باید زمان را مدیریت کنیم یا خودمان را؟
اگر با اطرافیان خود درباره پدیده‌ای به نام زمان صحبت کنید، تقریبا همه آن‌ها به شما خواهند گفت وقت کمی برای انجام کارهای روزانه خود دارند و انجام بسیاری از کارها را به روز بعد موکول می‌کنند. برخی از مردم با ثبت کارهای روزانه در تقویم گوشی‌های هوشمند خود یا یادداشت کارهای روزانه در یک دفترچه جیبی سعی می‌کنند برنامه‌ای برای انجام فعالیت‌های روزانه اتخاذ کنند، ولی بازهم مشکلاتی رخ می‌دهد که این برنامه‌ریزی را به‌طور کامل خراب می‌کند. به‌راستی چرا کارهای ما در بیشتر اوقات به‌واسطه کمبود زمان ناتمام می‌مانند؟ مشکل از فشارهای زندگی و شرایط اقتصادی است یا عامل پنهان دیگری زمینه‌ساز این مشکل می‌شود؟ شاید بد نباشد در این یادداشت کوتاه به واکاوی برخی از عوامل دخیل در بروز این مشکل اشاره‌ای داشته باشیم.

بیشتر مردم به دنبال مدیریت زمان هستند، درحالی‌که آن‌ها یک اصل مهم را نادیده می‌گیرند. شما به‌جای مدیریت زمان باید خودتان را مدیریت کنید. شبانه‌روز 24 ساعت است و شما نمی‌توانید این مسئله عینی را تغییر دهید. مادامی‌که تمرکز شما بر مدیریت زمان استوارشده باشد، هیچ‌گاه به فکر مدیریت خود نخواهید بود. اما مدیریت فردی به‌تنهایی گره‌ای از مشکلات باز نمی‌کند. ما از دو جمله متداول «کارهای زیادی برای انجام دارم» و «زمان کافی ندارم» به‌اندازه‌ای استفاده کرده‌ایم که دیگر ملکه ذهن ما شده ‌است. جملات این‌چنینی نه‌تنها مانع از آن می‌شوند که خود را مدیریت کنید، بلکه شما را ترغیب می‌کنند به دنبال سرزنش کردن پدیده‌ها و عواملی باشید که فراتر از توان شما هستند. در ابتدای یادداشت به این مسئله اشاره کردم که برخی از مردم فهرستی روزانه از انجام کارها آماده می‌کنند، منتها در یک جای کار دچار اشتباه می‌شوند. اولویت‌های متعددی برای خود مشخص می‌کنند که همه‌چیز را خراب می‌کند. علوم مدیریتی و حتی روان‌شناسان به شما اعلام می‌دارند که اولویت‌ها به وظایف اصلی محدود می‌شوند. وظایفی که ارزش بالاتری نسبت به سایر کارها دارند. هرچه اولویت‌ها بیشتر باشد به همان نسبت ذهن مشوش‌تر شده و در اصطلاح رایج دچار معضل چندوظیفگی ذهنی می‌شوید. مشکل چندوظیفگی باعث می‌شود در اوقات بیکاری و زمان در نظر گرفته‌شده برای استراحت به‌واسطه عدم انجام کارها احساس نگرانی کرده یا معذب شوید. به‌مرورزمان که این پدیده بر شما غالب شود حتی در زمان تماشای تلویزیون نیز تبلتی در دستتان دارید و به دنبال انجام کارهایی هستید تا آرامش خیال پیدا کنید. مشکلی که اگر ادامه پیدا کند ممکن است به روزمرگی و افسردگی ختم شود. چارلی چاپلین، بیش از هشتاد  سال پیش با فیلم عصر جدید مشکل فعلی بسیاری از مردم را به تصویر کشید. پژوهش‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند اگر شما 2 تا 3 اولویت اصلی داشته باشید، همه را تکمیل خواهید کرد، اگر این مقدار به 4 تا 10 مورد افزایش پیدا کنند تنها 1 یا 2 مورد را انجام می‌دهید و اگر این مقدار از 10 فراتر رود هیچ‌گاه موفق نخواهید شد آن‌ها را کامل کنید، زیرا زمانتان به خاطر نیمه‌کاره رها کردن کارها هدر خواهد رفت. برای حل این مشکل از تکنیک تخمین زمانی استفاده کنید. سعی کنید برای انجام کارهای خود یک برآورد زمانی تقریبی تعیین کنید. اگر فعالیتی که انجام می‌دهید، از تخمین زمانی فراتر رفت مضطرب نشوید، زیرا متوجه خواهید شد در مقایسه با مواقعی که برای کارهای خود بازه زمانی تعیین نکرده‌اید، موفق‌تر ظاهر شده‌اید. فراموش نکنید کارهای متفرقه‌ای که هر یک از ما در طول روز انجام می‌دهیم وقت ارزشمند قابل‌توجهی را هدر می‌دهند. حقیقت روشنی که پیرامون مدیریت فردی قرار دارد، به این مسئله اشاره دارد که شما باید بدانید که انجام همه کارها امکان‌پذیر نیست. مادامی که به این حقیقت مهم باور نداشته باشید از تصمیم‌گیری‌ درباره اولویت‌های مهم‌ طفره خواهید رفت.

مطلب پیشنهادی

تندخوانی راهی به سوی موفقیت
برای بهره‌‌وری بیشتر بر مهارت تندخوانی تسلط پیدا کنید

در بحث مدیریت زمان مردم عمدتا به دنبال انجام هرچه بیشتر کارها هستند؛ یک رویکرد ذهنی که بیشتر یک تصویر خیالی است. این ذهنیت زمانی می‌تواند متجلی ‌شود که شما مسیری جدید و سریع برای انجام کارهای مضاعف پیدا کنید که بر مبنای معیارهای سنجشی تفاوت آن شهودی باشد. با جمله «به تعویق انداختن کارها» چقدر همزادپنداری می‌کنید؟ تقریبا همه ما با این پدیده مخرب آشنایی ملموس داریم. کارهایی که از امروز به فردا موکول می‌شوند کارهای فردا را به پس‌فردا و پسین فردا ارجاع می‌دهند و نتیجه مشخص است. از سوی دیگر ما همواره به دنبال انجام کارها در عالی‌ترین کیفیت ممکن هستیم، اما باید قبول کنیم که برخی از کارها با کیفیت خوب نیز قانع‌‌کننده هستند. نکته جالب‌توجه این‌که این مشکل فردی در حوزه استارت‌آپی نیز صدق می‌کند که یکی از عوامل شکست استارت‌آپ‌ها را رقم می‌زند. در نهایت، به این دو نکته مهم توجه داشته باشید: برخی موارد مجبور هستید عادات قدیمی، ایده‌های دور از دسترس، کارهای اجباری و.... را نادیده گرفته و کارهایی را که جزو اولویت‌های اصلی شما نیست، برون‌سپاری کرده و به افراد دیگر موکول کنید. زمانی که قرار است کار خودتان را انجام دهید، لزومی ندارد به فکر انجام کارهای دیگران باشید و در انتهای روز خود را به دلیل عدم انجام کارهایتان ملامت کنید. شاید اردیبهشت‌ماه زمان مناسبی برای تغییر و تحول این‌چنینی باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟