این مهارت‌‌ها در عصر اینترنت نه‌تنها ضروری، بلکه حیاتی هستند.
مهارت‌های ضروری برای موفقیت در قرن بیست و یکم
مهارت‌های قرن 21 شامل توانایی‌ها و قابلیت‌هایی می‌شوند که ما و فرزندان‌مان امروز برای موفقیت در حرفه‌های آینده به آموزش آن‌ها نیاز دارند. این مقاله نگاهی خواهیم داشت به مهارت‌های قرن 21 و اهمیت آن‌ها و این‌که چگونه این مهارت‌ها به فرزندان ما کمک می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

مهارت‌های قرن 21 عبارتند از:
1. تفکر انتقادی
2. خلاقیت
3. همکاری
4. ارتباطات
5. سواد اطلاعاتی
6. سواد رسانه‌ای
7. سواد فناوری
8. انعطاف‌پذیری
9. رهبری
10.  ابتکار
11.  بهره‌وری
12. مهارت‌های اجتماعی
 

این مهارت‌ها به ما و دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا در بازارهای مدرن امروزی از قافله عقب نمانیم. هر مهارت در نحوه کمک به ساخت شخصیت کاری افراد منحصربه‌فرد ‌است، اما یک کیفیت در همه آن‌ها مشترک است: 

«همه آن‌ها در عصر اینترنت ضروری و حیاتی هستند.»
 
بد نیست نگاهی سریع و اجمالی به مرجع مهارت‌های قرن 21 بیندازید(شکل 1). این اینفوگرافی را به هر دانش‌آموزی با هر سنی نشان دهید.
مهارت‌های قرن 21 عبارتند از:

بررسی کلی هر دسته از مهارت‌ها

مهارت‌های قرن 21 در سه دسته کلی قرار می‌گیرند:
1. مهارت‌های یادگیری
2. مهارت‌های سوادآموزی
3. مهارت‌های زندگی
هر کدام از این دسته‌ها به یک بخش خاص از تجربه دیجیتال مربوط می‌شوند.
مهارت‌های یادگیری (4C): به دانش‌آموزان فرآیندهای ذهنی لازم را برای انطباق و بهبود محیط کاری جدید یاد می‌دهد. 
مهارت‌های سوادآموزی (IMT): بر چگونگی درک اصول، رسانه‎های مکتوب و فناوری مرتبط با آن‌ها توجه دارند و تأکید قوی بر تشخیص منابع قابل‌اعتماد و اطلاعات واقعی برای جداسازی آن‌ها از اطلاعات نادرستی که در فضای اینترنت پخش است از نکات مهم و قابل‌توجه است.
مهارت‌های زندگی (FLIPS): اجزای پنهان زندگی هر روز دانش‌آموزان را بررسی می‌کند. این اجزای پنهان بر دو کیفیت شخصی و حرفه‌ای آن‌ها تمرکز دارد.
تمام 12 مهارت قرن 21 که نقش مهمی در حرفه آینده دانش‌آموزان بازی می‌کنند، در سه دسته‌بندی کلی مهارت‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. 

مطلب پیشنهادی

 برترین شغل‌های حوزه کامپیوتر در سال‌های آینده
با 10 شغل برتر کامپیوتری آشنا شوید

نگاه دقیق‌تر به هر کدام از این دسته‌ها

مهارت‌های ضروری برای موفقیت در عصر اینترنت

دسته اول: مهارت‌های یادگیری (4C) 

این دسته با فاصله زیاد از دسته‌های دیگر محبوب‌تر است.
تفکر انتقادی: یافتن راهکار برای مشکلات
خلاقیت: تفکر خارج از جعبه یا چهارچوب
همکاری: با دیگران کار کردن
ارتباطات: صحبت با دیگران
بدون شک، تفکر انتقادی مهم‌ترین خصیصه برای افرادی است که در حوزه علوم بهداشت‌وسلامت کار می‌کنند. در حوزه کسب‌وکار نیز، تفکر انتقادی برای بهبود شرایط ضروری است. در واقع، مکانیزمی است که مشکلات را بیرون ریخته و آن‌ها را با سعی‌وتلاش مفید و پرثمر جایگزین می‌کند. این همان چیزی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در نبود مربی گره از مشکلات باز کنند. خلاقیت، به‌اندازه انطباق و سازگاری اهمیت دارد. این مهارت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم را از زوایای مختلف ببینند و همین مسئله باعث نوآوری می‌شود. نوآوری در هر زمینه‎ای کلید اصلی تطبیق‌پذیری و موفقیت کلی هر مجموعه‌ای است. همکاری به‌معنای تشویق دانش‌آموزان به کار در کنار یکدیگر است تا بتوانند با هم مصالحه کنند و با حل مشکلات به بهترین نتایج دست پیدا کنند. همکاری می‌تواند سخت‌ترین مفهوم موجود در بین چهار C باشد؛ اما وقتی به بالاترین درجه خود برسد، می‌تواند شرکت‌ها را از ورطه ورشکستگی نجات دهد. کلید اصلی همکاری تمایل و اشتیاق برای آن است. همه افراد باید برای قربانی کردن برخی از طرح‌ها و ایده‌های خود و سازگاری با دیگران آمادگی داشته باشند. این یعنی شناخت و درک مفهوم «هدف بزرگ‌تر» که در اینجا یعنی موفقیت کلی شرکت. و در آخر به ارتباطات می‌رسیم که تمام کیفیت‌های آموزشی را به هم پیوند می‌دهد. ارتباطات برای حفظ سوددهی هر شرکتی مورد نیاز است. دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که چگونه ایده‌ها و نظرات را به‌ بهترین شکل ممکن به دسته‌های مختلف شخصیتی انتقال دهند. این کار باعث از بین رفتن سردرگمی در محیط کار می‌شود. در نتیجه دانش‌آموزان به اعضای باارزش تیم‌ها، بخش‌ها و شرکت‌های خود تبدیل می‌شوند.
از سوی دیگر، ارتباطات مؤثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم در آمریکا است که به آن اهمیتی داده نمی‌شود. اما زمانی‌که کارمندان یک مجموعه ارتباطات ضعیفی داشته باشند، تمام پروژه پراکنده می‌شود. دانش‌آموزان بدون درک درست داشتن از ارتباطات مؤثر، از داشتن یک مهارت مهم در پیشرفت کاری غافل می‌شوند. اما چهار C تنها آغاز ماجرا است.

دسته دوم: مهارت‌های سوادآموزی (IMT)

هر کدام از مهارت‌های این دسته با یک بخش مختلف از درک دیجیتالی در ارتباط هستند.
سواد اطلاعاتی: دانستن اصول، آمار و داده‌ها
سواد رسانه‌ای: دانستن روش‌هایی که اطلاعات از طریق آن‌ها منتشر می‌شود.
سواد فناوری: دانستن مکانیزم‌هایی که زندگی در عصر اطلاعات را ممکن می‌کند.
سواد اطلاعاتی مهارت پایه و اساسی محسوب می‌شود و به دانش‌آموزان کمک می‌کند حقایق و واقعیت‌ها را یاد بگیرند، به‌خصوص داده‌هایی که در محیط آنلاین با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. مهم‌تر از آن، به دانش‌آموزان یاد می‌دهد که چگونه واقعیت‌ها را از تخیل جدا کنند. در عصری که اطلاعات نادرست فراوان است، پیدا کردن حقیقت در محیط آنلاین بسیار دشوار شده است. سواد رسانه‌ای تمرین شناخت روش‌های انتشار، منابع و همچنین قدرت تشخیص میزان اعتبار آن‌ها است. سواد رسانه‌ای به پیدا کردن حقیقت در دنیایی که از اطلاعات نادرست اشباع‌شده کمک می‌کند. دانش‌آموزان با استفاده از آن می‌توانند منابع قابل‌اعتماد اطلاعاتی را پیدا کنند و یاد بگیرند که کدام‌یک از آن‌ها را بپذیرند، مسئله‌ای که اهمیت زیادی دارد.
و در آخر، سواد فناوری که یک‌قدم فراتر رفته و به دانش‌آموزان درباره ماشین‌هایی که در عصر اطلاعات استفاده می‌شود، آموزش می‌دهد. با توجه به این‌که اهمیت کامپیوترها، برنامه‌نویسی کلاود و دستگاه‌های گوشی همراه در دنیا در حال افزایش است، جهان به افراد بیشتری برای دانستن این مفاهیم نیاز دارد. سواد فناوری به دانش‌آموزان اطلاعات رهبری، ‌پایه را در خصوص این‌که کدام گجت‌ها چه کارهایی را انجام می‌دهند، ارائه می‌کند. این درک و فهم باعث از بین رفتن حس سردرگمی آزاردهنده‌ای می‌شود که فناوری با خود به همراه دارد. سواد فناوری ابزار پرقدرتی است که دنیای امروز را به‌پیش می‌برد. در نتیجه، دانش‌آموزان بهتر و مؤثرتر از گذشته خود را با جهان امروز تطبیق می‌دهند و نقش مهمی در تحول و دگرگونی آن بازی می‌کنند. حتی ممکن است بتوانند آن را در آینده هدایت کنند.
اما آن‌ها برای داشتن تمام مهارت‌های قرن 21، به یادگیری دسته سوم نیاز دارند.
مهارت‌های ضروری برای موفقیت در عصر اینترنت

دسته سوم: مهارت‌های زندگی (FLIPS)

آخرین دسته به مهارت‌های زندگی یا FLIPS مربوط می‌شود. این مهارت‌ها به زندگی شخصی افراد مربوط می‌شود، اما زندگی حرفه‌ای نیز از آن جدا نیست.
انعطاف‌پذیری: در صورت نیاز جدا شدن از طرح‌ها و برنامه‌ها
رهبری: انگیزه دادن به تیم برای رسیدن به هدف
ابتکار عمل: آغاز پروژه‌ها، استراتژی‌ها و طرح‌ها با تکیه بر خود
بهره‌وری: حفظ بازده و کارآیی در عصر حواس‌پرتی‌ها
مهارت‌های اجتماعی: ملاقات و شبکه‌سازی با دیگران برای رسیدن به منفعت متقابل
انعطاف‌پذیری نمایش توانایی فرد در انطباق با شرایط در حال تغییر است. این ویژگی، یکی از چالشی‌ترین مهارت‌هایی است که دانش‌آموزان می‌توانند یاد بگیرند، زیرا مبتنی بر دو اصل است:
1. راه شما همیشه بهترین راه نیست.
2. وقتی اشتباه کردید باید متوجه شوید و به آن اعتراف کنید.
مهارت‌های ضروری برای موفقیت در عصر اینترنت
اما چنین چیزی برای بسیاری از دانش‌آموزان مشکل است. انعطاف‌پذیری نیازمند فروتنی دانش‌آموزان و پذیرش این نکته است که هنوز موارد زیادی برای یادگرفتن وجود دارد. رهبری، علاقه یک فرد برای هدف‌گذاری، هدایت یک تیم در مسیر مشخص و رسیدن به آن هدف‌ها با همکاری یکدیگر است. حتی کارمندان رده پایین هم به چند دلیل نیازمند مهارت‌های رهبری هستند. مهم‌ترین علت آن، توانایی این افراد در فهمیدن تصمیمات مدیران و رهبران کسب‌وکار است. اما موفقیت واقعی به ابتکار عمل هم احتیاج دارد، یعنی این‌که دانش‌آموزان خودشان باید شروع‌کننده باشند. قوه ابتکار عمل فقط به‌صورت ذاتی در تعداد کمی از افراد وجود دارد. اما دانش‌آموزان برای رسیدن به موفقیت کامل باید آن را یاد بگیرند. اما مهارت بهره‌وری توانایی دانش‌آموز برای انجام و تکمیل کارها در مدت‌زمان مناسب قابل توجه است. در کسب‌وکار به آن کارایی و بازدهی گفته می‌شود و هدف همه افراد انجام کارها در مدت‌زمان کمتر است. مهارت‌های اجتماعی برای ادامه موفقیت یک حرفه لازم و ضروری هستند. کسب‌وکار معمولا از طریق ارتباط بین فرد با اطرافیانش انجام می‌شود. مفهوم شبکه‌سازی در بعضی از صنایع اهمیت بیشتری دارد. 
مهارت‌های ضروری برای موفقیت در عصر اینترنت

چه تقاضاهایی برای مهارت‌های قرن 21 وجود دارد؟

مهارت‌های قرن 21 همیشه مهم بوده‌اند، اما در دنیای امروز که سرعت آن هر روز بیشتر از گذشته می‌شود، این مهارت‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. تمام این مهارت‌ها به یک نکته اصلی برمی‌گردند:
«توانایی فرد در انجام کار یا تطبیق با تغییرات.»
زیرا صنعت این قابلیت را دارد تا در لحظه تغییر کند. در این دوران صنایع دائم با ایده‌ها و طرح‌های جدیدی دگرگون می‌شوند و آن‌هایی که هنوز تغییر نکرده‌اند، هم در امان نیستند. زمان تغییر آن‌ها هم فرا می‌رسد.
در نتیجه، دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که چگونه این تغییرات را هدایت کنند یا حداقل چگونه به آن‌ها واکنش نشان دهند. در غیر این صورت، از قافله جا می‌مانند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟