چرا از Tape استفاده کنیم؟
ذخیره‌سازی مبتنی بر TAPE، مناسب‌ترین تکنولوژی برای به کارگیری و آرشیو داده
امروزه، محبوبیت نوار یا Tape به‌عنوان رسانه ذخیره‌سازی برای به کارگیری روزانه، با وجود دیسک و کلاود کم شده، اما همچنان به‌دلیل ظرفیت، هزینه و قابلیت اطمینان برای آرشیو و به کارگیری طولانی مدت، محبوب و رایج است. حجم داده‌ها مدام در حال افزایش است و Tape گزینه مناسبی برای ذخیره حجم‌های زیاد اطلاعات است. شرکت‌هایی که در زمینه رسانه، سرگرمی و علم فعالیت می‌کنند، روزانه حجم‌های متفاوتی از داده تولید می‌کنند و اغلب هم از نوار به عنوان استوریج کم‌هزینه استفاده می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

اگر دیتاسنتر اصلی شرکت  دچار ایراد و خرابی شود یا مورد حمله بدافزار قرار گیرد، می‌توان داده‌ها را از Back up موجود روی Tape، ری‌استور کنیم. هر چند سرعت ریکاوری از Back up هایی که روی دیسک قرار دارند، بیشتر است اما مزیت این نوار آفلاین بودن آن است که باعث می‌شود از ویروس‌ها در امان باشد. در نتیجه نوارهای آفلاین LTO در زمینه DR کاربرد دارند.

نوارهای مغناطیسی برای انتقال داده‌های بزرگ، مزیت بزرگی محسوب می‌شوند، زیرا انتقال چندین ترابایت داده به کلاود از طریق شبکه نسبت به انتقال داده به کلاود از طریق نوار، زمان بیشتری لازم دارد. در عین حال همان نوار می‌تواند به‌عنوان Back up استفاده شود. استوریج اچ پی در زمینه Tape از جمله پرفروش ترین استوریج های مناسب بکاپگیری و آرشیو اطلاعات است. اما استوریج کیونپ را هم می‌توانید برای بکاپ گیری از اطلاعاتتان استفاده کنید.

اگر می‌خواهید درباره شبکه بیشتر بدانید، مقاله شبکه چیست را بخوانید.

 تاریخچه تکنولوژی LTO

سال 2000 بود که تکنولوژی LTO برای نخستین بار توسط اچ پی، IBM  و Seagate وارد بازار شد.
Seagate در سال 2000 تجارت خود را در زمینه Tape به صورت راهکارهای Seagate Removable Storage Solutions ادامه داد و در سال 2003، نام Certance را برای آن برگزید که در سال 2005 توسط Quantum خریداری شد. با این اتفاق، Seagate در زمینه تکنولوژی Tape از اچ پی و IBM جدا شد. هم اکنون سه شرکت HPE، IBM  و Quantum عضو کنسرسیوم LTO هستند و LTO  را بهبود می‌دهند.
تا به امروز، 8 نسل از این Tape Drive‌ها به بازار عرضه شده است. هر نسل جدید، ظرفیت و نرخ انتقال داده بیشتری دارد و ویژگی‌های جدیدی در زمینه حفاظت از داده  فراهم می‌کند، ضمن این‌که تکنولوژی WORM، رمزنگاری داده و پارتیشن‌بندی، برای تامین LTFS قابلیت‌های بیشتری دارد که در هر نسل ارائه شده است.
هر دو یا سه سال یکبار، نسخه جدید LTO Tape به بازار می‌آید و طبق نمودار ظرفیت در هر نسل نسبت به نسل قبل، دو برابر شده و تا به امروز و در نسل 8، به 30 ترابایت (البته در حالت فشرده شده) رسیده است. طبق گزارشی که اچ پی، IBM و Quantum ارائه داده تا سال 2017 ظرفیت فشرده نوارهایی که به فروش رفته برابر با 108 هزار پتابایت بوده که در مقایسه با سال 2016 که حدود 25 میلیارد DVD که حاوی داده‌های ارزشمند است، 12.9 درصد افزایش داشته است.

ویژگی‌های مهم هشت نسل LTO

LTO در زمینه خواندن / نوشتن با نسل قبلی سازگار است. درایوهای LTO در زمینه خواندن با دو نسل قبل و در زمینه نوشتن با نسل قبلی‌شان سازگاری دارد، پس در صورت ارتقای سیستم‌هایتان، خیالتان راحت است که نوارها تا مدت طولانی، قابل استفاده هستند.
فشرده‌سازی نسبت به حالت Native، امکان ذخیره داده‌های بیشتری را فراهم می‌کند، نرخ فشرده‌سازی در نسل‌های یک تا پنج برابر با 2:1 است و از نسل 6 به بعد، برابر با 2/5:1 شده است.
با ویژگی WORM که در نسل 3 اضافه شد، امکان باز نوشتن داده (Overwrite) وجود ندارد تا امنیت داده‌های ذخیره شده فراهم شود. WORM ریسک از دست دادن داده را بر اساس خطای انسانی کاهش می‌دهد. رمزگذاری از نسل 4 اضافه شده و امنیت و Privacy را بهبود داده است. تکنولوژی رمزگذاری داده از استاندارد رمزگذاری پیشرفته 256 بیتی که از الگوریتم Galois/Counter Mode و در سطح درایوهای LTO پیاده‌سازی شده استفاده می‌کند. در نتیجه ظرفیت نوار را به حداکثر می‌رساند و فشرده‌سازی را قبل از رمزگذاری ممکن می‌کند. از آنجا که نوارها اغلب حمل می‌شوند، رمزگذاری در تامین امنیت داده نقش مهمی ایفا می‌کند. LTFS Partitioning در LTO-5 اضافه شد که کنترل فایل و مدیریت فضا را بهبود می‌دهد. پارتیشن‌بندی از طریق ایندکس کردن، مکانی را که فایل روی نوار ذخیره شده به درایو می‌گوید. درایو، اطلاعات ایندکس شده را می‌خواند. این اطلاعات به فرمتی که کاربر بتواند فایل‌ها را درگ‌انددراپ کند، ارائه می‌شود. در واقع چیزی شبیه استفاده از Thumb Drive در LTO Program است. از آنجا که نوار، داده را به صورت سریالی ذخیره می‌کند، کاربر برای دسترسی به داده‌ای که در انتهای نوار قرار گرفته باید کل طول نوار را طی کند. کاربر برای این‌که سیستم‌عامل LTFS را بشناسد باید نرم‌افزار دانلود کند.

ویژگی‌های مهم LTO-8

LTO-8 Tape Driveها قابلیت سازگاری با یک نسل را دارند. بنابراین می‌توانند روی نوارهای LTO-7 بنویسند یا از آن‌ها بخوانند. این ویژگی، مهم‌ترین تفاوت نسل هشتم نسبت به نسل‌های قبلی است که قابلیت خواندن از دو نسل قبلی را داشتند. در LTO-8، تکنولوژی TMR و Barium Ferrite (که در مغناطیسی کردن نوار استفاده می‌شود و می‌تواند طول عمر نوار را تا 30 سال برساند) قابلیت خواندن را محدود می‌کند. TMR چگالی هد نوار و Barium Ferrite ظرفیت و طول عمر را افزایش می‌دهد.

چرا از Tape استفاده کنیم؟

ویژگی جدید ارائه شده در LTO-7 امکان استفاده از کارتریج LTO-8 Type M را فراهم می‌کند که ظرفیت فشرده و غیرفشرده در LTO-7 جدید، به ترتیب برابر با 9 و 22.5 ترابایت است که مقداری بیشتر از میزان معمول، یعنی به ترتیب، 6 و 15 ترابایت را فراهم می‌کند، اما فقط درایو نسل 8 می‌تواند آن کارتریج نوار را بخواند. ذخیره 30 ترابایت داده فشرده روی نوار LTO-8 اصولا ارزان‌تر از استفاده از فلش یا هارددیسک برای همان نوع ذخیره‌سازی است. LTO Tape، برای ذخیره‌سازی به برق زیادی نیاز ندارد و عمر آن تا 30 سال است. برای پیاده سازی و راه اندازی سیستم های مبتنی بر Tape از مشاوران و کارشناسان فالنیک در بخش خدمات و نصب و راه اندازی شبکه استفاده کنید.

شرکت فالنیک (Iran hp) حامی بخش شبکه در شبکه

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟