سخنرانی تد: خودروهای خودران چه تصمیمات اخلاقی باید بگیرند؟ + ویدیو
شاید این پرسش در ابتدا کمی بی‌معنی به نظر برسد! خودروی خودران و تصمیم اخلاقی؟! اما با یک سناریوی ساده می‌توان اهمیت این پرسش را نشان داد.

فرض کنید شما به تنهایی در یک خودروی خودران نشسته‌اید. ناگهان در مسیر شما چندین عابر پیاده در حال عبور از عرض خیابان قرار می‌گیرند. حتی اگر خودروی شما ترمز بگیرد، سرعت آن‌چنان بالا است که برخورد با عابرین پیاده ناگزیر است. تنها راه چاره منحرف شدن از مسیر و برخورد با دیوار کنار مسیر است، که جان شما را به خطر می‌اندازد! مسلماً این یک تصمیم اخلاقی است: حفاظت از جان سرنشین خودرو به بهای زیرگرفتن چندین عابر پیاده؛ یا فدا کردن جان سرنشین خودرو با این هدف که انسان‌های کم‌تری کشته شوند. البته یک سناریوی واقعی ممکن است تا این حد شدید نباشد، اما به هر حال همیشه احتمال وقوع شرایطی وجود دارد که یک تصمیم اخلاقی را نیاز داشته باشد.

ایاد رهوان (Iyad Rahwan) در یک سخنرانی تد به موضوع تصمیمات اخلاقی خودروهای خودران پرداخته و آن را از از چندین زاویه مورد بررسی قرار می‌دهد. آقای رهوان یک دانشمند سوری-استرالیایی است و در دانشگاه MIT به عنوان عضو هیئت علمی به پژوهش مشغول است. ارتباط متقابل میان فناوری و علوم اجتماعی حوزه پژوهشی مورد علاقه وی به شمار می‌آید. وی در وب‌سایت خود انگیزه‌اش را از پژوهش پاسخ به این سوال ذکر می‌کند: "چگونه می‌توانیم اختلالات عمده ناشی از هوش مصنوعی، وب و رسانه‌های اجتماعی را بر نحوه کار، یادگیری، همکاری و حکومت‌داری پیش‌بینی کنیم و بدان پاسخ دهیم؟" ویدیوی سخنرانی نیز که در انتهای این متن در وب‌سایت شبکه قابل مشاهده است، ماحصل پژوهش و مطالعات فراوان ایشان در این حوزه است.

اگر شما نیز به تاثیر فناوری بر جامعه علاقه‌مند هستید، تماشای این ویدیوی ارزشمند 13 دقیقه‌ای را از دست ندهید. همچنین چندین سخنرانی دیگر از وی در آدرس https://rahwan.me/talks موجود است.

 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟