الگوریتم‌های هوشمند قلپ تپنده دنیای تبلیغات
چگونه شرکت‌ها از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات استفاده می‌کنند؟
در سال2018، شرکت لکسوس تبلیغی منتشر کرد و آن‌را تحت عنوان اولین تبلیغ ساخته شده با کمک هوش مصنوعی نام‌گذاری کرد. لکسوس با استفاده از IBM Watson سابقه 15 ساله اطلاعات مربوط به اتومبیل‌های خود را تجزیه و تحلیل کرد. واتسون توانست عناصر جالب توجه از نظر بینندگان را شناسایی کند. دستاورد فوق به نوبه خود یک تحول بزرگ در ارتباط با شناسایی مخاطب توسط هوش مصنوعی محسوب می‌شد. دستاورد مهم واتسون نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند آینده صنعت تبلیغات را رقم بزند.

الگوریتم‌های هوشمند نه تنها در زمینه ساخت تبلیغات استفاده می‌شوند، بلکه بسترهای تجاری وجود دارند که از هوش مصنوعی برای ساخت تبلیغات بدون دخالت انسان استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی در هر مرحله‌ای از ساخت تا مخاطب‌سازی و خرید آگهی در حال متحول کردن تمام جنبه‌های موجود در دنیای تبلیغات است. اندرو ان‌جی (Andrew Ng) یکی از متخصصان برجسته هوش مصنوعی گوگل در دوره آموزشی خود تحت عنوان "هوش مصنوعی برای همه" تبلیغات آنلاین را به عنوان یک مورد حیاتی عنوان می‌کند. در واقع از یادگیری ماشین به عنوان هسته مرکزی فناوری‌ هوش مصنوعی، برای تعیین این‌که شما روی یک آگهی کلیک می‌کنید یا خیر، در تمام بخش‌های پلتفرم‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. اما داستان فراتر از این موضوع است. امروزه نام‌های تجاری مطرح شروع به استفاده تجاری از هوش مصنوعی برای شناسایی و تقسیم‌بندی هوشمندانه مخاطبان، ایجاد خلاقیت در تبلیغات، تغییرات آزمایشی، بهبود عملکرد و بهینه‌سازی هزینه‌ها به صورت خودکار و در زمان و مقیاس واقعی کرده‌اند. این امر تاثیرات عمیقی بر مزیت رقابتی یک برند در هنگام نمایش تبلیغات دیجیتال دارد. همچنین بر مشاغل مرتبط با بازاریابی که برنامه‌های تبلیغاتی را طرح‌ریزی و اجرا می‌کنند تاثیرگذار است. 

در این مقاله، ما به جنبه‌های مختلف ارتباط هوش مصنوعی با تبلیغات خواهیم پرداخت. سپس به برخی از بهترین موارد استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات نگاهی خواهیم کرد. اطلاعات ارائه شده در این مقاله دید روشنی در ارتباط با تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر ارزش‌آفرینی برندها در اختیارتان قرار می‌دهد. در انتهای مقاله نیز به معرفی برترین شرکت‌هایی می‌پردازیم که راه‌حل‌های هوش مصنوعی را در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی ارائه می‌دهند. 

هوش مصنوعی(AI) چیست؟

واژه "هوش مصنوعی" یک اصطلاح چند وجهی است که طیف وسیعی از ماشین‌هایی را که یا به خودی خود یا با کمک انسان شروع به یادگیری می‌کنند را شامل می‌شود. بدین ترتیب، فناوری‌های هوشمند برخی از وظایف شناختی را به خوبی یا حتا بهتر از انسان انجام می‌دهند. دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند یک متن را بخوانند و درک کنند، تصاویر را ببینند و شناسایی کنند، به صورت فیزیکی در اطراف موانع حرکت کنند، صداها را بشنوند و آن‌ها را درک و محیط خارجی خود را حس کنند. به‌طور مثال، امروزه جی‌میل و Google Docs از هوش مصنوعی برای خواندن آن‌چه تایپ می‌کنید استفاده می‌کنند، در ادامه آن‌را به قدر کافی درک می‌کنند تا به شما توصیه کنند در قدم بعدی با استفاده از Smart Compose، چه چیزی تایپ کنید. فیسبوک از هوش مصنوعی برای تشخیص فردی که در عکس شما است استفاده می‌کند، سپس به شما پیشنهاد می‌کند که چه کسی را تگ کنید. اتومبیل‌های خودران از هوش مصنوعی برای تشخیص موانع و رانندگی ایمن و موثر استفاده می‌کنند. سیری در گوشی آی‌فون شما از هوش مصنوعی برای درک دستورات صوتی و ایجاد پاسخ‌های معنادار و منطقی استفاده می‌کند. فناوری خانه‌های هوشمند، مانند دوربین‌های Ring و ترموستات‌های نست، از هوش مصنوعی برای درک تغییرات محیط قابل مشاهده اطراف خود استفاده می‌کنند، سپس بر اساس آن‌چه حس کرده‌اند عمل می‌کنند. از مهم‌ترین فناوری‌های هوش مصنوعی که ممکن است مطالبی در موارد آن‌ها خوانده باشید باید به یادگیری ماشین، بینایی ماشین، تولید زبان طبیعی، پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی و مواردی از این دست اشاره کرد. فناوری‌های هوش مصنوعی در حال خودکارسازی صنایع مهمی همچون امور مالی و مراقبت‌های بهداشتی هستند. در این صنایع، ابزارهای هوش مصنوعی به‌طور چشم‌گیری در حال تغییر نحوه کارها هستند و به سازمان‌ها و صنایع اجازه می‌دهند هزینه‌ها را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند. فناوری‌های هوشمند به دلیل مزایای زیادی که نسبت به راه‌حل‌های سنتی همچون نرم‌‌افزارهای ایستا ارائه می‌کنند در کانون توجه صنایع به ویژه صنعت تبلیغات قرار گرفته‌اند. 

هوش مصنوعی چه تفاوتی با نرم‌افزارهای سنتی دارد؟

برخلاف نرم‌افزارهای سنتی، هوش مصنوعی توانایی پردازش مفید مجموعه داده‌ها در مقیاس عظیم را دارد. یک نرم‌افزار سنتی به حجم گسترده‌ای از داده‌ها همچونه تمام مخاطبانی که روی سامانه CRM قرار دارند دسترسی دارد. این نرم‌افزار‌ها می‌توانند نظم و ترتیب خاصی به خط‌مشی‌های بازاریابی بدهند، زیرا شرکت‌ها می‌توانند تمام داده‌های خود را در یک مکان واحد مشاهده کنند و کارها را با سهولت بیشتری انجام دهند. با این‌حال، هیچ بینش دقیقی درباره داده‌ها ارائه نمی‌دهند. نرم‌افزارهای سنتی به شما نمی‌گویند با داده‌ها چه کاری انجام دهید. فناوری‌های هوشمند عملکردی به مراتب بهتر از نرم‌افزارهای سنتی دارند. آن‌ها داده‌ها را در مقیاس بزرگ تجزیه و تحلیل می‌کنند و تحلیل قابل قبولی ارائه می‌کنند. به‌طور مثال، یک سامانه CRM مجهز به هوش مصنوعی به داده‌هایی مشابه با داده‌های سنتی دسترسی دارد. با این‌حال یک سامانه CRM مجهز به هوش مصنوعی با تحلیل سوابق مشتریان اعلام می‌کند که چه افراد یا شرکت‌هایی علاقه‌مند به یک محصول خاص هستند. در مرحله بعد پیشنهاد می‌دهد که چه قابلیت‌های کاربردی را به یک محصول یا سرویس خاص اضافه کنید. مایکروسافت در ارتباط با سرویس آژور و جذب مشتریان با نمایش تبلیغات هدفمند از این رویکرد استفاده می‌کند.  سامانه‌های مجهز به الگوریتم‌های یادگیری ماشین با ناظر یا بدون ناظر به قابلیت مهم خودیادگیری تجهیز شده‌اند تا توانایی آن‌ها به مرور زمان بهبود پیدا کند. در حالی که نرم‌افزارهای سنتی دقیقا همان کاری را انجام می‌دهند که برای آن برنامه‌ریزی شده‌اند. هر نتیجه مفیدی که این نرم‌افزارها ارائه می‌کنند قابل پیش‌بینی است، زیرا برنامه‌نویسان نرم‌افزار را برای تولید این نتایج ساخته‌اند. اگر مایلید سیستم عملکرد بهتری داشته باشد به یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری احتیاج است که یک ارتقا به شیوه دستی است. سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند با گذشت زمان در پاسخ به داده‌هایی که تجزیه و تحلیل می‌کنند، عملکرد خود را بهبود ببخشند. این امر به این دلیل که توسعه‌دهندگان به‌طور دستی سیستم‌های هوش مصنوعی با داده‌های بیشتری آموزش می‌دهند، اتفاق میافتد. بنابراین سیستم اطلاعات بهتری در اختیار دارد که می‌تواند برای پیش‌بینی از آن‌ها استفاده کند. در ادامه سیستم می‌تواند به تنهایی یاد بگیرد.

چرا هوش مصنوعی در حال به دست گرفتن دنیای تبلیغات است؟

به لطف انقلاب بازاریابی دیجیتال، داده‌های زیادی از سیستم‌های CRM، نرم‌افزارهای خودکارسازی بازاریابی، بسترهای تبلیغاتی و غیره در اختیار داریم. با این‌حال، برای پردازش موثر داده‌ها، زمان، انرژی یا ظرفیت شناختی مناسب در اختیار نداریم. در نتیجه اگر داده‌های جمع‌آوری شده حاوی نکات مهمی باشند که بتوان برای بهبود چشم‌گیر کارزارهای تبلیغاتی از آن‌ها سود برد، بازهم راه‌حل‌های سنتی کمک چندانی نمی‌کنند. به همین دلیل است که برخی از کارزارهای بزرگ بازاریابی و تبلیغات با شکست روبرو می‌شوند و هزینه‌های هنگفتی به شرکت‌ها وارد می‌کنند. بنابراین، کارآفرینان و رهبران آینده‌نگر بازاریابی به دلیل توانایی هوش مصنوعی در افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها و ایجاد مزیت رقابتی عظیم به آن روی آورده‌اند. هنگامی که صحبت از هوش مصنوعی در تبلیغات می‌شود، موارد استفاده و ابزارهای زیادی وجود دارند که هر کسی قادر به درک و استفاده از آن‌ها است. 

چگونه هوش مصنوعی در تبلیغات استفاده می‌شود؟

زیرساخت‌های تبلیغاتی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی دسترسی به حجم گسترده‌ای از داده‌ها را فراهم می‌کنند. شرکت‌ها به اشکال مختلفی از این داده‌ها استفاده می‌کنند که از آن جمله می‌توان به اندازه‌گیری میزان تاثیرگذاری کمپین‌های تبلیغاتی، نرخ کلیک، سطوح مزایده، آمار جمعیتی و غیره اشاره کرد. متخصصان بازاریابی توانایی تولید تبلیغات کارآمد، سنجش و بهبود این تبلیغات را بر اساس آموخته‌های خود دارند. خوشبختانه تبلیغات دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی دسترسی به اطلاعات تقریبا نامحدود را امکان‌پذیر می‌کنند. دسترسی گسترده به اطلاعات و مشاهده تبلیغات منتشر شده از سوی شرکت‌های مختلف باعث شده تا برخی تبلیغات ظاهری غیر‌قابل‌پذیرش داشته باشند و کاربران بی تفاوت از کنار آن‌ها عبور کنند. به همین دلیل شرکت‌ها برای اثربخشی بهتر تبلیغات به سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند. با داشتن داده‌های مناسب، ابزارهای تبلیغاتی مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند الگوها را مطابق با داده‌های تبلیغاتی شما، تشخیص دهند و پیش‌بینی کنند که چه تغییراتی در کارزارها باعث بهبود عملکرد در یک شاخص عملکرد (KPI) خاص می‌شود. 

همه این‌ها می‌توانند به جای ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها، فقط در چند ثانیه انجام شوند. البته گاهی اوقات ممکن است به کمک یک کارشناس برای تجزیه و تحلیل، آزمایش و تکرار کارزارها نیاز باشد. تبلیغ کردن به هزینه زیادی نیاز دارد، به خصوص اگر در حال فروش کالا یا خدماتی هستید که بازده فوری ندارد. استفاده از هوش مصنوعی برای تبلیغات افزایش اثربخشی تبلیغات و بازگشت سریع‌تر سرمایه را به همراه دارد و اجازه می‌دهد مبلغی که صرف پرسنل و بودجه تبلیغاتی بی‌اثر می‌کنید را کاهش دهید. کارکردهای هوش مصنوعی فراتر از اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی است، به‌طور مثال، یک سیستم تبلیغاتی مجهز به هوش مصنوعی به یک برند تجاری کمک کرد مشتریان جدیدی که حتی نمی‌دانست وجود دارند را کشف کند.

موارد استفاده هوش مصنوعی در تبلیغات

وجود هوش مصنوعی در زیرساخت‌های اساسی و برخی کارزارهای تبلیغاتی اجتناب‌ناپذیر است. بسترهای برنامه‌ریزی مدرن اغلب از هوش مصنوعی برای مدیریت خرید، فروش و تعیین سطح تبلیغات استفاده می‌کنند.

پلتفرم‌های هوش مصنوعی

مبادلات و پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال همگی از هوش مصنوعی برای قانونمند کردن خرید و فروش تبلیغات در لحظه استفاده می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مبادلات برنامه‌ای، شبکه‌های شخص ثالث و تبلیغات در بسترهایی چون فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ‌چت اشاره کرد. اگر تبلیغات پولی انجام می‌دهید، باید اصطلاحات مربوط به هوش مصنوعی را درک کنید و سوالات درستی درباره این‌که چگونه هوش مصنوعی استفاده شده توسط پلتفرم‌های تبلیغاتی می‌تواند بر هزینه‌ها تاثیرگذار باشد بپرسید. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که میزان اثربخشی آگهی‌ها و بودجه‌ای که صرف بهتر دیده شدن محصول یا خدماتی می‌کنید به داده‌های پیچیده مورد استفاده در سیستم‌های هوش مصنوعی بستگی دارد.

 بهینه‌سازی عملکرد و هزینه

بهینه‌سازی عملکرد یکی از موارد اصلی استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات است. الگوریتم‌های یادگیری ماشین توسط راه‌حل‌های تجاری موجود برای تجزیه و تحلیل عملکرد کارزارهای تبلیغاتی در بستر‌های خاص استفاده می‌شوند و سپس توصیه‌هایی در مورد چگونگی بهبود عملکرد ارائه می‌دهند. این پلتفرم‌های هوشمند از کارآمدترین روش‌ها برای شناسایی مشکلاتی عملکردی که ممکن است یک متخصص بازاریابی هیچ‌گاه متوجه آن‌ها نشود استفاده می‌کنند. 

ساخت تبلیغات

سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی بر اساس آن‌چه برای کمپین‌های تبلیغاتی مناسب است، به‌طور جزئی یا کامل یک استراتژی راهبردی آماده می‌کنند. این قابلیت در حال حاضر در برخی از بسترهای تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. این زیرساخت‌های هوشمند قابلیت‌هایی در ارتباط با خودکارسازی‌ برخی فرآیندهای تبلیغاتی ارائه می‌کنند و سعی می‌کنند با زیرکی خاصی کاربران را به سمت وب‌سایت‌ها یا لینک‌های هدف هدایت کنند. به‌طور مثال، کاربر ممکن است بر اساس جست‌جویی به صفحه‌ای در فیس‌بوک وارد شود و الگوریتم تبلیغاتی هوشمند فیس‌بوک بر اساس محتوای در حال تماشا تبلیغات مرتبطی به کاربر نشان دهد. 

فروشندگان ارائه‌دهنده ابزارهای هوش مصنوعی برای تبلیغات

فروشندگان بسیاری راه‌حل‌های مجهز به هوش مصنوعی را به صورت جزئی و منحصرا متمرکز بر تبلیغات، ارائه می‌دهند که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

Adobe

زیرساخت ابرمحور تبلیغاتی ادوبی داده‌های تبلیغاتی کارزارهای دیجیتالی و تلویزیونی را با یکدیگر یکپارچه می‌کند. به گفته وبسایت این شرکت،

Adobe Sensei به عنوان بخشی از این پلتفرم و محصول هوش مصنوعی این شرکت است که پیش‌بینی‌های مربوط به نحوه دستیابی به بالاترین میزان توجه مصرف‌کننده به خرید محصولات را با کمترین هزینه‌ ارائه می‌دهد.                                            

Albert

Albert یکی دیگر از بازیگران اصلی صنعت تبلیغات است که از هوش مصنوعی برای پیاده‌سازی کارزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کند. بستر هوش مصنوعی این شرکت، داده‌ها را از حساب‌های تبلیغاتی و پایگاه‌های داده کسب‌وکارها دریافت و تحلیل می‌کند و در ادامه کمپین‌های تبلیغاتی قدرتمند را پیاده‌سازی و اجرا می‌کند. 

GumGum

فناوری بینایی ماشین GumGum یک زیرساخت کاملا هوشمند است که با نگاه کردن به تصاویر و فیلم‎های منتشر شده در وب آموزش دیده است. این پلتفرم هوشمند به شما کمک می‌کند تبلیغات را دقیقا در نقاطی قرار دهید که مصرف کنندگان آن‌ها را می‌بینند.                                                     

IBM

زیرساخت تبلیغاتیWeather  که در سال 2015 توسط IBM خریداری شد و به زیرساخت تبلیغاتی واتسون آی‌بی‌ام تغییر نام پیدا کرد از قابلیت‌های هوش مصنوعی IBM Watson و داده‌های جمع‌آوری شد از سراسر وب برای اثربخشی بهتر کارزارهای تبلیغاتی برندها استفاده می‌کند. این زیرساخت تبلیغاتی هوشمند از داده‌های به ظاهر عجیب و غریب همچون داده‌های جوی، الگوهای رفتاری مصرف‌کنندگان و میزان فروش کالاها برای یافتن ترکیبی بهینه که مصرف‌کنندگان را به فروشگاه‌های خاصی هدایت می‌کند استفاده می‌کند. 

Pathmatics

Pathmatics از هوش مصنوعی برای ایجاد شفافیت و بینش در تبلیغات استفاده می‌کند. این ابزار نحوه عملکرد دقیق تبلیغات شما در کانال‌ها را نشان می‌دهد و به شما هوش رقابتی در مورد عملکرد تبلیغات رقبا ارائه می‌دهد.                                                         

Phrasee

Phrasee از هوش مصنوعی برای ساخت کمپین‌های مختلف تبلیغاتی استفاده می‌کند. یکی از قابلیت‌های اصلی ابزار فوق این است که موضوع ایمیل را دقیق‌تر از متخصصان بازاریابی انتخاب می‌کند. زیرساخت هوشمند Phrasee می‌تواند برای نوشتن خودکار تبلیغات فیسبوک و اطلاع‌رسانی‌های سریع نیز استفاده شود. این زیرساخت هوشمند به لطف الگوریتم‌های پیچیده می‌تواند نرخ کلیک‌ها را بهبود بخشیده و آگهی تبلیغاتی مختلفی را تولید کند. راهکار مورد استفاده توسط این پلتفرم ممکن است باعث بیکاری نویسندگان متن‌های تبلیغاتی و بازاریاب‌ها شود، اما به سازمان‌ها کمک می‌کند به جای آن‌که هفته‌ها وقت صرف ساخت تبلیغی مناسب کنند در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه دلخواه برسند.                                                     

WordStream

بستر هوش مصنوعی WordStream کمپین‌های تبلیغاتی شما را در فیسبوک و Google Ads تجزیه و تحلیل می‌کند و پیشنهاد می‌کند چه تغییراتی در کمپین‌ها ایجاد کنید تا بهتر دیده شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟