مراقب چشمان پنهان باشید
 چگونه کی‌لاگرهای پنهان شده روی کامپیوتر را حذف کنیم
کی‌لاگر (keylogger ) به نرم‌افزارهایی گفته می‌‌شود که کلیدهای فشرده‌شده بر روی صفحه کلید را ذخیره می‌‌کنند، به صورتی که می‌‌توان از این طریق اطلاعات تایپ شده توسط کاربران از قبیل رمزهای عبور آن‌ها را سرقت کرد. کی‌لاگرها یکی از متداولترین روشهای استفاده شده توسط هکرها برای شناسایی و به دست آوردن اطلاعات محرمانه در کامپیوتر است. تنها کافی است مجرم به دستگاه قربانی دسترسی پیدا کرده و کی‌لاگر را روی آن نصب کند. راز موفقیت این نوع از نرم افزار این است که بعد از نصب هیچ ردپایی برای شناسایی از خود به جا نمی‌گذارد و فعالیت خود را در پس زمینه و به دور از چشم کاربر انجام می‌دهد. اما از آنجا که کی‌لاگرها کار خود را کاملا در خفا و پنهانی انجام می‌دهند، شما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که آیا کامپیوتر شما به این بدافزار آلوده شده است یا خیر؟

همه ما در زمان کار با کامپیوتر کلمات را از طریق صفحه کلید وارد می‌کنیم که اطلاعات محرمانه و کلمات عبور هم بخشی از آنها است. وظیفه یک نرم افزار keylogger این است که کلیدهای فشرده شده روی صفحه کلید را ذخيره کند. این اطلاعات بعدا توسط هکر استخراج شده و برای نفوذ به حساب‌های شخصی و کامپیوتر شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از آنجا که کی‌لاگرها کار خود را کاملا در خفا و پنهانی انجام می‌دهند، شما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که آیا کامپیوتر شما به این بدافزار آلوده شده است یا خیر؟ و اگر یکی از آنها روی کامپیوتر شما نصب شده باشد چطور می‌توانید آن را حذف کنید؟ در این مقاله شما پاسخ این سوالات را پیدا خواهید کرد.

حذف کی‌لاگرهای مخفی شده روی کامپیوتر با استفاده از تنظیمات ویندوز

اگر شما از سیستم عامل ویندوز روی کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنید، ساده‌ترين راه برای حذف یک کی‌لاگر رفتن به کنترل پنل ویندوز و انتخاب گزینه Uninstall Program یا Add or Remove Program (با توجه به نسخه ویندوز) است. از طریق این بخش شما می‌توانید به تمام اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های نصب شده روی کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید. این فهرست را با دقت بررسی کنید و ببینید آیا برنامه‌ای در آن وجود دارد که از نظر شما کاملا ناشناخته و شبیه به یک بدافزار باشد؟ اگر موردی را پیدا کردید ابتدا نام آن را در اینترنت جستجو کنید تا از ناشناس بودن آن اطمینان حاصل کنید، سپس با راست کلیک کردن روی آن و انتخاب گزینه uninstall آن را حذف کنید. بعد از این کار بهتر است یک بار کامپیوتر را ری‌استارت کنید.

استفاده از ابزار SpyHunter

اگر حوصله یا فرصت سر زدن مداوم به فهرست اپلیکیشن‌های نصب شده روی کامپیوتر برای پیدا کردن اپلیکیشن‌های ناشناس را ندارید، این ابزار قدرتمند فرآيند کار را خودکارسازی کرده و کی‌لاگر پنهان را حذف خواهد کرد. تنها کاری که شما لازم است انجام دهید باز کردن این اپلیکیشن و کلیک روی دکمه Scan است. با این کار فرآیند جستجوی کی‌لاگر آغاز خواهد شد. بعد از پیدا شدن موارد احتمالی نیز می‌توانید آنها را از روی کامپیوتر خود پاک کنید.

پاکسازی رجیستری ویندوز

در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که انواع دیگری از کی‌لاگرها وجود دارند که رجیستری ویندوز را دستکاری می‌کنند. این نوع از بدافزار معمولا مدخل‌های جدیدی را به رجیستری اضافه می‌کند یا بعضی از آنها را تغییر می‌دهد. بنابراین حتی اگر کی‌لاگر را از روی کامپیوتر حذف کرده باشید باید رجیستری ویندوز را نیز پاکسازی کنید. توجه داشته باشید که به دلیل اهمیت تغییرات اعمال شده روی رجیستری و جلوگیری از صدمات احتمالی وارد شده به ویندوز حتما قبل از اعمال تغییرات در رجیستری از آن یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن CCleaner استفاده کنید.

مرحله 1. ابتدا CCleaner را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید. بعد از نصب و باز کردن این ابزار از گزينه‌های سمت چپ Registry را انتخاب کنید.

مرحله 2. بعد از کلیک روی دکمه Registry فرآیند اسکن آغاز شده و تمام مشکلات مربوط به رجیستری فهرست خواهد شد. حالا شما باید روی دکمه Fix Selected Issues کلیک کنید تا CCleaner مشکلات مربوط به رجیستری را برطرف کند.

مرحله 3. در این بخش از شما پرسیده می‌شود که آیا مایل هستید از تغییرات اعمال شده نسخه پشتیبان تهیه کنید. روی دکمه Yes کلیک کنید تا بعد از پشتیبان گیری فرآيند پاکسازی تکمیل شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟