چه اشخاص یا نهادهایی در حال ساخت متاورس هستند و چگونه وارد Metaverse  می‌شویم؟
در حالی که برخی رسانه‌ها به این نکته اشاره دارند که هیچ قانونی بر متاورس حاکم نیست، اما واقعیت این است که برخی شرکت‌ها در این زمینه تعهداتی دارند که به آن‌ها پایبند هستند. با این‌حال، کاربران و افراد علاقه‌مند به ورود به این دنیا، به راهنمایی‌ها و مستندات دقیقی نیاز دارند تا باید‌ها و نبایدها را به درستی شرح دهند. در بلندمدت با ادغام دنیای مجازی و واقعی، با رشد فزاینده تقاضا برای محافظت از داده‌ها، حریم خصوصی، قوانین تبلیغاتی و اطمینان از ایمن بودن دارایی‌های مالکیت معنوی شرکت‌های تجاری روبرو خواهیم بود. برای سال‌های آینده، وکلا و قانون‌گذاران با این چالش روبرو می‌شوند که مطمئن شوند قوانین دنیای واقعی به‌درستی در دنیای مجازی ترجمه شده‌اند.

پدیدآورنده متاورس کیست؟

متاورس توسط چه فرد یا نهادی ساخته می‌شود؟ صنعت بازی یکی از بهترین نمونه‌های استفاده از متاورس در تجارت امروزی است. دورنمایی که از وضعیت فعلی Metaverse مشاهده می‌کنیم بیان‌گر این موضوع است که نحوه تعامل مردم با دنیای دیجیتال و دنیای واقعی از طریق بازی‌هایی مانند Fortnite و Roblox تا چه اندازه تغییر پیدا کرده است. بنابراین صنعت بازی را باید یکی از بزرگ‌ترین نهادهایی توصیف کنیم که در خط مقدام نوآوری و رشد این فناوری نقش دارد. به عنوان مثال، بازی Roblox را در نظر بگیرید که در مارس 2021 به شکل عمومی در اختیار کاربران قرار گرفت و تا حد زیادی به جاه‌طلبی‌های شرکت سازنده و قبول Metaverse در آینده شرکت سازنده اشاره دارد. Roblox، یک پلت‌فرم یا به عبارت دقیق‌تر بازی آنلاینی است که روی تجربه مشترک گیمرها متمرکز است. این پلتفرم به‌اندازه‌ای برای ورود به دنیای متاورس مصمم است که حتا اقتصاد مبتنی بر واحد پولی خود که Robux نام دارد را ایجاد کرده است. بنیان‌گذاران Second Life و Linden Labs نیز ارز خود را توسعه دادند و تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به رقبا در این زمینه داشته‌اند.

در این شرایط، تجربه کاربری یکی از عوامل کلیدی در موفقیت متاورس است. نکته‌ای که باید درباره واژه متاورس بدانید، معنای لغوی آن است. پیشوند «متا» به معنای فراتر و پسوند ورس به‌معنای جهان است که ترکیب این دو واژه با یکدیگر به فراجهانی اشاره دارد که دنیایی موازی با دنیای واقعی را کلید می‌زند. منتقدان بر این باورند که چند عنصر کلیدی باید وجود داشته باشد تا متاورس بتواند پتانسیل کامل خود از بالقوه به بالفعل تبدیل کند. از جمله این عناصر کلیدی به موارد زیر باید اشاره کرد:

ماندگاری (Persistence)

توانایی ارائه تجربیات زنده و همزمان (The ability to give live, synchronous experiences)

قابلیت همکاری (Interoperability)

ارزش‌آفرینی (Value creation)

مالک متاورس چه فرد یا نهادی خواهد بود؟

انتظار می‌رود در چند سال آینده بسیاری از سهام‌د‌اران (افراد، شرکت‌های تجاری و ‌ولت ها) در ایجاد و بهره‌برداری از متاورس مشارکت فعالی داشته باشند که کاملا منطقی است. ایجاد جامعه‌ای از سهام‌داران در Metaverse مانند اینترنت فعلی، برای فناوری‌های جدید، مشاغل، خدمات، تولیدکنندگان محتوا، استانداردها و پروتکل‌ها، قوانین و موارد دیگر ضروری است.

هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت و Oculus VR شرکت متا و همچنین سرمایه‌گذاری قابل توجه یونیتی در فناوری دیجیتال دوقلو، همگی به این واقعیت اشاره دارند که بسیاری از غول‌های صنعت فناوری مثل مایکروسافت، متا و یونیتی تقریباً به‌طور قطع در توسعه Metaverse نقش کلیدی خواهند داشت.

در مقطع فعلی، هیچ اتفاق نظری در مورد نحوه کارکرد، چه کسی آن‌را توسعه خواهد داد یا چه کسی (اگر فرد باشد) مالک آن خواهد کرد، وجود ندارد.

با این حال، اجماع گسترده تنها بر این موضوع تاکید دارد که متاورس وجود خواهد داشت و زاییده تصورات یک فرد یا شرکت خاص نخواهد بود.

مهم نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد، یک موضوع کاملا روشن است: Metaverse به مرور زمان با تکامل قابلیت‌ها و هم‌افزایی فناوری‌های مختلف با یکدیگر گسترش خواهد یافت.

متاورس و واقعیت مجازی

شاید در زمان نگارش این مقاله با خواندن مقالات مختلف در ارتباط با Metaverse تصویری کلی از این جهان به‌دست آورید و ممکن است این‌گونه تصور کنید که شباهت زیادی میان متاورس و واقعیت مجازی وجود دارد، اما در این‌جا تفاوت‌های اساسی وجود دارد.

برخلاف واقعیت مجازی، Metaverse به خوبی تعریف نشده است.

با وجود این‌که واقعیت مجازی به خوبی درک شده است، متاورس هنوز کمی رازآلود است.

زاکربرگ، مدیر عامل متا، متاورس را به عنوان "اینترنت تجسم یافته که به جای تماشای صرف محتوا، در آن مشارکت‌کننده هستید" توصیف می‌کند.

در نقطه مقابل، مایکروسافت آن‌را "یک محیط دیجیتال دائمی پر از دوقلوهای دیجیتالی از افراد، مکان ها و اشیاء" می‌نامد.

اگر این توصیفات را با آن‌چه در مورد واقعیت مجازی می‌دانیم مقایسه کنیم، متوجه تناقضات زیادی می‌شویم. این تناقضات دو علت دارد، اما آن‌که هیچ‌‌کس حتا شرکت‌های فناوری اطلاعات تعریف قطعی و واحدی در این زمینه ندارند یا دوم این‌که همه شرکت‌ها در پشت صحنه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که به‌تدریج اطلاعات کلیدی در اختیار مردم قرار دهند.

برای فیس‌بوک، تغییر نام تجاری یکی از جنبه‌های ضروری ایجاد یک «متاورس» بود. برای انعکاس بهتر کار خود، نام جدیدی را انتخاب کرد. با این حال، این موضوع به هیچ وجه تنها توضیح قابل تصور نیست. یکی از دلایل انجام این‌کار مشکلاتی است که فیس‌بوک در چند سال گذشته با آن‌ها روبرو بود.

ممکن است برخی استدلال کنند که Metaverse صرفاً تعبیری برای پیشرفت‌های فناوری جدید در زیرساخت اینترنتی فعلی است. با این‌حال، حقیقت مهمی که وجود دارد این است که فیس‌بوک مالک همه فناوری‌هایی نیست که کاربرانش از آن استفاده می‌کنند.

یکی از چالش‌های بزرگ در این زمینه است که که چه کسی قادر است تعریف واحدی برای متاورس ارائه کند.

Oculus Rift متعلق به فیس‌بوک است که به‌طور قابل توجهی بر واقعیت مجازی تأثیر می‌گذارد، اما بازیگران متعددی در این صنعت وجود دارد که یک چنین سخت‌افزارهایی را ارائه می‌کنند و فیس‌بوک یکی از آن‌ها است.

فیس‌بوک تنها شرکتی نیست که به‌دنبال معنا بخشیدن کامل به متاورس است. Microsoft Mesh یک نمونه معاصر از پلتفرم واقعیت ترکیبی مایکروسافت است که با Metaverse و معانی متعدد آن قابل مقایسه است. همان‌طور که بیانیه اخیر فیس‌بوک نشان می‌دهد، آن‌ها به پیاده‌سازی سریع‌تر Metaverse کمک می‌‌کنند و در نظر ندارند چیزی را از پایه پیاده‌سازی کنند.

این بدان معناست که متاورس بسیار بزرگتر از آن چیزی است که هر شرکتی بتواند آن‌را مدیریت کند، مانند واقعیت مجازی.

یک دنیای مجازی مشترک در متاورس وجود دارد

کاربران برای اتصال به متاورس نیازمند یک نقطه مجازی مشترک هستند که این نقطه ورود اینترنت است. لازم به ذکر است که این قابلیت از قبل در هدست‌های VR تعبیه شده است. بنابراین اگر بگوییم که قلمرو مجازی Metaverse بسیار شبیه برنامه‌های واقعیت مجازی موجود است، اغراق نکرده‌ایم، زیرا از آواتارهای شخصی برای شناسایی و مشارکت در محیط‌های مجازی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، NFTها برای خرید یا ساخت توسط کاربران در دسترس خواهند بود. از سوی دیگر، متاورس به‌نظر می‌رسد که برخلاف دنیای مجازی موجود، به کل اینترنت دسترسی خواهد داشت.

واقعیت مجازی اجازه دسترسی به Metaverse را می‌دهد

برخی بر این باور هستند که برای تجربه Metaverse به هدست VR نیاز ندارید و بسیاری از بخش‌های این سرویس از طریق هدست‌های عادی در دسترس خواهد بود. با این‌حال، اطلاعاتی که اکنون در اختیار داریم نشان می‌دهند که یک هدست یا عینک پیشرفته از ملزومات اصلی است. در آینده، هدست‌های واقعیت مجازی (VR) ممکن است برای کارهایی که در حال حاضر روی گوشی‌های هوشمند انجام می‌شوند، استفاده شوند. اگر Metaverse فیس‌بوک به اندازه‌ای که انتظار می‌رود محبوب شود، VR ممکن است به یک محصول خاص تبدیل شود.

VR تنها وسیله دسترسی به Metaverse نخواهد بود

متاورس به واقعیت مجازی محدود نخواهد شد. در نتیجه، از طریق دستگاه‌های واقعیت افزوده و هر دستگاه دیگری که اکنون برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنید قادر به دسترسی به متاورس هسیتد.

هنگامی که با واقعیت مجازی ترکیب می‌شود، دسترسی به طیف گسترده‌ای از امکانات جدید را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، Metaverse را می‌توان با استفاده از واقعیت افزوده وارد دنیای واقعی کرد. علاوه بر این، جهان‌های مجازی برای دسترسی از هر مکانی بدون هدست ساخته می‌شوند.

متاورس پتانسیل این را دارد که بزرگ‌تر از دنیای مجازی واقعیت مجازی شود

آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و ورزش تنها برخی از کاربردهای واقعیت مجازی هستند. با این حال، هنوز هم به عنوان نوعی سرگرمی دیده می‌شوند.

از نظر وسعت، Metaverse بیشتر شبیه یک نسخه جدید و پیشرفته از اینترنت به نظر می‌رسد. برخلاف واقعیت مجازی که توسط بسیاری از مردم کاملاً نادیده گرفته می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که Metaverse انقلابی در نحوه کار، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و حتا گشت و گذار در وب ایجاد کند.

آیا قرار است اینترنت با متاورس جایگزین شود؟

مردم امیدوار بودند که واقعیت مجازی تاثیر قابل توجهی بر جهان فعلی ایجاد کند، با این‌حال، تجربه نشان داده که بسیاری از افراد حاضر به استفاده طولانی مدت از هدست نیستند. با توجه به این‌که گفته می‌شود هدست‌های واقعیت مجازی برای دسترسی به Metaverse ضروری نیستند، انتظار می‌رود  تاثیرگذاری متاورس بر جهان ما زیاد باشد. از سوی دیگر، متاورس بعید است که جایگزین اینترنت به‌طور کامل شود. برای روشن شدن این موضوع به ذکر قیاسی نیاز داریم. هنگامی که از نگاه کردن به صفحه‌نمایش کامپیوتر خسته شده‌اید، به‌راحتی می‌توانید به سراغ هدست‌های واقعیت مجازی بروید. همین قاعده در ارتباط با اینترنت و متاورس نیز صادق است. اگر از اینترنت خسته شدید، Metaverse می‌تواند یک سوییچ سریع و سرگرم کننده باشد. با این حال، هیچ یک قرار نیست به عنوان جایگزین یکدیگر عمل کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟