اشتراک منابع متمرکز و ایجاد زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر
VDI یا RDS  کدام فناوری  مجازی‌ساز دسکتاپ مناسب کسب‌و‌کار  شما است؟
دورکاری به معنای به‌کارگیری ابزارها و زیرساخت‌های مناسب برای پیش‌برد کسب و کار است. به عبارت دقیق‌تر، اگر به دنبال تحقق خط‌مشی‌های تدوین شده متناسب با بحران‌هایی شبیه به کووید 19 هستید، باید به فکر انتخاب بهترین گزینه باشید. برخی سازمان‌ها سعی می‌کنند از سرویس‌ها و ابزارهای آماده برای انجام کارهای خود استفاده کنند، اما برخی دیگر که نگران حریم خصوصی و داده‌های سازمانی هستند ترجیح می‌دهند از فناوری‌های مجازی به شکلی سفارشی و مخصوص به خود استفاده کنند. در دنیای امروز، زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) سر نام Virtual Desktop Infrastructure و خدمات دسکتاپ از راه دور (RDS) سرنام Remote Desktop Services که در گذشته تحت عنوان Terminal Services شناخته می‌شدند از پر کاربردترین اصطلاحات رایج هستند و مردم اغلب این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. هر چند این دو فناوری ممکن است شباهت‌های کمی‌ به یکدیگر داشته باشند، اما برای دستیابی به یک ایده روشن و انتخاب مناسب‌ترین فناوری برای ایجاد زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر متناسب با نیازهای کسب‌وکار مهم است که این دو را به دقت بشناسید و تفاوت بین آن‌ها را درک کنید.

شرکت‌ها برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری و برآورده ساختن نیازهای حال و آینده خود به دنبال فناوری‌هایی هستند که می‌تواند کارآمد و مقرون به صرفه باشد و منابع آن‌ها را بهینه‌سازی کرده، راهکارهای سیار را فراهم کرده و یک تجربه کاربری منسجم را ارائه کند. مجازی‌سازی اپلیکیشن و دسکتاپ یک انتخاب شایسته در راستای رسیدن به این اهداف است، زیرا عملکرد بالا با سطحی قابل قبول از امنیت ارائه می‌کند که انعطاف‌پذیری لازم برای همه مشاغل را در خود دارد. زیرساخت دسکتاپ مجازی و خدمات دسکتاپ از راه دور دو فناوری هستند که مجازی‌سازی دسکتاپ را در اختیارتان می‌گذارند. شرکت‌ها مطابق با نیازهای مجازی‌سازی خود ممکن است بخواهند فناوری‌های VDI و RDS را با یکدیگر ترکیب و سازگار کنند. هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. در نهایت این کسب و کارها هستند که باید تصمیم بگیرند کدام راهکار برای نیازهای مجازی‌سازی آن‌ها مناسب است و می‌تواند درخواست‌های حال و آینده آن‌ها را برآورده کند.

زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI)

زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) سر نام Virtual Desktop Infrastructure یک اصطلاح فنی است که نشان می‌دهد کاربران می‌توانند از راه دور به یک سیستم‌عامل دسكتاپ کامل دسترسی داشته باشند. این دسکتاپ می‌تواند یک کامپیوتر شخصی عادی یا یک ماشين مجازی باشد. VDI یک راه‌حل متمرکز تحویل (Delivery) دسکتاپ است. در مفهوم VDI، بارکاری محیط دسکتاپ از جمله یک سیستم‌عامل ویندوزی، اپلیکیشن‌ها و داده‌ها در یک ماشين مجازی (VM) مبتنی بر سرور درون یک مرکز داده ذخیره و اجرا می‌شود تا این امکان برای کاربر فراهم شود که از طریق Remote Desktop Protocol با دسکتاپ ارتباط برقرار کند.
دو مدل برای پیاده‌سازی یک VDI وجود دارد که اولی یک مدل ایستا یا دسکتاپ مجازی ماندگار و دیگری مدل پویا یا دسکتاپ مجازی غیر ماندگار است. در شیوه ایستا ماشین‌های مجازی به صورت مستقل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در صورتی که در معماری پویا تنها یک ایمیج از دسکتاپ ذخیره شده وجود دارد.

مزایای VDI

  •  قابل استفاده از روی یک ایمیج یکسان.
  •  مدیریت یک سیستم‌عامل واحد که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
  •  انتقال پردازش‌ها از ایستگاه‌های کاری جداگانه به یک سرور VDI.
  •  عیب‌یابی ساده‌تر مشکلات.
  •  امنیت داده‌ها.

VDI این امکان را برای متخصصان فناوری اطلاعات فراهم می‌کند تا منابع موجود را بر اساس نیاز هر یک از کاربران خود آماده کنند. کاربرانی که با نرم‌افزارهای ویرایش گرافیکی کار می‌کنند در مقايسه با کاربرانی که تنها با نرم‌افزارهای اداری و مرورگرهای وب سروکار دارند به منابع بیشتری برای دسکتاپ خود نیاز دارند. دسکتاپ‌های مجازی ماندگار VDI امکان شخصی‌سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند و اگر مدیران فناوری اطلاعات تایید کنند، حتا می‌توانند اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را نصب و پیکربندی سیستم‌عامل را تغییر دهند. در VDI هر کاربر به یک ماشين مجازی مجزا دسترسی دارد که سیستم‌عامل جداگانه‌ای را اجرا می‌کند. به این صورت VDI با مسائل سازگاری اپلیکیشن مواجه نخواهد شد‌، زیرا هر کاربری ماشین مجازی و سیستم‌عامل اختصاصی خود را دارد. یکی دیگر از مزایای ارزشمند VDI پشتیبانی از فناوری Snapshot است. با کمک این فناوری کاربر می‌تواند به زمان قبل از بروز مشکلات همچون حملات بدافزاری و ویروس باز گردد که منجر به صدمه ديدن سیستم‌عامل می‌شوند.

معایب VDI

  •  پیاده‌سازی و نگهداری پیچیده 
  •  هزینه‌های بالا 

ساختار VDI ساده نیست و راه‌اندازی آن مشکل است. به‌طور معمول برای پیاده‌سازی و نگه‌داری از VDI به پرسنل فناوری اطلاعات با سطح مهارت بالا احتیاج است. این افراد باید چند سیستم‌عامل مجزا را مدیریت کرده و دائما وصله‌ها و به‌روزرسانی‌های مربوط به هر یک از آن‌ها را پیدا و نصب کنند. همچنین VDI برای شرکت‌ها هزینه‌بر است. این هزینه‌ها شامل منابع سخت‌افزاری اضافی، خرید مجوز نرم‌افزارهای گوناگون و سیستم‌عامل ویندوز به ازای هر کاربر و اشتراک سالانه Virtual Desktop Access (VDA) است. 

زیرساخت دسکتاپ مجازی و خدمات دسکتاپ از راه دور دو فناوری هستند که مجازی‌سازی دسکتاپ را در اختیارتان می‌گذارند.

خدمات دسکتاپ از راه دور (RDS)

در خدمات دسکتاپ از راه دور (RDS) سر نام Remote Desktop Services که در گذشته به‌نام Terminal Services شناخته می‌شد، چند کاربر از سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های یکسان در حال اجرا روی سرور استفاده می‌کنند که تحت عنوان RD Session Host شناخته می‌شوند. جلسات به اشتراک گذاشته شده (Shared sessions) روشی است که
Terminal Services تین‌کلاینت‌ها را اداره می‌کند. دستگاه کاربر شبیه به یک ترمینال ورودی / خروجی با سرور مرکزی ارتباط برقرار می‌کند. وقتی دسکتاپ کاربران نهایی در یک مرکز داده متمرکز اجرا می‌شود به نسبت زمانی که هر کاربر از کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کند فرآیند نصب، پیکربندی و به‌روزرسانی نرم‌افزارها را ساده‌تر می‌کند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند از طریق هر کامپیوتری که Remote Desktop Services را اجرا می‌کند به دسکتاپ خود دسترسی داشته باشند.

مزایای RDS

  •  نگه‌داری و تعمیر از یک نقطه متمرکز 
  •  یک بار نصب، بارها استفاده 
  •  کاهش هزینه‌های مربوط به مجوزها
  •  امنیت بالا
  •  هزینه‌های پایین‌تر

نصب و راه‌اندازی زیرساخت RDS ساده است و مولفه‌های کمتری دارد. کاربران از منابع اشتراکی که در یک نسخه از سیستم‌عامل اشتراکی اجرا می‌شود استفاده می‌کنند که ظرف چند ثانیه امکانات یک ایستگاه کاری را فراهم می‌کند. RDS هزینه‌های صدور مجوز را به حداقل می‌رساند، زیرا هزینه سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های کلاینت کمتر از نسخه سروری آن‌ها است.
از آن‌جایی که کاربران یک سیستم را به‌اشتراک می‌گذارند، پیاده‌سازی RDS منابع کمتری را مصرف می‌کند بنابراین سرمایه‌گذاری روی منابع سخت‌افزاری (پردازنده، حافظه و فضای ذخيره‌سازی) زیاد نیست. برای نمونه، در راهکار vCloudPoint شما می‌توانید 99 جلسه را با عملکردی باثبات تنها روی یک سرور یا حتی یک کامپیوتر شخصی پرقدرت پیاده‌سازی کنید. RDS مولفه‌های متحرک کمتری دارد و زمان و تلاش کمتری برای حفظ و نگهداری از آن نیاز است. مدیریت استقرار RDS نیز آسان است و مدیر بخش فناوری اطلاعات نیازی به آموزش‌های رایج ندارد.

معایب RDS

  •  امکان شخصی‌سازی محدود 
  •  تداخل و درگیری بین منابع 

شخصی‌سازی دسکتاپ و سفارشی‌سازی اپلیکیشن در RDS با محدودیت همراه است، زیرا تمام کاربران در حین جلسات دسکتاپی به سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های یکسان دسترسی دارند. همچنین به اشتراک‌گذاری منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور بین کاربران می‌تواند باعث ایجاد تداخل و در نتیجه بروز مشکلاتی شود.

چه تفاوتی بین VDI و RDS وجود دارد؟

VDI و RDS مزایای مجازی‌سازی تقريبا یکسانی ارائه می‌کنند، اما طراحی و زیرساخت‌های آن‌ها برای ارائه سناریوهای مختلف تجاری متفاوت است. در یک محیط RDS چند کاربر می‌توانند به یک محیط یکسان دسترسی داشته باشند که هر کاربری می‌تواند آن‌را بر اساس نیاز خود سفارشی‌سازی کند، اما منابع به صورت اختصاصی در اختیار هر کاربر قرار داده نمی‌شود. در صورتی که در یک محیط VDI هر کاربر به کامپیوتر شخصی فیزیکی یا ماشین مجازی مختص به خود که به‌طور متمرکز میزبانی می‌شود دسترسی خواهد داشت. آن‌ها می‌توانند به یک ماشين مجازی اشتراکی نیز دسترسی داشته باشند. در یک محیط VDI پردازنده مرکزی، حافظه و فضای ذخيره‌سازی به‌طور اختصاصی در اختیار کاربران مشخص قرار می‌گیرد. به این شكل اعمال و رفتار یک کاربر روی سایر کاربران تاثیر نخواهد گذاشت.
در مجموع، RDS برای سازمان‌هایی که تعداد زیادی کاربر دارند که به اپلیکیشن‌ها و منابع یکسانی نیاز دارند بهتر است. پیاده‌سازی و نگه‌داری RDS از VDI ساده‌تر است، اما دیگر به امکانات سفارشی‌سازی دسترسی نخواهید داشت. چندین کاربر منابع سرور را با یکدیگر به‌اشتراک می‌گذارند در نتیجه منابع سخت‌افزاری و فضای ذخيره‌سازی کاهش یافته و در مجموع هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند، اما مشکلات مربوط به درگیری منابع و اپلیکیشن‌ها به وجود می‌آید.
VDI گزینه بهتری برای پیاده‌سازی‌های پیچیده‌تر با انواع متفاوتی از کاربران است، اما باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که هزینه و پیچیدگی نگه‌داری از VDI زیاد است. 

زمانی‌که ویندوز و برنامه‌های کاربردی را روی یک زیرساخت مرکزی با عنوان سرور نصب می‌‌کنید، کاربران از هر مکانی با دستگاه‌ها و پلفرم‌های خود امکان اجرای ویندوز و برنامه‌های آن‌ را خواهند داشت.

خدمات‌دهندگان دسکتاپ‌های مجازی 

VMware Horizon View

Horizon راه‌حلی است که توسط شرکت VMware برای توسعه زیرساخت دسکتاپ مجازی ایجاد شده است. VMware Horizon با نام کامل‌تر VMware Horizon View با سایر محصولات این شرکت سازگاری کامل دارد. VMware Horizon، بر پایه یک محصول مجازی‌سازی از شرکت VMware به نام vSphere کار می‌‌کند و از محیط vSphere برای میزبانی دسکتاپ مجازی استفاده می‌‌کند. زیرساخت دسکتاپ مجازی Horizon انعطاف‌پذیری و امنیت بیشتری نسبت به سرورهای ترمینال فراهم می‌‌کند، زیرا داده‌های کاربر در سرورهای مجازی‌شده ذخیره می‌‌شود که قابلیت مدیریت، به‌روزرسانی و پشتیبان‌گیری را دارد.

Citrix XenDesktop

XenDesktop یک ابزار قدرتمند مجازی‌سازی است که شرکت سیتریکس آن‌ را ارائه کرده و به افراد اجازه می‌‌دهد فارغ از سکو و از هر مکانی به سیستم‌عامل ویندوز و برنامه‌های نصب شده روی آن دسترسی داشته باشند. زمانی‌که ویندوز و برنامه‌های کاربردی را روی یک زیرساخت مرکزی با عنوان سرور نصب می‌‌کنید، کاربران از هر مکانی با دستگاه‌ها و پلفرم‌های خود امکان اجرای ویندوز و برنامه‌های آن‌ را خواهند داشت. البته کاربران برای بهره‌مندی از این ویژگی باید ابزار Citrix Receiver را روی دستگاه خود نصب کرده باشند.
 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟