18/12/1397 - 11:06
BMW i8 رخشی که آسفالت را از زمین جدا می‌کند
سفینه‌ی فضایی ب ام و i8 طوری طراحی شده است که نمی‌تواند نگاه بیننده را به خود خیره نکند. در واقع بیینده تنها در صورتی که مشکل بینایی داشته باشد به سمت این شاهکار آلمانی سربرنمی‌گرداند. حتی اگر پشت به این خودرو باشید، زمانی که موتور بی‌صدای هیبریدی‌اش روشن شود و راننده گاز می‌دهد، غرش گوش نوازش چشمانتان را برای جست و جوی آن در خیابان کنجکاو می‌کنند. تعداد ب ام و i8-‌های حاضر در بازار خودروی کشورمان زیاد نیست، پس اگر یکی از آنها را در خیابان دیدید شانس تماشای این خودرو از نزدیک را از دست ندهید. زمانی که درهای پروانه‌ای این سوپرلوکس باز می‌شوند، گویی آدم فضایی‌ها می‌خواهند به سفینه‌هایشان وارد شوند. ب ام و i8 یک خودرو در کلاس کابریولت و از نوع رودستر است. به زبان ساده یعنی سقف این خودروی دو نفره‌ی دو در از نوع فلزی است.

داستان i8

بدنه کاملا آیرودینامیک و وسوسه انگیز طراحی شده است. مشخص است که وقتی خودرویی هیبریدی با این سطح از مهندسی آیرودینامیک و حساب و کتاب طراحی می‌شود، به اصطلاح می‌تواند آسفالت خیابان را بشکافد. شتاب اولیه‌ی این خودرو برای عاشقان سرعت دیوانه کننده است.  البته نباید نقش استفاده‌ی گسترده از کربن را در سبک کردن خودرو نادیده گرفت. قیمت بالای این محصول ب ام و خرید آن را حتی برای بسیاری از ثروتمندان تبدیل به آرزو کرده‌است. قیمت خرید ب ام و i8  صفر در ایران چیزی حدود ۵ میلیارد است. این خودرو در دنیا نیز وضعیتی مشابه دارد و جزو سوپر لوکس‌هایی است که هر کسی توان پرداخت بهای نجومی‌اش را ندارد. i8 یک مدل مفهومی یا کانسپت بود که در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه خودروهای مفهومی در کشور آلمان به نمایش گذاشته شد و چنان مورد توجه قرار گرفت که به تولید رسید.

آامکانات ایمنی و رفاهی

صحبت درباره‌ی آپشن‌ها و امکانات این خودرو بی فایده و زیاده گویی است. اگر این خودرو صندلی برقی، کروز کنترل، امکان تنظیم حالت‌های مختلف رانندگی، سیستم صوتی هارمن کاردون، دوربین دید عقب و جلو و .... نداشت، باید تعجب می‌کردیم. نام ب ام و i8 مساوی با آپشن و رفاه است. جای تعجب ندارد که فروش ب ام و i8 در دنیای سوپراسپورت‌های هیبریدی رکورد دار است.

بررسی فنی

سرعت نهایی i8 ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده، اما در واقع این سرعتی است که محدود یا مهار شده؛‌ زیرا موتور کد  B38 روی این خودرو سوار است. موتوری که می‌تواند در ۵۸۰۰ دور در دقیقه ۲۲۸ اسب بخار قدرت تولید کند و در ۳۷۰۰ دور گشتاوری معادل ۳۲۰ نیوتون متر را به نمایش بذارد. I8 تنها در ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو با برق شهری شارژ می‌شود و در حالت eDrive، با هر بار شارژ ۳۵ کیلومتر راه می‌رود.  بله این عدد چندان امیدوار کننده نیست، اما در نظر داشته باشید که مدت زیادی از عمر خودروهای هیبریدی نمی‌گذرد. مصرف بنزین آن دقیقا به سبک رانندگی فرد مربوط می‌شود، به طور معمول برای هر صد کیلومتر بین ۴ تا ۶ لیتر بنزین نیاز خواهید داشت.

سواری در ایران

خودروهای اسپورت تقریبا به کف خیابان چسبیده‌اند و راننده و سرنشین حس می‌کنند که در خودرو دراز کشیده‌اند و زاویه‌ی زانوی آنها بیش از ۹۰ درجه می‌شود. همین ویژگی باعث می‌شود که راننده در رسیدن به اولین دست انداز دچار چالش بگذرم یا بمانم شود. اگر بگذرد کم کم هزینه‌های سرسام آوری به دارنده‌ی خودرو تحمیل می‌شود. اگر خوش شانس بودید و روزی موفق به خرید ب ام و i8 کارکرده شدید، این توصیه را فراموش نکنید که حتما کف خودرو را به دقت در حضور کارشناس بررسی کنید. اگر بیشتر خوش شانس بودید و یک مدل صفر خریدید بدیهی است که نیاز به این بررسی نیز ندارید و تنها باید با سرعت لاک پشت از روی دست اندازهای خیابان رد شوید. این عمده‌ترین مشکلی است که خودروهای اسپورت و نیمه اسپورت  حاضر در ایران دارند. این نکته را نیز بدانید که در حال حاضر مدل‌های کارکرده مربوط به سال ۲۰۱۶ نصف قیمت مدل صفر یعنی  حدود ۲ میلیارد و نیم خرید و فروش می‌شوند.

منبع  : ویرلن

برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟