سی شارپ چیست؟
زبان برنامه نویسی سی شارپ چه قابلیت‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد
سی شارپ یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که امکان ساخت طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی با استفاده از این زبان وجود دارد. به همین دلیل است که کارشناسان پیش بینی کرده‌اند در سال‌های آتی بر تعداد برنامه‌نویسان علاقه‌مند به این زبان افزوده خواه شد.

چارچوب چیست؟

فریم‌ورک یا چارچوب مجموعه‌ای از واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی و کتابخانه‌ای از کدهای به اشتراک قرار گرفته است که توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام توسعه‌ برنامه‌ها آن را فراخوانی کنند و مجبور نخواهند بود از ابتدا کدنویسی کنند. کتابخانه‌ کدهای به اشتراک گذاشته‌شده در چارچوب دات‌نت FCL مخفف Framework Class Library نام دارد.

چارچوب دات‌نت به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد از متدهای توسعه (Extension Methods)  استفاده کنند. به بیان دقیق‌تر، به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهند تا متدهای جدیدی را به متدهای فعلی اضافه کند. متدهای اضافه شده به صورت ایستا هستند. در برخی از مواقع، زمانی که هدف افزودن یک متد به متدهای فعلی باشد، به طوری که اجازه تغییر کلاس مربوطه وجود نداشته باشد، می‌توان یک کلاس ایستای جدید ساخت که شامل متدهای جدید است. زمانی که متدهای توسعه یافته تعریف شدند، با پیوند این کلاس جدید به کلاس موجود، می‌توان مشاهده کرد که کلاس مورد نظر به آن اضافه شده است.

سی شارپ چیست؟

زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ را مایکروسافت در قالب بخشی از محیط برنامه‌نویسی دات‌نت (NET.) طراحی کرد. البته، به اعتقاد برخی از کارشناسان به منظور کنار زدن زبان برنامه‌نویسی جاوا اینکار را انجام داده است. زبان سی‌شارپ، شبیه به زبان‌های دیگری مثل سی‌پلاس‌پلاس، پایتون، جاوا و.... یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است که می‌تواند برای ساخت برنامه‌های کاربردی مختلف استفاده شود.

بد نیست بدانید که برنامه‌نویسی سی‌شارپ موفق به دریافت گواهینامه تایید کیفیت از سازمان بین‌المللی استاندارد ایزو (International Standard Organization) شده است. علاوه بر این، با هدف پیاده‌سازی زیرساخت زبان مشترک CLI مخفف  (Common Language Infrastructure) توسعه پیدا کرده است. لازم به توضیح است که CLU محیط اجرایی است که شامل کدهای برنامه‌نویسی و پیکربندی‌های اجرایی آن‌ها است.

زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، همانند زبان‌های پر کاربردی مثل سی‌پلاس‌پلاس یک زبان شی‌گرا به شمار می‌رود. البته در مقایسه با زبان‌های دیگری مثل پایتون، شی‌گرایی سطح بالاتری را ارائه می‌کند.

همان‌گونه که اشاره شد، سی شارپ یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و کاربردی است. این زبان برنامه نویسی، قواعد و کلمات کلیدی مخصوص به خود مثل کلاس، فضای اسمی، کلمه کلیدی return، آکولادهای باز و بسته، کلاس‌ها و اشیایی را دارد که همگی در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند.

برعکس زبان‌های برنامه‌نویسی همه منظوره‌ای مثل پایتون و نمونه‌های مشابه، سی‌شارپ از کامپایلر برای اجرای کدها استفاده می‌کند. از این‌رو، کدها یک‌بار ارزیابی می‌شوند و اگر خطایی وجود نداشته باشد، برنامه اجرا می‌شود. علاوه بر این، سی‌شارپ از نوع‌های داده‌ای ایستا استفاده می‌کند. در نتیجه، هنگام کدنویسی با سی‌شارپ، باید نوع داده‌ای متغیرها مشخص می‌شود و اگر نوع داده‌ای متغیرها با مقادیر تخصیص داده شده به آن‌ها یکسان نباشند کامپایلر پیغام خطایی نشان داده می‌دهد. به همین دلیل، اگر برای توسعه برنامه کاربردی، نیاز به یک زبان برنامه‌نویسی دارید که از نوع‌دهی ایستا پشتیبانی کند، سی شارپ گزینه درستی است.

زبان سی‌شارپ، از زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا و قدرتمند است که از ساختارهای رایج زبان سی‌پلاس‌پلاس به بهترین شکل الگوبرداری کرده است. البته به ‌نسبت سی، یک زبان برنامه‌نویسی مدرن‌تر است. علاوه بر این، به لطف ترکیب نحوی ساده‌ای دارد که یادگیری آن سخت نیست. همچنین، زبان سی‌شارپ وجوه اشتراک زیادی با زبان جاوا دارد. کدهای نوشته شده به زبان سی‌شارپ را به راحتی می‌توان روی پلتقرم‌ها و سیستم‌های مختلف اجرا کرد.

مطلب پیشنهادی

در هنگام استخدام یک توسعه‌دهنده سی‌شارپ به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

همین مسئله باعث شده تا ساختار پایه یک برنامه نوشته شده به زبان سی‌شارپ، شباهت زیادی به کدهای جاوا و سی‌پلاس‌پلاس داشته باشد. شالوده زیربنایی برنامه‌های این زبان شبیه به زبان جاوا و سی‌پلاس‌پلاس مبتنی بر فضای اسمی (Namespace)، تعریف کلاس (Class) و تابع main است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کاربردی زبان سی‌شارپ، یکپارچگی کامل آن با چارچوب دات‌نت است. به همین دلیل، اگر در نظر داشته باشید از کتاب‌خانه‌های چارچوب دات‌نت برای توسعه اپلیکیشن‌ها استفاده کنید، سی شارپ اجازه انجام این‌کار را به ساده‌ترین شکل می‌دهد.

زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ چه قابلیت‌هایی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد؟

به طور کلی، اگر روی یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ سرمایه‌گذاری کنید به مزایای خوبی دست پیدا خواهید کرد که از آن جمله به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • زبان برنامه نویسی سی‌ شارپ، به طور کامل با چارچوب دات‌نت ادغام شده است، در نتیجه اگر قصد ساخت برنامه‌های کاربردی برای ویندوز را را دارید، این کار به ساده‌ترین شکل قابل انجام است.
  • زبان سی‌ شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و ساخت‌یافته به شمار می‌رود، به این معنی که بخش عمده‌ای از وظایف مربوط به برنامه‌نویسی را این زبان مدیریت می‌کند.
  • زبان سی‌شارپ، گلچینی از ویژگی‌های شیءگرا زبان‌های جاوا و سی‌پلا‌پلاس را گردآوری کرده و در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده است. اگر تجربه کار با جاوا یا سی‌پلاس‌پلاس را دارید، فرآیند یادگیری این زبان و استفاده از کتا‌ب‌خانه‌های کاربردی و گسترده دات‌نت تنها با صرف چند ماه یا کمتر امکان‌پذیر است.
  • زبان سی‌شارپ توسط کتابخانه استاندارد قدرتمندی پشتیبانی می‌شود که اجازه ساخت انواع مختلفی از برنامه‌ها را می‌دهد.
  • زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ از مکانیزم مدیریت حافظه (Garbage Collection) استفاده می‌کند، از این‌رو، نگرانی خاصی در خصوص حذف نشدن اشیایی که برنامه از آ‌ن‌ها استفاده نمی‌کند وجود ندارد و این محیط زمان اجرا است که بر همه چیز کنترل دارد.
  • فرآیند کدنویسی برنامه‌های کاربردی با سی‌شارپ ساده است. علاوه بر این، دستوراتی که به این زبان نوشته می‌شوند بالاترین سطح از مقیاس‌پذیری را ارائه می‌کنند.
  • یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کاربردی سی‌شارپ، عدم اجرای نوع‌های داده‌ای غیر ایمن است. به بیان دقیق‌تر، در فرآیند ارزیابی کدهای نوشته شده به زبان سی‌شارپ و فرایند تبدیل نوع، مقدار متغیرها به نوع‌های داده‌ای غیرمجاز تبدیل ‌می‌شوند که کامپایلر اجازه اجرای کدها را نمی‌دهد.
  • سرعت کامپایل کدهای سی‌شارپ زیاد است و در نتیجه برنامه‌های نهایی نوشته شده به سرعت اجرا می‌شوند. با توجه به این‌که برنامه‌نویسان، توانایی تعریف نوع‌های اشاره‌گر (Pointer Types) را ندارند، کدهای سی‌شارپ ایمن‌تر از کدهای زبان سی یا سی‌پلاس‌پلاس هستند. 
  • در مجموع باید بگوییم اگر قصد کدنویسی و ساخت برنامه‌های کاربردی برای ویندوز را دارید، زبان سی‌شارپ، گزینه ایده‌آلی است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟