راهکار دیگری برای ذخیره‌سازی داده‌ها
آی‌بی‌ام اطلاعاتی معادل 330 میلیون کتاب را روی کارتریج کوچکی ذخیره‌سازی کرد
پژوهشگران شرکت آی‌بی‌ام موفق شدند رکورد تازه‌ای را در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات به ثبت برسانند. دانشمندان این شرکت برای اولین بار موفق شدند 330 ترابایت داده‌های غیر فشرده که معادل 330 میلیون جلد کتاب می‌شود را روی کارتریجی به ابعاد یک کف دست ذخیره‌سازی کنند.

در این پژوهش دانشمندان آی‌بی‌ام موفق شدند هر اینچ مربع از نوار مغناطیسی را با 201 گیگابیت داده‌ها پر کردند که نزدیک به 20 برابر بیشتر از تراکم داده‌ای است که این روزها درایوهای تجاری برای ذخیره‌سازی اطلاعات از آن استفاده می‌کنند. تراکم ذخیره‌سازی فضایی اشاره به مقدار اطلاعاتی دارد که روی بخشی از یک سطح ذخیره‌سازی می‌شود. نوارگردان‌ها نزدیک به 60 سال پیش اختراع شدند.

این نوارها در گذشته برای آرشیو کردن سوابق مالیاتی و پزشکی بیماران به کار گرفته می‌شدند. اولین نوار شرکت آی‌بی‌ام از رول‌های نیم اینچی برابر با 1.27 سانتی‌متر تشکیل می‌شد که قادر بود حداکثر دو مگابایت اطلاعات را ذخیره‌سازی کند.

مطلب پیشنهادی

اطلاعات چگونه روی DNA ذخیره‌سازی می‌شوند؟
کنکاشی در یک ایده مافوق تصور

آی‌بی‌ام می‌گوید: «نوار مغناطیسی از سوی واحد راهکارهای ذخیره‌سازی سونی طراحی شد. دستاورد این گروه نشان داد که از این نوارها برای ذخیره‌سازی حجم بسیار بالایی از داده‌ها می‌توان استفاده کرد.» ایونجلوس ایلفهریو، از پژوهشگران آی‌بی‌ام گفته است «نوارهای مغناطیسی بیشتر برای آرشیو کردن ویدیوها، فایل‌های پشتیبان و همچنین حفظ اطلاعات سازمانی در زمان بروز فاجعه‌ها و بازیابی اطلاعات به کار گرفته می‌شدند.

اما امروزه صنعت به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که فرآیند ذخیره‌سازی اطلاعات در زیرساخت‌های ابری برون سازمانی انجام می‌شود. انتظار می‌رود نوارهای جدید ساخته شده از سوی آی‌بی‌ام در مقایسه با نمونه‌های تجاری امروزی گران‌تر باشد، اما با توجه به ظرفیت بالای ذخیره‌سازی آن‌ها بدون شک هزینه‌ای که مشتریان به ازای هر ترابایت داده‌های قابل ذخیره‌سازی پرداخت می‌کنند توجیه‌پذیر خواهد بود.»

مطلب پیشنهادی

تنها مقدار اندکی DNA توانایی ذخیره‌سازی کل محتوای اینترنت را دارد

دانشمندان آی‌بی‌ام برای آن‌که موفق شوند در هر اینچ مربع 201 گیگابیت اطلاعات را ذخیره‌سازی کنند، مجبور شدند چند فناوری جدید را توسعه دهند. آی‌بی‌ام در چند سال اخیر با شرکت سونی در زمینه‌های مختلف به ویژه فناوری تراکم ذخیره‌سازی فضایی همکاری نزدیکی داشته است. ماحصل این همکاری‌ نزدیک باعث شده است تا فناوری‌های ذخیره‌ساز جدیدی به وجود آیند. فناوری‌هایی همچون roll-to-roll و فناوری‌هایی که عملکرد نوارهای مغناطیسی را تثبیت می‌بخشند از جمله این موارد بوده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟