مزایا و معایب سرور اختصاصی
میزبانی اختصاصی وب چه مزایا و معایبی برای سازمان‌ها به‌همراه دارد؟
میلیاردها وب‌سایت در اینترنت وجود دارند و خدمات متنوعی به کاربران ارائه می‌دهند. هر یک از این وب‌سایت‌ها بسته به خدماتی که ارائه می‌کنند، نیازمند نوع خاصی از میزبانی (Hosting) هستند. یافتن بهترین نوع میزبانی وب برای ارائه خدمات مطلوب به کاربران، یکی از موضوعات چالش‌برانگیزی است که مالکان سایت‌ها با آن‌ها روبه‌رو هستند. به همین دلیل، آشنایی با انواع مختلف میزبانی به شما کمک می‌کند تا گزینه‌ای مناسب برای کسب‌و‌کار خود پیدا کنید.

1606683296_1_0.gif

میزبانی اختصاصی چیست؟

به‌طور خلاصه، میزبانی اختصاصی اشاره به یک ماشین فیزیکی دارد که در اختیار یک وب‌سایت قرار دارد. اختصاصی، به این معنا است که سرور به‌طور کامل در اختیار آن سایت قرار دارد و هیچ‌ یک از منابع سرور به مشتری دیگری ارائه نشده است. از این‌رو، دسترسی کامل و انحصاری به تمام ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور وجود دارد و امکان اعمال تغییر در پیکربندی متناسب با نیازهای تجاری وجود دارد. 

با این توصیف باید بگوییم که میزبانی اختصاصی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک شرکت میزبان وب از یک یا چند سرور فیزیکی برای خدمت‌رسانی به یک مشتری استفاده می‌کند. در بیشتر موارد، یک وب‌سایت بزرگ روی یک سرور فیزیکی قرار دارد. برای سایت‌های بسیار محبوب یا آن‌هایی که به سطوح بالاتری از ثبات نیاز دارند، فرآیند میزبانی روی چند سرور فیزیکی مختلف انجام می‌شود که همگی در انحصار یک وب‌سایت قرار دارند. هنگامی که از چند سرور استفاده می‌شود، می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلفی بر اساس خواسته‌های مالک وب‌سایت پیکربندی کرد. گزینه‌های محبوب برای سرورهای اختصاصی به‌شرح زیر هستند:

  • توزیع وب‌سایت روی چند سرور فیزیکی اختصاصی: در این مدل، یک وب‌سایت روی چند سرور اختصاصی توزیع می‌شود و به منابع تمام سرورها دسترسی دارد تا مشکلی از بابت خدمت‌رسانی به کاربران مختلف وجود نداشته باشد. 
  • توزیع چند نسخه کامل از وب‌سایت روی چند سرور اختصاصی در یک مکان: در مدل فوق، نسخه‌های کاملی از وب‌سایت روی چند سرور فیزیکی قرار می‌گیرند تا در صورت بروز مشکل برای یکی از سرورها، کاربران بتوانند همچنان از وب‌سایت استفاده کنند. در شرایط عادی نیز سرورهای اختصاصی فیزیکی عملیات متعادل‌سازی بار و ترافیک را انجام می‌دهند.
  • توزیع چند نسخه کامل از وب‌سایت روی چند سرور اختصاصی در مکان‌های مختلف: وب‌سایت‌هایی که فعالیت بین‌المللی دارند و روزانه بازدیدکنندگان زیادی از سراسر جهان دارند، از چند سرور اختصاصی فیزیکی در موقعیت‌های مکانی مختلف استفاده می‌کنند تا کاربران در کوتاه‌ترین زمان به خدمات موردنیاز خود دسترسی داشته باشند. 

چه تفاوتی میان میزبانی اختصاصی و گزینه‌های دیگر وجود دارد؟ 

درک تفاوت بین میزبانی اختصاصی و گزینه‌های دیگر نسبتا ساده است. در حالی که سرورهای اختصاصی به تمام منابع سرور یا چند سرور  دسترسی دارند، این موضوع در مورد مدل‌های دیگر صدق نمی‌کند. گزینه‌های دیگر میزبانی به‌شرح زیر هستند:

  • میزبانی اشتراکی: در این مدل، سرور فیزیکی به‌شکل اشتراکی به چند وب‌سایت خدمت‌رسانی می‌کند؛ به‌طوری‌که همه سایت‌ها منابع سرور را به‌شکل اشتراکی مورد استفاده قرار می‌دهند. یک سرور قدرتمند می‌تواند ده‌ها یا حتا صدها سایت کوچک‌تر را میزبانی کند. میزبانی اشتراکی برای سایت‌های کوچک‌تر که ترافیک زیادی ندارند، ایده‌آل است.
  • سرورهای خصوصی مجازی (VPS): یک سرور فیزیکی است که به‌شکل اشتراکی توسط چند سایت استفاده می‌شود. بر خلاف میزبانی اشتراکی، به هر مشتری در سرور، همیشه دسترسی انحصاری به مقدار مشخصی از منابع داده می‌شود. این‌کار با هدف مدیریت ترافیک انجام می‌شود و مانع از آن می‌شود تا ترافیک سنگین یک وب‌سایت بر عملکرد وب‌سایت‌های دیگر تاثیر منفی بگذارد. به‌طور معمول، VPS گزینه مناسبی برای وب‌سایت‌هایی است که ترافیک زیادی ندارند. 
  • میزبانی ابری: مدلی است که چند سرور فیزیکی به‌طور منطقی با هم ترکیب می‌شوند تا یک محیط مجازی را تشکیل دهند و به چند وب‌سایت خدمت‌رسانی کنند. میزبانی ابری می‌تواند منابع موردنیاز وب‌سایت‌ها را به‌شکل اشتراکی در اختیار آن‌ها قرار دهد یا دسترسی انحصاری را به میزان مشخصی در اختیار وب‌سایت‌ها قرار دهد که به آن «میزبانی سرور خصوصی مجازی ابری» گفته می‌شود. 

چه زمانی به سرور اختصاصی نیاز داریم؟

راه‌حل‌های میزبانی اختصاصی در برخی موارد گزینه عالی برای میزبانی وب‌سایت‌ها هستند. به‌طور مثال، اگر وب‌سایت شما به‌طور مداوم صدها هزار بازدیدکننده دارد، یک سرور قوی اختصاصی به وب‌سایت کمک می‌کند تا بدون مشکل به درخواست‌های دسترسی به صفحات وب در کوتاه‌ترین زمان پاسخ دهد. همچنین، اگر مالک چند وب‌سایت هستید، سرور اختصاصی به شما کمک می‌کند تا کنترل کاملی بر مواردی مثل سیستم‌عامل، پایگاه داده و جزئیات سخت‌افزاری که هر یک از وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، داشته باشید. به‌طور کلی، وب‌سایت‌هایی با ترافیک بالا که نیازمند سرعت بارگذاری بیشتر و آپ‌تایم بالاتری هستند، به میزبانی اختصاصی نیاز دارند تا بتوانند منابع سخت‌افزاری اختصاصی مثل پردازنده مرکزی، حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی را به‌شکل دقیقی مدیریت کنند. این ویژگی برای وب‌سایت‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک و برنامه‌های وب‌محور اهمیت زیادی دارد. 

همچنین، وب‌سایت‌های فعال در زمینه استریم که حوزه کاری آن‌ها پخش زنده محتوا است، به منابع زیادی مثل پهنای باند، حافظه اصلی و فضای ذخیره‌سازی جانبی نیاز دارند. در چنین شرایطی، سرور اختصاصی با ظرفیت بالای حافظه اصلی و حافظه ذخیره‌سازی جانبی، به این نیاز کسب‌و‌کارها پاسخ می‌دهد. با توجه به این‌که سرورهای اختصاصی به‌طور کامل در اختیار یک کسب‌و‌کار قرار دارند، بالاترین سطح از امنیت را ارائه می‌کنند. البته، پیکربندی دقیق سرور برای مقابله با تهدیدات هکری به دانش فنی بالایی نیاز دارد. شرکت‌هایی که بانک‌های اطلاعاتی بزرگی دارند که حجم زیادی از تراکنش‌ها را دارند و روزانه به درخواست‌های ورودی و خروجی زیادی پاسخ می‌دهند باید به‌فکر اجاره سرورهای اختصاصی برای مدیریت این بانک‌های اطلاعاتی باشند تا مشکلی از بابت مدیریت درخواست‌های ورودی و خروجی وجود نداشته باشد. 

با این حال، سرور اختصاصی همان‌گونه که اشاره کردیم، برای همه وب‌سایت‌ها مفید نیست و برخی از آن‌ها باید به‌دنبال راه‌حل‌های میزبانی ارزان‌تری باشند. به‌طور کلی، سرور اختصاصی تنها برای افرادی که تجربه زیادی در مدیریت وب‌سایت دارند، مناسب است. 

سرور اختصاصی چه مزایایی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟ 

همان‌گونه که اشاره کردیم، سرور اختصاصی گزینه مناسبی برای کسب‌و‌کارهایی است که وب‌سایت آن‌ها ترافیک زیادی دارد. به‌طور معمول، سرور اختصاصی مزایای قابل توجهی ارائه می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد. 

کنترل و شخصی‌سازی سرور اختصاصی: با استفاده از میزبانی اختصاصی، تمام توان یک یا چند سرور فیزیکی در اختیار شما قرار دارد و دیگر نگران این مسئله نخواهید بود که منابع پردازشی توسط شرکت‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. از منظر امکانات شخصی‌سازی نیز میزبانی اختصاصی وضعیت بهتری نسبت به مدل‌های دیگر مثل میزبانی اشتراکی یا میزبانی ابرمحور دارد. به این دلیل ‌که تمام ظرفیت حافظه اصلی، توان پردازشی پردازنده مرکزی و فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما قرار دارد و می‌توانید منابع را متناسب با نیاز پیکربندی کنید. بهینه‌سازی تنظیمات سرور کمک می‌کند تا زمان بارگذاری، گزینه‌های امنیتی و فضای ذخیره‌سازی را به دقیق‌ترین شکل ممکن مدیریت کنید. هنگامی که صحبت از میزبانی اختصاصی و شخصی‌سازی سرور به میان می‌آید، ویژگی‌های زیر در اختیارتان قرار دارد:

  •  نصب سیستم‌عامل، نرم‌افزارهای کاربردی و سایر ابزارهای متناسب با نیاز
  •  مدیریت دقیق ظرفیت فضای ذخیره‌سازی جانبی
  •  تنظیم دقیق قابلیت‌های ارتباطی
  •  انتخاب کنترل پنل برای مدیریت وب‌سایت
  •  نصب بسته‌های امنیتی و پشتیبان‌گیری از اطلاعات وب‌سایت در زمان‌های مشخص

مزیت بزرگ دیگری که سرور اختصاصی در اختیارتان قرار می‌دهد این است که با رشد کسب‌و‌کار و افزایش تعداد کاربران وب‌سایت، می‌توانید برخی ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور را تغییر دهید تا بتوانید به نیازهای کاربران جدید پاسخ دهید. 

تجربه پایدار، ارائه خدمات به بهترین شکل و دسترسی ساده به محتوای میزبانی‌شده، از نکات کلیدی حفظ کاربران و تقویت برند است. عملکرد برنامه‌های کاربردی با میزبانی اختصاصی، پایدارتر از دیگر مدل‌های میزبانی وب است و کاربران نیز در زمان مراجعه به وب‌سایت، این نکته را به‌خوبی متوجه می‌شوند. 

از دیگر مزایای شاخص سرورهای اختصاصی باید به کوتاه‌‌تر شدن زمان بارگذاری صفحات در زمان اوج ترافیک، یکپارچگی سرعت پردازش درخواست‌ها در شرایط مختلف، کاهش مخاطرات امنیتی، کاهش زمان از دسترس خارج شدن وب‌سایت، کاهش تاخیر در دسترسی به منابع و کاهش ازدحام و گلوگاه‌ها اشاره کرد. 

نکته‌ای که باید در بحث امنیت به آن اشاره داشته باشیم این است که هیچ‌‌یک از منابع سرور اختصاصی، با دیگران به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود که نقش مهمی در کاهش تهدیدات سایبری دارد. این موضوع به‌ویژه برای سازمان‌هایی که اطلاعات حساسی را میزبانی می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. در میزبانی اشتراکی که چند وب‌سایت از منابع سرور استفاده می‌کنند، نفوذ به یکی از وب‌سایت‌ها می‌تواند وب‌سایت‌های دیگر را نیز با مشکل روبه‌رو کند. به‌طوری‌که نه‌تنها بحث سرقت اطلاعات وجود دارد، بلکه خطر از کار افتادن یکی از وب‌سایت‌ها به‌دلیل حمله سایبری باعث از کار افتادن سرور و در نهایت از دسترس خارج شدن وب‌سایت‌های دیگر می‌شود. 

هنگامی که از سرور اختصاصی استفاده می‌کنید، ویژگی‌های امنیتی را متناسب با نیاز خود پیکربندی می‌کنید. به بیان دقیق‌تر، تمهیداتی برای مقابله با انواع مختلف حملات انکار سرویس توزیع‌شده (DDoS)، نصب نرم‌افزارهای ضدویروس و ضدبدافزار، پیکربندی دیوارآتش، روش‌های پیشرفته پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات، مدیریت دقیق سطوح دسترسی کاربران، رمزنگاری داده‌ها و به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارها را انجام می‌دهید. همچنین، در بحث قابلیت ارتقاء مولفه‌های سخت‌افزاری، سرورهای اختصاصی عملکرد بهتری نسبت به میزبانی اشتراکی دارند. سرورهای فیزیکی مدرن، امکان ارتقاء حافظه اصلی، فضای ذخیره‌سازی جانبی و کانال‌های ارتباطی را دارند و تامین‌کنندگان سرور فیزیکی می‌توانند بنا به درخواست مشتری در سریع‌ترین زمان سخت‌افزارهای موردنیاز را ارتقاء دهند. به‌طور مثال، اگر قصد پوشش یک رویداد زنده ورزشی را دارید و انتظار دارید کاربران زیادی به وب‌سایت مراجعه کنند، به‌راحتی سفارش خود را برای تامین‌کننده ارسال می‌کنید تا سخت‌افزارهای موردنیاز را اضافه کند. 

معایب میزبانی اختصاصی چیست؟

در شرایطی که میزبانی اختصاصی مزایای قابل توجهی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد، اما معایبی نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  • هزینه‌بر است: شما برای میزبانی سرور اختصاصی بیشتر از مدل‌های دیگر میزبانی هزینه می‌کنید. 
  • مسئولیت همه کارها بر عهده شما است: اگر مشکلی از بابت هزینه‌ها نداشته باشید، مدیریت سرور چالش بزرگ بعدی است، به‌طوری‌که مسئولیت کارهایی مثل به‌روزرسانی‌ها و تنظیمات پیکربندی بر عهده شما است. از این‌رو، باید درک خوبی از نحوه کار سخت‌افزار و نرم‌افزار میزبانی وب داشته باشید تا مانع بروز هر مشکلی شوید.
  • باید مدت زمان استفاده از سرور را مشخص کنید: برخی از شرکت‌های میزبانی وب از شما می‌خواهند مدت زمان مشخصی که سرور در اختیار شما است تعیین کنید. از آن‌جایی که شرکت میزبان، سرور را از قبل خریداری می‌کند و به‌دنبال بازگشت سریع سرمایه است به شما اجازه نمی‌دهد در مدت قرارداد خود بدون پرداخت جریمه، آن‌را فسخ کنید. 

هنگام تهیه سرور اختصاصی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ 

در شرایطی که سرور اختصاصی مزایای درخشانی به‌همراه دارد، اما اگر به چند نکته کلیدی دقت کنید، سروری هماهنگ با فعالیت‌های تجاری را اجاره می‌کنید. به همین دلیل، در هنگام انتخاب سرور اختصاصی به موارد زیر دقت کنید:

نیاز کسب‌و‌کار

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که آیا به میزبانی اختصاصی نیاز دارید یا راهکارهای دیگری مثل مدل‌های اشتراکی یا ابرمحور جواب‌گوی نیازها هستند؟ این موضوع به نیاز کسب‌و‌کارتان بستگی دارد. اگر تصور می‌کنید وب‌سایت‌تان حجم ترافیک بالایی خواهد داشت یا کسب‌و‌کارتان به عملکرد و پایداری قابل توجه در ارائه خدمات وابسته است، میزبانی اختصاصی گزینه مناسب‌تری نسبت به مدل‌های دیگر است. 

کنترل بر سخت‌افزار و نرم‌افزار

اگر در نظر دارید کنترل کاملی روی سخت‌افزار و نرم‌افزار داشته باشید، میزبانی اختصاصی گزینه بهتری نسبت به مدل ابرمحور است. در مقابل، سرور ابری امکاناتی مثل مقیاس‌پذیری نامحدود منابع، امکان کاهش یا افزایش سریع منابع با کمترین هزینه ممکن را ارائه می‌دهد. 

پشتیبانی

انتخاب شرکت تامین‌کننده سرور اختصاصی، نکته مهم دیگری است که اهمیت آن کمتر از سرور فیزیکی نیست. تامین‌کننده باید به‌شکل تمام‌وقت جواب‌گوی درخواست‌ها باشد و در شرایط اضطراری در سریع‌ترین زمان مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری را برطرف کند.

هزینه

با توجه به این که میزبانی اختصاصی در مقایسه با دیگر راهکارهای میزبانی هزینه بیشتری دارد، هنگام اجاره سرور فیزیکی باید دقت کنید در برابر هزینه‌ای که می‌کنید، سرور با چه مشخصاتی دریافت می‌کنید. تامین‌کنندگان برتر طرح‌های مختلفی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف مشتریان تعریف کرده‌اند و امکان شخصی‌سازی مشخصات سخت‌افزاری را ارائه می‌دهند. هزینه ارتقاء سخت‌افزاری در آینده و هزینه تغییر طرح در صورت نارضایتی از طرح فعلی، از مواردی است که باید به آن دقت کنید. 

موقعیت سرور

موقعیت فیزیکی سرور موضوع مهم دیگری است که تاثیر مستقیم بر تجربه کاربری مخاطبان وب‌سایت یا برنامه‌های وب‌محور دارد. هرچه موقعیت مکانی سرور به کاربران نزدیک‌تر باشد، زمان بارگذاری وب‌سایت کوتاه‌تر و تاخیر در دسترسی به خدمات کمتر می‌شود. از این‌رو، هنگام انتخاب تامین‌کننده سرور اختصاصی به موقعیت مکانی سرور فیزیکی باید دقت کرد. 

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم سرور اختصاصی را به شما معرفی کنیم و مزایا و معایب آن‌را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین، به نکاتی اشاره کردیم که هنگام اجاره سرور باید به آن دقت کنید. با توجه به این‌که، خدمات وب‌محور و برنامه‌های کاربردی وب‌محور به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند و شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات به زیرساخت فیزیکی قدرتمندی برای پشتیبانی از تعداد بالای کاربر نیاز دارند، میزبانی اختصاصی راهکار مناسبی ارائه می‌کند. مزیت بزرگی که سرور اختصاصی ارائه می‌کند کاهش زمان بارگذاری وب‌سایت و صفحات وب است. با این‌حال، سرور اختصاصی با وجود مزایای درخشانی مثل قابلیت شخصی‌سازی کامل، کنترل بر سخت‌افزار و نرم‌افزار و امنیت بسیار بالا، معایبی نیز دارد. اولین مورد، هزینه بالای اجاره چنین سروری است. همین مسئله باعث می‌شود تا کاربران به سراغ مدل‌های دیگر میزبانی بروند که مشکلاتی مثل امنیت پایین‌تر، کیفیت سرویس‌دهی ضعیف‌تر، افزایش زمان بارگذاری وب‌سایت در شرایطی که ترافیک زیاد می‌شود و غیره را به‌همراه دارند. از این‌رو، مدل‌های دیگر میزبانی تنها برای کارهای ساده مناسب‌تر هستند. 

نکته دیگری که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که سرور ابری در مقایسه با سرور اختصاصی، قابلیت شخصی‌سازی کمتری را ارائه می‌کند، اما در مقابل طرح‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا متناسب با نیاز خود از آن‌ها استفاده کنند. همچنین، اجاره سرور ابری کم‌هزینه‌تر از سرور اختصاصی است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟