26/12/1402 - 15:34
راهکارهای بکاپ گیری برای مقابله با حملات رمزگذاری مخرب
بکاپ گیری یکی از راهکارهای مهم برای محافظت از داده‌ها در برابر حملات رمزگذاری مخرب است. کارآمدترین ابزاری که برای مقابله با حملات باج‌افزاری در اختیار ما قرار دارد، تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های مهم است. این راهکار اجازه می‌دهد در صورتی که دستگاهی مثل سرور یا استوریج در معرض حمله رمزگذاری قرار گرفت، قادر به بازیابی اطلاعات باشید و مجبور نشوید به هکرها بابت دسترسی به اطلاعات باج پرداخت کنید. راهکارهای مختلفی برای مقابله با این حمله وجود دارد که در ادامه برخی از این راهکارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1606683296_1_0.gif

 اولین مورد بکاپ‌گیری منظم است. ساخت نسخه پشتیبان از داده‌های مهم به شکل منظم و منطبق بر برنامه به شما اجازه می‌دهد به مقابله با حملات بدافزاری بپردازید. روش‌های مختلفی برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات وجود دارد که گزینه مناسب را باید مطابق با استراتژی‌های تجاری انتخاب کنید. راهکار کارآمد دیگر، بکاپ‌گیری در مکان‌هایی خارج از سایت است. پیشنهاد می‌شود برای مقابله با حملات رمزگذاری مخرب، نسخه‌های پشتیبان اطلاعات را در یک مکان خارجی، مثل یک سرویس ابری نگه‌داری کنید. سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مثل Google Drive، Dropbox یا OneDrive مکان مناسبی برای اطلاعات با حجم کم هستند. البته، اگر اطلاعات حساسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات سرویس‌دهندگان ایرانی استفاده کنید. 

نکته مهمی که متاسفانه برخی از کارشناسان شبکه و امنیت نسبت به آن کم دقت هستند، رمزگذاری نسخه‌های پشتیبان است. برای افزایش امنیت نسخه‌های پشتیبان، بهتر است با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری قوی مثل AES، به رمزنگاری آن‌ها بپردازید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید یک لایه دفاعی محکم‌تر پیرامون فایل‌های خود قرار دهید و در صورت ذخیره‌سازی در سرویس‌های خارجی، مطمئن شوید که افراد غیرمجاز به فایل‌های‌تان دسترسی نخواهند داشت. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که هنگامی که نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات آماده کردید، آن‌ها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید در صورت وقوع حمله، مشکلی از بابت بازیابی داده‌ها وجود ندارد.

یک راهکار عالی برای مقابله با حملات باج‌افزاری ساخت نسخه‌های پشتیبان چندگانه است. هکرها می‌دانند که شرکت‌ها از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند و بنابراین سعی می‌کنند، نسخه‌های پشتیبان را پیدا کرده و اطلاعات آن‌ها را غیر قابل دسترس کنند. برای حل این مشکل، پیشنهاد می‌شود چند نسخه پشتیبان از اطلاعات آماده کنید و آن‌ها را در مکان‌های مختلف ذخیره کنید. این استراتژی ساده نقش مهمی در بازیابی از فاجعه دارد.

همان‌گونه که اشاره کردیم، ابر یک راهکار قدرتمند برای مقابله با حملات باج‌افزاری و بدافزاری است. سرویس‌های بکاپ‌گیری مبتنی بر ابر مثل Backblaze، Carbonite و CrashPlan به طور خودکار نسخه پشتیبان از داده‌های شما تهیه کرده و در سرورهای ابری ذخیره می‌کنند تا به این شکل امنیت بالایی را برای داده‌های شما فراهم می‌کنند. بهتر است بکاپ‌های خود را جدا از سیستم اصلی نگهداری کنید تا در صورت حمله، داده‌های پشتیبان نیز تحت تاثیر قرار نگیرند. می‌توانید از درایوهای جداگانه، سرورهای داخلی یا سرویس‌های ذخیره سازی خارجی استفاده کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که نرم‌افزارها و سیستم عامل شما به‌روز هستند. بروزرسانی‌ها معمولا شامل وصله‌های امنیتی هستند که می‌توانند در مقابل حملات رمزگذاری مخرب از سیستم محافظت کنند.

استراتژی کلیدی و مهم دیگری که نباید از آن غافل شوید، آموزش کاربران است. آموزش کاربران درباره اهمیت بکاپ گیری و روش‌های صحیح استفاده از آن نقش مهمی در افزایش امنیت داده‌ها دارد. آن‌ها را آگاه سازید که باید از اطلاعات مهم سیستم‌شان به شکل مستمر نسخه‌های پشتیبان تهیه کرده و در مکان مطمئنی ذخیره‌سازی کنند و از روش‌های امن برای نگهداری و رمزگذاری آن‌ها استفاده کنند.

حفاظت از داده‌ها در مقابل تهدیدات رمزگذاری مخرب

حفاظت از داده‌ها در مقابل تهدیدات رمزگذاری مخرب می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. راهکارهای مختلفی برای حفاظت از داده‌ها در برابر این تهدیدات وجود دارند. اولین مورد استفاده از نرم‌افزارهای ضدویروسی و ضد بدافزاری است. نرم‌افزارهای ضدویروس و ضد بدافزار می‌توانند در شناسایی و مسدود کردن برنامه‌ها و فایل‌های مخرب که ممکن است داده‌های شما را رمزگذاری کنند، مفید باشد.

همچنین، به‌روزرسانی سفت‌افزار تجهیزات زیرساختی مثل سوییچ‌ها، روترها و غیره باعث می‌شود تا آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده وصله شوند. مطمئن شوید که سیستم عامل، نرم‌افزارهای کاربردی نصب شده روی سرور و سفت‌افزارها به‌روز هستند و تا حد امکان از نرم‌افزارها یا درایورهای قدیمی استفاده نشده است. یکی از اقدامات امنیتی مناسبی در این زمینه، نصب فایروال‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است که می‌توانند به شما کمک کنند تا فعالیت‌های شبکه را کنترل کرده و ترافیک مشکوک را مسدود کنید. این کار می‌تواند از بروز حملات رمزگذاری مخرب جلوگیری کند. استراتژی موثر دیگر در این زمینه محدود کردن دسترسی است. محدود کردن دسترسی به داده‌ها و منابع مهم می‌تواند در پیشگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یا شکل‌گیری حملات رمزگذاری مخرب مفید باشد. استفاده از سیستم‌های مدیریت دسترسی و اعطای مجوزهای مناسب به کاربران می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد. با توجه به نقش بالای خطای انسانی در شکل‌گیری حملات بدافزاری و باج‌افزاری، باید یکبار دیگر تکرار کنیم که آموزش کاربران اهمیت زیادی دارد. آموزش کاربران درباره روش‌های مطمئن بکاپ‌گیری، استفاده از رمزنگاری قوی، عدم باز کردن فایل‌های مشکوک و رفتارهای غیرمعمول و به‌روزرسانی سیستم‌ها و نرم‌افزارها شانس هکرها برای نفوذ به زیرساخت‌ها را به کمترین میزان ممکن می‌رساند. در صورتی که اطلاعات دقیقی در ارتباط با حملات بدافزاری ندارید، کارآمدترین راهکاری که در اختیارتان قرار دارد مشورت با متخصصان امنیت اطلاعات است که قادر هستند یک استراتژی مناسب برای حفاظت از داده‌ها در برابر تهدیدات رمزگذاری مخرب برای شما تدوین کنند.

بهترین روش‌های بکاپ گیری از سرور

برای بکاپ گیری از سرور، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برخی از بهترین روش‌های بکاپ گیری از سرور به شرح زیر است:

  • بکاپ گیری روزانه/هفتگی/ماهانه: بر مبنای این روش، می‌توانید بکاپ‌های منظم و مداوم از داده‌های سرور ایجاد کنید. می‌توانید بکاپ را روزانه، هفتگی یا ماهانه بگیرید، بسته به حجم و اهمیت داده‌ها و همچنین نیازهای کسب و کار.
  • بکاپ گیری از طریق دستگاه‌های ذخیره سازی خارجی: می‌توانید از دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی مانند هارد اکسترنال، استوریج‌ها یا سرویس‌های ابری استفاده کنید تا بکاپ‌های خود را در محلی جداگانه و ایمن ذخیره کنید. این روش امکان بازیابی سریع داده‌ها را فراهم می‌کند و در صورت خرابی سرور اصلی، اجازه می‌دهد به نسخه مطمئنی از داده‌هایتان دسترسی داشته باشید. یک گزینه کارآمد در این زمینه تیپ استوریج‌های اچ پی است که در مدل‌های مختلف به شرکت‌ها اجازه می‌دهند از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت تیپ استوریج اچ پی، با مشاوران شرکت نتسا تماس حاصل فرمایید.
  • بکاپ گیری به صورت آنلاین: می‌توانید از سرویس‌های بکاپ گیری آنلاین استفاده کنید که امکان ذخیره سازی و مدیریت بکاپ‌ها در سرورهای ابری را فراهم می‌کنند. این روش به شما اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را در محیط امن داشته باشید و از هر مکانی که دسترسی به اینترنت دارید، فرآیند بازیابی را انجام دهید.
  • بکاپ گیری به صورت ترکیبی: می‌توانید از ترکیب چند روش بکاپ گیری استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بکاپ‌های روزانه را در دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی ایجاد کنید و در عین حال بکاپ‌های هفتگی یا ماهانه را در سرویس‌های بکاپ گیری آنلاین ذخیره کنید. این روش امکان بازیابی سریع و همزمانی از طریق بکاپ‌های محلی و آنلاین را فراهم می‌کند. اصل مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کنید این است که پس از ساخت بکاپ‌ها، مطمئن شوید که می‌توانید داده‌ها را بازیابی کنید.
  • استفاده از ابزارهای بکاپ گیری سرور: برخی از سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های سرور دارای ابزارهای بکاپ گیری داخلی هستند که می‌توانید از آنها برای بکاپ گیری استفاده کنید. این ابزارها معمولا امکان تنظیم زمانبندی بکاپ گیری منظم و تعیین مسیر ذخیره‌سازی بکاپ را فراهم می‌کنند.
  • استفاده از نرم‌افزارهای بکاپ گیری تخصصی: با استفاده از نرم‌افزارهای بکاپ گیری تخصصی، می‌توانید بکاپ گیری خودکار و همزمان را ایجاد کنید. این نرم‌افزارها امکان تهیه بکاپ‌های افزایشی، تفاضلی یا کامل را فراهم می‌کنند.

ایسوس

نظر شما چیست؟