طی سالهای اخیر و به واسطه سیاستهای موجود در عرصه صنعت بازیسازی ایران، صنعت گیم ایران بیشتر به سمت تولید بازیهای کوچک و بعضا شبه بازیهای موبایلی رفته است. بازیهایی که برای چند هفته و چند روز به واسطه برخی نوآوریها یا به دلیل طرحهای حمایتی، اندکی معروف شده و سپس به فراموشی سپرده میشوند.
در حال حاضر عملا اثری از سالهای دور و پرفروغ صنعت بازی سازی در ایران دیده نمیشود با این حال برخی استودیوها و نیز بعضی از دست اندرکاران قدیمی این عرصه، با دوری جستن از حواشی و جریان عمومی حاکم بر این صنعت در ایران، موفق تر از سایرین عمل کرده و همچنان با قدرت به فعالیت خود و عرضه ی عناوینی در کلاس جهانی ادامه میدهند.
فواد امیری، مدیر عامل استودیو بازی سازی ایرانی ایواک و نیز مدیر بخش خاورمیانه این-گیم گروپ ترکیه طی 12 سال فعالیت در حوزه گیم، با عرضه عناوین بسیار محبوب و موفقی همچون بازی آنلاین مستر90 که یکی از پرطرفدارترین بازیهای آنلاین ایران با بیش از 800 هزار کاربر فعال است-، بازی آنلاین گرز ، بازی آنلاین کامپیوتری زولا اولین بازی کامپیوتری شوتر آنلاین ایرانی- و نیز تعداد زیادی بازی آنلاین مبتنی بر وب و یا موبایل دیگر، یکی از قدیمیترین و موفقترین فعالان صنعت بازی سازی ایران است. امروز به بهانه حضور ایشان، اطلاعاتی در مورد بازی زولا که اخیرا سر و صدای زیادی در بین هواداران بازیهای کامپیوتری ایجاد کرده، در اختیار شما میگذاریم.
سلام آقای امیری، لطفا بازی زولا را برای خوانندگان ما معرفی نمایید.
سلام، زولا یک بازی آنلاین کامپیوتری در سبک شوتر اول شخص است که عرضهی آن را از یک سال پیش آغاز کردیم و هم اکنون بیش از 150 هزار کاربر فعال ایرانی و بیش از 6 میلیون کاربر فعال در سطح جهان دارد.
چه نکتهای، این بازی را اینقدر خاص و پرطرفدار کرده است؟
گیم پلی بازی بسیار روان است و کاربرانی که به بازیهای شوتر علاقه دارند، به راحتی با زولا ارتباط برقرار میکنند.
نقشهها و مودهای بسیار متنوع و نیز سلاح ها و آیتمهای جذاب و مختلف از ویژگیهای بارز زولاست.
بازی هم به صورت رایگان در وب سایت زولا عرضه شده و به دلیل حضور سرورهای بازی در ایران، سرعت برای کاربران ایرانی بسیار بالا بوده و مصرف اینترنت هم شبکه داخلی و 50% محاسبه میشود.
چون تصمیم گرفتیم که زولا را در سطح بینالمللی عرضه کنیم، قدرت سیستم های کامپیوتری معمولی کاربران و نیز اینترنتهای معمولی خانگی را در نظر گرفتیم و به این ترتیب تقریبا تمام طرفداران را از این نظر راضی کردهایم.
توجه ما به خصوصیات و سلایق کاربران در هر کشور و نیز توجه ما به معرفی فرهنگهای مختلف هم توسط کاربران مورد استقبال فراوان قرار گرفته. به طور مثال، یکی از نقشههای محبوب بازی، نقشهی پرسپولیس (تخت جمشید) است. آیتم های زیادی در بازی مرتبط با ایران و فرهنگ ایرانی است. علاوه بر اسلحههای روز جهان، چندین اسلحهی واقعی ساخت ایران با نام ایرانی و نیز طرح پرچم ایران در بازی وجود دارد. اسلحههایی مانند (شاهر، فاتح، خیبر و...) از محبوبترین اسلحههای بازی از ایران گرفته تا برزیل هستند! به این ترتیب در حال حاضر بیش از 6 میلیون کاربر فعال در تمام نقاط جهان از طریق بازی زولا، با ایران، فرهنگ ایرانی و نیز تاریخ ایران، بیش از پیش آشنا شدهاند.
جام جهانی زولا در ایران خیلی سر و صدا به پا کرده! قضیه ی این جام چیست؟
در ایران ای-اسپورت بسیار ناشناس است. در کشورهای آسیایی و حتی در کشورهای منطقه، به طور مثال ترکیه، ورزشهای الکترونیک و مسابقات بازیهای کامپیوتری بسیار محبوب هستند. ما هم برای تشویق کاربران ایرانی به حضور پررنگ تر در این گونه مسابقات، علاوه بر برگزاری تورنمنت داخلی زولا، اردیبهشت ماه امسال هم یک مسابقه جهانی در استانبول، با جایزه صد هزار دلاری ترتیب دادیم. در این مسابقات تیم لهستان قهرمان شد ولی امیدواریم در جام جهانی بعدی که با جایزه 250 هزار دلاری خواهد بود، تیم ایران را به عنوان قهرمان مسابقات ببینیم.
الان در حال آماده سازی مسابقات داخلی ایران هستیم و هر بازیکنی در بازی زولا میتوانید با ارایهی یک تیم، در مسابقات داخلی شرکت کند. تیم قهرمان مسابقات داخلی با هزینهی زولا به مسابقات جهانی اعزام خواهد شد.
در صورتی که صحبت نهاییای دارید بفرمایید.
بستر مارکتینگ و عرضه بازیها در ایران بسیار محدود است. طی سالهای گذشته هم عموما صنعت بازی ایران پیشرفت خاصی نداشته و اکثر بازی سازها به بستر محدود موبایل پناه بردهاند که قدرت بازاریابی مستقل را برای بازیساز بسیار کم می کند. در موبایل، شما تنها میتوانید وابسته به حمایت یکی دو مارکت معروف ایرانی و یا پلتفرمهای وابسته به آنها باشید و این عامل، مونوپل و مشکلات بسیاری ایجاد میکند. با توجه به این موارد، ما برای بازاریابی در ایران مشکلاتی داریم که در سایر کشورهای دنیا با آن رو به رو نیستیم. ارتباط اینترنت ضعیف و پر از دردسر، نبود شبکه توزیع مناسب، انحصاری بودن برخی ابزارهای تبلیغاتی و به تبع آن هزینههای بالای بازاریابی، فیلتربودن مدیاهای مهم معرفی و ارایه بازیها نظیر یوتیوب، عدم اطمینان کاربران به بازیهای ایرانی یا فارسی از نظر کیفی و خدمات رسانی به دلیل تولید بیرویه ی محصولات کوچک و بیکیفیت توسط برخی استودیوهای ایرانی، نبود آژانسهای تبلیغاتی حرفهای و یا برگزارکنندگان ایونتهای مرتبط یا محدودیتهای موجود در ایران برای برگزاری این گونه ایونتها و.... همه و همه باعث شده تا فعالیت وسیع در این عرصه در ایران به مثابه اختراع چرخ باشد! برای حضور و عرضه عناوین کمپانیهای بزرگ خارجی در ایران و یا عرضه بازیهای ایرانی در خارج از کشور نیز با توجه به پیچیدگیهای قانونی در ایران، جهانی نبودن قوانین مرتبط با صنعت بازیسازی، مشکلات ارتباطات مالی با جهان، نوسانات شدید نرخ ارز و... موانع بسیاری وجود دارد که امیدواریم در آینده رفع شود.
نظر شما چیست؟