیتهای مشابه، جمعآوری و سازماندهی شده است. یک دیتاست معمولا شامل مجموعهای از رکوردها یا نمونهها است و هر...
الگوریتم کروسکال یک الگوریتم گرافی است که برای پیدا کردن درخت پوشای کمینه (Minimum Spanning Tree) در یک گراف وزندار استفاده میشود. درخت پوشا (Spanning Tree) به عنوان زیرمجموعهای از یالهای یک گراف...