30/03/1399 - 19:25
10 گام ضروری برای راه اندازی وب سایت و فروشگاه آنلاین
در دو دهه گذشته فروشگاه‌های اینترنتی نقش پر رنگی در اقتصاد جهانی و تحول زندگی صاحبان خود داشته اند. آشناترین گواه این امر را همه ما می شناسیم، آمازون! بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا که کار خود را با فروش کتاب‌های دست دوم آغاز کرد و موسس خود، جف بزوس را تا رده نخست ثروتمند‌ترین فرد دنیا با 130 میلیارد دلار دارایی رسانده است.

اگر بخواهیم  یک نمونه ایرانی را مثال بزنیم به نام آشنای دیجی کالا بر می خوریم که همه ما نام آن را شنیده و شاید چند باری هم از آن خرید کرده باشیم. باور کنیم یا نه، فروشگاه های اینترنتی در آینده ای نه چندان دور شاهراه اصلی تجارت هر کسب و کاری خواهد بود.

همین امروز هم کسب و کار های بسیاری به سمت ایجاد سایت و فروشگاه آنلاین روی آورده اند حتی کسب و کار هایی که روزی استفاده از تکنولوژی در آنها بسیار بعید بود. هنداونه فروشی، قصابی و حتی فروشندگان دام زنده به فروش اینترنتی روی آوردند و با راه اندازی وب سایت کسب و کار خود را وارد فضای مجازی کردند.

در این بین، پیروزی برای کسانی است، که زودتر از دیگران و به درستی وارد این عرصه شوند و سریعتر در این فضا رشد کنند. فروشگاه های آنلاین اگر چه یک شبه شما را از فرش به عرش نمی رساند اما با مداومت در این مسیر با بازاری چند میلیون نفری روبرو خواهید شد که میتواند بنیان گذار امپراطوری اقتصادی شما باشد.

اگر تصمیم گرفته اید که در این مسیر قدم بگذارید، قبل از شروع می بایست با یک نفر مطلع مشورت کنید. سعی کرده ام در ادامه چند گام قابل توجه و اساسی برای شروع و ساخت یک فروشگاه اینترنتی را توضیح بدهم:

1. یک دامنه خوب پیدا کنید :

دامنه Domain، در واقع آدرس وب سایت شماست. آن چیزی است که فروشگاه شما در اینترنت با آن شناخته می شود. انتخاب یک دامنه خوب یک اصل مهم است. نام دامنه باید ترجیحا کوتاه، ساده و به ذهن سپردن آن ساده باشد.از کلماتی که به چند صورت نوشته می شوند هم خودداری کنید. همچنین بهتر است این نام با نوع کسب کار یا برندتان در دنیای واقعی ارتباط داشته باشد. مثلا اگر صاحب شرکت سیب گستران داده پرداز شرق هستید شاید دامنه apple.com به عنوان برند دنیای مجازیتان عالی باشد. اگر قصد دارید هزینه هایتان را پایین نگه دارید دامنه با پسوند ir بهترین گزینه است. اما بهتر است، در ابتدای کار یک دامنه بین المللی هم ثبت کنید.

2. انتخاب سیستم مدیریت محتوا :

هر سایتی برای عملکرد درست نیاز به چیزی به نام سیستم مدیریت محتوا دارد که حرفه ای ها به آن CMS می گویند. تمام قدرت فنی سایت شما نشات گرفته از این سیستم خواهد بود و انتخاب درست آن برای جلوگیری از بروز مشکلات و محدودیت های درد سر ساز آینده بسیار حیاتی است. یک انتخاب اشتباه می تواند هزینه های شما را چندین برابر افزایش دهد و یا موجب شکست شما در رقابت شود. لطفا این بخش را به صورت کامل و با جدیت بخوانید.

سیستم های مدیریت محتوای مختلفی در دنیا وجود دارد که معروفترین و بزرگترین آنها قطع به یقین وردپرس است و در جایگاه های بعدی می توان از جوملا، دروپال، مجنتو، پرستاشاپ، اپن کارت و... نام برد. می توانید از هر کدام از این سیستم ها استفاده کنید یا به صورت رایگان آنها را تست کنید. اما لطفا پیش از آنکه وقت با ارزشتان را برای تست آنها هدر دهید، چند پاراگراف پایین را بخوانید.

وردپرس به تنهایی 33.5 درصد از سایت های دنیا را تحت پوشش خود دارد. این رقم به هیچ وجه عدد کوچکی نیست. نزدیک ترین رقیب آن جوملا با 5 درصد در جایگاه دوم ایستاده است.

وردپرس به دلایل متعدد محبوبیت دارد. مهمترین آن سادگی کار و توسعه پذیری نامحدود آن است. هرچه یک کسب و کار بزرگتر شود نیاز به توسعه پیدا می کند. وردپرس میلیون ها توسعه دهنده و برنامه نویس در دنیا دارد که می توانند آن را توسعه دهند. افزونه های جانبی وردپرس برای کاربران در دسترس است که همه می توانند با چند کلیک ساده قابلیت های دلخواه خود را به فروشگاه شان اضافه کنند.در ایران هم اکثر سایت ها با وردپرس ساخته می شوند. راحتی کار، انعطاف پذیری بالا و افزونه های متعدد باعث استقبال از آن شده است.

3. استفاده از سرویس های ساخت آنلاین سایت:

با سرویس های سایت ساز و فروشگاه ساز، می توانید سایت خود را بدون دانش فنی ساخته و به صورت آماده از آنها تحویل بگیرید. هر کدام از آنها از سیستم های مختلفی استفاده می کنند. بعضی از آنها هم خودشان دست به کار شده اند و سیستم مدیریت محتوای خودشان را ساخته اند که البته محدودیت های زیادی، دارد.

در این بین فروشگاه ساز هایی نیز هستند که از وردپرس به عنوان هسته سایت های خود استفاده می کنند که بزرگترین و با قدمت ترین آنها فروشگاه ساز سی فایو است. که تا به امروز بیش از 100 هزار سایت برای مشتریان خود ساخته است. یک مزیت بزرگ این سایت ساز علاوه بر امکانات و قدرت وردپرس، پشتیبانی یک ساله هاست، قالب و سایت است که خیال شمارا از هر بابت راحت می کند.

فروشگاه ساز های دیگری، نیز وجود دارند اما بیشتر آنها از سیستم های اختصاصی خودشان استفاده که البته خوب است اما یک تهدید جدی دارد. اگر با یکی از این شرکت ها به مشکل بر بخورید امکان انتقال فروشگاهتان به شرکت دیگری را ندارید! و این یعنی هدر رفتن تمام زحمات چند ماهه یا چند سالتان و شروع دوباره از صفر.

4. خودتان را محدود نکنید:

در طول مدت استفاده از سایت سازهای غیر وردپرسی، اگر به امکان جدیدی نیاز داشته باشید هیچ افزونه جانبی برای آن ها وجود ندارد و مجبور هستید با صرف وقت و هزینه گزاف یک امکان ساده را به صورت اختصاصی سفارش دهید. اما فروشگاه ساز هایی مانند سی فایو به دلیل استفاده از وردپرس به شما این آزادی را می دهند که بتوانید در آینده سایت خود را جابجا کنید یا با استفاده از افزونه های آماده و غالبا رایگان، آنرا توسعه دهید.

5. انتخاب قالب استاندارد و جذاب :

تنوع قالب، در فروشگاه های وردپرسی آنقدر زیاد هست که بعضا می خوهید دو یا سه قالب که بسیار شیک و مدرن هستند را کنار هم داشته باشید. یک نکته مهم در انتخاب قالب قابلیت نمایش در موبایل یا به قول حرفه ای ترها ریسپانسیو Responsive بودن آن است. عموما قالب های وردپرس به خاطر استاندارد جهانی که دارند همگی از قابلیت ریسپانسیو استفاده می کنند و به راحتی در نمایشگر های موبایل یا تبلت قابل نمایش هستند.

6. انتخاب سیستم ارسال کالا :

قسمت اصلی فرآیند تحویل کالا به مشتریانتان وابستگی زیادی به روش حمل و نقلتان دارد. قطعا در شروع کار یک فروشگاه، شبکه توزیع سراسری اختصاصی نخواهیم داشت پس ناچاریم از بستر های آماده موجود و در دسترس، استفاده کنیم مانند: فروتل، شبکه ملی پست، تیپاکس یا پیک های موتوری درون شهری حتما بررسی کنید که محصولتان توسط کدام سیستم قابلیت حمل و نقل دارد و طبعا هزینه حمل و نقل کمتری را بر مشتریانتان تحمیل می کند. گاها برخی مشتریان به دلیل هزینه بالای ارسال کالا از خرید آن منصرف می شوند. ناگفته نماد که وردپرس افزونه ای برای محاسبه هزینه پست و یا ارسال با پیک موتوری دارد که کار شمارا در این زمینه آسانتر می کند.

7. عکس برداری از محصولات :

تصاویر کالاهای شما نقش بسزایی در اشتیاق مشتری برای خرید آنها دارد. با تلفن های همراه می توان عکس های خوبی از محصولات گرفت به شرط آنکه نور پردازی و زاویه عکاسی آن درست تنظیم شده باشد. سعی کنید از تمامی محصولاتتان از یک زاویه عکس برداری کنید این کار باعث می شود فروشگاه شما در دید مشتریانتان منظم تر و زیباتر به نظر برسد. برای عکاسی میتواند از لایت باکس استفاده کنید و یا اگر قصد داید در هزینه ها صرفه جویی کنید با یک کارتن  و چند متر پارچه سفید و دو لامپ ساده می توانید خودتان دست به کار شوید و لایت باکس خودتان را بسازید.

حتما برای استفاده از تصاویر محصولات در سایت آنها را اصطلاحا اپتیمایز یا بهینه کنید. سایت های زیادی هستند که حجم تصاویر را بدون افت کیفیت کاهش می دهند مانند tinypng یا tinyjpg . می توانید از نرم افزار هایی مثل فتوشاپ هم برای این کار استفاده کنید. کافیست روی هر عکس کلیدهای ترکیبی ctrl+Alt+shift+S را بزنید و در پنجره ی باز شده تنظیمات عکس را روی مدیوم یا hight قرار دهید، با این کار ساده حجم تصاویر شما با بدون افت کیفیت تا چند برابر کاهش پیدا خواهد کرد.

8. خط تلفن و مسیر های ارتباطی :

میدانیم که در دوران اوج ارتباطات تلگرامی و واتساپی هستیم، اما باور کنید تماس تلفنی معجزه می کند. این که مشتری بتواند به راحتی با پشتیبانی یا واحد شکایات یا مشاوران فروشگاه شما ارتباط بگیرد یک تکنیک کلیدی است. حتما یک خط تلفن ارتباطی برای کسب و کارتان داشته باشید. هرگز از خطوط تلفن شخصیتان برای این منظور استفاده نکنید.ممکن است در آینده بخواهید کسب و کارتان را تغییر بدهید یا یک نفر دیگر را برای این کار استخدام کنید. پس یک خط موبایل یا یک خط تلفن اینترنتی تهیه کنید. یا از سرویس های دفتر مجازی برای خرید شماره های خوب اینترنتی اقدام نمایید.

9. درگاه پرداخت:

روش های قدیمی مثل کارت به کارت کردن را کنار بگذارید. چرا مشتری اذیت شود؟ یک فرآیند یکپارچه سفارش و پرداخت موجب رضایت و خرید دوباره مشتری خواهد شد. شما به راحتی می توانید یک درگاه پرداخت آنلاین داشته باشید.

در حال حاضر برای گرفتن درگاه پرداخت بانکی باید نماد اعتماد الکترونیک یا، اینماد داشته باشید. گرفتن اینماد در حالت خوشبینانه از چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد. پس راه حل فوری این است که از درگاه های واسط استفاده کنید. این درگاه ها به سرعت آماده می شوند و اگر هم فروشگاه وردپرسی داشته باشید به راحتی روی آن قابل نصب است چون افزونه آن وجود دارد.

زرین پال یک درگاه واسط خوب و معتبر است.با این روش می تواند سر فرصت برای گرفتن اینماد اقدام کنید و بعد ها اگر نیاز داشتید درگاه بانکی اختصاصی به سایتتان متصل کنید.

10. سئو و تولید محتوا :

از آنجا که هر کسب و کاری برای افزایش فروش نیاز به مشتری دارد، خبر خوب این است که اگر سایت با کیفیتی داشته باشید و محتوای خوبی روی آن بارگزاری نمایید، گوگل به عنوان یک بازاریاب، در لحظه مناسب هنگام جستجوی کاربر، شما را در نتایج جستجو نشان خواهد داد و از همین طریق می توانید زنگ خوره دفتر یا فروشگاه تان را زیاد کنید و مشتریان مورد نظرتان را جذب نمایید. برای این منظور لازم است تا وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید، که به آن می گوییم سئو کردن وب سایت برای یادگیری آموزش های لازم سئو کردن وب سایت می توانید از ویدئو های آموزشی آغازینو استفاده کنید.

11. استفاده از روش تبلیغات سریع در گوگل :

بعد از ساخت سایت ، سئو کردن آن یک فرآیند میان مدت است تا گوگل به وب سایت شما اعتماد کند. راه دیگری که می توانید با استفاده از آن ظرف 24 ساعت در صدر نتایج گوگل دیده شوید استفاده از گوگل ادورز است. گوگل ادورز به شما کمک می کند تا با پرداخت هزینه به روش PPC، وب سایت خود را به صدر نتایج ارتقا دهید. و با این کار مشتریان فوق العاده جذاب و زیادی را بدست بیاورید.

12. تبلیغات آنلاین و جذب ترافیک :

ساخت وب سایت و فروشگاه اینترنتی به تنهایی کافی نیست، شما باید یک برنامه تبلیغاتی داشته باشید. بهترین محصول دنیا هم بدون تبلیغات فروش نمی رود. در دنیای دیجیتال، تکنولوژی ها و تکنیک های تبلیغاتی بسیار کارآمدی در دسترس شماست، ولی خیلی از افراد بدلیل عدم آشنایی از آنها استفاه نمی کنند، این روشها شامل: استفاده از شبکه های تبلیغاتی، تبلیغات native، بنرهای Html، تبلیغات درون اپلیکیشنی است.

این روزها نمی توانید فروشگاهتان را با زدن بیلبورد در بزرگراه شهرتان به همه معرفی کنید. تبلیغات در دنیای اینترنت شیوه دیگری را دارد. یک راه آن حضور در شبکه های اجتماعی است و یک راه آن هم تبلیغات در سایت های پر مخاطب است. اگر در این زمینه ها  تخصص ندارید از یک مشاور تبلیغات کمک بگیرید یا از سازنده فروشگاه آنلاینتان بخواهید در این زمینه به شما مشورت بدهد.

جمع بندی :

راه اندازی یک کسب و کار خوب اینترنتی با ساخت سایت و فروشگاه شروع می شود، در این مقاله، یک نمونه سایت ساز وردپرسی عالی، یک درگاه پرداخت واسط خوب و چند ابزار دیگر را برای راه اندازی وب سایت معرفی کردیم .

بنابراین برای ساخت سایت و فروشگاه آنلاین با سایت ساز وردپرسی، اینجا کلیک کنید و اسم دلخواهتان را بسازید، سپس اجازه دهید کاربران از راه گوگل، اینستاگرام و تبلیغات آنلاین، وارد وب سایت یا فروشگاه شما شوند، معرفی و تصاویر محصولات را ببینند و بعد از پرداخت آنلاین، محصول یا خدمات شما را تحویل گرفته و تبدیل به مشتریان دائمی تان شوند.

ایسوس

نظر شما چیست؟