اثرگذاری Node.Js روی جاوااسکریپت سمت سرور
خالق Node.js به شما می‌گوید چرا Node.js تا به این اندازه محبوب شده است؟
با ورود Node.JS، جاوااسکریپت سمت سرور به یکی از مهم‌ترین زبان‌های توسعه وب، کانتینر و کلاود تبدیل شده است.

در گذشته‌ای نه چندان دور، این ایده که جاوااسکریپت می‌تواند به زبان سمت سرور تبدیل شود کمی خنده‌دار به نظر می‌رسید. اما به لطف Node.js، جاوااسکریپت به یکی از مهم‌ترین زبان‌های توسعه وب و همچنین به یکی از ارکان اصلی پلتفرم در قالب سرویس (PaaS) تبدیل شد. Cloud Foundry یکی از بهترین نمونه‌های حال حاضر است.

 با استناد به جدیدترین نظرسنجی انجام شده از سوی سایت Stack Overflow که نزدیک به 64 هزار توسعه‌دهنده در آن حضور داشتند، Node.Js یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین چهارچوب‌های توسعه نزد برنامه‌نویسان شناخته شد. مارک هینکل، مدیر اجرایی بنیاد Node.JS که زیرشاخه‌ای از بنیاد لینوکس است، در این ارتباط گفته است: «با توجه به این‌که بیش از 8 میلیون نمونه آنلاین از Node.JS وجود دارد، جای تعجبی نیست که مشاهده می‌کنیم نزدیک به سه چهارم از کاربران در نظر دارند تا یک سال آینده از Node.JS به شکل گسترده‌تری در کارهای خود استفاده کنند.»

چرا Node.Js تا به این اندازه فراگیر شده است؟

در جواب این پرسش باید بگوییم، این زیرساخت به منظور بهبود بهره‌وری توسعه‌دهندگان، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد برنامه‌های کاربردی خلق شد. همچنین به لحاظ تجاری نیز بازار مربوط به Node.js در حال بزرگ‌تر شدن است. هینکل در این خصوص می‌گوید: «Node.js از یک سکوی برنامه‌های کاربردی فراتر رفته و در حال حاضر به منظور آزمایش سریع اطلاعات سازمانی، مدرن‌سازی برنامه‌های کاربردی و راه‌حل‌های اینترنت اشیا به کار گرفته می‌شود. همچنین میزان به‌کارگیری Node.js در زمینه دوآپس و همچنین موبایل نیز در حال افزایش است. مهم‌تر آن‌که کاربرد Node.js به فراتر از کانتینرها و برنامه‌های کاربردی ابری بسط پیدا کرده و به بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه‌ها و چهارچوب‌های پیش‌رو، توازون بارگذاری، سیستم‌های پیام‌رسان و ..... نیز رسیده است.»

Node.js چیست؟

Node.js به زبان ساده یک محیط زمان اجرای جاوااسکریپت بوده که روی موتور Chrome’s V7 javascript ساخته شده است. Node.js از یک الگوی ورودی/خروجی غیرمسدود کننده رویدادمحور با هدف چالاک بودن و کارآمد بودن در ارتباط با برنامه‌های سمت سرور استفاده می‌کند. Npm اکوسیستم بسته Node.js یکی از بزرگ‌ترین مجموعه کتابخانه‌های متن‌باز حال حاضر جهان است. رین داهل، سازنده Node.js می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مزایای Node.js این است که درخواست‌های ورودی را به‌طور مرتب و بلادرنگ و بدون انتظار برای دریافت پاسخ پردازش می‌کند.» با این وجود تعدادی از منتقدان Node.js بر این باور هستند که تنها یک فرآیند قادر است مصرف کامل چرخه پردازنده را در برنامه‌های کاربردی خراب کند. اما در مقابل طرفداران می‌گویند، فرآیندهای کوچک Node.js به مصرف بیش از اندازه پردازنده نیازی ندارند. در عمل Node.js عملکرد خوبی دارد. موفقیت Cloud Foundry نیز باعث رشد چشم‌گیر Node.js شده است. به‌طوری که حتا مایکروسافت نیز در سال 2011 به جمع طرفداران Node.js پیوست.

در مجموع باید بگوییم Node.js در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از زبان‌های مهم توسعه کسب‌وکار تبدیل خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص Node.js پیشنهاد می‌کنیم عضو خبرنامه اجتماعی بنیاد Node.Js شوید. بنیاد Node.js در تاریخ 4 تا 6 اکتبر کنفرانس سالانه Node.js را در ونکورر کانادا برگزار خواهد کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟